2019-10-16, 00:16
Medlem
Jag känner bara en som haft det, och hon klarade det inte. Min farmor i rätt unga år.

Vad har ni för erfarenheter?
Citera
2019-10-16, 00:24
Bannlyst
Jag kände fyra stycken som hade hjärntumör och dom känner jag än idag.
Citera
2019-10-16, 00:25
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattfarssas
Jag känner bara en som haft det, och hon klarade det inte. Min farmor i rätt unga år.

Vad har ni för erfarenheter?

Har en äldre släkting som blev opererad för en hjärntumör kring 1970 och överlevde.
Idag är hon 84.
Några mindre "men" har hon, medicinerar dagligen, men i övrigt lever hon ett normalt liv
Citera
2019-10-16, 00:31
Medlem
Oj, fixade man att operera sånt redan på 70? Häftigt, och härligt för er.

Ja då är det ju inte en dödsdom idag då med andra ord. Beror väl på lite var den sitter och vilken typ förstås.
Vet en som dog tre månader efter besked, hemsk snabbväxande variant som inte gick att komma åt.

Men forskningen går väl framåt?
Citera
2019-10-16, 00:45
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Oj, fixade man att operera sånt redan på 70? Häftigt, och härligt för er.

Ja då är det ju inte en dödsdom idag då med andra ord. Beror väl på lite var den sitter och vilken typ förstås.
Vet en som dog tre månader efter besked, hemsk snabbväxande variant som inte gick att komma åt.

Man opererade hjärntumörer redan under första halvan av 1900-talet, men sällan framgångsrikt.
På 70-talet hade man nått längre, och idag har man oerhört mycket bättre chans att klara sig.

Men det handlar ju också väldigt mycket om vilken typ av tumör det handlar om, var den sitter, om det eventuellt finns metastaser och inte minst om hur tidigt den upptäcks.
Citera
2019-10-16, 00:45
Avstängd
Finns många olika varianter. Godartade och ofarliga och godartade men farliga pga deras position. Sen finns det elakartade som går och behandla och sådana som inte går att behandla. Glioblastom g 4 spelar ingen roll, går inte behandla då den alltid växer in och sprider sig. I Sverige överlever i praktiken ingen denna form
Citera
2019-10-16, 00:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Man opererade hjärntumörer redan under första halvan av 1900-talet, men sällan framgångsrikt.
På 70-talet hade man nått längre, och idag har man oerhört mycket bättre chans att klara sig.

Men det handlar ju också väldigt mycket om vilken typ av tumör det handlar om, var den sitter, om det eventuellt finns metastaser och inte minst om hur tidigt den upptäcks.

Ja det är ju skönt.
Jag vet inte var min sitter, men nånstans som påverkar syn, hörsel och det kognitiva. Metastaser i bukspottkörtel och lever, eller tvärtom.
Vet inte hur man ska göra för att få det bekräftat? Dom tar ju bara i en åkomma i taget på vårdcentralen, kan inte se helheten.

Edit: Men rätt snabbt förlopp på den du nämnde. Då borde jag varit död nu eftersom symptomen började för över ett år sedan?
Senast redigerad av Kattfarssas 2019-10-16 kl. 00:56.
Citera
2019-10-16, 01:00
Medlem
Alla hypokondriker har haft hjärntumörer i flera år och blivit magiskt friska
Citera
2019-10-16, 01:27
Bannlyst
Citat:

Nej forskningen går bakåt och försämras för var dag som går.
Citera
2019-10-16, 01:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 56K-Problem
Nej forskningen går bakåt och försämras för var dag som går.

Ja visst var det dum fråga.
Men förväntade mig kanske mer ett givande svar i form av: "ja visst, nu har ju en dr Makrill uppfunnit antikroppen x2 i ett spanskt lab, så det blir spännande. [länk]".

Förstår du?
Citera
2019-10-16, 06:02
Medlem
curvymillies avatar
Jag känner även ett par stycken som haft hjärntumörer och överlevt. Så det är knappast en dödsdom.
Citera
2019-10-16, 16:17
Medlem
JackSm1ths avatar
Jag kände två, en man på 45 år och en pojke på 4 år. De fick diagnosen ungefär samtidigt, för 4-5 år sedan. Ingen av dom klarade sig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in