2019-10-15, 14:10
Medlem
Rumpis78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Ja, det är möjligt.

Om nu SD mot förmodan skulle vara
oskyldig
Eller så blev SD svartsjuk på LW:s uppmärksamhet mot andra, men det har ju redan varit uppe i tråden. Även om SD inte ville fortsätta med LW så kan han ändå blivit irriterad och arg över det. (Spekulation)
Citera
2019-10-15, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Försöker inte få det till att han var berättigad ty han V A R berättigad, kära Ulanda.
Att du m,fl orkar fortsätta förneka fakta är den enda orsaken till att jag tjatar om den inkorrekta bilden av händelsen.
Förstår du, ke ?

I en sådan här tråd med emotionellt vilsna är det väl bra att någon försöker hålla sig till sanningen?
Ni kan väl starta en tråd med rublik: "Vi som styvnackat vägrar inse sanningen" Så får vi som vill diskutera vad som förevarit mordet störas av barnsligheter.

Varför hänger du hela tiden upp dig på misshandlingarna? Tråden handlar främst om mordet på Lena. Lätt att få en känsla av att du tycker att Lena bar skulden till sin egen död. Som att det var en bisak och bilincidenten är det primära.
Citera
2019-10-15, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpis78
Eller så blev SD svartsjuk på LW:s uppmärksamhet mot andra, men det har ju redan varit uppe i tråden. Även om SD inte ville fortsätta med LW så kan han ändå blivit irriterad och arg över det. (Spekulation)

Nånting ditåt tror jag också. Men att bli så arg att man mördar av enbart den anledningen har jag dock mycket svårt att tro. Att HD är med på minst ett hörn skulle däremot inte vara helt otänkbart. Att HD hatade LW såpass mycket att hon ville se henne död. Att LW bar skulden till skilsmässan och till att paret mådde dåligt i övrigt. För sannolikt har det förekommit en kris i HDs familj pga skilsmässan för en sån går knappast någon spårlöst förbi.
Senast redigerad av zilvereko 2019-10-15 kl. 15:16.
Citera
2019-10-15, 15:10
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strof
Inte ens du kan väl påstå att det alltid blir rätt i alla domar. De kanske gjorde en felbedömning här när de lade ner ärendet. Är SD skyldig tycker jag absolut att det kan finnas anledning att titta på hur ärendet har hanterats. Är han skyldig är detta förmodligen ett steg i den stegrande spiral utav hot och trakasserier han utsatte LW för. Vill man rädda personer i samma situation måste man gå in och analysera vart man kan bryta mönstret innan det leder till ett mord.

Nu har jag inte länken, men minns att jag lyssnade på intervjuer med både Mikael Nykvist och Tony Möörk i ett program som heter I Lagens namn, SR, om kritik mot långa utredningstider vid relationsvåld.

De verkade ha något olika syn på hur man prioriterar ärendena.
Jag minns att TM tyckte att han såg ett mönster att de som kriminaltekniker aldrig (nästan) kallades till teknisk undersökning vid våld i nära relation, till skillnad mot vid mord eller grova narkotikabrott medan MN menade att det var mycket som de som polis ska prioritera från politiskt håll. Han menande att de jobbar på med fall som inte lett till åtal samtidigt som nya brott rullar in i samma takt, att de inte räcker till.

Det verkade som att den enhet i Örebro som ska göra riskbedömningar enligt riskinstrumentet SAMS,SARA eller PATRIARK ligger nere.

Frågan är hur det såg ut när L*ena anmälde????
Citera
2019-10-15, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Med Springares bok som citerats lite delar av i tråden av några användare och presentationen av förlaget, intervjun av Janouch etc så undrar jag dels lite hur vissa detaljer han uppger förhåller sig till förunderssökningssekretessen.

Jag skulle vilja gilla Springare men han verkar svinga lite väl vilt?
Att polis är ett hantverk och att man inte bör "akademisera" poliser i onödan låter nästan som att han skulle föredra en sämre polisutbildning, tvärtom vad polisfacket förespråkar. Varför kan man undra, kan det vara så att en polis med sämre utbildning typiskt jamsar med och "bölar" inte om den blir tillfrågad om att hålla ett strategiskt eller taktiskt tveksamt förhör? Eller utvecklar han vidare om varför någon bölade om att inte hålla förhör med HD?

Tror du att mindre ”akademisering” är likställt med sämre utbildning i alla yrken? Det tror nämligen inte jag. Det går inte att läsa sig till skicklighet i alla yrken. Vissa yrken går det inte ens att utbilda fram spetskompetens inom, det fordrar dessutom talang. Men ska man fånga människor med talang, så måste man kunna erbjuda någonting. Det har just polisen svårt med. Istället har det blivit så desperat att de istället satsar på kvantitet. De släpper in psykiskt svaga som blir rädda av att avfyra ett vapen et.c.....(bara ett exempel)

Lite Ot kanske....men skit samma, när man befinner sig i nätets mest störda tråd
Citera
2019-10-15, 17:58
Medlem
Citat:
Det fetade: Det tycks ju ha funnits många
män som var förälskade i LW.
Om vi ska leta alternativa GMs så är det
kanske i den skaran vi ska leta?

Om hon sa till dem att hon inte ville ha
något förhållande med någon och de
sedan fick reda på att hon hade
förhållanden med andra (SD, MgL,
Beholder...?) så kanske det slog över för
någon. Att då SD blev misstänkt måste ju
i så fall vara en extra bonus.

Är du inte klok?! Alternativa GM?!

Försvarar du en mördare? Är du kvinnohatare?

Det var SD som gjorde det, för han har knoggnuggat henne tidigare!
Citera
2019-10-15, 18:00
Medlem
Citat:
Nu kommer jag säkert att kränka någon
men kan det vara så att många av dessa
män inte var vana att få uppmärksamhet
från kvinnor?
LW kanske var duktig på att se och
bekräfta människor?
Och dessa män kanske trodde att det
betydde något annat?

Den tanken har slagit mig också. Om det är många ”nördar” med taskig självkänsla...?
Citera
2019-10-15, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulanna
Fattar inte hur du orkar fortsätta med att försöka få det till att SD var berättigad att knoga LWs skalle. Sanningen får vi inte veta, men med tanke på att SD i sin sextörst inte drog sig för att bedra sin fru, så kanske han tog ett nackgrepp för att tvinga henne till att trolla med tungan på hans stav.

Eller så brukade han mindre ”våld” än han var berättigad till, för att avlägsna henne från sin egendom, när hon barnsligt och tjurigt vägrade bli avvisad? Det vet vi inte...
Citera
2019-10-15, 18:11
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
Den tanken har slagit mig också. Om det är många ”nördar” med taskig självkänsla...?

Om LW själv hade taskig självkänsla så
kanske hon njöt av all uppmärksamhet
hon fick av "nördarna".
Det kanske inte var en slump att hon
valde en hobby med mest manliga utövare?
Och många "nördar"?
Det var säkert lättare att fånga deras uppmärksamhet
än vad det var i frikyrkan. Där tror jag att hon blev
genomskådad direkt av de flesta.
Citera
2019-10-15, 18:22
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Det har jag också funderat över.
Det är annars konstigt att delar av anmälan över framför allt knoggnuggningen är sekretessad till stora delar.

Jag skulle säga att det är mycket väntat. Den är en del av förundersökningsmaterialet i mordet på LW.
Citera
2019-10-15, 18:32
Medlem
gloriouslifes avatar
"– Det gick knapp att gå på toaletten dagen efter. Det är ändå en viss njutning med sådan smärta eftersom man vet att man gjort någonting bra, säger Stefan."

https://www.na.se/artikel/soffpotatisar-stamplade-fullt
Citera
2019-10-15, 18:34
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Jag skulle säga att det är mycket väntat. Den är en del av förundersökningsmaterialet i mordet på LW.
Vad tror du är sekretessat för att det rör förundersökningsmaterialet?
Jag har svårt att tänka mig vad det skulle kunna vara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in