Citat:
Ursprungligen postat av
Strof
Inte ens du kan väl påstå att det alltid blir rätt i alla domar. De kanske gjorde en felbedömning här när de lade ner ärendet. Är SD skyldig tycker jag absolut att det kan finnas anledning att titta på hur ärendet har hanterats. Är han skyldig är detta förmodligen ett steg i den stegrande spiral utav hot och trakasserier han utsatte LW för. Vill man rädda personer i samma situation måste man gå in och analysera vart man kan bryta mönstret innan det leder till ett mord.
Nu har jag inte länken, men minns att jag lyssnade på intervjuer med både Mikael Nykvist och Tony Möörk i ett program som heter I Lagens namn, SR, om kritik mot långa utredningstider vid relationsvåld.
De verkade ha något olika syn på hur man prioriterar ärendena.
Jag minns att TM tyckte att han såg ett mönster att de som kriminaltekniker aldrig (nästan) kallades till teknisk undersökning vid våld i nära relation, till skillnad mot vid mord eller grova narkotikabrott medan MN menade att det var mycket som de som polis ska prioritera från politiskt håll. Han menande att de jobbar på med fall som inte lett till åtal samtidigt som nya brott rullar in i samma takt, att de inte räcker till.
Det verkade som att den enhet i Örebro som ska göra riskbedömningar enligt riskinstrumentet SAMS,SARA eller PATRIARK ligger nere.
Frågan är hur det såg ut när L*ena anmälde????