Nuri Kino kommenterar Magda Gads artikel i Expressen. Han är en frisk fläkt i förhållande till Marcus Oscarsson et consortes så kurd han är. Jo, det är en bra sak att kurderna (YPGSDF) nu slutit avtal med Assads regeringsstyrkor SAA:
Nuri Seyhan Kino
Vi får nog hjälpa honom att dela och sprida inlägget.
Nuri Seyhan Kino
https://www.facebook.com/nuri.kino/posts/10159071322059498
Sverige gav också bidrag till en styrka som verkade som shariapolis.
Under Bashar al-Assads styre hade minoriteter som kristna ett skydd, assyrier och syrianer gick till kyrkor och nunnor och präster kunde bo i landet. Samtidigt verkade al-Assad alltid mot Muslimska brödraskapet och de organisationer som växt fram ur deras ideologi och vilja att ha sharialagar – som al-Qaida och IS. De som är mest rädda för al-Assad nu är IS.
Att president Bashar al-Assad kommer gå som segrare ur kriget och sitta kvar med stöd av Ryssland och Iran har stått klart sedan länge. Han kommer inte skapa västerländsk demokrati och inte heller den frihet som många syrier gick ut och demonstrerade för under arabiska våren. Men han är den enda som kan skapa fred, ta ansvar för IS-fångar och säkra gränserna.
Ovan är ett utdrag ur Magda Gads senaste analytiska text.
När vänner och jag påtalade detta på en middag hos Sveriges ambassad i Beirut för några år sedan blev vi ifrågasatta och hånade. En av Sveriges "främsta" utrikeskorrespondenter var bland de som attackerade mig personligen och dessutom ansåg att jag skulle hålla käften om sanningen. Tro inte att de som omedvetet har gått islamisters/terroristers ärenden kommer att inse sitt misstag och be om ursäkt. Nej. De kommer låtsas som att de aldrig har gjort eller sagt så. Vilken tur att internet aldrig glömmer och att det finns andra sätt att dokumentera. Middagen på ambassaden, den där förfärliga kvällen, är väl dokumenterad, den med. Jag kommer aldrig glömma hur ambassadören satt och skakade istället för att säga ifrån och be dem sluta anklaga oss, han var ju värd.
Den enda riktiga oppositionen som funnits mot Bashar al-Assad är SDF, Syrian Democratic Forces, en kurdiskledd styrka som består av araber, assyrier/syrianer, armenier och yezidier. Nu har de och den syriska armén slutit ett avtal, de strider sida vid sida mot Turkiet och terrorister.
En annan sak att säga i detta är att FSA, Fria syriska armén, alltid varit en styrka bestående till stor del av islamister/terrorister, men medier har valt att informera världen om annat. Jag kommer aldrig att glömma den unge kristne mannen som FSA använde i sina propagandafilmer. Vänner och jag lyckades hjälpa honom att fly. Det var inte odramatiskt, många sömnlösa nätter senare var han i Europa. Han är ett av många vittnen till FSA-soldaters hat mot alla som inte accepterar ett framtida kalifat.
Sedan får man inte glömma att syriska armén krossat al-Qaida och ISIS, vilket SDF också gjort, men på olika platser.
Kriget i Syrien må ha startat med en revolution och många människor med goda avsikter, som ville ha ett demokratiskt styre, reformer och rättigheter demonstrerade och protesterade, men deras kamp kidnappades bara månader efter att den startade av islamister/terrorister. Det har medier misslyckats att rapportera om.
Magda Gad är en gudagåva eller ett superproffs med ett enormt mod, välj vilket ni.
Vi får nog hjälpa honom att dela och sprida inlägget.
Senast redigerad av arbetet 2019-10-16 kl. 12:04.
Senast redigerad av arbetet 2019-10-16 kl. 12:04.