Citat:
Ursprungligen postat av
hoxha
Jag har haft et långt samtal med Sundelin. Kommer att redogöra för det senare men i korthet kan man säga att han har vänt på alla stenar som kan tänkas utan att ha hittat något svar på gåtan. Han har sysslat en del med olösta försvinnanden men detta framstår som ett av de märkligaste. Han har också pratat med experter, tex poliser, psykologer mm.
Även om jag inte har läst hans bok ännu så förstod jag att Sundelin, som är en mycket noggrann och bra författare, har vänt på så många möjliga stenar det finns att vända på.
Helt klart är att Bosses försvinnande är ett bland de mest märkliga försvinnanden som har inträffat i Sverige. Fallet har en "toppnotering" på denna lista över olösta svenska försvinnanden. En dag försvann han utan att någonsin mer höra av sig. Det finns verkligen inte mycket att gå efter.
Ett annat fall som jag jämför med Bosses, även om det också finns stora skillnader, är "Hymme" Lundquists försvinnande den 29 juli 1965. Precis som Bosse blåste han bort likt ett torrt höstlöv från jordens yta utan att någonsin mera höra av sig. Samma sak i båda fallen är att det inte finns någon med säkerhet bekräftad orsak till att försvinna så totalt. I båda fallen har det diskuterats självmord, olycka och mord.
När det gäller Bosses försvinnande så har jag åtminstone en personlig teori vad som hände honom. Gällande "Hymmes" försvinnande så har jag inte ens en specifik sådan. Ju mera jag har fått fram i det senare fallet så har också de olika teorierna försvunnit och frågetecknen har bara blivit fler och fler.