Citat:
Ursprungligen postat av
Backihallen
Kuriosa ang ev Grandman:
Han säger i boken att Engström liknar ”Grandmannen”.
– Engström uppfyller ju det här. Han är lik personen som jag såg vid Grand. Framförallt på klädseln, och glasögonen och kepsen.
Mårten Palme utvecklar för Expressen:
– Han har sådana glasögon som jag uppgav i första vittnesmålet och den här kepsen också. Jag kan bara konstatera att han stämmer överens med det vittnesmålet.
Även mörka rocken stämmer.
Mårten Palme säger att han följer de nya uppgifterna kring Stig Engström med stort intresse.
– Det här är helt klart intressant, det som presenteras i Filter-artikeln. Det här är för första gången något intressant. Det är inte bara spekulationer utan grundar sig på riktiga vittnesmål om en person som varit på brottsplatsen. Det är första gången som jag upplevt att det varit något som varit substantiellt måste jag nog säga.
Mårten Palme riktar nu också kritik mot polisen:
– Helt klart har det i Filter-reportaget kommit fram en rad bestickande omständigheter om att han ändå var på brottsplatsen, att han ljugit om sina förehavanden där och det finns uppgifter om att han sett ett vittne längre in i gränden. Det är märkliga omständigheter.
Källa expressen
https://www.expressen.se/nyheter/marten-palmes-avslojande-om-skandiamannen/
Det är intressant att Mårten plötsligt lämnar öppet för en alternativ gärningsman. Detta utspel kan bara tolkas som att han inte alls är så säker på CP som han tidigare påstått.
Skulle man dessutom utlysa en tävling om vem som var mest OLIK Christer Pettersson så skulle Stig Engström förmodligen ligga väldigt bra till.
Mårten har uppenbarligen inga minnesbilder om hur mannen såg ut.
Han fick först en känsla av att mannen liknade en bekant, men lägger också till att han inte minns om mannen hade glasögon eller om han fått för sig det p.g.a. att den bekante som han associerade till hade glasögon.
Lika virrigt är det med skorna. Vita skor tror han, men det kan också bero på att han läst i Expressen om en misstänkt man på hotell Klara hade köpt ett par vita skor som han visade upp för portiern... innan han tog springnota från hotellet.
På den nivån ligger Mårtens vittnesmål, och TP:s förtjänst i allt detta är att han verkligen lyckas påvisa Mårtens osäkerhet. Det är enl min mening det mest intressanta i hela Skandiamannen-hoaxen.
Men TP försöker i stället placera SE vid Grand 2 min före att han stämplade ut från Skandia.
Detta är så pinsamt för både honom och Filter att de borde gå ut och göra avbön, men i stället gör dom sig till fullständigt åtlöje genom att framhärda denna fullständiga orimlighet.
Som sagt Filter kan bättre, och deras övriga reportage håller en betydligt högre nivå.
Säger som Basfakta: jag har skrivit så mycket om SE här i tråden att jag inte har mer att säga.
Tillägg:
Halvlång blå nylonjacka? Keps eller mössa är lika osäkert.
Läs från sid 5.
http://lennartremstam.blogspot.com/2015/07/tingsratten-palmemordet-vittne-marten.html?m=1