2019-10-11, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Backihallen
Vem är mer sannolik som GM då? Har svårt att se att ni kan bortse från att en hel del pekar mot SE.

Nu är det nästan så att du parodierar SE-evangelisterna.

Vi står inte inför något bokslut där du måste välja någon av de gärningsmän som lanserats genom åren. Hur obekvämt det än kan kännas så behöver du omfamna faktumet att GM kan vara en person som inte är känd för oss.

Engström passar utmärkt som mördare om man förhåller sig till det här fallet som en Agatha Christie-roman där vi inför slutkapitlet bara har att följa ledtrådarna som planterats ut. Men även om 33 år ger mordgåtan ett snudd på fiktivt skimmer så är det inte en pusseldeckare.
Citera
2019-10-11, 21:35
Medlem
Citat:
Bla Margareta Storhök, Annelie Korhonen, Mårten Palme...

Läs gärna Lars Larssons ”nationens fiende” och återkom med en reflektion. Enl många den bästa sammanställning som gjorts gällande brottsplats vittnen.

Du nämner alltså tre personer som samtliga påstår att mannen var iklädd jacka.
Citera
2019-10-11, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Nu är det nästan så att du parodierar SE-evangelisterna.

Vi står inte inför något bokslut där du måste välja någon av de gärningsmän som lanserats genom åren. Hur obekvämt det än kan kännas så behöver du omfamna faktumet att GM kan vara en person som inte är känd för oss.

Engström passar utmärkt som mördare om man förhåller sig till det här fallet som en Agatha Christie-roman där vi inför slutkapitlet bara har att följa ledtrådarna som planterats ut. Men även om 33 år ger mordgåtan ett snudd på fiktivt skimmer så är det inte en pusseldeckare.

För mig är han absolut den som är mest trolig som GM. Eftersom att ingen vet vem som är GM så står det fritt för alla att ha en egen tro om detta.

Men jag tycker det skulle vara intressant att lyssna på din eller era mest troliga scenarier och vem som är GM.
Citera
2019-10-11, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Du nämner alltså tre personer som samtliga påstår att mannen var iklädd jacka.

Japp
Och stålbågade glasögon (Glenn Miller typ), mörkt klädd, keps, bred ryggtavla.

"Det är helt otroligt att polisen inte utredde Engström! Omständigheterna kring honom är bestickande." //Mårten Palme
Citera
2019-10-11, 21:57
Medlem
Citat:
Japp
Och stålbågade glasögon (Glenn Miller typ), mörkt klädd, keps, bred ryggtavla.

"Det är helt otroligt att polisen inte utredde Engström! Omständigheterna kring honom är bestickande." //Mårten Palme
Ge mig namnet på mordplatsvittnet som säger ”stålbågade glasögon av Glenn Miller-typ”.

Mordplatsvittne. Inte någon vid Grand eller i Gamla stan.
Citera
2019-10-11, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Ge mig namnet på mordplatsvittnet som säger ”stålbågade glasögon av Glenn Miller-typ”.

Mordplatsvittne. Inte någon vid Grand eller i Gamla stan.

Fel av mig! Ta bort Glenn Miller liknande från grand vittne! Men stålbågade glasögon står fast!
Citera
2019-10-11, 22:02
Medlem
Citat:
Fel av mig! Ta bort Glenn Miller liknande från grand vittne! Men stålbågade glasögon står fast!
Ja, men hur knyter du SE till Grand?
Citera
2019-10-11, 22:06
Medlem
Citat:
Ja, men hur knyter du SE till Grand?

Jag knyter inte SE till grand. Det har, mig veterligen, ingen kunnat göra. Tycker bara det är egendomligt att SE liknande personer drycker upp så ofta i denna utredningen. Tycker inte du det också?
Citera
2019-10-11, 22:28
Medlem
Citat:
Jag knyter inte SE till grand. Det har, mig veterligen, ingen kunnat göra. Tycker bara det är egendomligt att SE liknande personer drycker upp så ofta i denna utredningen. Tycker inte du det också?
Folk med glasögon finns överallt (dock inte på mordplatsen av vad som framgår av vittnesmålen) Även människor med mörka knälånga rockar var vanligt förekommande vintertid under fredagskvällar på 80-talet. Jag tycker inte att det är så egendomligt.
Senast redigerad av MacMackay 2019-10-11 kl. 22:33.
Citera
2019-10-11, 22:31
Medlem
299792458s avatar
Citat:
De som drog igång SE hoaxen var tidskriften Filter och Thomas Pettersson. Jag vet att Filter kan bättre, men de har blivit förda bakom ljuset av TP.
Filterredaktionen är nybörjare precis som TP, även om han själv anser att han har totalkoll på brottsplatsens olika moment, så skulle jag säga att majoriteten av debattörerna här i tråden har en bättre översikt.
Det tar tid att förstå att vissa självklarheter inte alltid är så självklara som de ser ut vid första påseendet.
Signalementet är inte självklart, ingen utom LP eller AB har haft möjligheten att se gm längre än en sekund, och beskrivningarna spretar.
Mörkt klädd, troligen rock som gick till knäna. Huvudbonad vet vi inte om han hade, än mindre vilket slag.
Väska har ingen förutom YN sett och den var av ett hårdare format, vilket inte passar in på SE:s sladdriga läderväska.

Det är bara ett tendentiöst tyckande och önskande som styr era tankar till SE. Inget annat.
Det är möjligt att SE hoaxen var "Massmediala strategier kan behöva utvecklas, i syfte att få gärningsmannen att infiltrera utredningen" (GMP s. 116)
Citera
2019-10-11, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
Det är möjligt att SE hoaxen var "Massmediala strategier kan behöva utvecklas, i syfte att få gärningsmannen att infiltrera utredningen" (GMP s. 116)
Även om taktiken skulle innebära att man förde medborgarna bakom ljuset så var den ju uppe till diskussion hur tokigt det än kan låta. Tror inte att den strategin kom till användning, och jag har för mig att FBI avrådde.
Tror inte att SE hoaxen har sin botten i den taktiken.
Citera
2019-10-11, 22:45
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Jag har ägnat viss tid åt att närstudera vad KP egentligen sagt om utredningen.

Jag har kommit fram till följande sammanfattning som vi kanske kan diskutera tillsammans:

1) Det är personer (plural) som är intressanta.

2) Man frågar myndigheter i andra länder om organisationer.

3) KP har, utifrån vad han vet i dag, en egen uppfattning om vem som var gärningsman. Men han har inget som räcker för häktning.

4) PU har förhört personer som aldrig tidigare varit hörda i förundersökningen. Man har förhört personer i de intressanta personernas bekantskapskrets.

5) Redan förhörda vittnen har förhörts igen.

7) Koncentrationen ligger på brottsplatsen. Man förhör människor som befann sig i kvarteret den kvällen, dvs vid Grand, längs Sveavägen, vid mpl, längs flyktvägen.

8) Fler än ett misstänkt mordvapen har undersökts.

Fråga:

Om man frågar utländska myndigheter om organisationer och säger att flera personer är intressanta och har förhört flera personer som aldrig tidigare varit hörda - hur går det ihop med en ensam svensk gärningsman?

Svar: Inte alls.

I Gunnar Walls bok "Konspiration Olof Palme" (2015) finns ett kapitel som heter "Ett samtal från Pentagon". Där berättar Sveriges förre militärattaché i Washington Jan-Henrik Torselius att han dagen efter mordet blev uppringd av en hög befattningshavare vid Pentagon.

Pentagon-mannen bedömde att en organisation i USA kunde ligga bakom Palmemordet och ville berätta det fvb Palmeutredningen.

Det var "folk som inte tyckte om att man skadade Amerikas anseende.De gillade inte Palme som de ansåg vara kommunistvänlig. Organisationen var väldigt inriktad på våld. De gjorde sig gärna av med folk som var negativa till USA:s politik".

Namnet på organisationen var nytt för Torselius. Organisationen var inte kopplad till någon amerikansk myndighet - dvs exempelvis CIA - utan var en fristående organisation.

Några tips i den delen? Själv kom jag att tänka på WACL och EAP. Men det måste givetvis ha funnits andra som inte jag känner till.

låter som OSG-2.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in