2019-10-16, 19:40
Medlem
Ringhals3s avatar
Ska man bo i Stockholm och aldrig mer arbeta och ha en normal övre medelkkasslivsstil/standard så är det mellan tummen och pekfingret 20 miljoner som gäller.

Många bloggare som handlar om ekonomiskt oberoende räknar kallt med att leva på smulor och bo torftigt bara de slipper arbeta! Då blir det förstås billigare!
Citera
2019-10-16, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Ska man bo i Stockholm och aldrig mer arbeta och ha en normal övre medelkkasslivsstil/standard så är det mellan tummen och pekfingret 20 miljoner som gäller.

Många bloggare som handlar om ekonomiskt oberoende räknar kallt med att leva på smulor och bo torftigt bara de slipper arbeta! Då blir det förstås billigare!

Det är förstås billigare om man inte bor i centrala stockholm och lever storstadsliv.
Citera
2019-10-16, 20:48
Medlem
5 miljoner så kan man nog börja koppla av.
Citera
2019-10-16, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luftgevar
Hej,

Hur mycket pengar behöver man teoretiskt för att kunna vara ekonomiskt oberoende?
Om man köper ett ruckelhus i någon by för kanske 200.000, sen äter man superbilligt, inga nöjen, ingen bil, ingenting. Hur lite har man i kostnader?
Mina uträkningar är såhär: ett ruckel kostar i drift ungefär 20k per år inklusive allt = 1600 kr i månaden.
Mat går på 800 kr i månaden.
Mobil+abonnemang 350 kr
Räntekostnad 85% belåning på huset = 250 kr/mån
Försäkringar och övrigt = 500 kr

Månadskostnad 3500 kr = 42.000 kr per år.

Med dessa beräkningar så krävs det i princip 1 miljon ungefär för att bli teoretiskt ekonomiskt oberoende. 4.2% direktavkastning.

Är man 18 år och jobbar heltid och sparar 70-80% så tar det ungefär 5 år för att få ihop 1 miljon. Alltså är det teoretiskt möjligt för en 18 åring att gå i pension vid 23 år. Vad säger ni?
Dumt att köpa ett hus. Ett ruckel riskerar att gå sönder så att du behöver lägga pengar på akuta nödvändiga reparationer som takbyte, vattenskador med mera. Bättre att hyra en 1'a för 2000 kr.

Du får räkna på att mat kostar minst 2000 kr per månad.
Citera
2019-10-16, 21:54
Medlem
Många kalkyler bygger på framtida avkastning och frågan är ju vad vi har att se fram emot för avkastning på lång och medellång sikt. Många ledande ekonomer/investerare tror vi går mot lägre avkastningar framöver och låg tillväxt. Därtill kanske centralbankerna fortsätter trycka pengar osv. Kan bli svårt att investera ”rätt”.
Citera
2019-10-16, 22:20
Medlem
InomEnSnarFramtids avatar
Går inte jämföra riktigt eftersom alla tycker olika och värderar saker och ting annorlunda.

Men till din historia angående att ha ett skit hus med mat för 800/mån utan nöje bil osv.

Vad fan är det för liv? Dör hellre, än att sitta så tills man ruttnar för att eventuellt dö.
Citera
2019-10-16, 23:35
Medlem
Innerfittefetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Torshammarn
5 miljoner så kan man nog börja koppla av.
Nej då måste du gambla med pengarna. 10 millar och placera dom i säkra traditionella fonder hos Skandia och Folksam. Då drar du hem nånstans mellan 4 och 7 procent i snitt samt lite bonusar.
Du kan då plocka ut en dryg halvmiljon skattad och klar varje år utan att tära på kapitalet.
Citera
2019-10-16, 23:39
Medlem
JBernards avatar
Jag räknar med runt 20, sen flyttar jag till Portugal, kommer hem och jagar älg, bor i Sälenstugan några veckor och firar jul med släkten.
Citera
2019-10-16, 23:41
Medlem
Jag skulle säga 20 000 kr i månaden fram tills du är typ 90 år.
Så låt säga jag är 20 år gammal nu.

70år x 12mån x 20 000kr = 16 800 000 kr.

Med 17 miljoner på banken kan man luta sig tillbaka och leva ett skönt liv nere på typ Mallorca eller Kanarieöarna. Vissa månader slösar man 25 000 kr vissa lever man lite snålare på 15 000 kr.
Citera
2019-10-16, 23:44
Medlem
199702042s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Dumt att köpa ett hus. Ett ruckel riskerar att gå sönder så att du behöver lägga pengar på akuta nödvändiga reparationer som takbyte, vattenskador med mera. Bättre att hyra en 1'a för 2000 kr.

Du får räkna på att mat kostar minst 2000 kr per månad.

Vem bryr sig, snubber räknar med 16k i drift per år för ett ruckel ( inklusive värme herregud )
Citera
2019-10-17, 03:41
Medlem
Det beror på ens levnadsvanor. Jag spenderar runt 100k per månad (vilket är lite högt men jag skulle ha svårt att klara mig på under 60k, 100k är en komfortabel livsstil där jag inte behöver tänka så mycket på kostnader och kan göra det mesta som faller mig in). Någon nämnde 4%-regeln, dvs att ens årliga utgifter bör vara 4% av ens kapital. Många säger nu att det kanske snarare borde vara 3% pga låg förväntad avkastning på börsen och låga räntor.

Så säg att du spenderar 1 miljon per år för att leva gott. Då behöver du 30 miljoner i kapital för att vara ekonomiskt oberoende. Om du klarar dig på 500k per år så räcker 15 miljoner.

Mitt personliga mål är 30 miljoner och det borde jag nå inom 20 år garanterat, kanske redan om 10-15 år. Men risken finns såklart att man vill ha mer. Om man har 30 miljoner vill man säkert ha 60 osv. Det finns ingen hejd på hur mycket man kan spendera. Jag skulle själv väldigt gärna ha en yacht t.ex och då räcker 30 mkr inte långt.
Citera
2019-10-17, 04:21
Medlem
johanjosefssons avatar
Jag behöver runt 2 miljoner. Men to each their own...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in