2019-10-08, 12:18
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Kanske är jag lite för godtrogen men jag tror faktiskt inte att Annie Lööf ogillar Åkesson på ett personligt plan. Jag följde flera av de debatter där Annie Lööf angrep Åkesson som exempelvis den på Folk och Försvar där "Åkesson korrekt påpekade att Nazister nog inte är det största problemet på den svenska landsbygden" och där Annie hela tiden tjatade om att "Kan du inte bara ta avstånd?". Eller det famösa "Hur uttrycker du dig?" i SVT.

Mitt intryck är att Annie har intränade replik skiften som hon lungt väntar på ett lämpligt tillfälle att vräka ur sig. Hon står som en gam och väntar på att Åkesson skall säga något som kan misstolkas så att det blir mer kontroversiellt än vad det är och då hugger hon. Så beter sig ingen som är genuint upprörd eller känner äkta avsky mot en person. Så beter sig däremot en person som bestämt sig för att det är en bra affär att skapa polarisering för att det stärker de egna väljarnas övertygelse. Jag tror alltså att Annie avsky är spelad och knappast äkta.

När det gäller Åkesson däremot så tror jag att han är ärligt trött på Annie Lööf och att hans känslor nog kan beskrivas som avsky utan att det är en överdrift.

När det gäller Statssvetsaren är jag mer tveksam. Finns det äkta avsky här är det därför att (SD) förstör för (S) som parti genom att de inte längre kan ta de arbetande arbetarklassväljarna för givna längre. Det skapar intern konflikt mellan olika (S) falanger, typ LO mot Identitetsvänster, och gör det svårt att behålla väljare. Jag tror inte att Löfven själv tror på pratet om bruna rötter. Däremot kan han nog avsky Åkesson på grunder han behåller för sig själv.
Väldigt intressanta kommentarer!

Vad det gäller svetsaren som tror jag att han själv inte tror på vad han säger. Svetsaren är sprungen ur facket vars medlemmar nu går till SD.
Hade det inte varit för aktivisterna i deras partistyrelse (HBT, Feminister, Kristna, etc.) så tror jag att svetsaren sedan länge hade kört hårt med arbetslinjen och haft stängda gränser.
Svetsaren är en fånge i sitt eget parti. Och det tror jag är skälet till att han är en sådan usel debattör.

Åkesson tror på det han säger och det lägger en bra grund för en bra debattör. "Åsiktsmässigt" så tror jag att svetsaren och Åkesson ligger ganska så nära varandra, till skillnad mot deras partistyrelser.
2019-10-08, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Skulle Kristersson vara så sugen på det? Visst, 3 är starkare än 2, men man har väl bara fortsatt samma antal väljare att tillgå. Nu kan Kristersson inte rata L och säga nej till Nyamkos inviter. Låt säga att L skulle få 7 procent, KD 8 och M 17 i en mätning, då är man uppe i hyggliga siffror för att planera en ny slags borgerlig konstellation med mål mot att regera där L skulle acceptera ett stöd av SD. Nyamko har redan arbetat i en regering med Kristersson där KD också var med så det lutar väl åt att L välkomnas.

Gällande SD är det nog mer viktigt för dem att vara på samma nivå som S och samtidigt säkra förtroende hos väljarna. Att man låg i topp tre gällande bred politik i flera frågor betydde mycket. Mer än att toppa procenten ännu en gång. Media har lugnat ned sin hets mot SD och det finns arbetsro. Sedan tror jag att varken Åkesson eller Nyamko har svårt för varandra på ett personligt plan på samma sätt som Åkesson har med Lööf och Löfven (här har faktiskt mp skött sig mer vuxet). Genom deras uppenbara ogillande av Åkesson har S och C låst sin position mot SD.
Tyvärr förefaller det som att Kristersson lider av kroniska fantomsmärtor efter alliansen och fortfarande drömmer om att få tillbaka C som samarbetsparti. Det var väl bara ett par månader sen han spekulerade kring det scenariot. Jag vet faktiskt inte vilken styrka på elchocken som M och KD behöver för att förstå att de tydligt måste distansera sig från C, helst skriftligt i 3 exemplar.
Citat:
Detsamma gäller (C) tror jag. Lite svårare att se hur en omsvängning skulle gå till här dock. Möjligtvis är de existerande (C) väljarna med på tåget men de driver ju på för politik som vänsterväljare i övrigt avskyr så varje politisk seger för Annie Lööf gör nog bara resten av vänsterblocket mer och mer ilskna. Det är heller ingen bra situation om man vill ha stödröster.

Fortsätter dessutom polariseringen mellan ett konservativt högerblock där väljare vill sluta slösa pengar på bidrag till asylinvandrare och ett vänsterblock som tvärtom vill slösa bort mer pengar på både bidrag och meningslösa arbetsmarknadsprojekt så är det inte lätt att se hur (C) skall kunna klara sig.

Även om (C) väljarna vill stänga ute (SD) så står de nog mycket närmare (SD) än (S) när det gäller ekonomisk politik som fortfarande är grunden för budgetarbetet. Särskilt om (S) börjar svänga åt vänster efter press från sina väljare så kan (C) lätt hamna i knipa. Hoppas det blir så själv
Ekonomisk politik i all ära men i dessa tider av kulturkrig verkar C trivas bra i sin nya vänsterroll, och vänsterväljarna trivs bra med C i gänget trots de uppenbara krockarna inom den ekonomiska politiken.

Novus september 2019, förtroende för Annie Lööf:
M-väljare 16% stort / 51% litet
S-väljare 27% stort / 35% litet
V-väljare 19% stort / 55% litet
SD-väljare 1% stort / 90% litet

Lööf står alltså högre i kurs hos V-väljare än M-väljare.

Man skulle kunna tro att SD:s "antisiffra" på 90% för Lööf är den högsta i hela mätningen, men icke. V-väljarnas ickeförtroende för EBT är nämligen hela 98% (96% för Åkesson). Där har du starkaste spänningsfältet i hela politiken: Yttervänsterns hat mot Ebba.

Novus september 2019, förtroende för Nyamko Sabuni:
M-väljare 20% stort / 25% litet
S-väljare 3% stort / 43% litet
V-väljare 3% stort / 61% litet
SD-väljare 5% stort / 55% litet

Sabuni står alltså högre i kurs hos SD-väljare än S-väljare.

Kontrasten mellan Lööf/Sabuni är enorm med tanke på att de är med i samma JÖK. Lööf står högre i kurs bland vänsterväljare än högerdito, Sabuni ligger på Åkessonnivå trots att S+MP-regeringen är rökt utan L-stöd. Och grejen är ju att L genom själva valet av Sabuni över Ullenhag har gjort det närmast omöjligt att söka nya väljare nån annanstans än till höger. Det finns inget hon kan göra för att locka vänsterväljare. De misstror henne från början och hon kan inte erbjuda nåt som de inte kan få hos S/V/MP/C.
2019-10-08, 14:08
Medlem
NorthernAngels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Förtroendemätningarna är väljarsignaler snarare än popularitetstävlingar. I det här polariserade landskapet är ingen brett uppskattad, jag menar så sent som juni 2014 fick Reinfeldt 47% och då var han på nedåtgående - i december 2010 hade han 59% i samma mätning som Åkesson fick 8%. Det var alltså i Novus, där Löfven/Kristersson/Åkesson alla fick 29% i september 2019 medan Ebba fick 35%. Kan tyvärr inte jämföra Demoskop eftersom de bytt skala, deras gamla förtroendemätningar uttrycktes typ "2,85", numera är det procent. Som Novus konstaterade i senaste:
Tittar man tillbaka till innan 2014 fanns inte denna tydliga polarisering av förtroende. Då kunde en moderat har förtroende för en socialdemokratisk partiledare och en socialdemokrat har förtroende för en moderat partiledare, även om de inte sympatiserade med politiken. Nu kan man mer likställa förtroende med partisympati vilket också är orsaken till de låga förtroendesiffrorna för partiledarna,
Vad siffrorna uttrycker idag är alltså snarare hur mycket acceptans man kan samla bland närmast sörjande partier. Ebba, Jimmie och Ulf får tumme upp från sina egna väljare plus majoriteten av de två andras. Därför kan Ebba vinna med 35%, samma siffra som i maj 2014 gav Fridolin en tredjeplats.

Absolut, men nu pratar jag inte om vad som skulle vara bra utan om vad som kommer att hända. I Novus förtroendemätning där man kan se nedbrutet på partisympati, ser det ut så här för Sabuni:

Mycket+ganska stort förtroende: M+L+C+KD 23% (varav M 20%). S+V+MP 3% (varav S 3%).
Hennes förtroende bland de S-väljare som hon behöver stödröster från pga JÖK-arrangemanget är alltså lika lågt som S-väljarnas förtroende för Åkesson (också 3%). Hur dåligt är 3%, tja som jämförelse så har 9% av M-väljarna förtroende för Jonas Sjöstedt. Omvänt har Sabuni högre förtroende bland SD-väljare (5%) än bland S+V+MP-väljare. Vänsterväljare är de mest otacksamma som finns, vilket L nu bistert har fått erfara.

Nyckeln till Sabunis och L:s överlevnad stavas alltså "Moderatväljare". Så vare sig vi vill eller inte kommer L att ägna 2020-2022 åt att svänga tillbaka till höger.

Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Ja L skulle definitivt förstöra för KD och M. KD tappade rätt mycket i och med att man röstade för regeringens anhöriginvandring. Detta sänkte KD till att vara stabilt under 10 för hela den här mandatperioden. Ska man nu in och gulla med L och deras Nyamko så vet vi vart väljarna går. Överlag finns inte utrymme för KD att testa nya konstellationer och åsikter. Det finns en sådan falang men de måste hållas kort och få förklarat för sig att KD måste vara kvar i fortsatt riktning eller försvinna. Samma sak gäller för M och det handlar inte om att vara bitter på L utan de har gjort sina val som lett till att de är ett sänke för M och KD.

Det intressanta är då att SD inte behöver göra något. SD har runt 23 procent men en potential på över 30. Dels beroende på hur KD och M agerar, och dels S nedgång i och med massinvandringens konsekvenser. Spelar ingen roll vad S gör eftersom problemen kickar in ändå och visar vilken samhällsomstörtande politik man bedrivit. Media är frustrerad eftersom de prövat med att håna SD och utvecklingen kan man inte längre ljuga om.

Det är viktigt att SD gör klart att deras stöd till M och KD upphör den dag de blandar in L. M och KD måste få veta att få Ls 4 % in i "Alliansen" igen kommer kosta regeringsmakten. SD måste också trycka på att om de tar tillbaka L så kommer många moderater och kristdemokrater gå till SD (Vilket är sant, den nya lilla alliansen M/KD/L kanske bara får 28 % tillsammans, OM L klarar sig kvar i riksdagen).
2019-10-08, 14:31
Medlem
NorthernAngels avatar
Citat:
Kanske är jag lite för godtrogen men jag tror faktiskt inte att Annie Lööf ogillar Åkesson på ett personligt plan. Jag följde flera av de debatter där Annie Lööf angrep Åkesson som exempelvis den på Folk och Försvar där "Åkesson korrekt påpekade att Nazister nog inte är det största problemet på den svenska landsbygden" och där Annie hela tiden tjatade om att "Kan du inte bara ta avstånd?". Eller det famösa "Hur uttrycker du dig?" i SVT.

Mitt intryck är att Annie har intränade replik skiften som hon lungt väntar på ett lämpligt tillfälle att vräka ur sig. Hon står som en gam och väntar på att Åkesson skall säga något som kan misstolkas så att det blir mer kontroversiellt än vad det är och då hugger hon. Så beter sig ingen som är genuint upprörd eller känner äkta avsky mot en person. Så beter sig däremot en person som bestämt sig för att det är en bra affär att skapa polarisering för att det stärker de egna väljarnas övertygelse. Jag tror alltså att Annie avsky är spelad och knappast äkta.

När det gäller Åkesson däremot så tror jag att han är ärligt trött på Annie Lööf och att hans känslor nog kan beskrivas som avsky utan att det är en överdrift.
.

Ibland verkar de lite flörtiga.

https://nyheter24.se/nyheter/politik/869548-se-riktigt-konstiga-stamningen-mellan-akesson-och-loof-blev-lite-stalld

Finns fler exempel men det var svårt att länka bilder.
2019-10-08, 14:36
Medlem
NorthernAngels avatar
Nu är det ett par exempel i Stockholmskommuner där M/KD gått ihop med SD mot sina "Alliansvänner" som tagit en vänstersida i tiggerifråga.

Kan detta leda till nya styren i kommunerna där de följer Staffanstorps exempel och kan det påverka rikspolitiken? Att det nya vänsterliberala blocket cementeras?

"Moderaterna och Kristdemokraterna gjorde efter en nästan tre timmar lång debatt gemensam sak med Sverigedemokraterna. Röstsiffrorna blev 34 mot 26."

"Centerpartiet och Liberalerna röstade med vänstern som menar att förbudet kan strida mot Europakonventionen om skydd för mänskliga rättigheter."

https://samnytt.se/ja-till-utokat-tiggeriforbud-i-taby-med-sverigedemokraternas-hjalp/

SD underminerar Alliansen underifrån, på kommunal nivå.
2019-10-08, 15:01
Medlem
Citat:
Tyvärr förefaller det som att Kristersson lider av kroniska fantomsmärtor efter alliansen och fortfarande drömmer om att få tillbaka C som samarbetsparti. Det var väl bara ett par månader sen han spekulerade kring det scenariot. Jag vet faktiskt inte vilken styrka på elchocken som M och KD behöver för att förstå att de tydligt måste distansera sig från C, helst skriftligt i 3 exemplar.
Moderaternas strategi har hela tiden varit att isolera SD så att en röst på partiet är bortkastad för den väljare som vill påverka politiken.

Man såg fortfarande det i senaste valet med en massa moderata partigängare på twitter som pedagogiskt förklarade för oss trögfattade att enda sättet att bli av med Löfven var att rösta på ett alliansparti.

SDs metod för att motverka Moderaternas strategi är att bli så stora att man inte längre går att isolera, och den punkten är nu nådd när vi går över 50 procent för det konservativa blocket. Det blir nu i stort sett omöjligt att bilda någon annan regering.

Men Kristersson vill fortfarande inte låtsas om att en röst på SD inte längre är bortkastad utan kommer fortsätta försöka låtsas att det inte finns något konservativt block i tre år till, men det kommer inte att gå den här gången.
2019-10-08, 15:10
Medlem
NorthernAngels avatar
Kan sådana här rapporter leda till ändringar i opinionen?, inser kvinnor att det är en invandringsfråga till 90 %? Kommer MSM med statstelevisionen i täten att rapportera om det?

https://www.friatider.se/sexualbrotten-har-tredubblats-p-fyra-r

"För 2018 uppger 6,0 procent av befolkningen att de utsatts för sexualbrott, mot 6,4 procent 2017.
Men tittare man längre tillbaka, ser man att sexualbrotten mångdubblats på några år.
2011 var motsvarande siffra 1,4 procent, 2006 var den 1,5 procent."
2019-10-08, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Moderaternas strategi har hela tiden varit att isolera SD så att en röst på partiet är bortkastad för den väljare som vill påverka politiken.

Man såg fortfarande det i senaste valet med en massa moderata partigängare på twitter som pedagogiskt förklarade för oss trögfattade att enda sättet att bli av med Löfven var att rösta på ett alliansparti.

SDs metod för att motverka Moderaternas strategi är att bli så stora att man inte längre går att isolera, och den punkten är nu nådd när vi går över 50 procent för det konservativa blocket. Det blir nu i stort sett omöjligt att bilda någon annan regering.

Men Kristersson vill fortfarande inte låtsas om att en röst på SD inte längre är bortkastad utan kommer fortsätta försöka låtsas att det inte finns något konservativt block i tre år till, men det kommer inte att gå den här gången.

Det kan ju vara så enkelt att Kristersson har fått samma erbjudande om ekonomiskt upplägg som Reinfeldt torde ha fått om han lyckas hålla nationalismen stången över nästa val.

Naturligtvis uttryckt på ett elegant och formellt oantastligt sätt.
2019-10-08, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar
Det kan ju vara så enkelt att Kristersson har fått samma erbjudande om ekonomiskt upplägg som Reinfeldt torde ha fått om han lyckas hålla nationalismen stången över nästa val.

Naturligtvis uttryckt på ett elegant och formellt oantastligt sätt.
Vem vet? En annan förklaring är att SD och M är konkurrenter om samma nisch i politiken. Jag vet att Moderaterna under Reinfeldt helt övergav sin samhällsbevarande ideologi för att göra kaos med Sverige, men konservativa väljare hade ändå inget annat alternativ, vilket var en del av tanken med trianguleringen. Reinfeldt hade upptäkt att man både kunde äta kakan och har den kvar.

Det är först nu som det har gått upp för moderater att kaken verkligen var uppäten, och därför utgör SD ett rent existentiellt hot mot M, eftersom SD har kvar sin trovärdighet som ett samhällsbevarande parti.
2019-10-08, 15:30
Medlem
TheAlamos avatar
OT men är ganska intressant det där med Åkesson och Lööf. Har själv sett många bilder på dem tillsammans och de ser ut att trivas mycket bra med varandra privat. Kvinnor gillar som alla vet "badboys" eller de som vågar stå ut med andra åsikter, så är säkert därför.
2019-10-08, 16:01
Medlem
Citat:
Ekonomisk politik i all ära men i dessa tider av kulturkrig verkar C trivas bra i sin nya vänsterroll, och vänsterväljarna trivs bra med C i gänget trots de uppenbara krockarna inom den ekonomiska politiken.

Jag håller med om att det ser ut så nu men vänta tills nästa års budget. Är (S) lite mer pressade och börjar driva opinion mot de nyliberala inslag (C) pressar fram så kan det ändras. Delvis bedriver ju Magdalena Andersson opinion mot avskaffandet av Värnskatten redan nu. Lyfter inte (C) kan ju de dessutom börja bedriva hårdare opinionsarbete för att ta äran av sådant de lyckas pressa (S) på.

Jag tror nog att Annie Lööf är orolig för att dörren till den borgerliga sidan verkar stängas av väljarna just nu. Hon måste ju misstänka att både (M) och (KD) känner sig pressade att lyssna på sina väljare och då är (C) fast på vänster-sidan med en politisk profil som inte alls passar den sidans väljare.
2019-10-08, 17:40
Medlem
NorthernAngels avatar
Citat:
Jag håller med om att det ser ut så nu men vänta tills nästa års budget. Är (S) lite mer pressade och börjar driva opinion mot de nyliberala inslag (C) pressar fram så kan det ändras. Delvis bedriver ju Magdalena Andersson opinion mot avskaffandet av Värnskatten redan nu. Lyfter inte (C) kan ju de dessutom börja bedriva hårdare opinionsarbete för att ta äran av sådant de lyckas pressa (S) på.

Jag tror nog att Annie Lööf är orolig för att dörren till den borgerliga sidan verkar stängas av väljarna just nu. Hon måste ju misstänka att både (M) och (KD) känner sig pressade att lyssna på sina väljare och då är (C) fast på vänster-sidan med en politisk profil som inte alls passar den sidans väljare.

Jag tror Ms och KDs väljare redan står långt från Cs väljare. Konservativa har redan lämnat C och flumliberaler har redan lämnat M. Förut växlade väljarna ganska friskt mellan de fyra borgerliga partierna, nu är speciellt C i en egen väljarkategori.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in