2019-10-13, 12:44
Bannlyst
Såg på TV4 i morse dom pratade om ofrivillig ensamhet och hur skadligt det är för ens hälsa.

Några experter gav dom vanliga standardråden och förklarade hur farligt det är med ensamhet.

Men vad jag undrar är varför det inte finns nåt forum där folk som är ensamma kan knyta kontakt med varandra?
Det borde ligga på statens ansvar att starta en sajt där folk kan mötas.

Finns det nån sån sajt?
Om inte varför startar inte staten nåt sånt, vill dom inte bekämpa den utbredda ensamheten?

Mind.se har forum för ensamma, men där är det förbjudet att knyta kontakter, vilket jag tycker är jättekonstigt.
Citera
2019-10-13, 12:58
Bannlyst
jag tycker man behöver vara ensam i bland , bara bra för sinnet , har haft mycket långa rellationer som avslutats tvärt , myckert sorgligt och tar tid i ensamhet att bearbeta läget

bara för att det känns fördjävligt en tid i livet , så behöver inte hela livet vara kört för det
det vänder tids nog och du har lärt dej att uppskatta sällskap bättre

hela livet lär dej hur det är att leva .

håller med , en site där människor kan knyta vänskapskontakter och träffa nya vänner borde det finnas ,
att sitta helt ensam utan vänner under långa tider är inte så nyttigt
men något års ensamhet mellan förhållanden kan ofta vara mycket nyttig

finns som sagt många olika sorters ensamhet
Citera
2019-10-13, 13:03
Medlem
Det är inte alls onyttigt utan tvärtom berikande med ensamhet.

Att kunna få vara ifred är riktigt skönt och avkopplande faktiskt.
Citera
2019-10-13, 13:12
Medlem
Staten? De skiter totalt i om män är ensamma och tar livet av sig. För detta är främst ett manligt problem. Fokus för politiker är att gulla med kvinnor, gärna de som överger sina män som då hamnar i ensamhet efter att ha satsat på sin kvinna och försummat sina vänner.

Någon behöver starta ett sådant forum själv.
Citera
2019-10-13, 13:12
Medlem
Javisst , men hur ska de veta om man "knyter" kontakter eller inte ??

T ex här ingen vet vad som står i pm eller ??
Citera
2019-10-13, 13:27
Bannlyst
Enligt experter är ofrivillig ensamhet lika farligt som övervikt lr rökning.
Hur svårt kan det va att starta ett enkelt forum där folk knyter kontakter för möten, telkontakt lr maila för dom som vill det!

Alla s.k hjälplinjer är ju överbelagda och verkar finnas ett enormt behov av detta.
Dåligt av experterna på TV4 att inte ens nämna detta.
Citera
2019-10-13, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arnold666
Enligt experter är ofrivillig ensamhet lika farligt som övervikt lr rökning.
Hur svårt kan det va att starta ett enkelt forum där folk knyter kontakter för möten, telkontakt lr maila för dom som vill det!

Alla s.k hjälplinjer är ju överbelagda och verkar finnas ett enormt behov av detta.
Dåligt av experterna på TV4 att inte ens nämna detta.

Det finns ju frivillig ensamhet med, sen finns de ju folk som rökt hela livet och ändå är över 90 år gamla..

Tror ensamhet kan vara nyttigt i många fall som att äta grönsaket tex.
Citera
2019-10-13, 13:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Torshammarn
Det finns ju frivillig ensamhet med, sen finns de ju folk som rökt hela livet och ändå är över 90 år gamla..

Tror ensamhet kan vara nyttigt i många fall som att äta grönsaket tex.

Fast nu handlade tråden om ofrivillig ensamhet.
Men tror även frivillig ensamhet kan vara skadlig i längden!
Breivik hade väl gissningsvis inte allt för många vänner!
Citera
2019-10-13, 13:37
Bannlyst
Om nu ingen vill lr orkar starta en sån sajt så vore det annars en utmärkt affärsidé.
En enkel avgift på 50kr i månaden skulle generera i stora vinster, det är jag övertygad om.
Citera
2019-10-13, 13:38
Medlem
nonameds avatar
Kanske kan lägga in mitt inlägg här. Ingen hörde av sig över sociala medier, telefon eller hälsade på mig när jag mår dåligt. Sen är det nästan ingen som sagt något direkt positivt till mig under hela mitt liv när jag tog en funderare. Så jag är inte ovän med mina bekanta har bara ett annat synsätt på nästan alla jag känt under livet. Så till viss del har jag valt ensamheten och därför jag hänger en del på Flashback.
Citera
2019-10-13, 13:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av nonamed
Kanske kan lägga in mitt inlägg här. Ingen hörde av sig över sociala medier, telefon eller hälsade på mig när jag mår dåligt. Sen är det nästan ingen som sagt något direkt positivt till mig under hela mitt liv när jag tog en funderare. Så jag är inte ovän med mina bekanta har bara ett annat synsätt på nästan alla jag känt under livet. Så till viss del har jag valt ensamheten och därför jag hänger en del på Flashback.

Så är det nog för många, jag har flera syskon men ingen kontakt med dom.
Tror många som hänger på Flashback är ensamma?
Tänker på alla självmordstrådar, mind.se har ju en Självmordslinje som är omöjlig att komma fram på, dessutom är den stängd om nätterna när många mår som sämst

Jag tänker mig bara en enkel sajt där man fyller i kön, ålder och vad man söker, ingen dejtingsajt utan ett kontaktsida.
Obegripligt att inget sånt finns i dag med tanke på den utbredda ensamheten!
Senast redigerad av Arnold666 2019-10-13 kl. 14:16.
Citera
2019-10-13, 14:00
Medlem
Att kunna vara ensam och trivas med ensamhet är bra för oss människor och vi behöver det då och då för korta perioder men det ska vara frivilligt.
Ofrivillig ensamhet är mycket farligt, människor är flockdjur vi är inte skapad för att vara ensamma vi behöver andra människor för att kunna må bra och fungera normal.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in