2019-10-15, 23:16
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orderud.
Ja, man trenger vel ikke være byggmester for å få til å ta i bruk en talje eller annet, men ja, han har sikkert sine erfaringer som alle andre.

Det där dubbelgaraget har väl förvisso sina gränser men med hjälp av en stege lagd över en arbetsbock borde man kanske kunna åstadkomma en gungbräda /hävstång och få upp skiboxen på det sättet. Det kräver kanske ett stag eller två från stegen till golvet eller/resp. innertaket samt lite remmar för att tillfälligt fästa boxen vertikalt vid ena änden på stegen. Med hävstången fixerad i uppvisat läge kan man då ev. fästa nya remmar i boxen från biltakshållet och sen lösgöra boxen från stegen, och sen baxa boxen upp på biltaket genom att dra i se senast fästa remmarna...

Vad tror ni om det?

Om det inte sitter en vinsch i taket redan.
Citera
2019-10-15, 23:21
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Du har väl rätt i det.

Apropå vedlikehold 😄 så utjämnade just Spanien mot Sverige 😩

Och det gjorde Norge också 😩😅
Nu förstod jag inte riktigt, så jag misstänkte att det hade att göra med fotboll ; ●)

Apropo rund i kanterna...

Jag tror att du kanske har rätt, att du kommer till med ett fordon bakom garaget.

Jag tittade just på några bilder Fru Carlsberg postade.
Citera
2019-10-15, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Det där dubbelgaraget har väl förvisso sina gränser men med hjälp av en stege lagd över en arbetsbock borde man kanske kunna åstadkomma en gungbräda /hävstång och få upp skiboxen på det sättet. Det kräver kanske ett stag eller två från stegen till golvet eller/resp. innertaket samt lite remmar för att tillfälligt fästa boxen vertikalt vid ena änden på stegen. Med hävstången fixerad i uppvisat läge kan man då ev. fästa nya remmar i boxen från biltakshållet och sen lösgöra boxen från stegen, och sen baxa boxen upp på biltaket genom att dra i se senast fästa remmarna...

Vad tror ni om det?

Om det inte sitter en vinsch i taket redan.

Jeg tenker montering / demontering av skiboks må ha blitt gjort på en kontrollert måte for å unngå riper på bilen som avslører at noe unormalt har pågått.

Nå veit vi ikke om garasjen har synlige bjelker/takstoler noe som hadde gjort det vesentlig lettere å lage en MacGyver taljeløsning uten å etterlate spor. Om taket er gips må man enten ha kraftige plugger i bærende konstruksjon eller lage noe med stige/bukker osv men ser ikke helt for meg GM som gjør dette.

Edit: siden alt virker gjennomtenkt mistenker jeg GM planla at alt kunne utføres uten å bekymre seg for tilfeldige turgåere som reagerer på biler/kjøretøy bak huset eller flytting inn og ut med stiger. Naboene titter nok litt på hverandre i den gata.
Senast redigerad av Fbc37 2019-10-15 kl. 23:30.
Citera
2019-10-15, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Havhest
Nu förstod jag inte riktigt, så jag misstänkte att det hade att göra med fotboll ; ●)

Apropo rund i kanterna...

Jag tror att du kanske har rätt, att du kommer till med ett fordon bakom garaget.

Jag tittade just på några bilder Fru Carlsberg postade.
En bil, eller et annet kjøretøy?
Finnes det fotografier av baksiden av garasjen? (Jeg tenker på om det ev kan finnes en utgang (dør feks) fra garasjen på baksiden?). (Jeg spør, fordi jeg tenker på ev fluktvei).
Senast redigerad av FruCarlsberg 2019-10-15 kl. 23:32.
Citera
2019-10-15, 23:29
Medlem
Hva er det på historiske bilder som er utenfor huset i 1984 og som ikke er der i 1987 ?

https://kart.1881.no/?query=Sloraveien%204%2C%20Fjellhamar&type=adresse
Citera
2019-10-15, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fbc37
Siden man ser fjell rundt huset måtte det isåfall ha blitt sprengt veldig dypt når de bygde huset på 80 tallet noe jeg antar hadde blitt et diskusjonstema både blant de som utførte sprengningsarbeid samt de som bygde huset med dobbel kjeller. Kan evt ha vært noen gamle kjellere som sto igjen fra tidligere bygg på tomten men om det er noe under dagens kjeller tviler jeg sterkt på rent praktisk.
Takk for svar! Kan det ikke finnes et tomrom under kjelleren, hvis det er slik som Gassa skrev?

Citat:
Ursprungligen postat av Gassa
Absolutt, grunnmuren på huset går langt under nivået til kjellergulvet.
Citera
2019-10-15, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FruCarlsberg
En bil, eller et annet kjøretøy?
Finnes det fotografier av baksiden av garasjen? (Jeg tenker på om det ev kan finnes en utgang (dør feks) fra garasjen på baksiden?).

Om dere ser på google street view ser man masse mennesker som går tur rundt vannet og inn veien mot huset. En manøver hvor GM må ut i friluft for å flytte AEH virker veldig risikabelt.
Citera
2019-10-15, 23:36
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Jeg tenker montering / demontering av skiboks må ha blitt gjort på en kontrollert måte for å unngå riper på bilen som avslører at noe unormalt har pågått.

Nå veit vi ikke om garasjen har synlige bjelker/takstoler noe som hadde gjort det vesentlig lettere å lage en MacGyver taljeløsning uten å etterlate spor. Om taket er gips må man enten ha kraftige plugger i bærende konstruksjon eller lage noe med stige/bukker osv men ser ikke helt for meg GM som gjør dette.

Som av en händelse så stod det en bmw 52x med thulebox här på gatan. Om han täckte över vindruta och huv och kanske lite av taket med plädar och sen lägger en styv masonitskiva från strålkastare till biltak så kan han dra upp boxen från baken på bilen med ett rep och handkraft. Skulle jag tro. Kräver kanske lite träning men ändå...

Och möjligen öppen garageport.

Det kanske är en aning optimistiskt tyngdmässigt. Kan han dra med någpt annat? En andra bil?
Senast redigerad av Lonnrot 2019-10-15 kl. 23:42.
Citera
2019-10-15, 23:38
Medlem
Det er en byggekonstruksjon som er der i 1984 men som er usynlig i 1987, jeg lurer på hva som skjedde der da???
Citera
2019-10-15, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FruCarlsberg
Takk for svar! Kan det ikke finnes et tomrom under kjelleren, hvis det er slik som Gassa skrev?

Har du et bilde som evt viser noe slikt? Mulig jeg misforstår dere. Om hus bygges i skråning kan man få flere nivåer hvor grunnmuren ikke holder samme dybde gjennom hele bygget.
Citera
2019-10-15, 23:43
Medlem
Citat:
Har du et bilde som evt viser noe slikt? Mulig jeg misforstår dere. Om hus bygges i skråning kan man få flere nivåer hvor grunnmuren ikke holder samme dybde gjennom hele bygget.
Det ene utelukker ikke det andre.
Citera
2019-10-15, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gassa
Det er en byggekonstruksjon som er der i 1984 men som er usynlig i 1987, jeg lurer på hva som skjedde der da???
På hvilken side av huset ser du den byggekonstruksjonen?
Er det garasjen du mener? Det ser ut til at en garasje var der i 84, men borte i 87. Kanskje den ble revet og en ny garasje ble bygget etter 87?
Senast redigerad av FruCarlsberg 2019-10-15 kl. 23:53.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in