• 1
  • 2
2019-10-12, 13:15
Medlem
flygandeflaxs avatar
Det är i vardagen som man märker hur allt förändrats och att vi är i mitten eller i början av ett befolkningsutbyte. Har jag fel? Jag ska nu illustrera det hela med vad jag varit med om på senaste tiden. Exemplena är så pass många så jag har fått sålla. Först ett förtydligande: min dotter ser mycket svensk ut med ljust blont hår och blå ögon och ljus hy. Min man är mörk (dock svensk) och jag är ganska ljus (och svensk).

Jag var ute med min dotter och fikade på stan som vi gör varje helg och det kom fram en kvinna (Caucasian) «*Vilka underbara blå ögon din dottern har!”
En kollega från USA till min man (rasifierad)”your daughter has beautiful blue Eyes, you dont See that in Sweden nowadays!” I affärer, i skolan, ”random” främlingar som kommenterar!
Och jag ska inte trötta ut er med fler exempel för jag har ett tjugotal till - och självklart är jag stolt över att min dotter är vacker .
Men detta med blå ögon har blivit något som folk påpekar väldigt ofta! Det är som att vi bor i Kina eller Rwanda eller Mexiko... där flertalet har mörka ögon. Och att blå ögon ”utmärker sig”.

Hur resonerar ni? Håller det svenska utseendet på att dö ut? Är blå ögon något som håller på att bli ovanligt i Sverige ?
Jag minns när jag var liten och i tonåren så vart det nästan lite ”status” med mörka ögon och var man ljus och blond var man ”vanlig och lite tråkig”. Har detta vänt nu? Jag ser ju att det är fler och fler mörka människor och på vissa platser är det ju nästan svårt att ”spott:a” en enda ljus person.

Jag blir orolig och mycket fundersam, när folk kommenterar mitt barns blå ögon. Det är menat som en fin komplimang men symboliserar om man tänker större, att vi blir färre och färre, att blå ögon blir mer sällsynt . Kommer detta att betraktas som exklusivt och vackert eller blir det snarare i Sverige år 2030 föremål för rasism och förföljelse ? Vad tror ni?
2019-10-12, 13:41
Medlem
BoulevardAlrunas avatar
Som boende i Malmö ser jag allt färre och färre svenskar och i förlängningen alltså allt färre och färre blonda blåögda personer. Som svar på TS fråga så ja det börjar bli mer ovanligt med blå ögon.
Däremot ej sagt att alla etniska svenskar har blå ögon men detta innebär ju i sin tur att det lär bli ännu ovanligare.
Och slutklämmen i TS inlägg: jaaa du framtiden får utvisa. Kanske blir svenskarna behandlade som judarna i Tyskland. I stället för daviddstjärna så behövs ingen tillfogad ”dekal”, skälet att fängsla, råna, tortera och våldta är kort och gott Blå ögon
eller i förlängningen ljus hy. Hurra.

Edit: grattis till en söt dotter
2019-10-12, 13:46
Bannlyst
jag har gnistrande blå ögon , ingen annan i min släkt har detta ?
så va väl brevbäraren en gång i tiden som gjorde en insats

haha funderat mycket om detta
2019-10-12, 14:09
Medlem
BoulevardAlrunas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Edit: kan någon vara snäll och ta bort det här inlägget? Hallå?

Varför det? det är väl en ganska intressant fråga om blå ögon är något uppseendeväckande i vårt mångkulturella samhälle? Fast du kanske menar att det redan finns en sådan tråd har ingen koll om det gör det
2019-10-12, 14:13
Medlem
Finns ju att köpa färgade linser för den som är intresserad att få en annan ögonfärg än ens originala.
2019-10-12, 14:26
Visst stämmer det. Tog fram mitt gamla klassfoto från 3an ca 1975. Av 23 elever skulle jag beteckna Hälften som ljus/mörkblonda, nästan hälften som brun el rödhårig o endast 3 som mörkhåriga varav två närapå mörkbrunhåriga. Det var också väldigt ovanligt med mörk hy. Tror det var 3, max 5 som var brunögda.
Jag har noterat att det är tvärtom nu i Sverige.
Kom ihåg när jag var i Spanien 1992, Alhambra och ett gäng spanska ungdomar bad först min kompis ta av solglasögonen. De buade då han hade mörka ögon men jublade då jag tog av brillorna. Kan mycke väl vara så i Sverige om några tiotal år.

Noterbart är om du ser på något program från USA, att blå/grå ögon börjar vara ovanligt. Så inte specifikt för Sverige. Tyskland likaså. I en del länder håller dock blå/grå ögon ställningarna Ryssland t ex.
Senast redigerad av lone star 2019-10-12 kl. 14:30.
2019-10-12, 14:30
Medlem
Shackblafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carbonlife
jag har gnistrande blå ögon , ingen annan i min släkt har detta ?
så va väl brevbäraren en gång i tiden som gjorde en insats

haha funderat mycket om detta

Det är fullt möjligt att två brunögda kan få ett blåögt barn. Om båda de brunögda har gener för blåa ögon. https://niomanader.se/grundlaggande-genetik/
2019-10-12, 14:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Shackblaf
Det är fullt möjligt att två brunögda kan få ett blåögt barn. Om båda de brunögda har gener för blåa ögon. https://niomanader.se/grundlaggande-genetik/

haha jo vet , men alltid funderat lite extra på detta , är inte direkt lik mina syskon heller

så nått skumt är det nog , frågan är om jag vill veta
2019-10-12, 14:39
Medlem
Blåa eller bruna ögon. Det är väl ungefär samma. Vem bryr sig. Jag tittar sällan i folks ögon på det sättet.
2019-10-12, 14:40
På farfars sida är ca 30% samer, ändå har jag aldrig träffat en enda brunögd i min släkt. Ja, det finns ju även italienare som är blond o blåögda, antagligen nordeuropeiska slavar u romarriket som spritt sina gener. Tror att mina finska påbrå haft betydelse för att jag var ljusblond som barn.
Hursomhelst är det klart att invandring från Mena och Afrika påverkar utseendebilden på sikt. Förutom albinos så är väl mörkt hår, mörka ögon, mörk hy nästan 99%. Så det är klart det påverkar utseendebilden då de föder fler barn och blandförhållanden uppstår. Vet inte hur stor del av de från den regionen har genmöjlighet för blå ögon..men det är nog på 1000dels procent.
2019-10-12, 14:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bill-N
Blåa eller bruna ögon. Det är väl ungefär samma. Vem bryr sig. Jag tittar sällan i folks ögon på det sättet.

tittar alltid i ögonen på min älskling , gröna och blå ögon är vackert

att jag råkar ha blå ögon själv kvittar , bara en kul grej
2019-10-12, 15:20
Medlem
Hur gammalt är ditt barn? Småbarns ögonfärg förändras ofta, är de riktigt små så är de ofta klarare blå och runda. Vissa ögon "poppar" mer än andras, beror på kulör. Se ex. Alexis Bledels ögon. Tror merparten av de jag känner har blå ögon, de flesta tänker jag inte på, vissa melerade ögon reagerar jag dock på ("drunknar i")
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in