2019-10-16, 08:26
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sh.Holmes
Du har aldrig undrat varför delar i den utredningen är maskat?
Du har inte reflekterat över det faktum att samma person som använde våld mot henne i bilen nu är misstänkt för att ha mördat henne?
Ingen liten klocka som ringer?

Ganska otroligt att en när en kvinna blir mördad så ska direkt spekuleras i hur knäpp hon var, gränslös osv, ja t.o.m det faktum att hon var adopterad läggs henne till last som något negativt, misstänksamt.
Lena hade ingen del i sin alltför tidiga död, ett fruktansvärt brott begicks mot henne och hennes anhöriga, ett fruktansvärt brott.
Någon eller några måste straffas för detta, och måtte straffet bli hårt.

Om nu SD skulle befinnas skyldig till att ha mördat LW så innebär inte det per automatik att tidigare händelser omvärderas. Det är fel att mörda rättshaverister men det innebär inte att rättshaveristen dessförinnan inte haft kapacitet att att kränka, trakassera och utsätta andra för press.

Kvinnor är knäppa ibland, och när de mördas så är det väl det som "finns kvar" när man funderar över motivbild hos GM. Manliga mordoffer kan ofta också ha karaktären av att varit ett asshole i livet men det brukar ha avsevärt tydligare konturer, mannen är oftare kriminellt belastad, samhället överlag har väl mer överseende med kvinnor.
Som exempel kan jag nämna att man i personutredningen till Catrin da Costa när hon utreddes för bedrägeri yttrade att hon var "barnskötare" och då hade hon varit hemlös prostituerad heroinist i många år redan. Hon hade inte ens hand om sina egna barn, de hade varit omhändertagna av soc sedan länge. Man försöker släta över kvinnors problem och det är inte till fördel för kvinnorna. Hade PU för da Costa varit mer i samklang med verkligheten så hade hon kanske fått ett fängelsestraff med mitivations och behandlingsprogram genom kriminalvården (som många män får). Hon kanske hade sluppit hamna i delar i sopsäckar.

Du har aldrig funderat på att LW kanske haft någon relation med någon som inte var lika tolerant som SD inför hennes egenhet att provocera för få något att anmäla? Vissa yrken gör ju en polisanmälan avsevärt större skada för än jämförelsevis en byggingenjör.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2019-10-16 kl. 08:51.
Citera
2019-10-16, 08:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strof
Hur vet du vilket uppsåt SD hade? Och varför postar du så mycket dravel om ingenting? Är det för att fylla ut ditt ihåliga resonemang?

Menar du uppsåt i rättslig mening eller menar du hans avsikt i allmän mening?
Utifrån det händelseförlopp som även vitsordats av den som anmälde så framkom inget överhuvudtaget om att det "ejängkligen" skulle varit fråga om ett våldäktsförsök. BO uppger att hon inte gick ur bilen trots att bilens ägare och förare bad henne göra det. Det finns inget att förankra något alternativt händelseförlopp till försök till sexualbrott, knoggnuggningen framstår som något avsett att orsaka tillräckligt obehag för att få personen att gå ur bilen men inte orsaka någon kroppsskada.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2019-10-16 kl. 08:45.
Citera
2019-10-16, 08:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sh.Holmes
Du har aldrig undrat varför delar i den utredningen är maskat?
Du har inte reflekterat över det faktum att samma person som använde våld mot henne i bilen nu är misstänkt för att ha mördat henne?
Ingen liten klocka som ringer?

Ganska otroligt att en när en kvinna blir mördad så ska direkt spekuleras i hur knäpp hon var, gränslös osv, ja t.o.m det faktum att hon var adopterad läggs henne till last som något negativt, misstänksamt.
Lena hade ingen del i sin alltför tidiga död, ett fruktansvärt brott begicks mot henne och hennes anhöriga, ett fruktansvärt brott.
Någon eller några måste straffas för detta, och måtte straffet bli hårt.

Om LW hade anmält våldtäktsförsök, sexuellt ofredande eller liknande så hade man lika gärna kunna använda den rubriceringen också. Sannolikt är väl att man använde sig av rubricering misshandel är väl rimligtvis att det är vad som finns till hands utifrån det anmälaren beskriver? Händelseförloppet som anmälaren anger kan i delar subsumeras in under lagens gärningsbeskrivning för misshandel vållande av kroppsskada.
Citera
2019-10-16, 08:54
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Här ska du få baxna...

Enligt en dansk-svensk studie så har utlandsadopterade tre gånger större risk att drabbas av schizofreni.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=1760565

Var LW verkligen hotad eller trakasserad av SD eller rörde det sig om hur hon upplevde det?
Det finns ju vissa inslag kring bilincidenten som får mig att undra över LWs grepp om verkligheten.

Det finns ingenting som har talat för att L*ena skulle ha en allvarlig psykisk sjukdom, och definitivt inte schizofreni. Vi har inte hört något om att hon skulle ha vanföreställningar, medicinering eller på annat sätt visat sig ha en skev verklighetsuppfattning.

Att visa på statistik, det säger inget om det enskilda fallet. Här har vi inte fått den minsta lilla vink om att L*ena skulle ha haft problem av den digniteten.

Det är märkligt hur du vänder det tragiska som L*ena har utsatts för till att det skulle vara något som hon själv skulle kunna ha varit skyldig till eller kanske inte ens ha hänt?

Jag har läst det senaste dygnets inlägg med förvåning och fasa.

En person som har blivit misshandlad, trakasserad, hotad och kränkt (ja, jag tror på de många postare som vittnar om att "det finns mer") under en längre tid och som nu är död, har med en statistisk sannolikhet som är att negligera råkat ut för ett brott av den som har misshandlat henne. Om dessutom denna person som har misshandlat henne, varit en av de sista som har haft kontakt och dessutom med en önskan om att ses, så ökar sannolikheten att personen har med hennes död att göra.

Den statistiken den bortser du från? Trots att det finns anmälningar och många personer som hävdar att det förekommit mycket grova kränkningar?

Du tycker att det är befogat att knoggnugga någon som inte lämnar ägarens bil på uppmaning.

Då för att LW velat prata färdigt.

Vad tycker du är lämpligt; räcker det med en uppmaning? Eller två?

Och om passageraren säger att jag vill prata klart först, då kan man helt sonika knoggnugga personen och dessutom hålla ett hårt grepp runt personens nacke och pressa ner huvudet under tiden?

Det kallar du pojkstreck?

Jag tycker att det inte låter klokt att man tar till ett sådant agerande i den situationen. Jag tycker att det låter som en person som har tappat greppet, som inte kan hälla tillbaka sin aggression, och är superfrustrerad. Så frustrerad att man kan ana att det egentligen kokar inuti.

Jag tror att i det ögonblicket kände L*ena vad som fanns därinne.
Därinne fanns en fruktansvärd vrede.
Jag är mycket övertygad om det.

Den vreden tog hennes liv., det är vad jag tror.
Citera
2019-10-16, 08:56
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Varför anmälde LW bara en knoggnuggning och inte något sexuellt ofredande eller våldtäktsförsök? Blåste det fritt mellan öronen på henne eller gör det det på dig?

Även om vi inte "vet" vad som hände i egenskap av att ingen av oss var där så kan man ändå hålla sig inom någorlunda rimliga spekulationer.

"If ifs and buts were candies and nuts..."
Varför tycker du det är rimligt att presumera att LW antagligen ljög i förhören om vad som inträffat?

Den nivå det är på enligt min uppfattning är att LW anmälde något som näppeligen är misshandel sett till handlingen som sådan, och absolut inte om hon själv provocerat fram situation. Det kan ju vara mer ett symptom på något annat som gnager hos LW. Människor som letar skitsaker de anmäler brukar kallas rättshaverister, de mår ofta inte vidare bra

"Rättshaverister brukar ställa aggressiva och upprepade krav, komma med dramatiska anklagelser och ha en verklighetsuppfattning som skiljer sig från andras. De utgör ofta ett arbetsmiljöproblem.

Författarna Jakob Carlander och Andreas Svensson menar att beteendet återspeglar psykiskt ohälsa. Orsakerna finns hos individen snarare än i den omvärld som anklagas. Beteendet går inte att förebygga genom att den som möter personen uppträder extra tillmötesgående.

Vad är då rättshaveristiskt beteende? Att kunna bli arg på myndigheter som gör fel och begära det stöd vi har rätt till är inte rättshaveri. Det uppstår när kampen fortsätter i det oändliga, krav ställs utan lagstöd och tar över livet. Haverister lever i ett nu där gamla oförätter är helt aktuella.
... "
https://www.arbetsmiljoforum.se/nyheter/att-moeta-maenniskor-med-raettshaveristiskt-beteende/

Du menar att L*ena var en rättshaverist?
Citera
2019-10-16, 09:00
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Varför anmälde LW bara en knoggnuggning och inte något sexuellt ofredande eller våldtäktsförsök? Blåste det fritt mellan öronen på henne eller gör det det på dig?
Vet du vad hon anmälde eller inte anmälde?
Vet du vad det sekretessade handlar om?
Citera
2019-10-16, 09:05
Medlem
Citat:
Menar du uppsåt i rättslig mening eller menar du hans avsikt i allmän mening?
Utifrån det händelseförlopp som även vitsordats av den som anmälde så framkom inget överhuvudtaget om att det "ejängkligen" skulle varit fråga om ett våldäktsförsök. BO uppger att hon inte gick ur bilen trots att bilens ägare och förare bad henne göra det. Det finns inget att förankra något alternativt händelseförlopp till försök till sexualbrott, knoggnuggningen framstår som något avsett att orsaka tillräckligt obehag för att få personen att gå ur bilen men inte orsaka någon kroppsskada.

Jag pratar om SD:s uppsåt. Kan bli så statistiskt att alla vita män som är 30+ i Örebro som har knoggnuggat en kvinna sedan också kan ha mördat henne. Mycket på det där med statistik.
Citera
2019-10-16, 09:05
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
VDet ska vara ganska allvarligt innan man kan vårda någon mot dennes vilja, man gör det typiskt enbart i vissa specificerade undantagsfall specificerad i lagstiftning annars kan det klassas som tortyr.

Varför inte då tvångsvårda kvinnor som inte tar sig för att verkligen dumpa någon som kränker dem? Då följer man ju systematiken i lagstiftningen i övrigt, missbrukare och allvarligt psykiskt sjuka kan ju tvångsvårdas om de skadar sig själva, eller överhängande risk finns att de kan komma göra så.
En 30+ som med vett och vilje uppför sig som en tonåring ibland är väl mer patetisk än mentalsjuk i egentlig mening. En kvinna som säger sig vara rädd för någon hon fortsätter "nojsa" med är kanske objektivt sett mer "störd" på något sätt?

I vilket skede ska man tvångsvårda kvinnor som lever med personer som är våldsamma? Direkt innan våldet kommer eller när det är ett faktum?
Vård inom LVP?

Och när då den som har utsatt sig för ett destruktivt förhållande är "borta" från spelplanen, då är problemet löst?

Den som slår, kränker, hotar och förstör den andra personens liv?
Har den personen ingen skuld? Inga problem?

Är det den som har "utsatt sig" som är problemet?
Du tycker inte att det är den personen som utöver våld, kontroll, hot och kränkningar är den som handlar fel?

Dvs L*ena är problemet?
Hade hon blivit tvångsvårdad då hade problemet varit löst och L*ena levt?
Citera
2019-10-16, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Det finns ingenting som har talat för att L*ena skulle ha en allvarlig psykisk sjukdom, och definitivt inte schizofreni. Vi har inte hört något om att hon skulle ha vanföreställningar, medicinering eller på annat sätt visat sig ha en skev verklighetsuppfattning.

Att visa på statistik, det säger inget om det enskilda fallet. Här har vi inte fått den minsta lilla vink om att L*ena skulle ha haft problem av den digniteten.

Det är märkligt hur du vänder det tragiska som L*ena har utsatts för till att det skulle vara något som hon själv skulle kunna ha varit skyldig till eller kanske inte ens ha hänt?

Jag har läst det senaste dygnets inlägg med förvåning och fasa.

En person som har blivit misshandlad, trakasserad, hotad och kränkt (ja, jag tror på de många postare som vittnar om att "det finns mer") under en längre tid och som nu är död, har med en statistisk sannolikhet som är att negligera råkat ut för ett brott av den som har misshandlat henne. Om dessutom denna person som har misshandlat henne, varit en av de sista som har haft kontakt och dessutom med en önskan om att ses, så ökar sannolikheten att personen har med hennes död att göra.

Den statistiken den bortser du från? Trots att det finns anmälningar och många personer som hävdar att det förekommit mycket grova kränkningar?

Du tycker att det är befogat att knoggnugga någon som inte lämnar ägarens bil på uppmaning.

Då för att LW velat prata färdigt.

Vad tycker du är lämpligt; räcker det med en uppmaning? Eller två?

Och om passageraren säger att jag vill prata klart först, då kan man helt sonika knoggnugga personen och dessutom hålla ett hårt grepp runt personens nacke och pressa ner huvudet under tiden?

Det kallar du pojkstreck?

Jag tycker att det inte låter klokt att man tar till ett sådant agerande i den situationen. Jag tycker att det låter som en person som har tappat greppet, som inte kan hälla tillbaka sin aggression, och är superfrustrerad. Så frustrerad att man kan ana att det egentligen kokar inuti.

Jag tror att i det ögonblicket kände L*ena vad som fanns därinne.
Därinne fanns en fruktansvärd vrede.
Jag är mycket övertygad om det.

Den vreden tog hennes liv., det är vad jag tror.

Ja, jag tycker det är märkligt om det är så att SD hotat och kommit med grova kränkningar mot LW och det hon anmäler är en situation som hon provocerar fram själv. Hon försökte inte ens dölja att hon försökte tvinga sig kvar i bilen, ungefär som att hon skulle haft uppfattning att hon har rätt till det om hon känner för det.

Det tycker jag ser märkligt ut, det är inte särskilt vanligt normalt (i ordets rätta betydelse) beteende. Därav mina tankar om att LW kanske inte mådde något vidare under den perioden, om anmälningarna är uttryck för annat missnöje, ilska eller liknande.
Jag jobbar dessutom i en verksamhet där man då och då råkar på rättshaverister.
Citera
2019-10-16, 09:07
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
/.../
Nu tror jag att rätt GM sitter där han ska... men HD verkar inte lika säker.
/.../
Nu vet jag inte hur du själv kan vara så säker på att SD är gärningsmannen, men jag håller med dig om att hans exfru HD inte verkar lika säker. Hon verkar inte misstänka honom överhuvudtaget.

En möjlig förklaring till att du och HD tycks ha olika uppfattning här kan ju vara att ni inte har tillgång till samma information. HD är ju som bekant själv misstänkt för att ha mördat LW, och hon satt en tid också häktad. HD har alltså fått genomgå förhör, och har antagligen kunnat bilda sig en rätt god uppfattning om hur åklagaren resonerar. Kanske har hon därigenom också goda möjligheter att bedöma vilken vikt man bör lägga vid åklagarens misstankar mot SD.
Citera
2019-10-16, 09:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Du menar att L*ena var en rättshaverist?

Det verkar som att hon skulle ha kunnat haft tendenser till det.
Citera
2019-10-16, 09:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Polisens avspärrningar är borta enl vad som tidigare postats i tråden.

Jag undrade om HD väljer att bo i sin lgh efter frisläppandet.

Deras fastighet... vilka syftar Du på som har en fastighet och var i Örebro verkar den ligga?
Någonstans i Örebro, enligt lantmäteriet, fastigheten Gullspångsälven 14.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in