2019-10-12, 18:38
Medlem
Kanske hon dog av posttraumatisk stress för att Peter Handke fick Nobelpriset i litteratur.
Citera
2019-10-12, 18:38
Medlem
Mickeavensiss avatar
Färgstark kvinna Sara onekligen starkt av henne att inte som sin syster kritersera sin mamma Anna, väldigt osmakligt, för övrigt tycker jag Arnult som klappade på rumpan och låg med unga damer är ganska harmlöst men där satte moraliska Sverige kaffet i vrångstrupen
Citera
2019-10-12, 18:50
Medlem
Overminds avatar
Kanske Horace Engdahl dödade henne?

Bröstcancer alltså. Inte operera bort brösten i förebyggande syfte? Kan väl inte få cancer i brösten om man icke har några.
Citera
2019-10-12, 18:54
Medlem
Enzymes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Overmind

Bröstcancer alltså. Inte operera bort brösten i förebyggande syfte? Kan väl inte få cancer i brösten om man icke har några.

Du kan ju fortfarande få metastaser
Citera
2019-10-12, 18:56
Medlem
WordWarriors avatar
Äntligen är feministhaggan som höll på att förstöra en anrik institution borta! Jag känner en stor glädje idag!

PS. Tror att hon tagit livet av sig eftersom hon inte lyckades med sitt uppsåt.
Citera
2019-10-12, 18:57
Medlem
Jofs avatar
Jag har uppriktigt sagt inte läst ett ord av vad hon skrivit. Men var en stilig kvinna. Den förkättrade mamman kan inte gjort helt fel i alla fall.
Synd hon gick bort. Hade velat se henne tillbaka i akademin.

Men när jag läser om henne i WIKI får jag en känsla av att hon var just så där nymornad intellektuell (som jag också varit), men utan eget djup. Tog tag i de där intellektuella författarna som just SAS vara BRA och FINA.
En PK intellektuell. Men jag kanske identifierar mig för mycket med henne. Skulle vara intressant om någon kunde värdera henne prestationer. Någon som läst henne!
Citera
2019-10-12, 19:01
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Enbolot
Soylady.

Ok, det förklarar en del. Det finns starka kopplingar mellan sojaprotein och bröstcancer.

Det förklarar sannolikt också varför hon nästan aldrig visade tänderna. De var ruttna efter år av vegankost.
Citera
2019-10-12, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Overmind

För de som har bröstcancer i släkten så kan de var ett alternativ.

Att Danius gav priset till Dylan var ett coolt nytänkande, synd att Dylan är en sur bitter gubbe som
knappt ville ha priset
Citera
2019-10-12, 19:12
Medlem
DDR eller Östtyskland hade också långa komplicerade förklaringar till varför intelligenta människor vill förstöra en stat -

Just Sverige gjorde aldrig upp med DDR - och kommunister i samtliga positioner i hela samhället.
Citera
2019-10-12, 19:34
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fryskyl
Det är mitt intryck också.

Samtidigt bör man nog understryka att det handlar just om ett intryck. Sanningen är nog att vi vet rätt lite av vad som hände internt i SA under denna tid. Men det hela blev så sanslöst uppblåst i media att ingen brydde sig om denna okunskap, utan folk tog ställning precis så som de ville ändå. Som om de där tomtarna som dök upp på den där "knytblusmanifestationen" verkligen visste vad som försiggick, eller ens vad de demonstrerade för. De flesta fick bara för sig att Horace var skurken och Danius det oskyldiga offret, sen körde man på stenhårt på den linjen. Och Danius spelade med.

Oerhört vad man smäller upp detta nu på SVTs webbsida, tex. Det här med att Danius var "folkkär" lär ju vara en sanning med mycket stor modifikation.

Ebba Witt-Brattström:
– Det här är en tragedi för den svenska kulturoffentligheten. Vi behöver våra kulturkvinnor och Sara Danius hade kunnat tillföra så otroligt mycket mer, säger hon.

Ebba Witt-Brattström tror att Sara Danius hade kunnat reformera Svenska Akademien om hon fått arbetar kvar. Att hennes chefskap ifrågasattes tror hon beror på att Danius styrde Svenska Akademien så som ständiga sekreterare har gjort före henne. Skillnaden är att de var män.

– Hon hade kunnat göra stor skillnad. Inte minst i prisgivande kommittéer för att låta kvinnor åtnjuta utmärkelser. Vi hade hoppats att det kunnat vara annorlunda. Nu handlar hennes arv istället om mod och sanningslidelse. Att inte bry sig om att förlora allt, för att man inte vandrar den traditionellt manligt dominerande kulturtraditionens vägar. Det är en stor inspiration för unga kvinnor, unga intellektuella.
Whatever. Brattström kör som vanligt med sin egna käpphäst om "kulturkvinnor och -män". Tror det där "arvet" om "sanningslidelse" etc kan bli rätt kortlivat. Inget ont om Danius, men hennes berömmelse hänger intimt samman med att hon blev nån slags symbolfigur i fighten mot Horace i JCA-affären. Knappast så att särdeles många har läst hennes böcker. Skulle tex tippa att hon är långt mindre "folkkär" än Witt-Brattström, som varit känd och läst mycket längre, och som tveklöst har nått ut till en mycket bredare läsarskara.

Engdahls besök av henne på sjukhuset var som sagt innan krisen bröt ut. Tvivlar nog på att de blev vänner, men omöjligt är det inte. Tror egentligen de hade mer respekt för varandra än många av deras rabiata påhejare har haft. Annars är det sånt som händer, att människor bråkar med varandra och blir ovänner. Besattheten med att man nu måste ha ett uttalande från Engdahl är rätt pueril. Som om man ville beskylla honom för hennes död.

Och som sagt, sanningen är att vi vet väldigt lite av vad som försiggick inom SA under de senaste åren.

Ja, det finns väl ingen anledning att Engdahl måste uttala sig.

Svenska akademien har dock gjort det: https://www.svenskaakademien.se/sara-danius-har-avlidit
Citera
2019-10-12, 19:38
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av WordWarrior
Äntligen är feministhaggan som höll på att förstöra en anrik institution borta! Jag känner en stor glädje idag!

PS. Tror att hon tagit livet av sig eftersom hon inte lyckades med sitt uppsåt.

Hon var döende i cancer och kan mycket väl ha avslutat det i förtid.

Narcissist som hon är tänker hon att hon ska stjäla fokus från Nobelpriset. En flaska rödvin och en burk med sömntabletter och så är det klart.
Citera
2019-10-12, 19:49
Medlem
Synd på en personlighet, men tur för alla hatare så dom får nåt att göra en lördag kväll, i sina skit liv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in