Citat:
Ursprungligen postat av
bulletproofsoul
Men underskatta inte psykologin här. Det är sannolikt för de flesta S väljare ett rejält stort kliv att gå till SD. Det gör man inte bara sådär utan det kräver flera månader, ibland år av vånda och ångest. Du kan likna det vid en avgiftning där man faktiskt mår rejält dåligt ett bra tag eftersom det handlar om att hela din identitet och verklighet krackelerar. Allt det du känt till och allt det du trott dig veta måste du omvärdera. Så kraftfullt är det. Jag minns när jag bröt mig loss från S, det var ren ångest och du får rent existentiella tankar, "vem är jag", "vad är verkligt" osv. Det tog ungefär ett år för mig innan jag fullt ut accepterat transformationen. Liknande har en kompis berättat. När han "kom ut" så mådde han riktigt dåligt i flera månader. Han berättade att han var ute och gick en dag och fick ett ångestanfall och föll ihop skakande i fosterställning i en park.
Eftersom du tagit steget bort från S till SD så är du medveten om att du i grunden ses som en dålig och ond människa, inte sällan nazist och helt säkert rasist. Det är inte helt självklart att du vill gå tillbaka till ett parti som stämplat dig. Gamla S väljare som gått till SD kommer inte tillbaka utan de går möjligen till M el KD som alternativ men jag vill hävda att de är förlorade för alltid för S. Det är det som gör dessa rörelser i väljarkåren så kraftfulla och oroväckande för S.
Ett mycket bra inlägg. Jag har en längre tid hävdat att det blir mycket svårt för S att ta tillbaka några väljare från SD, men att övergången från S till SD nu hade stannat av. De senaste mätningarna säger att så inte är fallet och det är där jag har haft fel vad det gäller stödet för SD.
Det intressanta är dock vad det var för något som gjorde att du och din kompis tog steget från S till SD. Om det enbart var invandrarfrågan är det nog inte så stort steg att gå tillbaka igen om S fortsätter att propagera för en stram invandrarpolitik (observera att jag här pratar om det socialdemokratiska partiet, inte regeringen). Om skälet för er övergång var att ni tycker att SD är ett bättre "socialdemokratiskt" parti än S, kommer ni att bli mycket besvikna den dag SD stöttar en borgerlig regering. Då kommer ni att få se att de svaga i samhället kommer att ta mycket stryk.
Själv är jag socialdemokrat och tycker att mitt parti har svikit de svaga i samhället, men jag skulle aldrig lämna partiet för SD. Då skulle jag hellre gå till V eller MP trots att jag inte tror på någon av dessa partiers politik.