2019-10-16, 19:59
Medlem
Lysande idé som kommer fungera strålande ända tills Staten gör slut på dig. Om du inte blivit knivmördad eller sönderslagna innan dess
Citera
2019-10-16, 20:03
Medlem
Inte helt omöjligt och jag har sett såna ställen "komma och gå".
Går nog att få det gå runt men knappast mer. Och då lär man tröttna.
Citera
2019-10-16, 20:06
Medlem
Jag tror du kan lära dig massvis om företagande som ingen kurs kommer kunna ge dig om du startar denna verksamhet som ett riktigt företag och gör allting vitt. Skatter i alla dess former och bokföring.
Citera
2019-10-16, 20:14
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Kul tanke.

Men vad tycker grannarna om att ha en massa folk springande runt huset om nätterna ?
Folk som, antagligen, inte alltid är så tysta, och som kissar i buskarna och sånt.
Citera
2019-10-16, 20:31
Medlem
zabuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svettigturk
Lysande idé som kommer fungera strålande ända tills Staten gör slut på dig. Om du inte blivit knivmördad eller sönderslagna innan dess

Haha ja det är lärorikt att dela med sig av sina tankar iallafall.

Citat:
Ursprungligen postat av MrStreamer
Inte helt omöjligt och jag har sett såna ställen "komma och gå".
Går nog att få det gå runt men knappast mer. Och då lär man tröttna.

Fast som den nedanför att man lär sig massa skulle vara mer värt det för mig, dessutom är jag extremt kreativ och skulle säkert hitta på något mer vinstdrivande i samma veva. Att sitta och skita ner sig enbart leder ju ingenstans.

Citat:
Ursprungligen postat av allan78
Jag tror du kan lära dig massvis om företagande som ingen kurs kommer kunna ge dig om du startar denna verksamhet som ett riktigt företag och gör allting vitt. Skatter i alla dess former och bokföring.

Ja jag är ju ute efter att lära mig så. Mvh

Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Kul tanke.

Men vad tycker grannarna om att ha en massa folk springande runt huset om nätterna ?
Folk som, antagligen, inte alltid är så tysta, och som kissar i buskarna och sånt.

Jo jag tänkte på det också, fast dom som bor här nu är rätt duktiga på att väcka mig med slagsmål och grejer på lördagarna. Men innan du sa det så tänkte jag på skräpet vilket jag inte skulle vilja att mitt företag bidrog till, nämligen nedskräpning.
Citera
2019-10-16, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zabut
Om jag t.ex. säljer 4edelars pizza som redan är köpta från en pizzeria som skattar. Behöver jag också då skatta ifall vi har ett samarbete?
Om jag köper in godispåsar för 10 kronor styck, chipspåsar för 15 kronor styck och säljer godisarna för 20 kronor och chipsen för 25. Då klarar jag väl ändå att skatta?
Det är därmed verksamhet som drivs i vinstsyfte, näringsverksamhet kallas det. Skatt och annat gäller!
Citera
2019-10-16, 20:51
Medlem
Googlas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zabut
Hej i min stad stänger allt från ca 21-06. Om jag ändå är uppe den tiden och sitter vid datorn och eftersom jag bor på källarplan med ett fönster ut mot en gata där det lätt går stanna med bilen. Vad hindrar mig från att ha ett sortiment här som typ helghungriga människor är sugna på?

Typ att man swishar för att slippa bli rånad, att folk måste aktivera mobilt bankid innan man öppnar luckan osv osv.

Kan ju sälja allt från korv till vad nu folk vill ha och har utrymme för ett litet snackslager.

Öppna upp utkörning istället. Kan vara en vit fiat skåpbil där det står företagets namn "Snack n Shit by night" Ha massa godis, chips, glass, möjligen färdiga matlådor med simpla rätter i en kyl. Öppet 00-04.
Citera
2019-10-16, 21:15
Medlem
zabuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Det är därmed verksamhet som drivs i vinstsyfte, näringsverksamhet kallas det. Skatt och annat gäller!

Aa kan inte ett jota om sådant.

Citat:
Ursprungligen postat av Googla
Öppna upp utkörning istället. Kan vara en vit fiat skåpbil där det står företagets namn "Snack n Shit by night" Ha massa godis, chips, glass, möjligen färdiga matlådor med simpla rätter i en kyl. Öppet 00-04.

Haha även om du skämtar eller inte så gillar jag idén. Fan folk jobbar ju natt, arbetslösa gamear och pundare vill ha gottigott. Hur skulle det se ut? Att folk beställer via en hemsida sen åker man runt via en app som bestämmer snabbaste och närmaste rutten och kunderna får anpassa sig till det?
Citera
2019-10-16, 21:24
Medlem
Om du startar en näringsverksamhet i ett bostadsområde som påverkar omgivning. Typ att kunder kommer och går, ökad trafik in och ut i området, mm.... Då kan det strida mot kommunens detaljplan för området.
Alla kommuner har sådan, och den reglerar vilka områden som är bostadsområden, industriområde, affärsområden mm.

Edit. Även ditt bostadskontrakt kan innehålla förbud mot näringsverksamhet, så det kan vara bra att kolla upp det finstilta där
Senast redigerad av joffepoffe 2019-10-16 kl. 21:26.
Citera
2019-10-16, 21:27
Medlem
Man kan inte sälja mat utan att anmäla det till livsmedelsförvaltningen. Om du ska pizza, korv och mackor?
Jag tror du ska satsa på fredag och lördag enbart. Jag skulle kört korv med bröd, någon macka med kyckling samt någon veg. macka.
någon choklad, någon påse godis och ett par sorters chips. Coca-cola, cola zero samt fanta. mineralvatten.
Det räcker gott och väl.
Citera
2019-10-16, 21:31
Medlem
zabuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joffepoffe
Om du startar en näringsverksamhet i ett bostadsområde som påverkar omgivning. Typ att kunder kommer och går, ökad trafik in och ut i området, mm.... Då kan det strida mot kommunens detaljplan för området.
Alla kommuner har sådan, och den reglerar vilka områden som är bostadsområden, industriområde, affärsområden mm.

Edit. Även ditt bostadskontrakt kan innehålla förbud mot näringsverksamhet, så det kan vara bra att kolla upp det finstilta där

Intressant detta, visste inte, verkar som att kioskidén är sågad.

Citat:
Ursprungligen postat av Trontyke
Man kan inte sälja mat utan att anmäla det till livsmedelsförvaltningen. Om du ska pizza, korv och mackor?
Jag tror du ska satsa på fredag och lördag enbart. Jag skulle kört korv med bröd, någon macka med kyckling samt någon veg. macka.
någon choklad, någon påse godis och ett par sorters chips. Coca-cola, cola zero samt fanta. mineralvatten.
Det räcker gott och väl.

Aa fredag och lördag kan fan funka, är ju många gånger man själv förr i tiden inte orkade, inte hade skjuts eller blev sugen efter stängning. Problemet är att många heller inte ställer upp på att vara nyktra varje helg vilket jag skulle kunna vara utan problem. Men som du säger det mest enkla likt ett nödkit. Frågan är varför folk inte själva har ett gottigottlager hemma?
Citera
2019-10-16, 21:41
Medlem
Aa fredag och lördag kan fan funka, är ju många gånger man själv förr i tiden inte orkade, inte hade skjuts eller blev sugen efter stängning. Problemet är att många heller inte ställer upp på att vara nyktra varje helg vilket jag skulle kunna vara utan problem. Men som du säger det mest enkla likt ett nödkit. Frågan är varför folk inte själva har ett gottigottlager hemma?[/quote]

Ja men vardagar tror jag man inte har något att hämta rent ekonomiskt. Man får ju dock stå ut med alla dryga fyllenissar på helgerna. Folk spenderar sina pengar på helgerna och är hungriga på nätterna. De är bekväma av sig och har du fräscha korvar i lager så kommer de hitta dit.
Nu till ett problem som jag tror tagits upp i tråden innan eller? Hur mycket kommer grannarna bli störda av din natthandel?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in