2019-10-11, 06:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av s.i.d.d.
Undantaget Christian A. Han skötte sig helt OK och lyckades tänka trots rädsla. Han sköt också endast fem skott varav ett tog i målet och två i träd i skottlinjen. Han hade också längst skjutavstånd och var den ende som hade vett att ta skydd bakom ett föremål. Det var också han som blev lämnad ensam med GM:s skottlinje mellan sig och kollegorna och med båda sprayburkarnas skottlinje pekande rätt i pannan på honom i samma sekund GM kliver in på gården. Hade han stått kvar hade de skjutit både honom och GM.

Man skall också hålla i minnet att om Agnes hade hållit käft i buskarna och inte skrikit "Släpp vapnet" från sin förbannat amatörmässiga position vilket gjorde henne extra utsatt och rädd, hade Torell aldrig upptäckt henne eller siktat på henne och möjligen levt i dag. Hon provocerade fram en onödigt hotfull situation genom sin klantighet.

Ingen som hyllar detta värdelösa agerande skall ha någonting överhuvud taget med vapen att göra. Eller med polisyrket i övrigt heller.
Senast redigerad av s.i.d.d. 2019-10-11 kl. 06:49.
Citera
2019-10-11, 15:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tryckkokaren
Gjorde de sitt bästa??

Han var en totalidiot och hade möjlighet att gå hemifrån mitt i natten, med en vapenreplika!
Föräldrarna gjorde definitivt inte sitt bästa, de var antagligen trötta på honom och lät honom hålla på med dumheter.

Nu tycker jag du är lite orättvis.

När mina barn var små på 70talet så löste jag detta problem med att låsa dörren. På den tiden barnen inte kunde reda sig själva utomhus så kunde dom ju heller inte öppna dörren inifrån om den var låst.

Men denne pojk var ju bara ett litet barn mentalt, fysiskt var han vuxen och torde han ha kunnat öppna dörren. Och han verkar ju ha varit lite förslagen och påhittig då han rymt tidigare också.

Att han inte skulle ha haft en såndär vapenreplika kan jag hålla med om, inga barn behöver ha sådant. Men inte tror jag ju föräldrarna hade en tanke på att det skulle sluta på detta sätt.
Citera
2019-10-11, 18:40
Medlem
Jag tycker det är få som upplyser värkliga problemet som att leksaks vapen ser för riktiga.
I england säljs Airsoft i röd eller blå.
Den oranga pluggen är för lätt att ta bort varför kan inte leksaker säljas i mera oranga?
Borde också informeras hur farligt det är att vistas på stan med leksaks vapen. Inte bara från polisen utan tillverkarna.

Av alla leksaks vapen och airsoft vapen så är det bara en liten del som har oranga plugg.
Även den syns inte i mörker.
Som 18 åring kan du direkt köpa ett realistiskt automat vapen och göra ett rån samma dag utan någon modifierad.

Varför har inte Sverige följt med när dom flesta länder säljer oranga pluggade leksaks vapen.
I england är det lag på att licens befriande vapen ska ha oranga plugg.

Annars kommer detta hända igen och igen.

Det var 20 år sen han fick leksaks vapenet men varför har det inte hänt något inom lagen för leksaks vapen?
Citera
2019-10-11, 18:59
Medlem
Hummm..s avatar
Många teorier och åsikter här är mer verklighetsfrämmande än Annie Lööfs, Isabella Lövins, Stefan Löfvéns och Jan Björklunds tillsammans... Polisen letar efter en farlig och beväpnad person, och möter en downie som riktar sitt leksaksvapen mot dem. Är säker på att polisen bett honom släppa sitt vapen, men downien är för dum för att fatta. Hur kan polisen på en bråkdel av en sekund avgöra om downiens vapen är äkta eller leksak!?

Jag vill lasta dem som köpt vapnet åt honom. Varför ens komma på att köpa leksaksvapen åt en person som rymmer hemifrån om natten!?

Downien skulle kosta samhället åtskilliga miljoner i vård under hans levnadstid, och nu kan vi lägga pengarna på annat viktigare! Förmodligen fortsatt hög invandring....
Citera
2019-10-11, 20:29
Medlem
Tryckkokarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solweig1945
Nu tycker jag du är lite orättvis.

När mina barn var små på 70talet så löste jag detta problem med att låsa dörren. På den tiden barnen inte kunde reda sig själva utomhus så kunde dom ju heller inte öppna dörren inifrån om den var låst.

Men denne pojk var ju bara ett litet barn mentalt, fysiskt var han vuxen och torde han ha kunnat öppna dörren. Och han verkar ju ha varit lite förslagen och påhittig då han rymt tidigare också.

Att han inte skulle ha haft en såndär vapenreplika kan jag hålla med om, inga barn behöver ha sådant. Men inte tror jag ju föräldrarna hade en tanke på att det skulle sluta på detta sätt.
Samtidigt så borde föräldrarna gjort hemmet rymningssäkert, det var inte första gången han tomtade runt.

Att hålla en mongoloid hemma är inte svårt.
Citera
2019-10-12, 00:05
Medlem
Blundettos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blacktoothpaste
Jag tycker det är få som upplyser värkliga problemet som att leksaks vapen ser för riktiga.
I england säljs Airsoft i röd eller blå.
Den oranga pluggen är för lätt att ta bort varför kan inte leksaker säljas i mera oranga?
Borde också informeras hur farligt det är att vistas på stan med leksaks vapen. Inte bara från polisen utan tillverkarna.

Av alla leksaks vapen och airsoft vapen så är det bara en liten del som har oranga plugg.
Även den syns inte i mörker.
Som 18 åring kan du direkt köpa ett realistiskt automat vapen och göra ett rån samma dag utan någon modifierad.

Varför har inte Sverige följt med när dom flesta länder säljer oranga pluggade leksaks vapen.
I england är det lag på att licens befriande vapen ska ha oranga plugg.

Annars kommer detta hända igen och igen.

Det var 20 år sen han fick leksaks vapenet men varför har det inte hänt något inom lagen för leksaks vapen?

En orange plugg på ett leksaksvapen kan man lätt plocka bort och på ett riktigt vapen kan man sätta en orange plugg som är lätt att plocka bort...

Hur menar du att den lagen i England fungerar? Ska det finnas plugg på luftvapen? Då blir det svårt att skjuta på burkar under ordnade former.

Det skulle inte heller hjälpa att lagstifta om vi inte samtidigt förbjuder köksknivar och hockeyklubbor och vissa andra vardagsredskap, riktar man fram sådana mot polisen så kan man också råka bli skjuten.

Det är väl enklare att vi börjar lyssna på polismans instruktion och att använda vårt sunda förnuft och inte springa runt med föremål på stan som kan misstolkas om vi riktar dem mot polisen än att förbjuda allting som kan vara farligt i idioters händer?
Senast redigerad av Blundetto 2019-10-12 kl. 00:10.
Citera
2019-10-12, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blundetto
En orange plugg på ett leksaksvapen kan man lätt plocka bort och på ett riktigt vapen kan man sätta en orange plugg som är lätt att plocka bort...

Hur menar du att den lagen i England fungerar? Ska det finnas plugg på luftvapen? Då blir det svårt att skjuta på burkar under ordnade former.

Det skulle inte heller hjälpa att lagstifta om vi inte samtidigt förbjuder köksknivar och hockeyklubbor och vissa andra vardagsredskap, riktar man fram sådana mot polisen så kan man också råka bli skjuten.

Det är väl enklare att vi börjar lyssna på polismans instruktion och att använda vårt sunda förnuft och inte springa runt med föremål på stan som kan misstolkas om vi riktar dem mot polisen än att förbjuda allting som kan vara farligt i idioters händer?

Ja därför ska dom vara fastlimmade. Och har du sätt någon som limmar fast en plugg på riktigt vapen?

Nej menar att i england är dom märkta och säljs bara med märkta pipor som vissar det är en leksak.

Man kan göra det svårar med knivar med ett annat material och som går av vid hugg.
Tex. dom plast knivar.

Polises information når inte ut till alla tex. föräldrar

Varför ska det vara lagligt att sälja svarta pistoler till minderåriga som är leksaker?
Dom måste ju märkas ut på något sätt!
Detta lagen att vi ska använda vårt sunda förnuft är ju bevisligen inte fungerar!

Gång på gång skjuts det folk med leksaks vapen det fungerar ju inte.
Varför inte då säga att alla leksaks vapen licens fria ska märkas med orange mynning?

Det är ganska enkel lösning.

Varför ska det vara tillåtet att sälja barn leksaks vapen som ser riktiga ut? Eller 18 år?

Bara att man som 18 år kan gå och köpa automat vapen på teknik magasinet! Och sen gå och göra sucide by cop eller rån samma dag är helt fel.

Här hitta direkt ett realistiskt vapen som kan misstolkas
https://www.partykungen.se/leksakspistol-revolver-i-metall.html?gclid=EAIaIQobChMImPyK_daW5QIVDk8YCh19 MAi7EAQYASABEgKzjvD_BwE

En till inge åldersgräns eller synlig märkt
https://www.pandashop.se/gonher-command-m-118/p/32262?gclid=EAIaIQobChMI6Z-9htiW5QIVEhoYCh3EzAP6EAQYDyABEgI3kfD_BwE

Varför inga krav att dom ska märkas ut med orangea färger?
Senast redigerad av blacktoothpaste 2019-10-12 kl. 14:12.
Citera
2019-10-12, 13:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Blundetto

Nej gud nej. En vanlig kökskniv som jag har då jag lagar mat kan ju vara ett livsfarligt vapen också. Usch.

Och knivar ska man ju verkligen inte springa omkring med ute på samhället heller.

Men denne pojke förstod ju såklart inte att det han gjorde inte var en lek för andra. Och inte en lek för polisen.

Många med denne typ utav funktionshinder kan ju klara ganska mycket. Jag vet personer med downs syndrom som har jobb. En vuxen man som har downs syndrom brukar till exempel varje sommar och höst hjälpa oss med tomten. Han klarar av att gå ute själv. Åka till sitt jobb själv. Gå och handla själv. och så vidare..

Men denne pojke verkar ju inte ha varit kapabel till det sorgligt nog. Jag är förvånad över att samhället inte kunde hjälpa pojkens föräldrar bättre.
Citera
2019-10-12, 17:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hummm..
Många teorier och åsikter här är mer verklighetsfrämmande än Annie Lööfs, Isabella Lövins, Stefan Löfvéns och Jan Björklunds tillsammans... Polisen letar efter en farlig och beväpnad person, och möter en downie som riktar sitt leksaksvapen mot dem. Är säker på att polisen bett honom släppa sitt vapen, men downien är för dum för att fatta. Hur kan polisen på en bråkdel av en sekund avgöra om downiens vapen är äkta eller leksak!?

Jag vill lasta dem som köpt vapnet åt honom. Varför ens komma på att köpa leksaksvapen åt en person som rymmer hemifrån om natten!?

Downien skulle kosta samhället åtskilliga miljoner i vård under hans levnadstid, och nu kan vi lägga pengarna på annat viktigare! Förmodligen fortsatt hög invandring....

Så det ska vara fritt fram att peppra ihjäl barn som leker krig tycker du.Fy fan.Är man så hispig att man inte under dessa omständigheter kan se att någon har downs syndrom så ska man inte bära vapen.

Vilken vanlig svensson hade kommit med undan med att peppra 25 skott på en funktionshandikappad kille. Näe just det. Hade fått livstid.
Citera
2019-10-12, 18:47
Medlem
Hummm..s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aFvRenGodhET
Så det ska vara fritt fram att peppra ihjäl barn som leker krig tycker du.Fy fan.Är man så hispig att man inte under dessa omständigheter kan se att någon har downs syndrom så ska man inte bära vapen.

Vilken vanlig svensson hade kommit med undan med att peppra 25 skott på en funktionshandikappad kille. Näe just det. Hade fått livstid.

Måste ursäkta mig med att inte Asperger-säkrat mina inlägg.. Nej, när skulle jag ha sagt att det är fritt fram att ”peppra ihjäl barn” som du skriver!? Redogör gärna för det.

Däremot har jag påvisat helhetsbilden av händelseförloppet och det kan inte vara svårt att förstå för en normalbegåvad människa. Läs mitt inlägg igen.
Citera
2019-10-12, 20:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hummm..
Måste ursäkta mig med att inte Asperger-säkrat mina inlägg.. Nej, när skulle jag ha sagt att det är fritt fram att ”peppra ihjäl barn” som du skriver!? Redogör gärna för det.

Däremot har jag påvisat helhetsbilden av händelseförloppet och det kan inte vara svårt att förstå för en normalbegåvad människa. Läs mitt inlägg igen.

Han hade downs syndrom. Du tycker inte det syntes rätt tydligt va.
Citera
2019-10-12, 21:32
Medlem
Hummm..s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aFvRenGodhET
Han hade downs syndrom. Du tycker inte det syntes rätt tydligt va.

Och om du ser till helhetsbilden? Så himla enkelt är det INTE såsom du beskriver.. Ibland kan det vara bra att läsa in helheten och sätta sig in i andras situation..
Senast redigerad av Hummm.. 2019-10-12 kl. 22:02.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in