Citat:
Ursprungligen postat av
Lonnrot
Det där dubbelgaraget har väl förvisso sina gränser men med hjälp av en stege lagd över en arbetsbock borde man kanske kunna åstadkomma en gungbräda /hävstång och få upp skiboxen på det sättet. Det kräver kanske ett stag eller två från stegen till golvet eller/resp. innertaket samt lite remmar för att tillfälligt fästa boxen vertikalt vid ena änden på stegen. Med hävstången fixerad i uppvisat läge kan man då ev. fästa nya remmar i boxen från biltakshållet och sen lösgöra boxen från stegen, och sen baxa boxen upp på biltaket genom att dra i se senast fästa remmarna...
Vad tror ni om det?
Om det inte sitter en vinsch i taket redan.
Jeg tenker montering / demontering av skiboks må ha blitt gjort på en kontrollert måte for å unngå riper på bilen som avslører at noe unormalt har pågått.
Nå veit vi ikke om garasjen har synlige bjelker/takstoler noe som hadde gjort det vesentlig lettere å lage en MacGyver taljeløsning uten å etterlate spor. Om taket er gips må man enten ha kraftige plugger i bærende konstruksjon eller lage noe med stige/bukker osv men ser ikke helt for meg GM som gjør dette.
Edit: siden alt virker gjennomtenkt mistenker jeg GM planla at alt kunne utføres uten å bekymre seg for tilfeldige turgåere som reagerer på biler/kjøretøy bak huset eller flytting inn og ut med stiger. Naboene titter nok litt på hverandre i den gata.