• 1
  • 2
2019-09-08, 17:40
Medlem
Carin Götblads comment i stooort:

Faan nu har knarket kommit hit till Gotland också.

OBS det verkade vara standard att tidigare jobben för polischefter var Gotland.

Tommy Lindström började sin karriär där men hade tuuuureen att komma därifrån därför
att Esbjörn Esbjörnsson (jävla namn det också - men numera är han dööd som en spiik)
tog honom under sina vingar o begärde honom till Stockholm för att jobba med EE
Citera
2019-10-12, 23:42
Medlem
JagVanns avatar
Tror spontant att det låg polisen i tiden just då att göra en markering mot EU och yttre gräns, att heroinet tillhörde Malmö var något allmänheten inte skulle få känna till, det viktiga var att påpeka att Gotland riskerade att bli en transit ort för handel av narkotika och annat...

Denna är ju vidrigt skött på alla håll och kanter, hur kan de som initierade hela operationen gå i tron att de gjorde någonting bra? Att myndigheter iscensätter ett grovt brott och sen går in med insatsstyrka gör ju inte att tilliten ökar, tvärtom, de visste vart heroinet fanns, bara att åka och ta det, men istället börjar de göra politik av det, vad är på gång, EU, yttre gränser, vi gör så här, vad de gjorde är historia! Vem och vilka gjorde rätt / fel? Killen som hade heroinet, ja/rätt (med tanke på att han var/är kriminell), säkerligen kalkylerad risk att ha så mycket till försäljning, polisen, gjorde de enligt lagens och etikens alla regler, NEJ/FEL.

Och sen tror polisen att de gjort en bra insats, de kunde ta heroinet i Malmö mycket tidigare, men, Visby vill de sätta på kartan, att det håller på att bli ett tillhåll för skumma affärer, något som definitivt inte stämmer.

Tillit till polisen 20 år senare är nästan obefintligt då de inte erkänner att detta var väldigt dumt, myndigheten är i grund och botten fyrkantigt oberoende och skall bevaka att lagar följs, inte försöka påverka politiska beslut!
Senast redigerad av JagVann 2019-10-12 kl. 23:47.
Citera
2019-10-12, 23:47
Medlem
Det var väl Peter Rätz som var "PIA" i denna polis och åklagarsoppa ?

Edit,

https://sverigesradio.se/sida/avsnit...programid=2519
Senast redigerad av Deloso 2019-10-13 kl. 00:05.
Citera
2019-10-13, 00:01
Medlem
JagVanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deloso
Det var väl Peter Rätz som var "PIA" i denna polis och åklagarsoppa ?

Du menar polis informatör? Japp,och honom hängde de ut. Stackaren fick stå ensam kvar då de ville mörka en tveksam operation, med allt vad det innebar. Peter fick fly landet och byta identitet!
Citera
2019-10-13, 18:47
Avstängd
Manjakiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagVann
Du menar polis informatör? Japp,och honom hängde de ut. Stackaren fick stå ensam kvar då de ville mörka en tveksam operation, med allt vad det innebar. Peter fick fly landet och byta identitet!

Stackarn? Det äckliga aset valde själv.
Bara att hoppas att tiden snart går ut för honom.
Citera
2021-03-07, 13:26
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Det största narkotikabeslaget någonsin på Gotland gjordes på lördagen den sjätte maj 2000. Polisen grep då två män på ett hotell i Visby med 1,5 kilo heroin. De då anhållna männen, 19 och 27 år gamla med utländskt medborgarskap, den ene bosatt på ön, kunde gripas efter ett samarbete mellan Gotlandspolisen och länskriminalen i Malmö och Stockholm.
”Ett så stort beslag kan omöjligt ha varit avsett bara för missbrukare på ön. Gotland får inte blir ett transitområde för narkotika”, säger länspolismästare Carin Götblad till DrugNews.

Länspolismästaren såg samtidigt med oro på tullverkets förslag att lämna över bevakning av Gotland till polis och kustbevakning. Götblad tyckte istället att tullen borde förstärkas tillsammans med polisen inför Schengensamarbetet som Sverige gick in i 2001.
Citera
2021-10-09, 11:50
Medlem
Citat:
Länspolismästare Carin Götblads kommentar till medieskildringar av det så kallade Gotlandsärendet

Åklagare Pär G Lindell har inga planer på att förhöra mig som misstänkt för brott i samband med det så kallade Gotlandsärendet. Jag har i dag talat med honom för att försöka få förhöret så fort som det går. Pär G Lindell bekräftade att han vill höra mig men att han inte har några planer på att höra mig som misstänkt utan för att få del av den information som jag kan ha kring detta ärende. Jag ska enligt hans planer höras som vittne, inte som misstänkt. Hans eventuella misstankar om brott riktas således åt annat håll. Jag är bestört över den bristande källkritik som medierna ägnat sig åt. Den häxjakt som pågått under några dagar har byggt på påståenden från en och samma person med ett starkt egenintresse i frågan. Olika handlingar som presenterats har på inget sätt visat att jag skulle gjort mig skyldig till något brottsligt. Handlingarna har granskats av åklagare Pär G Lindell. Såvitt jag kunnat förstå utreder åklagaren Pär G Lindell ett antal ärenden med den gemensamma faktorn att en person varit indragen i samtliga. Det är denne person som i några medier uppfattats som så trovärdig att hans påståenden fått vara grund för allvarliga och falska beskyllningar mot mig. Jag har självklart inte godkänt eller känt till om det skulle provocerats fram något brott.

Postar detta i dokumenteringssyfte. Från Polismyndighetens pressmeddelande med datumet 2006-02-21.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in