2019-10-12, 13:02
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Nja, någon seriekoppling är det inte. Jag hajade till över detta med utländska organisationer och plural på misstänkta personer. Sen är det ju också intressant att KP har en egen teori om GM.

Krister P: "Min idé är ju att man i stället för att bygg upp en hypotes så här har det gått till, så försöker jag att vi arbetar med fakta från platsen och sedan utifrån det bygger den här hypotesen och inte tvärtom"

Camilla K: Från brottsplatsen då ? Från vittnen som var där ?

Krister P: Ja, personer på brottsplatsen.

källa: Veckans brott februari 2018
Citera
2019-10-12, 13:19
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Backihallen
Jag skrev inte att det var vid Mordplatsen någon nämner "Stålbågade Glasögon".

Ang ev Grandman:
Vittnet Margareta S ser i 2-3 minuter en man som står vid pelaren utanför glasdörrarna och stirrar med ”ångestfylld blick” in i Grandbiografens foajé. Mannen är medelålders, normalbyggd och klädd i rock och möjligen keps. Han bär stålbågade glasögon med ganska stora fyrkantiga glas. Vittnet beskriver mannens blick som ”spänd och ångestfylld” och ”mörk och intensiv”. Mannen är cirka 175-180 cm lång, har ”nordeuropeiskt” utseende och han bär en 3/4 lång blå sportjacka eller rock, närmare knät, som saknar kapuschong. Kepsen är beige eller ljusbrun med öronlappar knutna upptill men Margareta S är lite osäker på om hon verkligen sett kepsen eller om den är något hon ”placerat dit i efterhand”.

Mannen är cirka 45 år gammal och har ett rektangulärt ansikte med markerad haka och rak näsa. Han uppvisar inga likheter med den 41-åring (Christer Pettersson) som polisen försöker binda till brottet förklarar Margareta S i ett senare förhör. Hon ser en vanlig medelålders man med ordinär kroppsbyggnad. Han är inte en missbrukare.

Ytterligare beskrivningar på en man som liknar SE.
Jag är inte heller något stort fan av att leta efter GM utanför grand. Men något märkligt att Margareta S, Anneli K och Mårten Palme avger ett signalement som i stora stycken stämmer med SE. Vilken otur SE haft om det nu inte var han som sköt.

Okej, då missförstod jag. Beträffande SE har jag skrivit så mkt att jag inte vill fortsätta med det.
Citera
2019-10-12, 13:20
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
Krister P: "Min idé är ju att man i stället för att bygg upp en hypotes så här har det gått till, så försöker jag att vi arbetar med fakta från platsen och sedan utifrån det bygger den här hypotesen och inte tvärtom"

Camilla K: Från brottsplatsen då ? Från vittnen som var där ?

Krister P: Ja, personer på brottsplatsen.

källa: Veckans brott februari 2018

Yes, jag vet. Jag har läst och sett/hört allt KP sagt om mordet sedan han tillträdde. Det är bra att han utgår från brottsplatsen och inte far i väg i några spekulationer. Så går en riktig mordutredning till.
Citera
2019-10-12, 13:25
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
En mordmaskin direkt under vicepresident och president,

Okej, i USA då? Militärattachén säger att organisationen inte var knuten till någon myndighet utan fristående men starkt USA-vänlig och antikommunistisk. Palme hade då, enligt dem, hamnat på fel sida.

Tycker det vore intressant att veta vilken organisation det rörde sig om. Det kan fortfarande vara WACL tror jag eller om det fundamentalt konservativa John Birch Society. Båda dessa organisationer var ju kraftfullt antikommunistiska och då kan Palme ha hamnat i skottgluggen.

WACL hade legoknektar och andra med stort våldskapital i sina led. Vet ej hur det var med JBS vid den tiden.
Citera
2019-10-12, 13:26
Medlem
Citat:
Kuriosa ang ev Grandman:

Han säger i boken att Engström liknar ”Grandmannen”.
– Engström uppfyller ju det här. Han är lik personen som jag såg vid Grand. Framförallt på klädseln, och glasögonen och kepsen.
Mårten Palme utvecklar för Expressen:
– Han har sådana glasögon som jag uppgav i första vittnesmålet och den här kepsen också. Jag kan bara konstatera att han stämmer överens med det vittnesmålet.

Även mörka rocken stämmer.
Mårten Palme säger att han följer de nya uppgifterna kring Stig Engström med stort intresse.

– Det här är helt klart intressant, det som presenteras i Filter-artikeln. Det här är för första gången något intressant. Det är inte bara spekulationer utan grundar sig på riktiga vittnesmål om en person som varit på brottsplatsen. Det är första gången som jag upplevt att det varit något som varit substantiellt måste jag nog säga.
Mårten Palme riktar nu också kritik mot polisen:
– Helt klart har det i Filter-reportaget kommit fram en rad bestickande omständigheter om att han ändå var på brottsplatsen, att han ljugit om sina förehavanden där och det finns uppgifter om att han sett ett vittne längre in i gränden. Det är märkliga omständigheter.

Källa expressen

https://www.expressen.se/nyheter/marten-palmes-avslojande-om-skandiamannen/

Ok!
Du menar att SE såg paret Palme vid Grand och sedan sprang tillbaka till Skandia och stämplade ut precis i tid för att hinna skjuta OP ?
Hur visste SE att paret Palme skulle gå förbi Skandia på vägen hem?
Citera
2019-10-12, 13:27
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 86spanare
Can someone describe the eyeglasses?
I get the "Stålbågade glasögon" part.

Just wondering if anyone had more information.

Du får läsa beskrivningarna i förhören med vittnena vid Grand. Särskilt intressanta, som jag ser det, är Margareta Storhök, Anneli Korhonen, Mårten Palme.

Förhören finns här http://lennartremstam.blogspot.com/2015/05/lankarkiv-lennart-remstam.html
Citera
2019-10-12, 14:15
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Yes, jag vet. Jag har läst och sett/hört allt KP sagt om mordet sedan han tillträdde. Det är bra att han utgår från brottsplatsen och inte far i väg i några spekulationer. Så går en riktig mordutredning till.
Hur kan du då tro att han talar om personer från en amerikansk organisation ?
Citera
2019-10-12, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Ok!
Du menar att SE såg paret Palme vid Grand och sedan sprang tillbaka till Skandia och stämplade ut precis i tid för att hinna skjuta OP ?
Hur visste SE att paret Palme skulle gå förbi Skandia på vägen hem?

Hm... jag vet inte vad man ska tro egentligen. Å ena sidan bir Det blir tajt med tid, å andra sidan är signalementet väldigt intressant.
Citera
2019-10-12, 14:55
Medlem
läser just nu Ole Dammegårds bok " statskupp i slow motion"
Jag förstår inte riktigt varför Mårten Palme och Ingrid var i Olof s lägenhet strax efter 00
Olof och Lisbet samt Mårten och Ingrid gick åt var sitt håll klockan 23:10 efter bion.
Klockan 23:40 är Mårten och Ingrid hemma på Vandisvägen och ska dricka te.
Klockan 00:05 kommer Mårten och Ingrid till Västerlånggatan och lånar nyckeln av Janken Myrdal för att komma in i Olofs lägenhet.
Vad hade dom att göra där ?
Hur sjutton hann dom ta sig från Vandisvägen till Värsterlånggatan på den korta stunden
Gick dom verkligen till Vandisvägen eller vad var dom under den stunden???
Senast redigerad av xyz123xyz123 2019-10-12 kl. 15:06.
Citera
2019-10-12, 15:31
Medlem
Citat:
Kuriosa ang ev Grandman:

Han säger i boken att Engström liknar ”Grandmannen”.
– Engström uppfyller ju det här. Han är lik personen som jag såg vid Grand. Framförallt på klädseln, och glasögonen och kepsen.
Mårten Palme utvecklar för Expressen:
– Han har sådana glasögon som jag uppgav i första vittnesmålet och den här kepsen också. Jag kan bara konstatera att han stämmer överens med det vittnesmålet.

Även mörka rocken stämmer.
Mårten Palme säger att han följer de nya uppgifterna kring Stig Engström med stort intresse.

– Det här är helt klart intressant, det som presenteras i Filter-artikeln. Det här är för första gången något intressant. Det är inte bara spekulationer utan grundar sig på riktiga vittnesmål om en person som varit på brottsplatsen. Det är första gången som jag upplevt att det varit något som varit substantiellt måste jag nog säga.
Mårten Palme riktar nu också kritik mot polisen:
– Helt klart har det i Filter-reportaget kommit fram en rad bestickande omständigheter om att han ändå var på brottsplatsen, att han ljugit om sina förehavanden där och det finns uppgifter om att han sett ett vittne längre in i gränden. Det är märkliga omständigheter.

Källa expressen

https://www.expressen.se/nyheter/marten-palmes-avslojande-om-skandiamannen/
Det är intressant att Mårten plötsligt lämnar öppet för en alternativ gärningsman. Detta utspel kan bara tolkas som att han inte alls är så säker på CP som han tidigare påstått.
Skulle man dessutom utlysa en tävling om vem som var mest OLIK Christer Pettersson så skulle Stig Engström förmodligen ligga väldigt bra till.

Mårten har uppenbarligen inga minnesbilder om hur mannen såg ut.
Han fick först en känsla av att mannen liknade en bekant, men lägger också till att han inte minns om mannen hade glasögon eller om han fått för sig det p.g.a. att den bekante som han associerade till hade glasögon.
Lika virrigt är det med skorna. Vita skor tror han, men det kan också bero på att han läst i Expressen om en misstänkt man på hotell Klara hade köpt ett par vita skor som han visade upp för portiern... innan han tog springnota från hotellet.

På den nivån ligger Mårtens vittnesmål, och TP:s förtjänst i allt detta är att han verkligen lyckas påvisa Mårtens osäkerhet. Det är enl min mening det mest intressanta i hela Skandiamannen-hoaxen.

Men TP försöker i stället placera SE vid Grand 2 min före att han stämplade ut från Skandia.
Detta är så pinsamt för både honom och Filter att de borde gå ut och göra avbön, men i stället gör dom sig till fullständigt åtlöje genom att framhärda denna fullständiga orimlighet.
Som sagt Filter kan bättre, och deras övriga reportage håller en betydligt högre nivå.

Säger som Basfakta: jag har skrivit så mycket om SE här i tråden att jag inte har mer att säga.

Tillägg:
Halvlång blå nylonjacka? Keps eller mössa är lika osäkert.

Läs från sid 5.

http://lennartremstam.blogspot.com/2015/07/tingsratten-palmemordet-vittne-marten.html?m=1
Senast redigerad av MacMackay 2019-10-12 kl. 16:30.
Citera
2019-10-12, 16:28
Medlem
Citat:
Du får läsa beskrivningarna i förhören med vittnena vid Grand. Särskilt intressanta, som jag ser det, är Margareta Storhök, Anneli Korhonen, Mårten Palme.

Förhören finns här http://lennartremstam.blogspot.com/2015/05/lankarkiv-lennart-remstam.html

Copied this from previous post by Backihallen:

Ang ev Grandman:
Vittnet Margareta S ser i 2-3 minuter en man som står vid pelaren utanför glasdörrarna och stirrar med ”ångestfylld blick” in i Grandbiografens foajé. Mannen är medelålders, normalbyggd och klädd i rock och möjligen keps. Han bär stålbågade glasögon med ganska stora fyrkantiga glas.

I would assume that this would could mean "stora fyrkantiga glas" - that the person had poor vision and thick eyeglasses?
Citera
2019-10-12, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Det är intressant att Mårten plötsligt lämnar öppet för en alternativ gärningsman. Detta utspel kan bara tolkas som att han inte alls är så säker på CP som han tidigare påstått.
Skulle man dessutom utlysa en tävling om vem som var mest OLIK Christer Pettersson så skulle Stig Engström förmodligen ligga väldigt bra till.

Mårten har uppenbarligen inga minnesbilder om hur mannen såg ut.
Han fick först en känsla av att mannen liknade en bekant, men lägger också till att han inte minns om mannen hade glasögon eller om han fått för sig det p.g.a. att den bekante som han associerade till hade glasögon.
Lika virrigt är det med skorna. Vita skor tror han, men det kan också bero på att han läst i Expressen om en misstänkt man på hotell Klara hade köpt ett par vita skor som han visade upp för portiern... innan han tog springnota från hotellet.

På den nivån ligger Mårtens vittnesmål, och TP:s förtjänst i allt detta är att han verkligen lyckas påvisa Mårtens osäkerhet. Det är enl min mening det mest intressanta i hela Skandiamannen-hoaxen.

Men TP försöker i stället placera SE vid Grand 2 min före att han stämplade ut från Skandia.
Detta är så pinsamt för både honom och Filter att de borde gå ut och göra avbön, men i stället gör dom sig till fullständigt åtlöje genom att framhärda denna fullständiga orimlighet.
Som sagt Filter kan bättre, och deras övriga reportage håller en betydligt högre nivå.

Säger som Basfakta: jag har skrivit så mycket om SE här i tråden att jag inte har mer att säga.

Tillägg:
Halvlång blå nylonjacka? Keps eller mössa är lika osäkert.

Läs från sid 5.

http://lennartremstam.blogspot.com/2015/07/tingsratten-palmemordet-vittne-marten.html?m=1

Om jag inte minst fel så är Mårtens beskrivning av mannen oförändrat sedan första vittnes förhöret.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in