2019-10-15, 21:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av FruCarlsberg
Hvilken type rom er det i det utbygget i 1. etasje som man kan se på denne siden av huset? Kan det være en spisestue (som ev er i nærheten av et kjøkken)?
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/0n0Ln0/ringte-til-anne-elisabeth-hagen-klokken-0948-stusset-over-at-han-ikke-fikk-svar

Det kan det være. Legg merke til på taket. Der er det 3 piper. Den i midten er for kjøkkenvifte, mens de to andre er for ovn, og er laget i stein.
Dermed er kjøkkenet mest sannsynelig i midten av huset et sted.
Det tilbygget kalles karnapp, og gir en utvidelse av stuen eller spiserom. Denne karnappen har blitt bygget seinere, for historiske foto på 1881 viser at den ikke var der i 1984, men i 1987 var den der.
Citera
2019-10-15, 21:41
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Det rommet som ser ut som en stue (man kan se bokreol el.l.) i første etasje ser ikke så veldig dypt ut, så det er kanskje plass både til entre og bad/vaskerom mellom den stuen (eller hva det rommet er) og garasjebygget.
Se det bildet som kommer rett etter denne teksten: "DET TREDJE ADVENTSLYSET tennes i norske hjem. Nå ser ikke huset innerst i blindveien lenger forlatt ut."
https://www.vg.no/spesial/2019/ti-topphemmelige-uker/

Djup är svårt att bedöma men det får säkert rum två rum.

Det finns en stege där också... vid träterassen. Den står uppställd mot ett fönster på bild och ligger mot väggen på en annan. Har hantverkarna använt den? Är det därför den står mot ett fönster?

Kan det ha gått att köra upp med ett fordon på den verandan? Med en ramp? Är det därför det sipprat fram ljus sand under den? Har han hänvisat hantverkarna den vägen och sen också använt den själv?

Har de eller MGM haft tillgång till ett arbetsfordon som är ungefär högt som en bil som kunnat köras dit (snarare än en bil)? Jag tänkte sen att man med plankor kan skjutsa / knuffa en skibox från ett fördonstak till ett annat...

Enklare är ju förstås att ta en van/buss med bagagedörrar direkt ur garaget, men då ska ju en sån finnas också.
Citera
2019-10-15, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av agvvv
Og med et veldig stort og uvanlig vindu for et toalett[/b].

https://www.aftenbladet.no/innenriks/i/0ERo7G/politiet-har-gjennomfoert-nye-tekniske-undersoekelser-paa-hagen-familiens-tomt

Edit: Dette er nok del av en stue, eller et oppholdsrom. Toalettet ligger nok, slik det ofte gjør, i forbindelse med entreen. Midt i huset ca, uten vindu.
Hovedbad oppe har vindu ser det ut til.
Du har rett
Men kan ikke det vinduet høre til en entre (som ev går helt fra i nærheten av inngangsdøren)? Kanskje det er en entre med garderobeskap + ev inngang til bad/vaskerom + ev inngang til garasje/andre rom?
Citera
2019-10-15, 21:45
Bannlyst
Citat:
Det rommet som ser ut som en stue (man kan se bokreol el.l.) i første etasje ser ikke så veldig dypt ut, så det er kanskje plass både til entre og bad/vaskerom mellom den stuen (eller hva det rommet er) og garasjebygget.
Se det bildet som kommer rett etter denne teksten: "DET TREDJE ADVENTSLYSET tennes i norske hjem. Nå ser ikke huset innerst i blindveien lenger forlatt ut."
https://www.vg.no/spesial/2019/ti-topphemmelige-uker/

Ja, det er jo vanlig at entreen, lobbyen/vestibyle og trapp opp til 2 etg deler huset i to på en måte. Og så har man rom på venstre og høyre side. Det kommer vel en dag da vi får fullstendige byggetegninger og foto innvendig av huset, slik man fikk i orderudsaken.
Senast redigerad av Orderud. 2019-10-15 kl. 21:53.
Citera
2019-10-15, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av agvvv
Ser ut som det tar del av rommet med vinduet i front, spør du meg. Men jeg er ingen arkitekt.
Ja, det var det jeg mente; at det vinduet ev hører til entreen. Jeg formulerte meg helt feil.
Citera
2019-10-15, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Inte heller otänkbart. Eller så har hantverkarna jobbat där. Eller så har rent av fotografen retuscherat bort fönstret för att undvika kollision av detaljer i bilden.

I Stavanger, på en distansbild av huset, kanske folk inte behöver ha full realism i allt som står i tidningen?

Sen ser vissa bilder ut som om de vore tagna från Stavanger med teleobjektiv också. Eller åtminstone från andra sidan sjön.
Det kan godt være slik!

Citat:
Ursprungligen postat av Havhest
Jag tror att du har rätt!

På 80-talet var det ganska vanligt att placera en separat ingång till tvättstugan bredvid huvuddören.
Takk for informasjon!

Citat:
Ursprungligen postat av Orderud.
Tror døren går rett inn til garasjen. Men det kan hende du har rett altså med det med dør direkte inn til vaskerom.
Men det er praktisk med en liten dør til garasjen hvis man skal hente ut noe småting, f.eks. en gresstrimmer for å trimme gresset rundt blomsterbedet, eller hente en rull med byggeplast for å pakke inn noe, istedet for å åpne den store porten.
Du har rett i at det er praktisk

Citat:
Redskapsbod (skyffel, borste etc), grovvaskrum, grovkök (förstu) och matkällare/skafferi, soprum, direktväg garage eller tvättrum?
Det høres logisk og praktisk ut

Citat:
Det kan det være. Legg merke til på taket. Der er det 3 piper. Den i midten er for kjøkkenvifte, mens de to andre er for ovn, og er laget i stein.
Dermed er kjøkkenet mest sannsynelig i midten av huset et sted.
Det tilbygget kalles karnapp, og gir en utvidelse av stuen eller spiserom. Denne karnappen har blitt bygget seinere, for historiske foto på 1881 viser at den ikke var der i 1984, men i 1987 var den der.
Takk for informasjon!

Citat:
Ja, det er jo vanlig at entreen, lobbyen/vestibyle og trapp opp til 2 etg deler huset i to på en måte. Og så har man rom på venstre og høyre side. Det kommer vel en dag da vi får fullstendige byggetegninger og foto av huset, slik man fikk i orderudsaken.
Ja det har du rett i
Citera
2019-10-15, 21:58
Medlem
Citat:
På bilde nr 1 og 3 i bildeserien fra håndtverkere på befaring, kan man se et smalt og høyt 2-delt vindu på den veggen. På bilde nr 3 ser man det øverste vinduet står litt åpent:

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/1kawwG/haandverkere-paa-befaring-tok-bilder-av-hagens-hus

På bilde 5 er det åpen inngangsdør og man ser inn. Har du eller noen andre her photoshop etc for å lyse opp / gjøre skarpere / CSI magic for å se om det er noe interessant ? Jeg skimter en dør og et skap kanskje?
Citera
2019-10-15, 22:04
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Havhest
OffT:
Jo, det blev nog lite för mycke Oskariansk moral under unionen, men Norge hade redan förlorad allt på andra sätt...

Jag känner mig mest besviken av den danska kungen Kristian 4.

Under hans trettioåriga krig, i perioden 1618-1648, förlorade vi våra adelstitlar. Vi behöll titlarna, men vi fick tunga skattebördar, och så småningom förlorade vi våra rättigheter. Sedan försvann poänget med titlarna.

Den danska kungen förde också oordning i sin egen ekonomi, och därefter tog Sverige över den ledande positionen i Norden.

Norges förtjänst blev till slut att få tilldela Nobels fredspris...

Men vi har salt för såren, så ta det lugnt ;-)

Gott. Det skadar aldrig att påminnas om somliga grejer dock... 😊

Vi kan nog ta över fredspriset om ni vill...

Norge är inte (har inte varit) så lätt att försvara, men av ungefär samma skäl inte heller så lätt behålla... Nordens Kurdistan? Eller Schweiz.

Det är en avvägningsfråga. Men ledarnas plikt är mot befolkningen först. Jag har lite att läsa på om 1814. Allt är inte vad det ser ut som alltid, och var sak har sin tid.
Citera
2019-10-15, 22:07
Medlem
Citat:
Hvis jeg har forstått Googlemaps rett, så er denne ruten helt uten bomstasjoner ihvertfall.
Googlemaps har kontroll over alle bomstasjonene.
https://www.google.no/maps/dir/Sloraveien+4,+1472+Fjellhamar,+Norge/Arjeplog,+Sverige/@62.7174975,5.5457952,5z/am=t/data=!3m1!4b1!4m19!4m18!1m10!1m1!1s0x464164d6da0c8 549:0x42d6454a09feffe!2m2!1d10.9664466!2d59.932446 9!3m4!1m2!1d13.2441749!2d60.3839789!3s0x464295dcc3 2f30ef:0xadac44b33faecb0e!1m5!1m1!1s0x4677f5e84440 9c19:0x94ff922bc83007b2!2m2!1d17.8900542!2d66.0515 051!3e0
Takk for link og info! Jeg ble overrasket over at man virkelig kan kjøre så langt uten å bli registrert noe sted.

Citat:
1) på natten kunde det ju inte ske för då låg de i sina sängar.

3) kidnappare kan man inte begära hur mycket som helst av tror jag, vad gäller mångsidighet. Bortförandet som det nu skett o trusselbrevet kan väl med lite god vilja synas organiskt med en relativt intellektuellt rustad GM, gärna ensam eller på någons eller någon sammanslutnings uppdrag. Men den kommunikativa kollapsen därefter rimmar ju mer med nåt riff-raff-gäng. De skulle kanske lyckats utföra bortrövandet på samma sätt, med lite bonntur, men skulle ju inte trasslat med ett så långt trusdrlbrev, sproxskor, och borde ha fastnat på någons näthinna ngnstans. Går man istället på mordteorin (av bandit, som hämnd edyl) så får man göra lite lämpningar men man hamnar i liknande mångsidighetsproblem.

Alla vill göra saker på enklast möjliga sätt. Utom en och annan dårhuspatient, som finns på film eller institution eller som rättvisan har god koll på. Liksom de har på 99/100 gänggangstrar, åtminstone när lite tid och blod fått flyta under broarna. Om inte annat så för att den som gjort skitjobbet men inte fått betalt för att anstiftaren aldrig får tummen ur vid en punkt komemr tipsa snuten för att själv inte hamna i ett dike med en møllermanipulerad mobil i handen. Med sorgsna meddelanden om skuldkänslor och deklarationer om förestående överdos.

It doesn’t add up. Det visste vi ju iofs.

Strukturen på händelsen är inte organisk. Den är inte genomförd av flera personer som slagit sina kloka huvuden ihop (vare sig de är oförståndiga eller sluga) men inte heller av en ensam person som vetat sitt eget bästa.

Det en enda jag för mitt liv kan komma på är en makaber fälla från undre världen gillrad för att hänsynslöst likvidera en lönnmördare som handlat i ”god tro”. Men det rimmar mycket illa med vidare kontakter om pengar.

Mord begås inte litegrann. Och därför måste patiensen gå ut. Annars är det lurt nånstans.
Det du skriver er veldig logiskt! Jeg skulle ønske at jeg hadde samme evner som deg til å tenke og til å skrive.
Citat:
Vi får håpe at dem finner rette GM, og at han knekker og til slutt leder politiet fram til liket, slik som Svein gjorde i jemtlandsaken. Når han først knekker, så legger han alle kortene på bordet for å bli ferdig med avhørene. Det må være slitsomt i lengden å bli grillet i avhør, time etter time.
Jeg er enig med deg i det.
Citera
2019-10-15, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fbc37
På bilde 5 er det åpen inngangsdør og man ser inn. Har du eller noen andre her photoshop etc for å lyse opp / gjøre skarpere / CSI magic for å se om det er noe interessant ? Jeg skimter en dør og et skap kanskje?
God ide! Kanskje noen andre i tråden har slikt utstyr? Jeg har dessverre ikke slikt utstyr. Kanskje det er døren inn til den eventuelle entreen som befinner seg der?
Hvis du tenker på det som kan se ut som en dør rett frem innover i huset fra inngangsdøren, tenker jeg at den døren går til den ev stuen som er til venstre lengre inn i huset og til kjøkken og spisestue (som ev befinner seg til høyre lenger inn i huset).
Senast redigerad av FruCarlsberg 2019-10-15 kl. 22:12.
Citera
2019-10-15, 22:13
Medlem
Citat:
God ide! Kanskje noen andre i tråden har slikt utstyr? Jeg har dessverre ikke slikt utstyr. Kanskje det er døren inn til den eventuelle entreen som befinner seg der?
Hva er det dere grubler på som skriver ti sider om vinduer ?
Citera
2019-10-15, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gassa
Hva er det dere grubler på som skriver ti sider om vinduer ?
Det hadde vært interessant å vite litt mer om hvilke rom som er hvor. Av nysgjerrighet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in