2019-10-12, 13:28
Medlem
Krickedixans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av welcometoreality
Horace Engdahl skrev förut att ”Sara Danius är den av alla sekreterare sedan 1786 som har lyckats sämst med sin uppgift.”

Horace Engdahl kommer alltid att kännas illa i allt.
En riktigt osmaklig människa.

Tråkigt att hon inte klarade Cancern.
RIP
Senast redigerad av Krickedixan 2019-10-12 kl. 13:38.
Citera
2019-10-12, 13:30
Medlem
Studsbolls avatar
Riktigt trist. Sara var en av få personer inom svenskt kulturliv med både skarpt intellekt och omfattande kunskap inom sitt område. Hoppas inte hennes sjukdom förvärrades av turerna kring hur hon lämnade SA.
Citera
2019-10-12, 13:30
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av asiii
Får en dålig magkänsla som säger självmord. 57 år är inte så mycket och iom allt som hänt

Hon såg inte frisk ut. Är det någon som vet om hon var vegan?
Citera
2019-10-12, 13:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Belavia
Ja, för fan. Ständig sekreterare för Svenska Akademien och delade ut 3 nobelpris. Sedan den stora krisen som följde för Akademien där hon var en av nyckelfigurerna. Omöjligt att missa vem hon var. Är du lite "bakom"?

Nej, men det är inget ämne som intresserar mig helt enkelt, jag är inte så intresserad av att följa nyheter, gillar mer andra saker som matematik tex. Men om vem var hon då? Akademin? Är det folket som är ansvariga för SAOL?
Citera
2019-10-12, 13:40
Medlem
Blev positivt överraskad av denna nyhet men jag är oerhört dåligt insatt i det här, bör jag fortsätta vara positiv eller är det fel?
Citera
2019-10-12, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenrikN96
Skulle vilja höra Horace Engdahl uttala sig.

I alla fall står det i Expressen att han besökt henne på sjukhuset (vid något tillfälle tidigare ? ) och att hon satte stort värde på det. De kände inte varandra innan Akademin står det.
Citera
2019-10-12, 13:47
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av midvintermorker
Hon var en marxist ut i fingerspetsarna. Hon hade t.o.m. doktorerat på ämnet.

Hennes kamp gick ut på att försöka störta Svenska Akademien inifrån. Hela metoo-kaoset kring Arnault m.fl. handlade knappast om kvinnors rättigheter. Det var snarare ett medel för att uppnå slutmålet, att få bort en av Sveriges äldsta och mest konservativa institutioner.

Att ge Bob Dylan litteraturpriset visade att Danius var ett barn av sin tid. Marxisterna på 70-talet ägnade sig nästan åt att dyrka Bob Dylan som en gud.

Saknad? Nää..

Det är värt att ha i åtanke när hyllningskören skriker sig hes. Hon var en hemsk person. Åtminstone om man beaktar hur hon behandlade det svenska kulturarvet.

Det är möjligt att hon var trevlig på ett privat plan. Det kan jag inte uttala mig om.
Senast redigerad av borskungen 2019-10-12 kl. 13:50.
Citera
2019-10-12, 13:48
Medlem
happilappis avatar
Vem fan bryr sig förutom kulturvänstern?
Citera
2019-10-12, 13:49
Medlem
En dödssjuk marxist som tyckte popmusik är stor litteratur alltså.
Senast redigerad av boilaggagg 2019-10-12 kl. 14:06.
Citera
2019-10-12, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MaxVSydow
Nej, men det är inget ämne som intresserar mig helt enkelt, jag är inte så intresserad av att följa nyheter, gillar mer andra saker som matematik tex. Men om vem var hon då? Akademin? Är det folket som är ansvariga för SAOL?

Akamedin har nog med universitet och sånt att göra, tror jag. Kanske ett folkuniversitet där hon var lärarinna? Inte konstigt eleverna hänger läpp nu.
Citera
2019-10-12, 13:50
Medlem
Sara Danius dog i bröstcancer som hon haft i flera år.
Vanligaste dödsorsaken för kvinnor i hennes ålder.
Hon var en lysande tillgång i svenskt kulturliv, speciellt jämfört med de mediokra (eller sämre)
gubbstruttar hon omgavs av några år.

De flesta som skriver här, som vanligt, utan någon form av kunskap eller eftertanke - fundera på om det ni skriver säger något om det ni skriver om?
Eller om det bara säger något om er själva.
Citera
2019-10-12, 13:53
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av priffe
Sara Danius dog i bröstcancer som hon haft i flera år.
Vanligaste dödsorsaken för kvinnor i hennes ålder.
Hon var en lysande tillgång i svenskt kulturliv, speciellt jämfört med de mediokra (eller sämre)
gubbstruttar hon omgavs av några år.

De flesta som skriver här, som vanligt, utan någon form av kunskap eller eftertanke - fundera på om det ni skriver säger något om det ni skriver om?
Eller om det bara säger något om er själva.

Fast också en subversiv marxist om man ska vara ärlig, eller hur?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in