2019-10-09, 10:29
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blessedfruit
Jag fastnar också på samma saker, bland annat. Svårt att tänka sig annat än ett stegrande våld och därmed utdraget förlopp, om man ska få in skriket. Samtidigt måste det vara svårare att inte lämna spår efter sig ju längre skeende det handlar om. Och om det blev utdraget på grund av jämnstark baneman borde det vara ytterligare svårare att inte lämna spår.

Jag återkommer hela tiden i tanken till att handskar och skyddande kläder (för att inte lämna spår) som man sedan gör sig av med skulle kunna vara det som utgör planeringen.

Jag sitter, trots nya häktningar och en numera tillkommen misstänkt gärningskvinna, fast i ungefär samma enkla förlopp som innan. Oförmögen att få till ett annat troligt förlopp.

Hur är det egentligen med alla er som är skeptiska till att det är rätt MGM som sitter? Är det HD som gäller för er eller tänker ni att det är någon långtradarchaffis som självbelåtet kuskar land och rike runt och undgår upptäckt? Eller tänker ni att det är rätt MGM, bara att ni opponerar er till hur LW, SD och deras relation beskrivs av oss ”töntar” (förmodar att det vore ett någorlunda passande epitet) i sammanhanget?

Hade varit spännande om det hade gått att köra en omgång handuppräckning på olika GM och scenarier...

Jag tänker mig att det likväl kan handla om någon ny relation LW har. Kanske inslag av svartsjuka om LW fortfarande ägnar mycket tid till SD, i chatt, tankar (även om tankarna kanske inte är rosenskimrande, SD har ju vidgått att han haft elektronisk kontakt med LW samma dag hon försvann).
Någon kanske är rädd för att hamna i konflikt med LW, om denne har kännedom om att hon gjort polisanmälningar för vad som bedöms som skitsaker. I vissa yrken, som exempelvis LWs eget, kan ju en även en anmälning som inte leder ställa till märkbara problem.
Citera
2019-10-09, 11:53
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Ett ursinnigt raseri kan väl vara spontant, i meningen att det inte är planerat, utan att det så att säga stegras där och då på plats?
Något ska diskuteras och initialt är det kanske enbart en lätt irritation men samtalet urartar.
Jag tänker mig att det också kan finnas inslag av rädsla hos GM, hen har skadat LW som skriker, adrenalinpåslag kan ju bero av det också.

Det låter för mig det mest rimliga scenariot. Det är ett ganska vanligt skeende; våld som eskalerar då Brottsoffret väsnas och att det triggar gärningspersonen till ytterligare våld för att försöka få tyst på skriket. Jag har också svårt att se att mordet var planerat. Jag kan dock tänka mig att det finns digitalt material som visar på att GM, under en lite längre tid, tjatat och bett om att få träffa LW men att hon har motsatt sig detta. I det kan en eskalering från GM:s sida då ha skett, där en sådan kontakt fått GM att stegvis ta till hårdare, mer hotfulla uttryck i sin kontakt med LW. Om SD är GM så kan det förklara ett eventuellt påstående om att LW uttryckt "det har skurit sig rejält mellan mig och SD".

MV kan ha haft en viss insyn i utredningen och vet om att SD kontaktat LW inför mordet, men utan att veta innehållet i konversationen. Därav har MV själv utifrån det gjort tolkningen "en viss form av planering."
Citera
2019-10-09, 12:25
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blessedfruit
Jag fastnar också på samma saker, bland annat. Svårt att tänka sig annat än ett stegrande våld och därmed utdraget förlopp, om man ska få in skriket. Samtidigt måste det vara svårare att inte lämna spår efter sig ju längre skeende det handlar om. Och om det blev utdraget på grund av jämnstark baneman borde det vara ytterligare svårare att inte lämna spår.

Jag återkommer hela tiden i tanken till att handskar och skyddande kläder (för att inte lämna spår) som man sedan gör sig av med skulle kunna vara det som utgör planeringen.

Jag sitter, trots nya häktningar och en numera tillkommen misstänkt gärningskvinna, fast i ungefär samma enkla förlopp som innan. Oförmögen att få till ett annat troligt förlopp.

Hur är det egentligen med alla er som är skeptiska till att det är rätt MGM som sitter? Är det HD som gäller för er eller tänker ni att det är någon långtradarchaffis som självbelåtet kuskar land och rike runt och undgår upptäckt? Eller tänker ni att det är rätt MGM, bara att ni opponerar er till hur LW, SD och deras relation beskrivs av oss ”töntar” (förmodar att det vore ett någorlunda passande epitet) i sammanhanget?

Hade varit spännande om det hade gått att köra en omgång handuppräckning på olika GM och scenarier...
Intressanta tankar som jag delar till stora stycken.

Det du skriver i första i stycket är det jag haft svårast att förstå eller tom, acceptera. Att GM inte lämnat något tydligt spår efter sig. Utgår ifrån att LW slagits för sitt liv med vad det innebär av klös, hårdraging, nagelbryting, slitande i tygfiber, blodskvättar etc etc.
Det utdragna förloppet indikerar att mördaren farit runt med LW som i en tvättmaskin bakom planket.

Där du spekulerar i att handskar är förklaringen till det omöjliga vill jag förklara det som att det var HD och inte SD som slogs med LW bakom planket. Som du säkert märk har jag lagt en del krut på en annan GM det då det syns mig omöjligt att SD inte lämnat några direkta spår på BP/BO.

Det går inte att våldsamt gå loss på en Lena som gjort motstånd under flera minuter utan att lämna spår. Detta är anledningen att jag lagt så mycket energi på att söka efter en alt, GM. Det har vantolkats som att jag skyddat SD vilket är fel slutsats.

Oförtröttligt vill jag så förklara spårlösheten visavi SD med att var HD som slogs med LW bakom planket. Hade kroppen under den osedvanligt långa tid den behölls av NFC, på Åkl inrådan, inte enbart fokuserat på besudlingar från SD hade mordet kanske lösts för ett år sen.

NFC analyserar i dialog med och med instruktioner av Åkl och &. Att kroppen behölls så länge kan bara betyda utökade analyser enligt Åkl och & vilja att binda SD till BO vilket som i min tes ju inte går.

Det inte är så att en kropp levereras till NFC och dom analyserar den utan att få tydliga direktiv vad och vem dom ska söka efter. I detta fall specifikt SD. Min undran finns i om mordet kanske redan klarats upp om NFC analyserat om HD kunnat bindas till kroppen.

Sent omsider har dock HD belagts med restriktioner (bugging och hela kittet) vilket kanske var anledningen till hennes häktning. Kanske har Åkl förstått att detta fallet inte är så enkelt som att det är SD som är gärningsman.

Kan den osannolika svårigheten att binda SD vid BP och BO förklaras av att det inte är han? Kan det vara så att SD hjälpt HD att sopa igen spår och fått HD att inte erkänna vilket man kan ana HD velat gjort flera ggr. Att SD isf är en synnerligen aktiv figur i att vara HD behjälplig är inte att ta miste på.

Det som hittats nu som räckt till sannolika för SD kan vara spår SD lämnat efter sig när han hjälpt HD att dölja sina.
Nu kommer NFC skyndsamt hantera ärendet som ges förtur med SD häktad.

Vad gäller "viss planering" tror jag att den endast bestod i att HD eller SD alt, båda efter digital kontakt gick LW till mötes för att sätta henne på plats.

Kanske har jag åt helsike fel. Utgår från att vi får veta det när FUP kommer.
Senast redigerad av Snor-Johan 2019-10-09 kl. 13:20.
Citera
2019-10-09, 12:50
Medlem
landbandys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Jag har inte sett något enda inlägg som anser att LW får skylla sig själv att hon blev mördad. Har du sett många sådana inlägg borde det inte vara svårt att vaska fram ett par inlägg med det innehållet. Eller så slutar du med att försöka göra trådsanningar med åsikter ingen har.

Ja du har rätt .
Det är nog oftast glouriouslife som ansett att hon fått skylla sig själv och sen har det känts som snorjohan ansett det också .
Men jag kan ju vara överkänslig så bäst jag slutar skriva .
Förlåt
Citera
2019-10-09, 13:04
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av landbandy
Ja du har rätt .
Det är nog oftast glouriouslife som ansett att hon fått skylla sig själv och sen har det känts som snorjohan ansett det också .
Förlåt

Nej, självklart ska du inte sluta skriva. Det är normalt att känna som du gör vid sorg. ❤

Ingen tycker att någon förtjänar att bli dödad allra minst en trebarnsmamma som både genom sitt ämbete och privat hjälpt och stöttat många medmänniskor.
Citera
2019-10-09, 13:15
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av landbandy
Ja du har rätt .
Förlåt
Det är en fultolkning av rang. Tyvärr blir fultolkningarna eftervart så talrika att man inte har tid att motsäga tokerierna. Ber landbandy läsa inläggen noggrannare.
Återpost:
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Det är en frihetlig värd vi lever i vilket innebär man kan bete sig riktigt illa utan att för den delen begå en olaglig handling.
För att handskas med dom som inte klarar att provoceras av dom som beter sig illa har vi i demokratisk ordning stiftat lagar som tydligt ska visa var den definitiva gränsen går.

- Ingen ska förledas tro att LW,s aktiva roll i triangeldramat kommer ses som en förmildrande omständighet i domskälen. Att inte förstå detta är en anledning vilket gjort det för smärtsamt för en del, kanske inte så kloka, medlemmar att närma sig sanningen om vad som ledde fram till mordet.

- Åter: Det psykosociala atmosfären vilken fått mördaren(na) att begå brottet som utmäts i lagens strängaste straff intresserar mig mer än att se någon lagförd för mordet. Det har säkert visat sig i mina inlägg och grovt misstokats som att jag försvarar både gärningsman och gärningen.

Det hämmar tråden om det ska hysch hyschas och ljugas om vad som förevarit mordet för att man inte förstår dessa enkla samband.

Det är frapperande att dom som säger sig stått LW fysiskt nära är dom som kände hennes liv allra minst. Man ser inte med ögonen man ser med hjärnan Sh.Holmes.
Citera
2019-10-09, 13:19
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 314Pi
Hur LW skulle kunna lämna sina barn ensamma hemma för att sticka ut kväll natt det är mycket svårt att förstå. Vad var hon för slags mor egentligen?

Hur vet du att barnen var ensamma hemma?
Kan dom ha varit hos UW?
Citera
2019-10-09, 13:42
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Hur vet du att barnen var ensamma hemma?
Kan dom ha varit hos UW?

Lena har själv skrivit det i loggar. En gång var lilleman t.o.m. sjuk. Har du glömt detta?
Trist att medskribenter ifrågasätts för att en del glömmer.
Citera
2019-10-09, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 314Pi
Hur LW skulle kunna lämna sina barn ensamma hemma för att sticka ut kväll natt det är mycket svårt att förstå. Vad var hon för slags mor egentligen?

Hon hade delad vårdnad, varannan vecka ledig.
Citera
2019-10-09, 13:57
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Intressanta tankar som jag delar till stora stycken.

Det du skriver i första i stycket är det jag haft svårast att förstå eller tom, acceptera. Att GM inte lämnat något tydligt spår efter sig. Utgår ifrån att LW slagits för sitt liv med vad det innebär av klös, hårdraging, nagelbryting, slitande i tygfiber, blodskvättar etc etc.
Det utdragna förloppet indikerar att mördaren farit runt med LW som i en tvättmaskin bakom planket.

Där du spekulerar i att handskar är förklaringen till det omöjliga vill jag förklara det som att det var HD och inte SD som slogs med LW bakom planket. Som du säkert märk har jag lagt en del krut på en annan GM det då det syns mig omöjligt att SD inte lämnat några direkta spår på BP/BO.

Det går inte att våldsamt gå loss på en Lena som gjort motstånd under flera minuter utan att lämna spår. Detta är anledningen att jag lagt så mycket energi på att söka efter en alt, GM. Det har vantolkats som att jag skyddat SD vilket är fel slutsats.

Oförtröttligt vill jag så förklara spårlösheten visavi SD med att var HD som slogs med LW bakom planket. Hade kroppen under den osedvanligt långa tid den behölls av NFC, på Åkl inrådan, inte enbart fokuserat på besudlingar från SD hade mordet kanske lösts för ett år sen.

NFC analyserar i dialog med och med instruktioner av Åkl och &. Att kroppen behölls så länge kan bara betyda utökade analyser enligt Åkl och & vilja att binda SD till BO vilket som i min tes ju inte går.

Det inte är så att en kropp levereras till NFC och dom analyserar den utan att få tydliga direktiv vad och vem dom ska söka efter. I detta fall specifikt SD. Min undran finns i om mordet kanske redan klarats upp om NFC analyserat om HD kunnat bindas till kroppen.

Sent omsider har dock HD belagts med restriktioner (bugging och hela kittet) vilket kanske var anledningen till hennes häktning. Kanske har Åkl förstått att detta fallet inte är så enkelt som att det är SD som är gärningsman.

Kan den osannolika svårigheten att binda SD vid BP och BO förklaras av att det inte är han? Kan det vara så att SD hjälpt HD att sopa igen spår och fått HD att inte erkänna vilket man kan ana HD velat gjort flera ggr. Att SD isf är en synnerligen aktiv figur i att vara HD behjälplig är inte att ta miste på.

Det som hittats nu som räckt till sannolika för SD kan vara spår SD lämnat efter sig när han hjälpt HD att dölja sina.
Nu kommer NFC skyndsamt hantera ärendet som ges förtur med SD häktad.

Vad gäller "viss planering" tror jag att den endast bestod i att HD eller SD alt, båda efter digital kontakt gick LW till mötes för att sätta henne på plats.

Kanske har jag åt helsike fel. Utgår från att vi får veta det när FUP kommer.

Det är inte mig du svarar, men jag flikar in ändå.

Inga kroppar förs till NFC, utan till rättsmedicin.
Inte heller (är ganska säker) ställer utredarna frågan enbart efter SDs DNA eller andra spår efter enbart SD. Om du kollar andra FUP, kan du se att man har en lista på personer som man vet kan ha avsatt spår ( te x den misstänkte, anhöriga, tekniker, labb-personal mm) som man kan matcha mot. Sedan ställs även frågan om det finns spår/DNA från annan.
Jag förmodar att du med restriktioner menar tvångsmedel?

Du skriver att SD inte lämnat några direkta spår på brottsplatsen? Hur vet du det?
Det kan han ha gjort, men det kanske inte har gått att bevisa att det har med brottet att göra?

Att kroppen stannade på rättsmedicin ovanligt (?) länge, behöver inte bero på att man enbart försökte ta prov efter prov för att matcha en enda person?
Kanske var det tidsödande analyser som krävdes och med den belastning NFC verkar ha, kanske det kom provsvar som visade att proven inte var representativa, dvs proven dög inte att analysera? Eller att man behövde skicka analyser utomlands? Vi vet inte. Inte du heller.

Funderar på vad du menar med att man kan ana att HD velat erkänna flera gånger?
Citera
2019-10-09, 14:03
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Lena har själv skrivit det i loggar. En gång var lilleman t.o.m. sjuk. Har du glömt detta?
Trist att medskribenter ifrågasätts för att en del glömmer.

Nä, men då var storebror hemma och som jag minns det hade de somnat.
L*ena gick bara ner till lekparken om jag inte missminner mig, exakt 30 meter från L*enas dörr till mitten av lekparken.

Hon behövde inte ens gå ut på gatan, utan kunde bara gå över gräsmattan som ansluter till radhuset.
Citera
2019-10-09, 14:13
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Nä, men då var storebror hemma och som jag minns det hade de somnat.
L*ena gick bara ner till lekparken om jag inte missminner mig, exakt 30 meter från L*enas dörr till mitten av lekparken.

Hon behövde inte ens gå ut på gatan, utan kunde bara gå över gräsmattan som ansluter till radhuset.

Storebror var bara 11-12 år på den tiden. Stort ansvar att behöva vaka över ett sjukt syskon. Lena skrev dessutom att hon var borta längre tid än förväntat om jag minns rätt.

Ja, hon lämnade barnen ensamma. Men bara när de somnat som du säger. Då är det givetvis helt OK.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in