2019-10-09, 07:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Monsen
I følge kjenningene på Gran nærmer vi oss bryllupsdagen til ekteparet Hagen. De giftet seg den 25. oktober i 1969. I år ville de ha vært gift i 50 år.

Det er veldig mye prat om saken på Gran nå. På et lite sted som dette er det lite som forblir hemmelig.

Mange kjente til den barnerike familien til Einar og Rakel Hagen som bodde like ved Jaren stasjon. Enkelte har kjent til familien helt siden før krigens dager. I de siste ukene har det vært mange avhør. Kan noen ha sagt noe avgjørende?

Hvis MGM står bak, håper jeg at han forteller. Ikke minst for barnas skyld.

Jeg har spurt om dette før her inne, men uten gehør: Hva skal politiet med avhør av perifer familie og folk rundt så sent i saken? Politiet har uttalt at løsningen kan ligge i detaljene, og jeg tenkte da i retning av materiale de allerede sitter på. Men hva leter de etter i avhør av folk som har kjent dem bakover i tid?
Citera
2019-10-09, 08:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av agvvv
Tenkte på deg, og Emils berømte ord, da jeg så programmet.
Jeg holder også fortsatt en ørliten knapp på kidnapping som gikk galt. Men når politiet går så hardt ut som de har gjort, så tenker jeg at det må være noe de har konkludert med etter nøye åstedsgransking, samt analyser av brev og konkrete spor. Jeg synes programmet bar preg av hastverk og lite analyse. Skuffende.

Ja, politiets hovedhypotese er det største "mysteriet" her. Skal se programmet når det blir tilgjengelig på nett.
Citera
2019-10-09, 08:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av univers123
Ja, politiets hovedhypotese er det største "mysteriet" her. Skal se programmet når det blir tilgjengelig på nett.
Du går ikke glipp av noe som helst. Han fyren hadde svært lite å by på.
Citera
2019-10-09, 08:27
Medlem
Citat:
Jeg har spurt om dette før her inne, men uten gehør: Hva skal politiet med avhør av perifer familie og folk rundt så sent i saken? Politiet har uttalt at løsningen kan ligge i detaljene, og jeg tenkte da i retning av materiale de allerede sitter på. Men hva leter de etter i avhør av folk som har kjent dem bakover i tid?
Vet vi noe om hvem avhørene er blitt gjort av? Kan ikke si jeg har sett noe om hvem (perifer familie?) andre steder enn her på forumet. Har bare lest at flere har vært i avhør, ikke noe om hvem.
Citera
2019-10-09, 08:30
Medlem
Citat:
Vet vi noe om hvem avhørene er blitt gjort av? Kan ikke si jeg har sett noe om hvem (perifer familie?) andre steder enn her på forumet. Har bare lest at flere har vært i avhør, ikke noe om hvem.

Mulig jeg misforsto konteksten, men jeg synes bestemt posten til Monsen peker mot at det er avhør av «folk» rundt familien?
Men det blir udokumenterte påstander, det har du rett i.

Edit: sitat:»Mange kjente til den barnerike familien til Einar og Rakel Hagen som bodde like ved Jaren stasjon. Enkelte har kjent til familien helt siden før krigens dager. I de siste ukene har det vært mange avhør. Kan noen ha sagt noe avgjørende»
Senast redigerad av agvvv 2019-10-09 kl. 08:36.
Citera
2019-10-09, 08:56
Medlem
Citat:
Mulig jeg misforsto konteksten, men jeg synes bestemt posten til Monsen peker mot at det er avhør av «folk» rundt familien?
Men det blir udokumenterte påstander, det har du rett i.

Edit: sitat:»Mange kjente til den barnerike familien til Einar og Rakel Hagen som bodde like ved Jaren stasjon. Enkelte har kjent til familien helt siden før krigens dager. I de siste ukene har det vært mange avhør. Kan noen ha sagt noe avgjørende»
Ja, selvfølgelig mye mulig at noen som bor i nabolaget eller har nærmere kjennskap til fam. H og saken, vet noe om dette. Noen som kjenner TH, som kjenner noen som kjenner noen som muligens vet noe som ikke har kommet frem før, det kan ligge informasjon her som kan være biter i puslespillet for å få løst saken.
Citera
2019-10-09, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niffy
Jeg skulle nok likt å høre en faglig og kompetent vurdering av saken ut i fra de fakta vi utenforstående har fått tilgang på pr. dags dato.

Som etterhvert begynner å bli ganske så omfattende, men samtidlig mangelfull, når det kommer til sentrale detaljer.
Jeg vil tro politiet kommer med en oppdatering av status i saken nå når det nærmer seg ett-årsdagen for bortføringen.
Citera
2019-10-09, 08:59
Medlem
Citat:
Ja, selvfølgelig mye mulig at noen som bor i nabolaget eller har nærmere kjennskap til fam. H og saken, vet noe om dette. Noen som kjenner TH, som kjenner noen som kjenner noen som muligens vet noe som ikke har kommet frem før, det kan ligge informasjon her som kan være biter i puslespillet for å få løst saken.

Høres mer ut som journalister som graver kanskje? De håper på et visst utfall vil jeg tro...
Senast redigerad av agvvv 2019-10-09 kl. 09:03.
Citera
2019-10-09, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Iflg vitnet ble bilen observert mellom 08:30 og 10:30. Forsåvidt kan TH ha tatt den kjøreturen selv. I og med at han dro hjemmefra til jobb ca kl 09:00 denne morgenen.

Spesielt om han først dro ut en tur kl 07:00, gjorde noen ærend, lånte en sølvgrå SUV-lignende bil, gjorde kjøreturen, kjørte tilbake til egen bil, kjørte hjemom før han dro på jobb ca 09:00.

Jeg tror det er en kjent taktikk mot grovt manipulerende mennesker. De pleier å si én ting, men ønsker egentlig at du skal gjøre noe annet. Og hvis du da gjør som de sier, vil de bli skremmende rasende.

Hvis nå TH, for sikkerhets skyld valgte å overspille rollen som livredd og bekymret ektefelle, og insisterte på at politiet måtte holde forsvinningen hemmelig av hensyn til AEHs liv og helse, men egentlig ønsket at politiet blåste nyheten snarest mulig, slik at han fikk starte "fisking" av potensielle pengeinnkrevere blant hackere og netthaier, snarest.

Da politiet tok han på alvor, og hørte på han og gjorde som han sa, ble han nok rasende men kunne ikke gi raseriet utløp overfor politiet fordi de trodde på han. Da satt han dønn fast, fanget i sin egen felle.

Så, i denne sammenhengen kan uttalelsen fra GW oppfattes som en ny provokasjon mot manipulatoren.

Kan hende det er politiets strategi, å høre og å tro på og å gjøre som TH sier, fordi det vil stresse han og han vil sannsynligvis gjøre flere feil under dette stresset. For han slipper ikke unna.

Du er den eneste som forsøker på en psykologisk profil her inne. Savner det i media. De kan vel gjøre det, uten å komme med injurierende påstander? Hvis vi går utfra politiets hovedhypotese; AE er drept, og det er ikke snakk om økonomisk vinning. Hvem og hva står vi overfor, psykologisk sett?
Minerva skrev en bra artikkel, den nærmet seg dette litt.

https://www.minervanett.no/hvem-drepte-anne-elisabeth-hagen/193368
Citera
2019-10-09, 09:57
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niffy
Jeg skulle nok likt å høre en faglig og kompetent vurdering av saken ut i fra de fakta vi utenforstående har fått tilgang på pr. dags dato.

Som etterhvert begynner å bli ganske så omfattende, men samtidlig mangelfull, når det kommer til sentrale detaljer.

Fackligt var det nog allt. Det fanns ändå en del snitslar i programmet sådär en passant. Och stiger man s.a.s. mellan stenarna så har man ju fattat nåt rätt. Men en öppen analys är nog bara möjlig om personen sitter säkert i buren och GW dessutom är så införstådd med saker att han vet att han inte trampar i klaveret.

Det kommer fler tillfällen.
Citera
2019-10-09, 10:09
Medlem
Farbror-Cthulhus avatar
Citat:
Minerva skrev en bra artikkel, den nærmet seg dette litt.

https://www.minervanett.no/hvem-drepte-anne-elisabeth-hagen/193368

Bak betalingsmur. Men kanskje du kan gi oss et raskt sammendrag?
Citera
2019-10-09, 10:16
Medlem
Hei, noen her synes at det er et mysterium at politiet har en hovedhypotese at dette er drap.

Jeg mener som nevnt før at det er fullstendig usannsynlig at dette handler om en ekte kidnapping med økonomisk motiv, og synes det ville vært meget rart hvis politiet hadde sagt noe annet nå, og det gjør de heller ikke.

De som fortsatt etter et år tror dette er kidnapping med økonomisk motiv, og som tror at noen sitter i andre enden og først i juli begynte å prøve å melke litt penger ut av dette (til tross for at de evt har gjort seg skyldig til drap og risikerer meget hard straff) synes jeg isåfall bør lansere en god forklaring på hvorfor det nøye ble planlagt å bruke Monero som kommunikasjonsplattform i planleggingen av denne "kidnappingen"? Det er jo meget underlig, med tanke på formålet.
Det er jo klart at denne plattformen isåfall ble nøye planlagt å bruke, også dersom kidnappere med økonomisk motiv skulle stå bak. Personlig (samt politiet og eksperter på lignende saker i utlandet ) mener jeg den er meget godt egnet ifht til et scenario med drap kamuflert som kidnapping, men ikke som ekte kidnapping hvor man virkelig ønsker å få penger. Jeg mener GM har vært mer opptatt av å planlegge for å kunne komme seg unna, men ikke tenkt helt på at dette er veldig dårlig praktisk og realistisk valg hvis det skulle være snakk om en ekte kidnapping. I starten kunne man lure på om dette likevel kunne være sant til tross for at det var et særdeles underlig valg, men når tiden har gått ser man jo at dette ikke kunne stemme.

Det som er viktig i en kidnapping er jo å vise livstegn, samt ha mulighet til å kommunisere, samt ha en reell mulighet til å raskt og greit innkassere en gevinst sånn at offeret raskest og enklest mulig kan leveres tilbake. Det må gjøres litt enkelt og greit for den som skal betale at vedkommende kan gjøre dette raskt. Denne mangler jo alle de viktige elementene , så hvorfor skulle de velge denne? Dette er bare en ting, men legger man det til alt det andre i saken (som at det er for eks er nokså usannsynlig at noe skulle gå galt med offeret siden det er et offer i live hvor pengene ligger. Samt at det iflg politiet etter spor av Sprox, var kun èn person inne i huset som utførte gjerningen hvilket også virker rart hvis det er snakk om en organisert kidnapping, den merkelige kommunikasjonen i juli osv osv. Jeg har gått forbi eiendommen i Sloraveien noen ganger og har jo raskt lagt merke til at det er virkelig ikke lett å kunne ha noe oppsyn med det huset hvis man skulle ønske det. Siden naboene er så tett på. Det ville være helt umulig etter min mening. Slik forhånds-overvåkning er ikke bare å gjennomføre, men etter min mening helt umulig. Hvordan kan man så få slik innside-kunnskap? Så da tar man en veldig stor risiko hvis man skal sende kun èn person inn der også. Tenk om det er andre hjemme osv. osv. En håndverker som for eks elektrikeren kunne jo være der. Han skulle jo dit den dagen. Hvor lett er det for helt fremmede å kjenne til alt dette før en kidnappingshandling? Som politiet sier, SUMMEN av alle disse tingene indikerer at den teorien er meget usannsynlig.

Så det handler isåfall mer om hvem som har hatt et motiv for å drepe henne. Her har de nok etterforsket meget bredt for å se på alle muligheter. Men det som er sikkert og som er et viktig poeng er at dette drapet er tydeligvis nøye planlagt (Monerokontoen osv), så det må ligge til bunn et meget sterkt motiv (vonde følelser, sinne, økonomi, hat - i kombinasjon eller andre ting i tillegg) for å sitte å planlegge et slikt drap på en 70-år gammel dame. Det er en ordentlig grusom handling. Man sitter ikke i lang tid å planlegger et drap hvis man bare er LITT sint? Her må det være særdeles sterke følelser i sving, koblet med en personlighet som har kapasitet til å gjøre slikt mener jeg. Dette er jo ikke som en handling i affekt (sjalusi i fylla osv). Det skjer jo iblant at noen gjør sånne affekt-drap. Her har det derimot sittet noen å planlagt det i lang tid. Det er ikke mange som kan ha et så sterkt motiv?

Bare politets etterforskning kan gi godt nok svar på hvem GM kan være. Jeg har naturligvis som alle andre mine egne mistanker. Her vet de så utrolig mye mer enn oss basert på alle avhør og vitneutsagn, observasjon av biler, hva som har blitt fortalt av familie og venner osv. Så får vi håpe de finner det ut og klarer å bevise dette og sikte den som er ansvarlig.

Ang alibi:
Politiet har vel ikke sagt til oss at noen personer har fullstendig alibi for hele denne morgenen/formiddagen så vidt jeg vet. Men det er jo uansett klart at den 0914 samtalen kan vel lett sies å ha kommet på et særdeles heldig tidspunkt for ektemannen ifht at alt var ok før han dro på jobb. At hun da ringte og ga et livstegn til noen i familien ca med en gang han hadde kommet på jobb må vel konstateres å være svært/uhyre gunstig for han sånn sett, under alle omstendigheter. Spesielt også med tanke på at gjerningen sannsynlig skjedde i løpet av timen etterpå. Siden folk hadde ringt og ikke fått svar osv. Hvis hun da ikke hadde gitt livstegn kl 0914 kunne jo ektemannen ha fått et lite forklaringsproblem, uansett om han er uskyldig eller ikke. Akkurat det med skyld/uskyld er det kun politiet som kan si noe om, så jeg prøver bare peke på noen fakta fra hva vi har fått opplyst.
Senast redigerad av Hunterrr 2019-10-09 kl. 10:24.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in