2019-10-15, 15:59
Medlem
YP4XQs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Många finnar som bott i Sverige i över 50 år är långt ifrån helt integrerade så vi får nog vänja oss vid syrianer som delvis kör sitt race. Sen är jag övertygad om att procenten för ”helt” integrerade går spikrakt uppåt för varje ny generation så väldigt många av dessa syriers barn kommer bli helt integrerade.

Tex är min mormor finsk och kom till Sverige på 60-talet. Hon är fortfarande väldigt präglad av sitt ursprung. Min morsa däremot är så svensk man kan bli.

Sverige och finnar är ju för fan grannländer, klart steget inte är långt då. Men tänk dig nu muslimer från Mellanöstern. För helvete. Muslimer säger jag igen. Vi har ytters lite likheter, delar inte ens samma världsdel.
Citera
2019-10-15, 16:00
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JosephMcCarthy
Vårt land är verkligen ockuperat. Vad tycker ni Flashbackare om detta?

Årets demografiska siffror från Statistiska Centralbyrån (SCB) visar att en femtedel, cirka två miljoner, av de som är folkbokförda i Sverige inte är svenskar utan födda utomlands, oftast i länder geografiskt och kulturellt långt från Sverige. Det får enligt statsvetare negativa konsekvenser för sammanhållningen i samhället och svenska folkets inställning till den extrema invandringspolitiken blir alltmer negativ.

https://samnytt.se/tva-miljoner-migranter-sverige-nu-ett-av-varldens-extremaste-invandringslander/

Om dom räknar födda utomlands så är det ju dessutom så att andragenerationare inte ens räknas med.
Citera
2019-10-15, 16:00
Medlem
YP4XQs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mats_lindqvist
För bibehållen välfärd&välstånd skulle vi behövt ett par kärnkraftverk, ett till Göteborg, Bohuslän, Västergötland med all industri, infrastruktur, universitet, skog&jordbruksmark, ett halvt norrland med skog, gruvor & vattenkraft osv osv. Vad jag kan minnas kom det ingenting av detta i de där lämmeltågen 2015. Inget fel att hjälpa människor på flykt, men det måste vara tillåtet att diskutera vad det kostar, hur det ska göras på kostnadseffektivast sätt etc.

Va, kan man inte båda äta kakan och behålla den? BNP Per capita, vad är det? Jag måste ringa Maggan Andersson och fråga, hon är skitskarp på de här begreppen.
Citera
2019-10-15, 16:01
Medlem
Den här typen av statistik är så intetsägande när många födda här härstammar från Mellanöstern.
Hade varit mer intressant att se hur många som har ickenordiskt ursprung och sedan ickeeuropeiskt.
Snart gäller inte heller definitionen utländsk härkomst heller eftersom många som är födda här har föräldrar som är födda här med ursprung utanför Europa.
Citera
2019-10-15, 16:01
Medlem
Mongoprofetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Det är såklart en möjlighet/risk att det som vi i dag ser som typiskt ”svenskt” är något helt annat om 50 år. Många här på fb tycker ju att Sverige redan i mångt och mycket utvecklats till en MENA-provins. Här håller jag inte med.

Jag är övertygad om att under min livstid kommer jag kunna fortsätta leva det ”svenska” liv jag levt i drygt 30 år. Vad som händer efter det vettefan.

När var det senast du besökte av valfri svensk stad? Under 80-talet?
Citera
2019-10-15, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Salavat-Julayev
Det som är mest skrämmande (spännande?) är att denna totala transformering av det demografiska landskapet i Sverige har skett utan någon som helst konsekvensanalys eller ens diskuterats med folket.

Fortsätter utvecklingen i samma takt i 10-talet år till är svenskar i minoritet i sitt eget land.

Det kanske inte hade gjort så mycket förutsatt att de inkommande anpassat sig efter svenska värderingar som dom är kodifierade i svensk lag. Men tyvärr är ju inte det fallet bland många (flertalet?) afrikaner och asiater som kommer hit.

Undrar om inte domen kommer att bli hård från barn och barnbarn.

Det är denna mentalitet som gör att svenskar riskerar att bli utbytta. Vadå, inget problem om de hade anpassat sig efter svenska värderingar?! Givetvis är det ju problem om etniska svenskar byts ut, oavsett om invandrarna som kommer är "skötsamma" eller inte. Lek med tanken att det kom 20 miljoner välutbildade och skötsamma kineser (eller vilken annan folkgrupp som helst) och bosatte sig i Sverige. Är det då moraliskt försvarbart att svenskar demografiskt trängs ut bara för att de som koloniserar landet är välutbildade? Har du ingen självbevarelsedrift?
Citera
2019-10-15, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ichwill
Glöm inte bort dom som blev svenska medborgare samt alla blandraser. Dom räknas in som svenskar, så den riktiga siffran är nog mer än 50% utlänningar/blandfolk.

Siffran gäller samtliga folkbokförda personer i Sverige...
Huruvida någon blivit medborgare eller inte är irrelevant för siffrorna.

Två grupper räknas däremot inte med i dessa 20%, det är andra generationens invandrare som endast betraktas som 'svenskfödda' i statistiken, och det lär finnas en del som lever här utan att vara folkbokförda också (dock ökar dessa även totalsumman andelen räknas ut på).

Självklart är siffran inte 50% över hela landet, men däremot kan det ha överstigit 30% om vi räknar med dessa två grupper nämnda ovan tillsammans med gruppen utrikes födda. Enskilda städer kan säkert vara runt 50% dock, och enskilda områden och stadsdelar kan säkert vara runt 100%.
Citera
2019-10-15, 16:32
Moderator
Carlboms avatar
Trådar sammanfogade.

/Moderator
Citera
2019-10-15, 16:34
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Om dom räknar födda utomlands så är det ju dessutom så att andragenerationare inte ens räknas med.

...och tredjegenerationen.
Svenskar är troligtvis ca 60-65% av befolkningen.
Varav nästan hälften är över 50 år.
Senast redigerad av GlennvonGoteborg 2019-10-15 kl. 17:19.
Citera
2019-10-15, 16:34
Bannlyst
När nästa flyktingvåg anländer så är det rödingarna och sossekärringarna som kommer att klaga mest. De verkar ha insett nu att välfärden står på spel.
Jag å andra sidan kommer att välkomna dom med öppen famn
Citera
2019-10-15, 16:36
Medlem
Herostratoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2718281828459045
Det är denna mentalitet som gör att svenskar riskerar att bli utbytta. Vadå, inget problem om de hade anpassat sig efter svenska värderingar?! Givetvis är det ju problem om etniska svenskar byts ut, oavsett om invandrarna som kommer är "skötsamma" eller inte. Lek med tanken att det kom 20 miljoner välutbildade och skötsamma kineser (eller vilken annan folkgrupp som helst) och bosatte sig i Sverige. Är det då moraliskt försvarbart att svenskar demografiskt trängs ut bara för att de som koloniserar landet är välutbildade? Har du ingen självbevarelsedrift?
Vadå riskerar? Det är ett faktum. Finns inte en chans att majoriteten av svenskarna skulle vara beredda att ställa sig bakom en återvandringspolitik. Vi är ett utdöende släkte. Om 50 år kommer Ungern vara Ungern, Polen vara Polen och Danmark förmodligen Danmark. Sverige kommer att vara Libanon.
Citera
2019-10-15, 16:37
Medlem
20% mina ögon ljuger inte minst 50%
Som kommer från långtbortistan.
Vänta 20 år. När skittunnan Sverige är full.
Och det värsta är att ni moderater sossar har röstat fram den här katastrofen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in