2019-10-16, 10:53
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ni kan raljera hur mycket ni vill.

En människa är brutalt mördad.
Det finns ingenting roligt med det.

Och det finns en person som är skyldig till mordet.
Bara för att det tar tid att bevisa det rättsligt betyder det inte att ingen är skyldig eller att SD är oskyldig.

Det finns många ouppklarade mord.
Menar du att ingen är skyldig bara för att man inte har kunnat bevisa vem som är ansvarig?
Det vi diskuterar här är väl åklagarens misstankar, och vad dessa misstankar möjligen skulle kunna grunda sig på. Jag ser ingen anledning att diskutera ev. skuldfrågor med dig när det inte ens har väckts åtal mot någon.
Senast redigerad av Draifos 2019-10-16 kl. 11:28.
Citera
2019-10-16, 10:56
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Men det är att generalisera, att alla kvinnor som har blivit misshandlade är konstiga när du drar upp det fallet.
Om hon var LVU:ad precis som du, då fanns det väl något som var anledning till det?

L*ena hade ett jobb, vänner, hobby, barn... Hon var inte intagen för något.

Det finns inget som säger att hon skulle vara rättshaverist, psykisk sjuk i schizofreni, vara i riskzonen för självmord, vara knepig på ett sätt som liknar da Costa, vara provocerande och falsk- anmäla eller något annat som du insinuerar.

Det sitter faktiskt en man, den man som är tidigare anmäld för misshandel, på sannolika skäl misstänkt för mord. Vi har fått höra att misstankarna har stärkts.

Det är ju konstigt att det är L*enas fel alltihop...
För sin död och för att han sitter i häktet.

Är det är väl så du menar?

Nej hon var inte LVUad, hon var för gammal för LVU. Hon var där på villkor att sluta knarka för att få tillbaka sina barn som soc omhändertagit. Hon var inte felfri bara för att hennes gubbe pucklat på henne.

Jo, det finns en del som indikerar rättshaverist beteende hos LW. Även utöver vad som är lagligt och inte så är det väl ändå en gängse social norm att man är i någon annans utrymme (hem, bil, båt, etc) på villkor av ägares/nyttjanderättshavares gästfrihet. De flesta människor skulle inte försöka tvinga sig kvar i bilen, de flesta normala människor alltså.

Likaså om det stämmer att hon ska ha pratat med HD. Det finns väl olika tänkbara anledningar ett sådant samtal, men jag tror knappast att någon av anledningarna var av hänsyn till HD utan att det handlar om LWs behov, avsikt eller annat. Kanske dåligt samvete och förväntar sig förlåtelse, en kram och "you go girl!", eller att få in en vidare kil mellan HD och SD om skilsmässan inletts, som ett led i förtalskampanj mot SD.
Citera
2019-10-16, 11:05
Medlem
Blessedfruits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luxors
Den ska ligga vid Hjärsta gård fastigheten så det är inom Örebro.
Ja det är en fastighetsbeteckning.
Hon är misstänkt för mord alt skyddande av brottsling.

Ok. Nån kanske kan ringa och kolla.
Citera
2019-10-16, 11:09
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Men hur kan du ta Catrin da Costa som exempel på att "Kvinnor är knäppa ibland" och ha det som en referensram till L*ena?

Ja, för att en person som är kvinna betyder väl inte att en annan person som också är kvinna är exakt likadan?

Finns det några som helst likheter mellan dessa personer mer än att de båda är kvinnor?

Så din inställning är att SD var tolerant mot LW?
Och att det var LW som provocerade fram en anledning till att anmäla?

Hon kanske provocerade fram ett mord på sig själv?

Jag vet inte vad jag ska säga, men för mig låter det som att du drar alla kvinnor över en och samma kam.
Typ, luskammen...

Nu lägger du ju ihop mina inlägg in absurdum. Sh Holmes menade att man "alltid" klankar på kvinnan som mördats. Men det kan ju finnas ett samband mellan att kvinnan mördas och vad man skulle kunna gjort dessförinnan men inte gjorde. Som Pavlovska hundar verkar de flesta gläfsa om att bura in de förment våldsamma männen. Vi har ju lagstiftning som medger det under premissen att man kan visa att de är straffbart våldsamma. Och där ligger väl orsaken till att de ofta inte har burats in.

SD kanske var tolerant mot LW
Initialt blockerade han henne när han fick reda på anmälan men därefter umgås de igen efter någon tid. Men en anmälan kanske inte spelar någon större roll för en byggingenjör. Det kunde varit jobbigare för exempelvis en polis, läkare eller liknande om LW hotar med anmälan (hon kanske inte ens behöver hota om hennes anmälningar är kända "på byn").
Citera
2019-10-16, 11:43
Medlem
Citat:
Den ska ligga vid Hjärsta gård fastigheten så det är inom Örebro.
Ja det är en fastighetsbeteckning.
Hon är misstänkt för mord alt skyddande av brottsling.

Gullspångsälven 14 är tomtbeteckningen på fastigheten Betesvägen 14 i Nya Hjärsta.
Senast redigerad av Junglunsen 2019-10-16 kl. 12:16. Anledning: Felsskrivning
Citera
2019-10-16, 12:49
Medlem
Imorgon fyller LWs äldsta son 18 år. Det får inte LW uppleva för "någon" tog hennes liv.

En teknisk utredning och förhör pekar mot en misstänkt man som är häktad på Sannolika skäl. Det är samma man som varit misstänkt från början.

Åklagaren avser väcka åtal. Det framgår tydligt i den häktningsframställan ÅH presenterade senast.

( Fanns det en omhändertagande LVM-lag för trådmissbruk skulle några i denna tråd helt klart vara i riskzonen. )
Citera
2019-10-16, 13:09
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ingen aning, någon som bor kanske han gå förbi och kolla där.
Är det polisens blåa band runt hennes bostadsrätt så är det avspärrat.
Kanske hon är i deras fastighet Gullspångsälven 14 då som verkar ligga i Örebro.

Deras? SD har ju köpt ut henne.

Varför skulle HDs bostad vara avspärrad
men inte SDs?
Senast redigerad av gloriouslife 2019-10-16 kl. 13:17.
Citera
2019-10-16, 13:14
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strof
Du har ju gjort analyser tidigare utav folk så varför fungerar det inte på SD?
Fungerar säkert på honom men hans person är totalt ointressant då jag ser honom som en relativt vanlig barnslig dock osympatisk opålitlig snubbe. En som lurat sin fru är en synnerligen dålig representant för oss män.

Hans person blir ännu mer andefattig då det primära för mig inte är att se någon dömd för mordet (mer är att vi får FUP) utan vad dom föranlett mordet. I stora drag anser jag paret Davidsson vara ett karaktäristiskt svenskt par. SD har inte något alls i sin person som intresserar mig.

Detta "vanliga" gör att det inte går att undvika frågan om vad som kunnat triggat ett "vanligt" par till det okontrollerade våld som orsakade LW,s död. Det finns väl ingen som inte håller med mig om att det besinningslösa våldet LW utsattes för är ett raseri ackumulerats under en längre tid.

Den som avgjort är intressantast och verkligen sticker ut i triangeldramat är Lena W. Man lär vara trångsynt om man inte förstår att LW led av en social inkompetens som gav mördaren motiv att slå ihjäl henne.

Vi är här i tråden av vitt skilda anledningar. (Vilka jag kan lista vid annat tillfälle)

Mina är bortsett från det mest intressanta, juridiska det psykosociala spelet som ledde fram till mordet. Varför du och den ännu dummare Sh.Holmes är omöjliga att resonera med är för att ni (samt några till) är fullständigt ointresserade av ALLT annat än ert svårbemästrade hämndbegär. Så pass hårt styrda av hämd att ni inte drar er för att fabricera "bevis" om misshandlar och grova hot för att få SD att framstå mördare. Inte vackert och inte hedrar det LW.

En brasklapp då för HD som jag tycker är svårgreppbar. Med för få uppgifter som grund upplever jag henne som introvert. Hennes psykiska ohälsa (Mv) med ev, medicinering gör att hennes ev, psykosociala ev, oförmågor kan vara dolda. Tänker då specifikt på hennes hantering av LW,s brist på konsekvenstänk. HD misstänker jag för att vara konflikträdd av typen som trycker ner problem istället för konfrontera dom. Dvs precis det som är en förutsättning för det okontrollerade våld LW utsattes för.

Min tes är fortfarande att HD är den som i våldsamt raseri slog ihjäl sin rival. Att hon misstog LW,s oförmåga att låta paret vara ifred efter otrohetsavslöjandena som om hon hade fortsatt intresse för SD. Tror LW inte gav HD luft att andas.

.
Senast redigerad av Snor-Johan 2019-10-16 kl. 13:34.
Citera
2019-10-16, 13:34
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Fungerar säkert på honom men hans person är totalt ointressant då jag ser honom som en relativt vanlig barnslig dock osympatisk opålitlig snubbe. En som lurat sin fru är en synnerligen dålig representant för oss män.

Hans person blir ännu mer andefattig då det primära för mig inte är att se någon dömd för mordet (mer är att vi får FUP) utan vad dom föranlett mordet. I stora drag anser jag paret Davidsson vara ett karaktäristiskt svenskt par. SD har inte något alls i sin person som intresserar mig.

Detta "vanliga" gör att det inte går att undvika frågan om vad som kunnat triggat ett "vanligt" par till det okontrollerade våld som orsakade LW,s död. Det finns väl ingen som inte håller med mig om att det besinningslösa våldet LW utsattes för är ett raseri ackumulerats under en längre tid.

Den som avgjort är intressantast och verkligen sticker ut i triangeldramat är Lena W. Man lär vara trångsynt om man inte förstår att LW led av en social inkompetens som gav mördaren motiv att slå ihjäl henne.

Vi är här i tråden av vitt skilda anledningar. (Vilka jag kan lista vid annat tillfälle)

Mina är bortsett från det mest intressanta, juridiska det psykosociala spelet som ledde fram till mordet. Varför du och den ännu dummare Sh.Holmes är omöjliga att resonera med är för att ni (samt några till) är fullständigt ointresserade av ALLT annat än ert svårbemästrade hämndbegär. Så pass hårt styrda av hämd att ni inte drar er för att fabricera "bevis" om misshandlar och grova hot för att få SD att framstå mördare. Inte vackert och inte hedrar det LW.

En brasklapp då för HD som jag tycker är svårgreppbar. Med för få uppgifter som grund upplever jag henne som introvert. Hennes psykiska ohälsa (Mv) med ev, medicinering gör att hennes ev, psykosociala ev, oförmågor kan vara dolda. Tänker då specifikt på hennes hantering av LW,s brist på konsekvenstänk.

Min tes är fortfarande att HD är den som i våldsamt raseri slog ihjäl sin rival. Att hon misstog LW,s oförmåga att låta paret vara ifred efter otrohetsavslöjandena som om hon hade fortsatt intresse för SD. Tror LW inte gav HD luft att andas.

.

Det fetade: Relationsmissbrukare?
Var hon tvungen att tro att alla tyckte om
henne och ville umgås med henne?
Kunde hon inte acceptera att det fanns
människor som inte ville ha med henne
att göra?
Citera
2019-10-16, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan

En brasklapp då för HD som jag tycker är svårgreppbar. Med för få uppgifter som grund upplever jag henne som introvert. Hennes psykiska ohälsa (Mv) med ev, medicinering gör att hennes ev, psykosociala ev, oförmågor kan vara dolda. Tänker då specifikt på hennes hantering av LW,s brist på konsekvenstänk.

.

Nej jag förstår att du inte vill analysera SD. Det skulle ju kunna spräcka din tes.

Vem har fabricerat bevis? Att SD hotats och trakasserat LW vet både polis, åklagare, SD och en del nära vänner till LW åtminstone om. Det är ingenting som du kan önska bort. Om du tycker det är ett normalt ointressant beteende i en mordutredning så får det stå för dig. Men du är ju heller inte så nogräknad om fallet blir löst eller inte.

I övrigt så håller jag med om att HD är svårbedömd. Hon hade ett hat mot LW. Förhoppningsvis så får vi reda på hennes del i det hela inom kort.
Citera
2019-10-16, 13:41
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Jag tänker nog mer sårad än hat kanske, för nog är det väl ett svek från LW att inleda förhållande med mannen i det par hon getts förtroende att viga. Än mer kanske om det stämmer att LW sedan ville "prata ut" med HD för aty försöka restaurera deras vänskap. Där har du en omständighet av flera som jag blir frågande om LWs verklighetsuppfattning. Kanske inte psykosskevt men något narcissistiskt.

Ja, hur kom hon på den idéen?
Har aldrig hört talas om att någon
gjort något liknande? Förstod hon inte
hur illa hon gjorde HD eller brydde hon
sig inte?
Senast redigerad av gloriouslife 2019-10-16 kl. 13:46.
Citera
2019-10-16, 13:46
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Det fetade: Relationsmissbrukare?
Var hon tvungen att tro att alla tyckte om
henne och ville umgås med henne?
Kunde hon inte acceptera att det fanns
människor som inte ville ha med henne
att göra?
Min tes är precis det. Säkert inte det medvetet. LW,s föräldrar misslyckades att packa hennes sociala kappsäck med vitala delar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in