2019-09-01, 21:20
Medlem
manfred85s avatar
Han kan ju ha ramlat ned i nån brunn , eller fastnat nånstans under någon husgrund eller i en källare.

Finns fler exempel genom historien på folk som försvunnit för att dem sedan hittat liket i någon kista som slagit igen eller att dem ramlat ned i någon brunn som ligger gömd.
Citera
2019-09-02, 19:27
Medlem
Skaraborg2s avatar
Brunn, husgrund eller källare?

Citat:
Ursprungligen postat av manfred85
Han kan ju ha ramlat ned i nån brunn , eller fastnat nånstans under någon husgrund eller i en källare.

Finns fler exempel genom historien på folk som försvunnit för att dem sedan hittat liket i någon kista som slagit igen eller att dem ramlat ned i någon brunn som ligger gömd.

Bosse försvann i Stockholm och bör i s f ha hittats med tanke på alla ombyggnationer och rivningar.

Han kom i a f inte att försvinna i det hus han bodde i eller i huset där han sågs med säkerhet för sista gången i Kristineberg.

I Historiska Brott och mysterier, nr. 7/2019, återfinns en liten notis om boken om brevbäraren som försvann på sidan 58.

Citat rubriken:

"Bosse gick upp i rök."

Citat i slutet av notisen:

"Reportern Anders Sundelin gör här en djupdykning i fallet."
Citera
2019-09-02, 22:17
Medlem
manfred85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Bosse försvann i Stockholm och bör i s f ha hittats med tanke på alla ombyggnationer och rivningar.

Han kom i a f inte att försvinna i det hus han bodde i eller i huset där han sågs med säkerhet för sista gången i Kristineberg.

I Historiska Brott och mysterier, nr. 7/2019, återfinns en liten notis om boken om brevbäraren som försvann på sidan 58.

Citat rubriken:

"Bosse gick upp i rök."

Citat i slutet av notisen:

"Reportern Anders Sundelin gör här en djupdykning i fallet."

Kanske var det någon alien som kom och hämtade honom Gissar då på att liket isåfall ligger under jord eftersom det har rivits lumpbodar och hus sen 70 talet. Att han skulle ner i en källare och fastnat.
Citera
2019-09-03, 13:08
Medlem
Skaraborg2s avatar
Under jord?

Citat:
Ursprungligen postat av manfred85
Kanske var det någon alien som kom och hämtade honom Gissar då på att liket isåfall ligger under jord eftersom det har rivits lumpbodar och hus sen 70 talet. Att han skulle ner i en källare och fastnat.

Kanske det ja.

Att Bosse skulle ha genom eget förskyllande ha fastnat i t. ex. en källare i Stockholm tror jag inte på. Däremot kan han mycket väl ha hamnat under jord - någonstans i Stockholms län.
Citera
2019-09-09, 15:14
Medlem
Skaraborg2s avatar
1 oktober 2019.

Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Var idag inne på Akademibokhandeln och tog reda på exakt vilken dag som den här boken släpps till försäljning.

Det är den 25 september.

Citerar mig själv.

Idag upplyste mig Akademibokhandeln att Sundelins bok kommer att släppas något senare. Det nya datumet är den 1 oktober.
Citera
2019-09-16, 08:57
Medlem
Jag har haft et långt samtal med Sundelin. Kommer att redogöra för det senare men i korthet kan man säga att han har vänt på alla stenar som kan tänkas utan att ha hittat något svar på gåtan. Han har sysslat en del med olösta försvinnanden men detta framstår som ett av de märkligaste. Han har också pratat med experter, tex poliser, psykologer mm.
Citera
2019-09-16, 10:22
Medlem
Det är någonting med försvinnanden som fängslar en något så oerhört mycket. Man funderar på vad som har hänt, försöker se olika scenarier mm. Detta är ett sådant fall och jag är så j*klar nyfiken på vad som hände.
Citera
2019-09-16, 15:55
Medlem
Skaraborg2s avatar
Försvann så totalt.

Citat:
Ursprungligen postat av hoxha
Jag har haft et långt samtal med Sundelin. Kommer att redogöra för det senare men i korthet kan man säga att han har vänt på alla stenar som kan tänkas utan att ha hittat något svar på gåtan. Han har sysslat en del med olösta försvinnanden men detta framstår som ett av de märkligaste. Han har också pratat med experter, tex poliser, psykologer mm.

Även om jag inte har läst hans bok ännu så förstod jag att Sundelin, som är en mycket noggrann och bra författare, har vänt på så många möjliga stenar det finns att vända på.

Helt klart är att Bosses försvinnande är ett bland de mest märkliga försvinnanden som har inträffat i Sverige. Fallet har en "toppnotering" på denna lista över olösta svenska försvinnanden. En dag försvann han utan att någonsin mer höra av sig. Det finns verkligen inte mycket att gå efter.

Ett annat fall som jag jämför med Bosses, även om det också finns stora skillnader, är "Hymme" Lundquists försvinnande den 29 juli 1965. Precis som Bosse blåste han bort likt ett torrt höstlöv från jordens yta utan att någonsin mera höra av sig. Samma sak i båda fallen är att det inte finns någon med säkerhet bekräftad orsak till att försvinna så totalt. I båda fallen har det diskuterats självmord, olycka och mord.

När det gäller Bosses försvinnande så har jag åtminstone en personlig teori vad som hände honom. Gällande "Hymmes" försvinnande så har jag inte ens en specifik sådan. Ju mera jag har fått fram i det senare fallet så har också de olika teorierna försvunnit och frågetecknen har bara blivit fler och fler.
Senast redigerad av Skaraborg2 2019-09-16 kl. 15:58.
Citera
2019-09-17, 16:21
Medlem
Skaraborg2s avatar
Bosse Janssons försvinnande kommer att förbli olöst.

Citat:
Ursprungligen postat av WonDash
Det är någonting med försvinnanden som fängslar en något så oerhört mycket. Man funderar på vad som har hänt, försöker se olika scenarier mm. Detta är ett sådant fall och jag är så j*klar nyfiken på vad som hände.

Försvinnanden som förblir olösta årtionde efter årtionde tycker jag är extra intressanta.

En del av dessa försvinnanden har blivit klassade som mord av polisen som t. ex. ett par fall i Ängelholm 1999 och 2004 och Helena Anderssons i Mariestad 1992.

En del av dessa försvinnanden har blivit klassiska sådana. Ja man funderar på vad som hände? Många frågor men få svar. Bosse Janssons försvinnande är just ett sådant fall och som kommer att förbli olöst. Precis som "Hymme" Lundquists.
Citera
2019-09-21, 17:15
Medlem
Skaraborg2s avatar
Boken om Brevbäraren som försvann 2019.

https://www.weylerforlag.se/bocker/brevbararen-som-forsvann/

Verkar som om boken utkom redan den 2019-09-17 och att recensionsdagen är den 2019-10-04.

Jag köpte boken härom dagen och sträckläste den tills den var utläst.

Följande är ingen reklam utan enbart mitt eget konstaterande. Som jag förstod skulle Sundelin vara mycket noggrann och vända på alla stenar som fanns möjliga - och det har han också verkligen gjort. Mycket uppgifter var för mig redan kända men för den som inte är insatt i fallet Bosse Jansson får här reda mycket gällande honom, hans släkt och de kretsar han rörde sig i för över 43 år sedan.

Nej något svar på brevbärarens försvinnande kommer vi aldrig att kunna få. Det kommer att förbli ouppklarat. Vi får hålla oss även i fortsättningen till allehanda olika hypoteser.
Citera
2019-10-07, 08:30
Medlem
gubbroras avatar
Inslag om boken i morse på svt morgonnyheter med intervju med Sundelin. Utlovades mer till kvällens kulturnyheter
Citera
2019-10-07, 09:52
Medlem
Märkligare än märkligt
Kom att tänka på detta försvinnande när jag första gången besökte Albanien, i den gångna veckan.
Ett vackert land med vänliga människor, som jag gärna återvänder till.
Fick reda på mycket nytt om Albaniens hårdföra diktatur och Enver Hoxha. Denne paranoida diktator drog sig inte för att likvidera motståndare och även vänner och andra som knappast kunde hota honom.
I Albanien byggdes hundratusentals värn som skydd mot ett angrepp, från vem? Men ännu ett exempel på hur paranoid Enver Hoxhas regim var.
Hoxhas regim kan vara ansvarig för bortåt 10-15 000 människors liv, uppgifterna varierar. Mehmet Shehu premiärministern, som Bosse Jansson kände blev plötsligt icke önskvärd december 1981, och dog av Två kulor, troligen inte för egen hand.
Då kommer frågan, vad skulle Bosse Jansson ha känt till som var känsligt för Hoxhas regim?
Möjligen ligger svaret på varför Bosse Jansson försvann i något arkiv i Tirana.
Men uppgifterna kan ha förstörts när kommunismen föll i början av 90-talet, försökte Stasi inte bränna sina arkiv när muren föll?
Ska bli intressant att läsa boken om försvinnandet.
Senast redigerad av eviva 2019-10-07 kl. 10:51.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in