2019-10-16, 06:24
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Det konstaterades i alla eftervalsanalyser att det som hade lyft SD till 12,9-skrällen var en flodvåg av arga borgerliga väljare. Det var så 5,7 blev 12,9. Demoskops Santesson gick på djupet och beskrev deras egenskaper. De skilde sig påtagligt från det gamla gardet 2010 i det att de var mycket mer vanliga och medelklassiga i sin profil. De identifierade sig inte som nationalister. De hade högre utbildningsnivå. Många av dem hade inte ens SD som favoritparti men röstade på dem ändå. Skamfaktorn var stark.

Så högergiren initierades av väljarna själva, oavsett vad SD hade bett om. Parallellt med det betedde sig sossarna extremt febrigt. Ifall SD hade förväntat sig en lite mer nykter attityd från S än den vid detta laget mentalsjukförklarade Reinfeldt, blev det snarare ur askan i elden. Löfven nöjde sig inte med rasiststämpeln, han gick all-in med fasciststämpeln. Lutade sig öppet på tomten Arnstad, vägrade ha en integrationsminister för att invandring skulle diskuteras så lite som möjligt, osv. Han hade istället en ”framtidsminister” (som trodde på reinkarnation) som han vid nåt tillfälle skickade fram i TV-debatt mellan svenskar och danskar. Fullständig psykcirkus. Alliansen tedde sig rimligare. I synnerhet då huvudproblemet Reinfeldt nu var borta ur leken.

En stor del av dessa högerväljare var väl tidigare sossar, eller potentiella sådana, som Reinfeldt först snodde? I huvudsak de från bygg och industri. Då var det systemskifte och jobb-linjen som lockade. SD:s 6 procent 2010 bestod väl också av den skaran.

Kvinnorna börjar utgöra en större del av SD-väljare och precis som männen är de väl traditionellt ur arbetarklass. Kan tänka mig exempelvis hotell, restaurang och handel. 38-åriga Sofia som jobbar på IKEA hade 2010 röstat på M när hon gick från deltid till heltid och det lönade sig, medan hon idag ser hur låg pensionen är för hennes föräldrar och att hennes barn berikats av migrationen i skolan och på fritiden.
2019-10-16, 08:36
Medlem
Nycticoraxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
38-åriga Sofia som jobbar på IKEA hade 2010 röstat på M när hon gick från deltid till heltid och det lönade sig, medan hon idag ser hur låg pensionen är för hennes föräldrar och att hennes barn berikats av migrationen i skolan och på fritiden.

Min stora fråga är hur vi kan få Sofia tänka som "oss". Vi har sett detta komma för flera år sedan (vissa har sett det tidigare än andra). Alla nu reagerar först när de själva ser ändringar i deras levnadsbubbla. Men för någon långvarig effekt måste Sofia lära sig tänka långsiktigt och ifrågasättande.
2019-10-16, 08:43
Medlem
Citat:
En stor del av dessa högerväljare var väl tidigare sossar, eller potentiella sådana, som Reinfeldt först snodde? I huvudsak de från bygg och industri. Då var det systemskifte och jobb-linjen som lockade. SD:s 6 procent 2010 bestod väl också av den skaran.

Kvinnorna börjar utgöra en större del av SD-väljare och precis som männen är de väl traditionellt ur arbetarklass. Kan tänka mig exempelvis hotell, restaurang och handel. 38-åriga Sofia som jobbar på IKEA hade 2010 röstat på M när hon gick från deltid till heltid och det lönade sig, medan hon idag ser hur låg pensionen är för hennes föräldrar och att hennes barn berikats av migrationen i skolan och på fritiden.

Bra analys och jag som frekvent trådläsare vill lägga till att M under Reinfeldt lyckades bryta lång S-dominans med sin triangulering gentemot S. Det finns helt enkelt, kan man anta, för få väljare från S för att SD ska bli ett renodlat eget tredje block.
2019-10-16, 09:37
Medlem
Citat:

Ja, det handlar ofta om ’blue labor’ av samma sort som röstar på Tories och Trump. Men det är ändå intressant att 85% av SD-sympatisörerna så sent som för ett år sen efterfrågade mer borgerlig politik. Inte bara borgerlig... mer borgerlig. Vilket jag skulle gissa är kod för mer gammelmoderat politik, alltså hårdare straff, hårdare tag, fler poliser, tiggeriförbud, stram invandring etc (de menar rimligen inte mer borgerlig som i mer Annie Lööf). Inte ens 8 år med Reinfeldt lyckades fräta bort perceptionen att M står för allt det där.

I och med att 85% efterfrågade mer borgerligt även när C och L ingick i paketet, och att JÅ bidrog till att påskynda att dessa två ruttna grenar sågades bort från borgerligheten och ympades fast på socialdemokratin, tror jag att samma mätning idag skulle bli om möjligt ännu tydligare. Den bindgalna delen av alliansen, det verkliga nyliberala Reinfeldtspöket, hör nu ihop med socialdemokratin. Så jag tillåter mig tvivla på att potentiella SD-väljare som ännu dröjt kvar hos S ser M+KD+SD som ett större hot än den horribla Frankenstein-skvader som JÖK+V är.
2019-10-16, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nycticorax
Min stora fråga är hur vi kan få Sofia tänka som "oss". Vi har sett detta komma för flera år sedan (vissa har sett det tidigare än andra). Alla nu reagerar först när de själva ser ändringar i deras levnadsbubbla. Men för någon långvarig effekt måste Sofia lära sig tänka långsiktigt och ifrågasättande.

Vad är det som förändrats i Sofias levnadsbubbla? Vad är det som förändrats för den "medelklass" som vissa borgerliga opinionsbildare försökt kanalisera på senare tid?

Oroar hon sig över blockpolitikens överlevnad? Stapeldiagram med asyl-, kvot-, arbetskrafts-, anhöriginvandring i olika färger?

Nej. Förut brydde hon sig inte alls om invandring och hade inte en tanke på att rösta mot den. Nu är det en starkt ångestladdad fråga där det handlar om barnens trygghet i vardagen och om det är dags att flytta från hemmet. Finns någonstans att ta vägen som hon har råd med? Eller någonstans alls?

Frågan har gått från marginell till existentiell, vitt till svart. Förut fanns det inte en chans att hon skulle rösta SD - nu känns det inte som att det är någon mening. Jimmie kan ju knappt försvara sig själv i en TV-debatt och en röst på honom är en röst på M som inte är bättre än S.

Det värsta är ju att Sofia har bättre koll än många här på Flashback. Det finns stor anledning att tro att en röst på SD inte kommer förändra något för henne, om SD inte förändras. Om hennes barn eller hon själv utsätts för glåpord och hat, saknar SD andra svar än det universella "lag och ordning". Oavsett hennes röst så KOMMER asyl- och anhöriginvandringen minskas till Sverige över tid - om inte annat för att resursbrist och kriminalitet gör oss mindre attraktiva. SD+M+KD kanske t o m leder till en jämförelsevis fler arbetskraftsinvandrare, som Sofia inte kan se skillnad på i vardagen.

Jag skulle snarare uppmana trådläsare och reflexmässiga SD-supportrar att tänka kritiskt och långsiktigt. Målet får inte vara att SD som specifikt parti får sitta med i ett block, utan att SD faktiskt utgör ett alternativ med politik som svarar mot Sofias oro. Att vara triangulerat, marginellt bättre än övriga duger inte.

Om SD t ex ligger lågt om den extrema arbetskraftsinvandringen från tredje världen, så är det upp till er alla att reagera. Frågan är högaktuell i debatten med utspel från både LO och V, men fortfarande inte något från SD?

Det är luncherna med näringslivet och fika med Ebba och Ulf inte värda, för den som tänker självständigt och kritiskt.
2019-10-16, 10:35
Medlem
Stones avatar
Lyssnar på partiledardebatten i riksdagen. Det verkar som ingen tar debatt med SD. Inget parti ställer frågor till SD, är det nya grejen att t o m frysa ut dem i riksdagsdebatten?
2019-10-16, 10:39
Moderator
Strix m/94s avatar
Givet det förhandenvarande opinionsläget, och möjligen den trend som SD under en tid uppvisat i OU, å borde partiets målsättning vara tre-steg-baserad:

1) Bli större än M i OU.
2) Bli större än M+KD tillsammans i OU.
3) Formulera ett regeringsprogram inför 2022, där man vill att M+KD blir stödpartier till en SD-regering.

På det sättet kan man nog lösa många problem. Att man möjligen inte når regeringsmakten är därvid mindre viktigt - det är ambitionen och viljan att ta täten som räknas. Att framställa sig som ett villigt stödparti tycks mig mindre attraktivt.

Det torde också vara så att en så ambitiös politik, starkt uttryckt i offentligheten, skulle kunna reta etablissemanget och skapa mer uppmärksamhet från vänster, vilket i allmänhet gynnar SD i OU.
2019-10-16, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stone
Lyssnar på partiledardebatten i riksdagen. Det verkar som ingen tar debatt med SD. Inget parti ställer frågor till SD, är det nya grejen att t o m frysa ut dem i riksdagsdebatten?
Lugn, det har inte varit hans tur förrän nu.

Men visst, flera tvingas vara mer försiktiga. S har inte råd att haka på Sjöstedts rasistkort-återfall. Det är egentligen bara MP, C och V som riskfritt kan angripa SD på det gamla uttjatade sättet. För deras kärnväljare blir denna töntiga high five aldrig gammal.
2019-10-16, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Ja, det handlar ofta om ’blue labor’ av samma sort som röstar på Tories och Trump. Men det är ändå intressant att 85% av SD-sympatisörerna så sent som för ett år sen efterfrågade mer borgerlig politik. Inte bara borgerlig... mer borgerlig. Vilket jag skulle gissa är kod för mer gammelmoderat politik, alltså hårdare straff, hårdare tag, fler poliser, tiggeriförbud, stram invandring etc (de menar rimligen inte mer borgerlig som i mer Annie Lööf). Inte ens 8 år med Reinfeldt lyckades fräta bort perceptionen att M står för allt det där.

I och med att 85% efterfrågade mer borgerligt även när C och L ingick i paketet, och att JÅ bidrog till att påskynda att dessa två ruttna grenar sågades bort från borgerligheten och ympades fast på socialdemokratin, tror jag att samma mätning idag skulle bli om möjligt ännu tydligare. Den bindgalna delen av alliansen, det verkliga nyliberala Reinfeldtspöket, hör nu ihop med socialdemokratin. Så jag tillåter mig tvivla på att potentiella SD-väljare som ännu dröjt kvar hos S ser M+KD+SD som ett större hot än den horribla Frankenstein-skvader som JÖK+V är.

Dessutom efterfrågar (SD) sympatisörerna lägre skatter och lägre bidrag. Alltså (M)-certifierad ekonomisk politik. Trots att de tidigare varit (S)-sympatisörer.

Möjligtvis gillade de "solidaritet" och omfördelning via skatten när det gynnade dem själva men nu måste ju alla som arbetar och betalar skatt inse att pengarna bara slösas bort på asylinvandring. Varför skall man rösta för högre skatter om man inte ens tror att man tjänar på det?

Det har nog alltid funnits ett betydande inslag av egenintresse när det gäller skatterna. De som tjänar ,mycket vill ha lägre skatter så att de slipper betala för andra och röstar därför borgerligt; medans de som tjänar lite vill ha högre skatter (för alla andra) så att de kan ta del av omfördelningen. Gissningsvis gör asylinvandringen att en egenintresset säger "lägre skatter" för en allt större del av de som faktiskt arbetar. Där har vi en stark drivkraft för (SD) att ta över LO-kollektivet.
2019-10-16, 12:55
Avslutad
Efter söndagens Agendadebatt så gissar jag att fr o m nu och X år framåt så är SD Sveriges största parti.
2019-10-16, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PresidentBahama
Efter söndagens Agendadebatt så gissar jag att fr o m nu och X år framåt så är SD Sveriges största parti.

Vi får se. Demoskop i Expressen låg väl närmast? Olyckligt tillfälle för expressen att byta ut Demoskop mot SIFO. Vi får hoppas att nästa Demoskop fortfarande publiceras någonstans...

Annars vore det ju riktigt roligt om den första stora opinionsmätning där (SD) går om vore just Inizio så att Aftonbladet tvingades publicera den historiska mätningen. Det vore ju en härlig ironi om det var Anders Lindberg som fick uppdraget att skriva texten till artikeln om en så historisk mätning
2019-10-16, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Vi får se. Demoskop i Expressen låg väl närmast? Olyckligt tillfälle för expressen att byta ut Demoskop mot SIFO. Vi får hoppas att nästa Demoskop fortfarande publiceras någonstans...

Annars vore det ju riktigt roligt om den första stora opinionsmätning där (SD) går om vore just Inizio så att Aftonbladet tvingades publicera den historiska mätningen. Det vore ju en härlig ironi om det var Anders Lindberg som fick uppdraget att skriva texten till artikeln om en så historisk mätning
Grejen är ju att Demoskop och Inizio gick ihop. Det kommer bara att finnas en mätning, en panel. Demoskop flyttar till Aftonbladet, Inizio försvinner.

Expressen ska dock inte köpa Sifos väljarbarometer som GP och SvD har paxat, de ska köpa andra typer av undersökningar. Så det blir helt enkelt ingen väljarbarometer i Expressen längre.

Man trodde väl aldrig att det skulle bli brist på opinionsinstitut... synd att YouGov gjort bort sig så grovt i Sverige, varumärket står högre i kurs i andra länder. Möjligen hade Expressen kunnat gå till Skop, men de verkar ju stå på konkursens rand hela tiden.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in