Citat:
Ursprungligen postat av
EnGodForlorare
Vilket mysterium alltså! Du kanske skulle fråga de som tjänat miljoner på att investera i vindkraft? Varifrån kom pengarna? Det är en paradox!! (Jag är ironisk nu.)
Nämen, du tror alltså på fullaste allvar att investerarna går in med pengar de redan tjänat på vindkraft i projekten?
Du som har koll på källorna (jag är ironisk nu!), hur mycket har bolagen egentligen tjänat?
Hint:
Citat:
Förlorarna på vindkraftsfiaskot
Den storskaliga satsningen på svensk vindkraft börjar alltmer likna ett ekonomiskt fiasko. Förlorarna är de som satsat pengar i vindkraft och kanske även de markägare som upplåtit sin mark för vindkraftverk.
Fallande elpriser och sedan årsskiftet kollapsande priser på elcertifikat pressar lönsamheten mot botten. Det är svårt att säga när det vänder och om den nuvarande generationen vindsnurror får vara med om det.
Vid de nu rådande el- och elcertifikatpriser så är avkastningen på det samlade investerade kapitalet i svensk vindkraft på 100 miljarder kronor negativt, om den ekonomiska livslängden för ett vindkraftsparken är så lång som 25 år.
https://www.efn.se/blogg/nyhetsrummet/forlorarna-pa-vindkraftsfiaskot/
Citat:
Svara på frågan nu: "Om kärnkraften är lönsam varför är det inga privata investerare som bygger kärnkraftverk?"
Skatter och åsiktskorridor. Förbud mot forskning är också en tungt vägande orsak.
Citat:
Länken stödjer mitt påstående om att kärnkraft är dyrt alltså har jag fel. Vilken imponerande logik du kommer med. Även om "Kina är en kommandoekonomi vars främsta mål inte är lönsamhet" så betyder inte det att kineserna skiter fullständigt i alla kostnader.
Vem har sagt något annat än att kärnkraft är dyrare än när vindkraften går för fullt under högsäsong?
Vindkraftsel är faktiskt så billig att den helt enkelt är olönsam under såna förhållanden, vilket är vad jag alltid skrivit i mina inlägg.
Du ljög om att Kina inte bryr sig om lönsamhet. Varför ljuger du?
Kärn och vattenkraft krävs som bas för att garantera kontinuerlig/driftsäker kraftproduktion!
Anser du något annat så får du bevisa det!