2019-10-16, 21:29
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Solen storlek förefaller vara samma under hela dagen, så uppfattar jag det också.

Vinkeln mitt på dagen är en annan morgonen eller kvällen, om vinkeln är noll ser du inte ljuset.

Vilken vinkel pratar du om när blir den vinkeln noll?
Jag tvivlar starkt på att någon vinkeln blir noll.

Citat:
Ja mitt påstående strider mot rådande uppfattning,och jag har presenterat stöd för mitt påstående.

Har du? Att dra till med "vinkeln blir noll" utan vidare motivation eller förklaring är inget vidare stöd för något.

Citat:
Du har däremot inte presenterat bevis, i ovan stycke är ditt argument "allmän kunskap". Du glömmer däremot att dela med dig av allmänna kunskapen.

Bevis för att "perspektiv" inte kan skymma delar av ett objekt?
Beviset är att du kan dra en rät och obruten linje mellan ljuskällan och betraktaren.
Citera
2019-10-16, 21:29
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Vattenmassan. Det har jag sagt flera gånger nu. Men jag kan svara på ditt nästa inlägg redan nu.
Om det är kurvatur som döljer byggnaden så presentera bevis för detta påstående eller det förblir ett påstående.
Tack!

Varför blir det mer och mer vattenmassa som skymmer Turning Torso ju längre avstånd det är mellan mig och Turning Torso?
Citera
2019-10-16, 21:31
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
I och med solens uppgång och nedgång ser vi särskilda färger och vid dagsljus. Det är gaser som lyser upp när ett elektromagnetiskt fält passerar, solen är ett sådant.
I nedan video får du exempel på detta.
https://www.youtube.com/watch?v=OPGA1DzIytA

Och varför skulle detta ljus bara uppstå vid solnedgång? Vad är det för speciellt som händer då? Varför ser vi inte detta ljus hela tiden, dag som natt?
Citera
2019-10-16, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Perspektivpunkten befinner sig oändligt långt bort. Linjerna möts egentligen aldrig, de är ju som sagt parallella. 'Mötet' är endast skenbart.. Det finns inget 'slut på perspektivet'.
Du motsäger dig själv. Perspektivet är skenbart.
Citera
2019-10-16, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Jag vill att du redogör för vad det finns förutom solen som har egen energi och som lyser av egen kraft i atmosfären. Det som du menar orsakar de där fenomenen.
När det elektromagnetiska fältet solen passerar, lyser fältet upp gaser i atmosfären. Dagsljuset består inte enbart av ljus från solen, det var vad videon visade. Jag länkar igen.
Citera
2019-10-16, 21:39
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ja, den skymda delen är skymd av vattenmassan. Det är ju vad vi ser. Du kommer naturligtvis att enbart citera första meningen i detta stycke och mitt svar på det är kan du få nu. Om du menar att den nedre delen av byggnaden försvinner p.g.a kurvatur bör du producera bevis för detta påstående, annars är det bara ett påstående.

Ja det är klart att jag menar att byggnaden skyms för att den är dold av en kurvatur.

Beviset är att du inte kan dra en rät linje mellan betraktaren och byggnaden, vattnet ligger ovanför din tänkta siktlinje.
Citera
2019-10-16, 21:39
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Du motsäger dig själv. Perspektivet är skenbart.

Men vännen. Perspektiv är ett fenomen som bl a yttrar sig i att parallella linjer i djupled ser ut att mötas i en punkt som ligger oändligt långt bort. Linjerna möts naturligtvis inte - eftersom de som sagt är paralella - så i någon aspekt är det skenbart, men trots det upplever vi det så. Även kameror har förmågan att registrera detta fenomen.

Perspektiv upphör dock inte, och perspektiv har aldrig skymt något, hur långt bort det än är.
Citera
2019-10-16, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Vilken vinkel pratar du om när blir den vinkeln noll?
Jag tvivlar starkt på att någon vinkeln blir noll.

Har du? Att dra till med "vinkeln blir noll" utan vidare motivation eller förklaring är inget vidare stöd för något.
När ett objekt som solen eller ett fartyg försvinner i horisonten är vinkeln till det noll.

Citat:
Bevis för att "perspektiv" inte kan skymma delar av ett objekt?
Beviset är att du kan dra en rät och obruten linje mellan ljuskällan och betraktaren.
Ja, jag instämmer.
Citera
2019-10-16, 21:43
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
När det elektromagnetiska fältet solen passerar, lyser fältet upp gaser i atmosfären. Dagsljuset består inte enbart av ljus från solen, det var vad videon visade. Jag länkar igen.

Jag skiter i dina infantila Youtubklipp. Du förväntas kunna sköta din egen argumentering.
Citera
2019-10-16, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jazzil
Varför blir det mer och mer vattenmassa som skymmer Turning Torso ju längre avstånd det är mellan mig och Turning Torso?
Vinkeln mellan dig och Turning Torso minskar, slutpunkten för perspektivet flyttats bort ifrån objektet. Om ditt svar är att det kurvatur bör presentera bevis för detta påstående.
Citera
2019-10-16, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sadoman
Och varför skulle detta ljus bara uppstå vid solnedgång? Vad är det för speciellt som händer då? Varför ser vi inte detta ljus hela tiden, dag som natt?
Därför att det är slutet och början på det elektromagnetiska fältet som solen utgör.
Citera
2019-10-16, 21:50
Medlem
Citat:
Ja det är klart att jag menar att byggnaden skyms för att den är dold av en kurvatur.

Beviset är att du inte kan dra en rät linje mellan betraktaren och byggnaden, vattnet ligger ovanför din tänkta siktlinje.
Det du ser är den räta linjen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in