2019-10-10, 14:31
Medlem
Lundbondens avatar
Har fått Kåvepenin utskriven för öroninflammation. Haft öroninflammation i båda öronen i ett helt år, ingenting har hjälpt so far så doktor tyckte det var dags för penicillin.

6 tabletter per dag i 5 dagar ska jag ta.

Är inne på dag 1 nu och redan nu har jag fått biverkingar såsom yrsel, magont, illamånde och ledvärk.

Jag undrar helt enkelt om det är någon fara att forsätta med Kåvepnin i 4 dagar till trots att jag har biverkningar? Kommer jag få permenta skador? Jag klarar 5 dagar med biverkningar, hellere det än ont i örat livet ut.

Har försökt få tag på läkaren som skrev ut det, men hon är inte tillgänglig förrens på måndag, se testar att fråga här tillsvidare.

Mvh lundbonden
Citera
2019-10-10, 14:37
Medlem
Ring 1177 så kopplar dom dig till läkemedelsrådgivning.

Generellt ska man aldrig avsluta antibiotikabehandling i förtid, det är så bakterier utvecklar resistens. Att biverkningarna skulle vara farliga på något sätt håller jag som högst osannolikt.
Citera
2019-10-10, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lundbonden
Har fått Kåvepenin utskriven för öroninflammation. Haft öroninflammation i båda öronen i ett helt år, ingenting har hjälpt so far så doktor tyckte det var dags för penicillin.

6 tabletter per dag i 5 dagar ska jag ta.

Är inne på dag 1 nu och redan nu har jag fått biverkingar såsom yrsel, magont, illamånde och ledvärk.

Jag undrar helt enkelt om det är någon fara att forsätta med Kåvepnin i 4 dagar till trots att jag har biverkningar? Kommer jag få permenta skador? Jag klarar 5 dagar med biverkningar, hellere det än ont i örat livet ut.

Har försökt få tag på läkaren som skrev ut det, men hon är inte tillgänglig förrens på måndag, se testar att fråga här tillsvidare.

Mvh lundbonden

Nu är inte jag läkare. Men har jobbat extra som patienttransportör på sjukhus. Så tror ändå jag kan hjälpa till.

På FASS står magbesvär med som en vanlig biverkning (förekommer hos 1/10 användare). Illamåendet hänger troligtvis samman med magbesvären.

Ledvärk står med som en ”mindre vanlig” biverkning på FASS.

Yrsel finns inte med som registrerad biverkning av läkemedlet.

Eftersom du tycks må väldigt dåligt samt ha fått många olika symtom sedan du påbörjade läkemedelsbehandlingen råder jag dig att avvakta med att ta någon ytterligare tablett tills dess du kommit i kontakt med din behandlande läkare.
Citera
2019-10-10, 14:56
Medlem
Yrseln är sannolikt bara oro för biverkningarna.
Citera
2019-10-10, 15:52
Bannlyst
brukar vara en dos på två veckor man får, varför har du fått för så kort tid?
Citera
2019-10-10, 16:15
Medlem
elva9tolvs avatar
Nej du ska inte sluta! Man slutar inte pga biverkningar som man kan hantera, som du säger att du kan.
Citera
2019-10-10, 19:06
Medlem
Nhimhists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaxVSydow
brukar vara en dos på två veckor man får, varför har du fått för så kort tid?

Kanske var två veckor som gällde för ett tag sedan, men idag är det 5 dagars kåvepenin-kur som gäller. Generellt har man börjat dra ner på behandlingstiden vid många infektionssjukdomar.
Citera
2019-10-10, 19:59
Medlem
Du kan inte få permanenta skador! Det du beskriver låter inte som klassiska biverkningar av kåvepenin. Penicillinallergi brukar ge hudmanifestationer av olika slag (främst varienrande grad av rodnad) och svullnad, om du får ngt av detta bör du informera din läkare då du i framtiden kan få en annan typ av antibiotika (tetracyklin) mot infektioner.
Citera
2019-10-10, 20:04
Moderator
Neksnors avatar
Absolut inte medicinskt skolad, men då själva grejen med penicillin är att döda bakterier borde väl även de snälla bakterierna i magen riskera lite stryk? Vilket kan ge knäpp mage.
Citera
2019-10-10, 20:09
Medlem
Neksnor, där har du definitivt rätt. Det man kan säga om kåvepenin dock är att den tillhör ett antibiotika med smal sprektrum så den tar relativt sätt inte så många bakterier. Detta betyder också att byte av antibiotika bara borde förvärra detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in