2019-10-08, 01:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av univers123
”Finnes det virkelig noen fortsatt som faktisk sitter og tenker at dette handler om en ekte kidnapping med økonomisk motiv, som evt. gikk galt?”

Ja, jeg tror fortsatt at dette er en kidnappingssak, med motiv økonomisk vinning og muligens en liten hevntanke bak, som i tillegg til faktorer som husets beliggenhet, enslig ektepar der kona var hjemmeværende og alene mens ektemannen var på jobb, kjennskap til huset, parets vaner, ulåst dør og ikke alarm, og selvfølgelig med kunnskap om Hagens formue, førte til valget av AEH som offer. Kanskje GM er noen med tilknytning til saken fra 2005 som TH vitnet i, der en ung mann søkte tilflukt og hjelp hos TH og dermed sitter på informasjon om huset innvendig og at ekteparet ikke pleide låse døra, m.m. Men om jeg tror hun er i live? Nei, dessverre er hun sannsynligvis død. Noe gikk galt under bortførelsen, kanskje et slag som ble for hardt, bedøvelse som ble gitt i for stor, muligens dødelig dose, kombinert med visse medisiner AEH brukte? Så forhandlingskortet er vekk, og saken legges død, en stund. Men når saken blir offentlig kjent, og GM via media forstår at politiet og familien fremdeles har et håp om at hun er i live, våkner tanken om at det muligens er penger å hente allikevel, så lenge ingen kan vite med sikkerhet at hun er død. Ny kontakt opprettes, men tanken om at jo mer kommunikasjon, jo større sjanse for å bli avslørt, gjør at GM blir i tvil om hva de skal gjøre. Det går ei tid, politiet holder ny pressekonferanse der de sier at hovedhypotesen er endret. GM tenker kanskje at for å ha en mulighet til å tjene noe på dette, kreves det handling fra deres side, for hvis politiet konkluderer med at dette er et drap, vil det jo ikke lenger være noen penger å hente. Dermed tas det på ny kontakt, og (i flg. kilder i VG) betaler TH 10 millioner. Hvis vi tenker at denne informasjonen er riktig, har GM tjent minst 10 mill. på dette, kanskje ikke helt så mye som de tenkte, men i og med at gisselet døde, er jo 10 mill. bedre enn ingenting. Kanskje nok til at GM nå har lagt saken død, og at det var siste gang noen hørte fra dem. Hvorfor jeg tror dette? Fordi at uansett hvor fantasifull denne teorien min måtte være, er det for meg mer sannsynlig at dette har skjedd enn at TH skulle bruke tid og energi på intensiv planlegging, rigging av åsted, drap på kona som han har holdt ut med i 50 (gode el. mindre gode?) år, har barn og barnebarn sammen med og har en solid økonomi som sikrer ham mer enn godt nok til å leve et behagelig liv (uansett evt. skilsmisse). Å gjennomføre kidnappingen (drapet?) uten hjelp er så godt som umulig, og det å måtte involvere andre er også med på å usannsynliggjøre muligheten for at TH kan være GM, mener jeg.
Jeg håper virkelig saken får en løsning, for rettsikkerheten i landet vårt sin skyld, for mer eller mindre oppegående forumdebattanters skyld, og ikke minst for familiens skyld, også om sakens løsning skulle føre til at noen i familien avsløres som GM, noe jeg ikke tror, men slett ikke kan vite, vil skje.

Utifra hva som er fremkommet av informasjon her i tråden er Bitcoin sporbart, og disse 10mill. skal vel være betalt som dette? Hvis man også legger til grunn at evt ukjent GM skal ha utstrakte kunnskaper nok til å kunne kommunisere uten at politiet klarer å spore denne, vil de 10mill aldri bli rørt, ikke av GM iallefall. Derfor er dette etter min oppfatning ikke et godt argument for at dette er virkelige "ukjente" GM. En hver kommunikasjon vil øke faren for at de kan spores på et eller annet vis.
Samtidig kan jeg ut ifra den informasjonen man har, ikke se at TH skal kunne klart dette alene, og for han å involvere andre, ville vært svært risikabelt.
Det er en utrolig merkelig, usannsynlig og interessant sak. Det er det ingen tvil om.
Citera
2019-10-08, 06:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mehebe
Utifra hva som er fremkommet av informasjon her i tråden er Bitcoin sporbart, og disse 10mill. skal vel være betalt som dette? Hvis man også legger til grunn at evt ukjent GM skal ha utstrakte kunnskaper nok til å kunne kommunisere uten at politiet klarer å spore denne, vil de 10mill aldri bli rørt, ikke av GM iallefall. Derfor er dette etter min oppfatning ikke et godt argument for at dette er virkelige "ukjente" GM. En hver kommunikasjon vil øke faren for at de kan spores på et eller annet vis.
Samtidig kan jeg ut ifra den informasjonen man har, ikke se at TH skal kunne klart dette alene, og for han å involvere andre, ville vært svært risikabelt.
Det er en utrolig merkelig, usannsynlig og interessant sak. Det er det ingen tvil om.
Hvilken plattform som er brukt for siste kommunikasjon vet man vel ikke? Men jeg antar at GM i denne saken vet hvilken plattform de kan bruke for å ha mulighet til å hente ut pengene uten å la seg spore. Ellers er jo hele utbetalingen for deres del bortkastet.
Citera
2019-10-08, 08:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hunterrr
Mitt første innlegg her, i en sak jeg har fulgt med nøye hele dette året. Har også lest veldig mye av det som har vært skrevet her på forumet. En veldig kompleks og ekkel sak. .

Noen tanker jeg sitter med på nåværende tidspunkt:

Finnes det virkelig noen fortsatt som faktisk sitter og tenker at dette handler om en ekte kidnapping med økonomisk motiv? (som evt gikk galt?). Og som tenker at hun er live osv? Det undrer meg veldig.

Jeg mener at det er jo fullstendig opplagt at dette handler om et langvarig planlagt drap, kamuflert som en kidnapping med økonomisk motiv. Altså også gjennomført som om det er en kidnapping, ved å kjøre bil til huset, hente ut offeret (mest sannsynlig død på stedet inkl litt sleping) og kjøre bort og fjerne offeret/liket. Dette er også politiets konklusjon som klar hovedteori etter all denne tiden som har gått og all informasjon i saken osv osv. De har jo også mye mer info/spor enn hva vi har fått gjennom media.

Det er faktisk ikke en eneste ting i denne saken som egentlig peker på en reell kidnapping med økonomisk motiv etter min mening. Politiet har oppsummert de viktigste tingene allerede. Noe livsbevis kom aldri (særdeles merkelig hvis det er ekte kidnapping), og bruk av en idiotisk plattform som Monero gagner kun ètt formål: Den er godt egnet for en GM som ikke hadde planer om å motta noe penger, og heller ikke hadde planer om å snakke noe særlig i etterkant av gjerningen (hadde snakket ferdig på forhånd i det lange brevet hvilket var enklere og mindre sporbart), og heller ikke hadde planer om å sende noe livsbevis, men heller håpe at dette skulle koke bort i ingenting etterhvert. Altså tjene det formål å villede til å tro at dette var kidnapping, men egentlig er et planlagt drap. Bruken av Monero-konto er jo både enkel og latterlig. Det kreves ikke særlig datakunnskap for å opprette en slik "monopol-konto" på nett. Må vel strengt tatt bare passe på å ikke sitte i sin egen stue med sin egen pc når man oppretter en slik konto. (sporing av IP osv). Mest sannsynlig (mine tanker) ble det heller aldri tatt ut noe fra den kontoen (Familie måtte vel etter det vi har lest sette inn noe der for å kunne sende meldinger). Politiet konkluderer med en påfallende liten interesse til å innkassere noe penger hos den angivelige motparten. En digital-konto som har stått der, men som man ikke vet hvem som har opprettet.

Noe særlig kommunikasjon fra "kidnappere" kom heller egentlig aldri,bare fryktelig lite, små pip, før plutselig i juli!!! Da hadde politiet endret sin hovedteori til drap, og DA, plutselig da kom det masse kommunikasjon på flytende norsk til og med. Offeret var i live og plutselig var det tydelig prat. Og en MYE bedre plattform iflg Holden. Som også var egnet til å sende livsbevis. Det er jo helt naturlig å tenke at dette var fordi det begynte å bli krampetrengende viktig for GM å holde liv i teorien om kidnapping. Nå ble det plutselig viktig å snakke. Hvorfor skulle det ellers plutselig begynne å tikke inn masse kommunikasjon i juli?? med kopi til Politiet til og med:-) Ble plutselig Veldig viktig å formidle til politiet at det var liv i kidnapperne.

Den som sendte meldingene i juli er GM fra starten av, og kjente til dialogen som hadde vært sa Holden og Politiet. GM sin store tabbe mener jeg var å begynne å snakke i juli. At det også skal ha skjedd en betaling i juli er jo bare for utrolig, men det har hverken politiet eller Holden bekreftet endelig. Men isåfall lukter det jo meget merkelig av akkurat den betalingen (tidspunkt osv) men den skal jeg ikke kommentere siden vi ikke vet helt sikkert om det er sant.... Uansett, i juli mener jeg at GM gjorde den avgjørende feilen som gjør at denne saken kan bli løst. Gjennom å plutselig begynne å snakke når politiet hadde endret teori mener jeg avslørte at det begynte å gå ilinger nedover ryggen til GM og pusten fra etterforskerne kjentes i nakken. Dette styrket nok politiet veldig kraftig i deres teori, og jeg tror de vet mye om hvem som har gjort dette, men spørsmålet er om de klarer å bevise det uten lik. Brøske ga vel såvidt også litt uttrykk for at dette snarere styrket deres teori. Jeg mener GM må nesten ha vært alkoholpåvirket for å være så "dum" å begynne å prate i juli. Men man kan vel gjøre mye lite gjennomtenkt når man merker politiet sirkler seg inn.

Jeg tror de bygger saken og etterforsker med full styrke nå fortsatt, fordi de har ikke tenkt å gi seg før de klarer å bevise dette drapet og få GM dømt.

Du skriver det mange mener er tilfelle. Spørsmålet er som jeg ser det om alibiet holder; er det snakk om innleid hjelp eller ikke?
Jeg skulle gjerne likt å vite hva FBI hadde å si om den psykologiske profilen til den de mener står bak.
Da de gikk ut offentlig 9 januar vil jeg nok tro hypotesen om kidnapping sto svært svak allerede, som en nevner før meg her.
Politiet virker å ha gått under jorden. De har uttalt at de har endret strategi, at svaret kan ligge i de små detaljene, og viser til at mange nye avhør tas.
Min teori er at de har fasiten, men må bygge saken. De har konkrete spor, men det blir indisier. Nok indisier kan felle GM.
Kontakten og «betalingen» i juli var en gedigen tabbe av GM, helt enig. Splittelse innad i familien kan ikke være til å unngå, det kan se ut til at politiet kjører en utmattelsesstrategi. Spørsmålet er om den vil fungere.
Her kommer psykologisk profil inn.
Kornblomst her inne på forumet har gått langt i å beskrive psyken til den han/hun tror vi står overfor. Hvis det stemmer så vil ikke en slik strategi fungere.
Saken vil få uendelig med ressurser i lang tid fremover, det er jeg også sikker på.
Det har gått prestisje i saken. Det var nok en tabbe å skape et så spektakulært scenario rundt.
Citera
2019-10-08, 09:37
Medlem
I dag kl. 21 i tv4: GW! Fast vi vet inte hur mycket han blivit insatt i saken. Om han kan uttrycka vad han tror, eller om det blir en upprepning av det vi redan vet. Ska bli spännande att se! Brøske&Co har vi inte hört av på länge. Dyker kanske upp som "gubben i lådan" rätt som det är.
Citera
2019-10-08, 10:59
Medlem
Minnimuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spikra
I dag kl. 21 i tv4: GW! Fast vi vet inte hur mycket han blivit insatt i saken. Om han kan uttrycka vad han tror, eller om det blir en upprepning av det vi redan vet. Ska bli spännande att se! Brøske&Co har vi inte hört av på länge. Dyker kanske upp som "gubben i lådan" rätt som det är.

Ikke hjemme i kveld, men har det på opptak Heldigvis har min TV leverandør TV4 i sitt kanalutvalg. Vi får satse på at GW kommer med noen egne betraktninger, ikke kun en oppsummering av saken.
Citera
2019-10-08, 19:17
Medlem
Monsens avatar
I følge kjenningene på Gran nærmer vi oss bryllupsdagen til ekteparet Hagen. De giftet seg den 25. oktober i 1969. I år ville de ha vært gift i 50 år.

Det er veldig mye prat om saken på Gran nå. På et lite sted som dette er det lite som forblir hemmelig.

Mange kjente til den barnerike familien til Einar og Rakel Hagen som bodde like ved Jaren stasjon. Enkelte har kjent til familien helt siden før krigens dager. I de siste ukene har det vært mange avhør. Kan noen ha sagt noe avgjørende?

Hvis MGM står bak, håper jeg at han forteller. Ikke minst for barnas skyld.
Citera
2019-10-08, 20:13
Medlem
Minnimuss avatar
«Noen» (les:VG) er visst litt ivrige på å få innsyn i plantegningene for Sl*raveien.
Her har de gått mange runder, foreløpig uten hell....

https://www.lorenskog.kommune.no/innsyn.aspx?response=arkivsak_detaljer&arkivsakid= 2019000513&scripturi=/innsyn.aspx&skin=infolink&Mid1=16056&
Citera
2019-10-08, 21:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Minnimus
«Noen» (les:VG) er visst litt ivrige på å få innsyn i plantegningene for Sl*raveien.
Her har de gått mange runder, foreløpig uten hell....

https://www.lorenskog.kommune.no/innsyn.aspx?response=arkivsak_detaljer&arkivsakid= 2019000513&scripturi=/innsyn.aspx&skin=infolink&Mid1=16056&

Hehe, det var da voldsomt til interesse fra VG da. Jostein Matre er også fra VG, så her prøver dem alt.
Andreas Lund som står oppført der, er politiadvokat i Øst politidistrikt.
Senast redigerad av Orderud. 2019-10-08 kl. 21:08.
Citera
2019-10-08, 21:09
Medlem
Lonnrots avatar
Nu smäller det!
Citera
2019-10-08, 21:22
Medlem
Lonnrots avatar
GW ”tror” att AE bortrövats och sen har kontakten mellan kidnappare och Hagen brutits och AE dödats...
Citera
2019-10-08, 21:30
Medlem
Lonnrots avatar
GW måste höra till en minoritet av personer i sin ställning som misstror norska polisens huvudhypotes... 😀
Citera
2019-10-08, 21:31
Medlem
Niffys avatar
Ja, virker som han kun kommenterte saken med det utgangspunkt at man legger til grunn at det var en kidnapping.

De nevnte vel omtrent ikke det med at politiet har endret hovedhypotese.

Men interessant at han også sier at hvis det var hans etterforskning hadde han kjørt full vanlig etterforskning fra begynnelsen av, ikke 10 uker med hemmelighold.

Han går langt i å antyde at politiet mistet mange viktige spor ved å ikke blåse saken med en gang.

Edit: Men jeg har vanskelig for å forstå logikken i å både mene at det var en kidnapping gone wrong OG mene at saken burde vært åpent etterforsket med en gang.

Hele begrunnelsen for 10 uker med hemmelighold var jo nettopp det at politiet valgte å ta påstanden om kidnapping for god fisk, å ta saken slik den ble fremstilt, men som flere her har vært inne på så sto nok ideen om at det hele var lureri ganske sterkt ganske tidlig for mange i politiet, lenge før de offentlig endret hovedhypotese.

Jeg skulle nå heller likt å høre hva GW mente om drapsteorien jeg, da... Enn den falske kidnappingen..

Men jeg forstår jo samtidig at han ikke har lyst til å stikke hånda inn i det vepsebolet...
Senast redigerad av Niffy 2019-10-08 kl. 21:37.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in