• 1
  • 2
2019-10-06, 17:56
Medlem
Jag tar hand om en 3 mnaders valp (garen fick akut ran och fick ka bort fr en vecka). Valpen r hos mig tredje dag och den kissar mycket inomhus. Den r inte helt rumsren n, men garen sa att det hnder sm olyckor o valpen kissar hemma typ 3-4 gnger / dag och att det rcker att g ut med den varannan timme i ca 7 min. Jag gr med den var 1,5 - 2 timme, r ute med den 10-15 min minst och den fortfarande kissar myyyycket hemma. ven 10 minuter efter promenad s kissar den inomhus igen. Fr stda kisset ca 20 gnger/dag. r det ngot fel med den eller vad? Tnkte frst kan vara av stress p brjan , men den r hr tredje dag och kissar fortfarande mycket hemma trots att vi r ofta ute. (fick ocks skriva av mig )
Citera
2019-10-06, 18:20
Avstngd
Vit-Brandbils avatar
En valp ska g ut fr att kissa efter att den sovit, tit eller lekt s det kan bli mnga vndor i brjan.

Givetvis i detta fall s kan det ocks bero p miljfrndringen som blev nr du fick ta hand om hunden innan den helt och hllet hade kommit till ro i frsta hemmet.

Om mjlighet fanns s hade det kanske varit bttre om du flyttat till hundens hem n att hunden flyttat till dig.
Citera
2019-10-06, 18:28
Medlem
Isnatts avatar
Min valp gjorde s nr den hade urinvgsinfektion!
Kissade hela tiden, vaknade - jag tog ut den direkt s den kissade - kissade direkt nr vi kom in!
Kissade typ 30 gnger per dag s tog den till vet. Hade en besvrlig urinvgsinfektion och fick medicin i ett par omgngar.
Citera
2019-10-07, 08:38
Medlem
En valp p tre mnader kan inte styra sin blsa n. Detta r allts inget konstigt.
Nr valpen kissar eller bajsar inne ska du INTE sga ngonting till den, bara stda upp. Du fr inte sklla p den!
Nr den gr sina behov ute ska du versa den med berm och godis.
Citera
2019-10-07, 08:47
Avstngd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av papi555
Jag tar hand om en 3 mnaders valp (garen fick akut ran och fick ka bort fr en vecka). Valpen r hos mig tredje dag och den kissar mycket inomhus. Den r inte helt rumsren n, men garen sa att det hnder sm olyckor o valpen kissar hemma typ 3-4 gnger / dag och att det rcker att g ut med den varannan timme i ca 7 min. Jag gr med den var 1,5 - 2 timme, r ute med den 10-15 min minst och den fortfarande kissar myyyycket hemma. ven 10 minuter efter promenad s kissar den inomhus igen. Fr stda kisset ca 20 gnger/dag. r det ngot fel med den eller vad? Tnkte frst kan vara av stress p brjan , men den r hr tredje dag och kissar fortfarande mycket hemma trots att vi r ofta ute. (fick ocks skriva av mig )
G inte lnga promenader - utan korta strk nra hemmet. Nr valpen skall kissa s st still och vnta ut den.
Sm valpar vill kissa dr de r trygga - dvs p en plats de knner igen och i lugn och ro. Tnk pottrning fr smbarn -- det r samma princip nr det gller valp.
Citera
2019-10-07, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Namaste.
En valp p tre mnader kan inte styra sin blsa n. Detta r allts inget konstigt.
Nr valpen kissar eller bajsar inne ska du INTE sga ngonting till den, bara stda upp. Du fr inte sklla p den!
Nr den gr sina behov ute ska du versa den med berm och godis.

Ja det vet jag, men det r stor skillnad att jag fr stda 20-30 gnger/dag och garen sa att hon stdar bara 3-4 gnger
Citera
2019-10-07, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
G inte lnga promenader - utan korta strk nra hemmet. Nr valpen skall kissa s st still och vnta ut den.
Sm valpar vill kissa dr de r trygga - dvs p en plats de knner igen och i lugn och ro. Tnk pottrning fr smbarn -- det r samma princip nr det gller valp.

vi gr runt om byggnaden, mycket grs, vi str mycket och gr lngsamt s det tar 10-15 minuter. Den kissar och bajsar ute, men kissar igen hemma 10 min efter att vara ute.
Citera
2019-10-08, 08:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av papi555
Ja det vet jag, men det r stor skillnad att jag fr stda 20-30 gnger/dag och garen sa att hon stdar bara 3-4 gnger

D tycker jag att du ska ringa veterinren!
Citera
2019-10-10, 18:32
Medlem
SnuskigGubbes avatar
P dig lter det som att du inte ska ha en hund
Citera
2019-10-10, 19:42
Medlem
Om en valp man passar frstr ngot?

Hej. Jag passar en 3 mnader gammal valp. Den r ganska problematisk d den tex kissar mycket inomhus (och garen sa det hnder olyckor att den kissar 3-4 gnger/dag, o jag fr stda 20-30 gnger/dag) och annat s som den vill bita p typ allt den ser... o garen sa att valpen biter inte p mbler och saker. Jag har nd varit frsiktig med detta och gmde (tex skor osv) eller tog upp grejer s han inte biter dem snder. Lagt ven en grind framfr mitt skrivbord s den biter inte p kabler. Men jag anvnder grinden ocks fr att skilja valpen och min hund ibland d nr valpen vill leka men min hund inte vill.

Och den enda gngen nr jag glmde stta grinden framfr skrivbordet och var borta i 3 minuter den har bitit i min mobilkabel ! Den laddar men kanske kommer inte fungera efter ett tag pga att den har bitit p den.

Borde garen ge mig ersttning fr laddaren eller inte - fr att den fungerar? Vi har avtal att jag passar hunden. Lgger bilden i lnken.
TACK FR SVAREN!

https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net...3e&oe=5E2B61B6
Senast redigerad av papi555 2019-10-10 kl. 19:46.
Citera
2019-10-10, 19:45
Medlem
SkepticalHippos avatar
Tycker du kan ta upp det med garen. Eftersom du var juste och passade valpen kan skert garen tnka sig att bjuda till lite.

Men rent krasst s var valpen under din uppsikt och det var ditt ansvar att valpen inte skulle komma t kabeln. garen, som ftt okej frn dig att du passar valpen under tidsrymden d det hnde, kunde inte ha gjort ngot fr att frhindra det dr. S ansvaret faller inte rent juridiskt p garen i den hr situationen.
Citera
2019-10-10, 19:49
Medlem
Kniv-Yxas avatar
Ta inte hand om en valp nr du inte vet hur de fungerar! (FB) Valp som kissar mycket hemma!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in