2019-10-16, 18:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av FruCarlsberg
Her er bilde av den naboen som så den bilen som kjørte over plenen
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/21ayeB/hagens-nabo-saa-bil-ta-mystisk-snarvei

Ja ihvertfall ryggen hans.
Citera
2019-10-16, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Havhest
Den artikeln är förvirrande ...

En granne, som vill vara anonym, har sett en bil från en terrass - han går ut för att ta en bild av bilen, men bilen har sedan vänt och kört över gräsmattan, och försvunnit upp mot Hagens egendom ...

I samma artikel säger L****k - att han har varit på en resa sedan 25. oktober och att han kommer hem i november (dvs efter att AE försvann). Han har blivit uppringt av polisen under tiden han var på resan, och uppmanats att kontakta polisen om han ser något onormalt.
L****k rapporterar sedan polisen om en kassabil/"varebil", som han anser här fel färg på bilskyltarna - denna "varebilen" vet vi nu att det var utredarna som använde efter 31.oktober.

Man kan ju tänka att dessa två vittnen är samma person, på det sättet artikeln är skriven - men det kan det ju inte vara.

Ja, jag har grubblat en del på det där. Dessutom att han ringde polisen för att säga till om mystiska bilar, när han redan visste att det hänt nåt där. Du skriver att han var bortrest, han var i fjällen på jakt och det är inte så himlans långt bort. De som har grannar kan nog hålla med om att man är så van att se dom att det blir svårt att säga exakt vilken dag man såg den ena och när den andra åkte iväg med bilen, eller kom hem. Undrar föresten varför han skulle fota bilen. Han visste väl ingenting om vad som skulle till att hända.
Citera
2019-10-16, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orderud.
Ja ihvertfall ryggen hans.
Ja, og han ligner ikke på den andre naboen Dessuten bor vel denne naboen i den boligblokken?
Citera
2019-10-16, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av univers123
”...bitcoin-kontoene for utveksling av informasjon, som er beskrevet i trusselbrevet i Hagen-forsvinningen.”
Jeg har muligens gått glipp av noe, men har media lekket at det er bitcoin som har blitt brukt etter at GM skiftet kommunikasjonsplattform? Jeg har lest at bitcoins nå lar seg spore, så tenker at da er det merkelig at GM har brukt denne plattformen.

Det har vært opplyst at i trusselbrevet var det oppgitt en Monero-konto for innbetaling av løsepenger.

Samtidig inneholdt brevet opplysninger om to bitcoin-kontoer som skulle brukes til kommunikasjon. En konto, eller konto-id, eller wallet, for utpresseren, og en konto for familien.

Det er her de kodede meldingene kommer inn, x antall bitcoin = x budskap, y antall bitcoin = y budskap, osv.

Antall bitcoins og de forskjellige tilhørende budskapene er skrevet ned på en liste i trusselbrevet.
Citera
2019-10-16, 18:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av FruCarlsberg
Ja, og han ligner ikke på den andre naboen Dessuten bor vel denne naboen i den boligblokken?

Ja, man skulle tro at han bor der i blokken ja.
Citera
2019-10-16, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst

Jeg har selv sagt ifra til øl-fruen for en stund siden om at jeg syntes hun postet for mange innlegg med lite substans, så mange at blir spam. Nå ser jeg at øl-fruen stort sett diskuterer ett eller annet konkret med andre på forumet, og det plager ikke meg.

Jeg har fått nytt navn
Takk for tilbakemelding om at jeg faktisk har forbedret meg
Jeg skal gjøre det jeg kan for å fortsette på en like positiv måte.
Citera
2019-10-16, 18:43
Medlem
Citat:
Sluta spela oskyldig!

Jag har flera exempel, men som sagt, jag går inte i krig med dig.

Du har så hög status i tråden att du inte behöver svara på motargument - du får andra att svara för dig, men det är inte detsamma.

En gång anklagade du mig också för att vara en stråmann (halmgubbe) - när jag frågade vad du insinuerade, medan jag publicerade den här länken, för att illustrera att "stråmann" kan betyda så mycket - svarade du mig inte.
https://www.naob.no/ordbok/stråmann
Alternativ 2 är inte särskilt trevligt i detta sammanhang:

Tack för nu - I'll just kick it!

Nåvel. Stråmannsteknikken har vært forklart flere ganger. Du kan å lese og du har funnet frem til en annen betydning enn den jeg mente og har forklart.

Men jeg er ingen ordbok. Eller noen språkekspert.

Kan du ikke bare legge hele stråmanns- og halmgubbe-flisespikkeriet bak deg. Ta det som en mann. Glem det.

Hvis mine forklaringer ikke er tilstrekkelig, får du ta spørsmålene dine med en ekspert på området. Og det er ikke jeg.
Citera
2019-10-16, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gassa
Det du ser på 1984 bildet finnes ikke på noen nyere bilder, det er plen der du ser den konstruksjonen.

https://smp.vgc.no/v2/images/11d35955-6700-41f0-946b-e70daac38c03?fit=crop&h=1266&w=1900&1e838f93
Og da mener du ikke den lyse veggen i 1. etasje (som er rett under verandaen i 2. etasje) som vises på det ene bildet som er fotografert i en annen vinkel som jeg nevnte? Jeg kan ta feil, men for meg ser det lyse feltet ut som veggen i 1. etasje og man kan også se noen mørke felt (som kanskje er vinduene på veggen der).
Senast redigerad av FruCarlsberg 2019-10-16 kl. 19:03.
Citera
2019-10-16, 19:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Spikra
Ja, jag har grubblat en del på det där. Dessutom att han ringde polisen för att säga till om mystiska bilar, när han redan visste att det hänt nåt där. Du skriver att han var bortrest, han var i fjällen på jakt och det är inte så himlans långt bort. De som har grannar kan nog hålla med om att man är så van att se dom att det blir svårt att säga exakt vilken dag man såg den ena och när den andra åkte iväg med bilen, eller kom hem. Undrar föresten varför han skulle fota bilen. Han visste väl ingenting om vad som skulle till att hända.
Det blev lite fel i inlägget mitt - jag har försökt att redigera. Hoppas det blev betre :-)
Det var han som såg den silvergrå SUV-liknande bilen som skulle fota bilen antar jag.
Lite förvirrande.- det blev inte betre med mig ;-))
Citera
2019-10-16, 19:25
Medlem
Citat:
Det blev lite fel i inlägget mitt - jag har försökt att redigera. Hoppas det blev betre :-)
Det var han som såg den silvergrå SUV-liknande bilen som skulle fota bilen antar jag.
Lite förvirrande.- det blev inte betre med mig ;-))

Förstod vem du menade som skulle fota bilen. Granne i blokk fotar och loggför, en annan åker fram och tillbaka till fjälls, en tredje hade uppdrag hos Hagen och en fjärde är hans far som haft krypto-nerd inhyst. Klart man funderar.
Citera
2019-10-16, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orderud.
Er TH arkitekt?
Det var en her som stod familien nær som skrev at TH startet sin karriere som arkitekt, en bygningsingeniør kan selvsagt tegne hus og jeg antar at TH selv har tegnet sitt eget hus.
Citera
2019-10-16, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Det har vært opplyst at i trusselbrevet var det oppgitt en Monero-konto for innbetaling av løsepenger.

Samtidig inneholdt brevet opplysninger om to bitcoin-kontoer som skulle brukes til kommunikasjon. En konto, eller konto-id, eller wallet, for utpresseren, og en konto for familien.

Det er her de kodede meldingene kommer inn, x antall bitcoin = x budskap, y antall bitcoin = y budskap, osv.

Antall bitcoins og de forskjellige tilhørende budskapene er skrevet ned på en liste i trusselbrevet.
Ok, ser noen også har lagt ut lenke om dette. Har lest om trusselbrevet og kodene, hadde bare ikke fått med meg at bitcoin var nevnt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in