2019-10-07, 21:57
Medlem
killawifes avatar
Jag fastnade också i en hiss förra året i 35 gradig värme, inte jättekul. Räddningstjänsten kom och öppnade dörren med precis som nån skrev innan, en insexnyckel. Hade jag vetat att man kunde göra detta hade jag öppnat dörren själv då det bara var en enkel spärr i ett hål bakom skruven. Men de vill ju inte att man ska göra det då om hissen skulle råka gå igång medans man klättrar ur så kan man bli skadeståndsskyldig. Det är billigare att låta nån sitta i hissen ett tag tills nån öppnar dörren.
Citera
2019-10-07, 22:22
Medlem
tigerrakets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reduktionisten
Du är medveten om att jag var fast i 60 minuter av en anledning? Endast metallen gick att öppna. Dörren bakom den var helt orubblig.
Dörrarna är spärrade längst upp så du måste peta bort en spärr. Anledningen till detta är att öppnar du dörren i hissen, så kan du knappast trilla ner mellan hissen och väggen utanför. Öppnar du dörren på en våning ut i hiss schaktet så kan du skada dig
Citera
2019-10-07, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tigerraket
Dörrarna är spärrade längst upp så du måste peta bort en spärr.

Andra dörren hade knappast någon simpel spärr att peta bort. Jag gjorde nämligen samma sak på den.
Citera
2019-10-07, 22:31
Medlem
tigerrakets avatar
Citat:
Andra dörren hade knappast någon simpel spärr att peta bort. Jag gjorde nämligen samma sak på den.
Så du öppnade den yttre dörren också? För det är bara den yttre dörren alltså den som går ifrån hiss-schaktet och till varje våning som har spärr, den andra går att tvinga upp
Citera
2019-10-07, 22:37
Medlem
y.ys avatar
Fastnat 2gg, funkde att hoppa i hissen bägge gångerna för att hissen skulle börja åka igen.
Citera
2019-10-07, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tigerraket
Så du öppnade den yttre dörren också? För det är bara den yttre dörren alltså den som går ifrån hiss-schaktet och till varje våning som har spärr, den andra går att tvinga upp

Nej den yttre kände jag direkt inte var lönt, därav mitt citat riktat mot Arne. Anka som menar att det bör gå manuellt. Hade Magnus Samuelsson kunnat bända upp den?
Citera
2019-10-07, 23:19
Medlem
Citat:
Nej den yttre kände jag direkt inte var lönt, därav mitt citat riktat mot Arne. Anka som menar att det bör gå manuellt. Hade Magnus Samuelsson kunnat bända upp den?

Utifrån! Med rätt verktyg.. Här i stan är det en specialvariant av skruvskalle för att ingen amatör ska öppna.

Att en försöka att med våld öppna en hissdörr är så korkat.. Dörren leder till ett schakt som kan är direkt livsfarligt = rejält lås.

Jag kan ha förståelse för att det är obehagligt men tänk förnuftigt, kalla på hjälp och vänta.
Citera
2019-10-08, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svanhalslampa
Att en försöka att med våld öppna en hissdörr är så korkat.. Dörren leder till ett schakt som kan är direkt livsfarligt = rejält lås.
.

Jag var på min våning....Om jag sparkade upp dörren hade det lett till rakt ut till min destination (ett halvt trappsteg upp).

Jag ringde hjälp som kom efter en timme.. Klart man börjar fundera om man ska lösa det själv. Helt jävla sanslöst att man ska behöva vänta så länge.

Och vi var flera stycken i hissen, som var liten, och utan ventiliering.. Det blev varmt.
Citera
2019-10-08, 00:47
Medlem
Citat:
Jag var på min våning....Om jag sparkade upp dörren hade det lett till rakt ut till min destination (ett halvt trappsteg upp).

Jag ringde hjälp som kom efter en timme.. Klart man börjar fundera om man ska lösa det själv. Helt jävla sanslöst att man ska behöva vänta så länge.

Och vi var flera stycken i hissen, som var liten, och utan ventiliering.. Det blev varmt.

Men om dörren är säkrad med ett rejält lås för att förhindra olyckor så är väl låset lika rejält även om man råkar vara inne i hissen och vill ut..?

En timme är väl helt ok. Någon som har jour ska ju ringas upp, informeras och ta sig till platsen.
Att fastna i hissen på väg från förfesten till krogen är ju en klassiker.. Då kan man ju få åka upp till efterfesten när väl jourkillen kommer.

Nej man börjar inte fundera på att med våld bryta sig ut. Kanske är ditt fel att hissen nu är ur drift?
Kanske bara var en givare som ställde till det men efter ditt utbrottsförsök måste innerdörren repareras?
Citera
2019-10-08, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Nej, även om linan går av så stannar hissen (men då kan den givetvis inte vevas utan sitter där den sitter) denna funktion fanns redan på den första hissen som uppfinnaren Otis presenterade.

Förlåt, jag kanske borde ha förtydligat att i mitt scenario så är bromsen naturligtvis frånslagen/bortkopplad av samma galning som kapade kablarna.
Citera
2019-10-08, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cyllidyv
Frågan är väl varför dörrarna inte har handtag. Är det för att mongolider inte ska öppna i farten?
Gamla hissar har dörrar med handtag. Faktiskt en för hissen och en för varje våningsplan. Det finns dock lås på dem så att de bara går att öppna när de ska.
Citera
2019-10-08, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
Förlåt, jag kanske borde ha förtydligat att i mitt scenario så är bromsen naturligtvis frånslagen/bortkopplad av samma galning som kapade kablarna.

Bromsen fungerar så att klackar slår i på sidorna om linans dragkraft upphör och är helt mekanisk. Det är inget man bara "kopplar bort"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in