2019-10-13, 14:17
Medlem
Manuell eller inte. Bokad bil eller inte. Oavsett ort i princip. Varför så få uppkörningstider? Vad är problemet? Sedan till er med insyn; hur ofta bör en individ kika in på hemsidan för att se nysläppta tider? Uppdateras tider ständigt (folk som avbokat dagligen)?
Citera
2019-10-13, 15:21
Medlem
Detta problem grundar sig i att vissa tror att uppkörning är lika med en körlektion. Tidigare kunde de boka en ny uppkörning direkt och på så vis blev alla tider bokade, även för de som ville köra upp för första gången.

För att få en tid och ”komma runt” systemet så är det så att körskolorna har egna tider och de är betydligt fler än de som allmänheten kan se via Trafikverket hemsida. Så, för att slippa göra om båda proven så är det säkrast att gå via en trafikskola även om det kostar mycket pengar. Man kanske även blir en bättre förare på kuppen?
Citera
2019-10-13, 15:40
Medlem
franges avatar
Blattar. De bokar tid efter tid efter tid och gör provet gång på gång tills de lyckas - istället för att faktiskt ta lektioner och lära sig vad det handlar om.

Besök vilket av Trafikverkets kontor för förarprov som helst och beskåda själv, om ni inte tror mig.
Citera
2019-10-13, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Blattar. De bokar tid efter tid efter tid och gör provet gång på gång tills de lyckas - istället för att faktiskt ta lektioner och lära sig vad det handlar om.

Besök vilket av Trafikverkets kontor för förarprov som helst och beskåda själv, om ni inte tror mig.

Helt rätt!
Citera
2019-10-13, 19:48
Medlem
SameOldStorys avatar
Citat:

Nja, det stämmer inte. Jag tog körkort för drygt 20 år sedan och det var samma problem då och då fanns det, om inte noll, väldigt få invandrare.
Citera
2019-10-13, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SameOldStory
Nja, det stämmer inte. Jag tog körkort för drygt 20 år sedan och det var samma problem då och då fanns det, om inte noll, väldigt få invandrare.

Jo, det stämmer. Det är uttalat av myndigheten att folk idag chansar i större utsträckning än tidigare. De tar helt enkelt upp provplatser helt i onödan. Utöver det har antalet hot och försök till mutbrott mot provförättare ökat.

Ingen säger något rakt ut. De flesta förstår vad det handlar om.
Citera
2019-10-13, 20:29
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SameOldStory

Åk dit och kolla idag då - innan du uttalar dig. För du ligger uppenbarligen 20 år efter verkligheten
Citera
2019-10-13, 21:55
Medlem
När jag tog körkort gjordes alltid skriftligt prov och uppkörning samma dag. Har ett svagt minne av att mycket få ansåg att det var några svårigheter med teorin, det mesta var logiskt upplagt och kryssfrågor. Har säkert ändrats en del sen dess, men teorin borde inte vara så mycket annorlunda, möjligen mer frågor om sådant som man kanske tycker är perfert för att köra bil.
Citera
2019-10-14, 15:41
Medlem
Sverige har ökat sin befolkning med 1 300 000 människor sedan 2004, antal förarprövare i landet har inte ökat i motsvarande takt. Många invandrare har även av olika anledningar svårt att klara förarprovet. De kör upp som privatister och är dåligt förberedda.

Trafikskolorna idag kör även mycket populära men kanske inte alltid så effektiva intensivkurser som leder till omprov i en del fall, då folk inte hinner lära sig allt på så kort tid. Det är därmed inte ovanligt att trafikskoleelever också gör omprov nuförtiden.
Senast redigerad av Havana 2019-10-14 kl. 15:47.
Citera
2022-01-23, 14:20
Medlem
premier69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KGKing
Detta problem grundar sig i att vissa tror att uppkörning är lika med en körlektion. Tidigare kunde de boka en ny uppkörning direkt och på så vis blev alla tider bokade, även för de som ville köra upp för första gången.

För att få en tid och ”komma runt” systemet så är det så att körskolorna har egna tider och de är betydligt fler än de som allmänheten kan se via Trafikverket hemsida. Så, för att slippa göra om båda proven så är det säkrast att gå via en trafikskola även om det kostar mycket pengar. Man kanske även blir en bättre förare på kuppen?

Det stämmer inte, jag frågade trafikskolan om de kunde boka tid för mig, om jag kunde få en snabbare tid på så vis men de har ingen egen "pool" med tider, de bokar. från samma som privatister.

Däremot försökte hon på trafikskolan att skrämma mig till att låta dom boka tiden åt mig för jag skulle ha större chans då lr vad fan hon babbla om.
Citera
2022-01-23, 17:03
Moderator
Tystnads avatar
Citat:

Japp det stämmer precis! sett detta själv flera ggr då har ett tillfälligt arbetsställe som ligger precis vid ett av Trafikverkets uppkörningskontor.

Det sjuka är att vissa kör sina bilar dit och parkerar en bit bort
Citera
2022-02-05, 00:05
Medlem
Jobbar på trafikskola. Många chansar och bokar körprov. Efter 2-3 st tar dock vissa sitt förnuft till fånga och bokar körlektioner. Gör vi en utbildningskontroll så har många svårt med grunderna fortfarande. 🙄 Såsom växling, backa runt hörn och start i backe. Bokar de 4 lektioner och privatbokat körprov kan man alltid ge dem lite tips för att lyckas men det är ofta de skulle behöva minst det dubbla antalet lektioner….

Jag tycker man borde bli spärrad efter 3 ggr och sen måste man gå via en trafikskola (x antal lektioner) innan man får boka körprov igen men det lär ju inte hända, tyvärr….
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in