Citat:
Ursprungligen postat av
Osynlige.Mannen
"Så varför satsa på nånting som tar över tio år att bygga när det finns vind och sol som kan stå färdigt inom några månader? Varför satsa på nåt som är så dyrt att inget företag vill satsa på det när vind och sol är mycket billigare och dessutom faller i pris för varje minut?"
Jag tolkar det som att hon menar precis det: Att vind och sol kan byggas ut på några månader och är snorbilligt. Har du någon alternativ tolkning?
Nä, det går nog inte att förklara för någon som är "bokstavstroende".
Citat:
Ursprungligen postat av
Surtruten
Det behövs nog inte ens tresiffrigt IQ för att förstå vad Greta Thunberg menade. 🙃
Du kanske även tror att Greta Thunberg menar att alla cirka 6 000 kärnreaktorer som behövs för att ersätta oljan vi idag konsumerar tar över 10 år att bygga också.
Jo, det stämmer om man är "bokstavstroende", jättelång tid för att bygga dessa 6 000 kärnreaktorer är ju faktiskt över 10 år.
Edit: GT menar naturligtvis att det går fort att komma igång att producera mera energi med Sol och vind och att det är förhållandevis billigt (snorbilligt ser jag inte). (Jag är själv osäker på om det faktiskt är billigare med sol- och vindkraft än kärnkraft.)