2007-04-17, 18:23
Medlem
Osäker på om tråden skulle ligga här eller i "Träning, kost och kosttillskott"

Men here it goes:

I två dagar i rad har jag ätit spaghetti och köttbullar 2ggr/dag och idag kommer det bli minst en gång till. Och såhär kommer det säkerligen fortsätta ett bra tag, vet inte hur länge.

Men det är väl mycket kolhydrater i pasta har jag för mig(?) hur påverkas kroppen av det? Är det "onyttigt" på nåt vis att äta det så pass mycket?

Jag hatar att laga mat och har NOLL KOLL på sånt här, därav dessa n00bfrågor.
Citera
2007-04-17, 18:44
Medlem
Requiems avatar
Pasta är inte extremt onyttigt som många vill göra gällande. Köttbullarna är antagligen onyttigare lite beroende på färs osv. Allt beror på vilka mängder du äter förståss. Fullkornspasta är oftare ett bättre alternativ eftersom det ger dig en långsammare blodsockerkurva, du blir alltså inte lika fort hungrig igen och proppar således inte i dig lika mycket. Ät inte gigantiska portioner, kompletera med vettigt grönt (morötter, kokt broccoli, frukt etc) så får du nog i dig skapligt med näring och du går inte upp i vikt.
Citera
2007-04-17, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Requiem
Pasta är inte extremt onyttigt som många vill göra gällande. Köttbullarna är antagligen onyttigare lite beroende på färs osv. Allt beror på vilka mängder du äter förståss. Fullkornspasta är oftare ett bättre alternativ eftersom det ger dig en långsammare blodsockerkurva, du blir alltså inte lika fort hungrig igen och proppar således inte i dig lika mycket. Ät inte gigantiska portioner, kompletera med vettigt grönt (morötter, kokt broccoli, frukt etc) så får du nog i dig skapligt med näring och du går inte upp i vikt.
Som det är nu så äter jag stora portioner (vissa skulle säkert säga gigantiska) och det är inte fullkornspasta utan "vanlig" pasta och inga grönsaker what so ever. Köttbullarna har jag inte en aning om vad det är för några.

Men ska tänka på det du sagt och försöka minska pastamängden + äta lite mer grönsaker iaf. Tack för svaret
Citera
2007-04-17, 19:20
Medlem
pasta och köttbullar är jättebra mat ur näringssynpunkt om man kompletterar med lite grönsaker
Citera
2007-04-17, 20:05
Medlem
Trädpojkes avatar
Försök få in majs och vanlig gurka. Blir mätt som faan på länge... Plus att det inte är nån jävla matlagningskonst att öppna konservburken/slica gurkan.
Citera
2007-04-17, 20:12
Medlem
nazipoliss avatar
Det första som händer är nog att du tröttnar på skiten..
inget farligt dem första veckorna!

efter 6mån -1 år så har du nog fått sjöbjugg och börjar tappa naglar och hår pga vitaminbrist.

innan detta så kan du vara lugn, tänk på alla studenter som bara lever på snabbmakaroner istället...

O.T

Jag levde på tonfisk och ris i 6 månader + en viss del annan kost (vitaminer, proteindrinkar m.m)...
Tränade mycket och var tvungen att hålla mig smal då min viktklass krävde detta.. mådde skit varje gång jag skulle äta, men det gick ner!

Nu är det ändast pizza o hamburgare som gäller!
Citera
2007-04-17, 21:02
Medlem
Okej tack för svaren. Det är oftast så att jag inte BARA äter det här om dagarna utan kanske en gång på förmiddagen som nån slags frukost, sen äter jag nåt annat på eftermiddagen men brukar bli hungrig som fan på kvällen (ibland natten) och då händer det att jag äter spaghetti igen. Men som sagt man kommer säkert tröttna snart om man äter det så pass frekvent.
Försöker hålla mig borta från hamburgare och pizza och sånt där så mycket som möjligt nu iaf.
Citera
2007-04-17, 22:08
Medlem
korvgobbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nazipolis
Det första som händer är nog att du tröttnar på skiten..
inget farligt dem första veckorna!

efter 6mån -1 år så har du nog fått sjöbjugg och börjar tappa naglar och hår pga vitaminbrist.

innan detta så kan du vara lugn, tänk på alla studenter som bara lever på snabbmakaroner istället...

Jag har en kompis som levde uteslutande på Makaroner och Köttbullar i 1½ år. Förvisso åt han mycket sallad till, men det var i alla fall M&K 6av7 dagar i veckan, han mådde prima.
Citera
2007-04-17, 22:43
Medlem
Tolvans avatar
Man blir fet och slö av att äta massa kolhydrater om man inte tränar.
Citera
2007-04-17, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tolvan
Man blir fet och slö av att äta massa kolhydrater om man inte tränar.
Okej men jag tränar en del iaf. Blev ett uppehåll på en vecka nyss av div. anledningar men nu försöker jag komma igång igen så jag tränar regelbundet iaf
Citera
2007-04-19, 23:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av FFX
Okej tack för svaren. Det är oftast så att jag inte BARA äter det här om dagarna utan kanske en gång på förmiddagen som nån slags frukost, sen äter jag nåt annat på eftermiddagen men brukar bli hungrig som fan på kvällen (ibland natten) och då händer det att jag äter spaghetti igen. Men som sagt man kommer säkert tröttna snart om man äter det så pass frekvent.
Försöker hålla mig borta från hamburgare och pizza och sånt där så mycket som möjligt nu iaf.

precis som mig. Det har blivit en del pasta på senare tid, och jag lurar själv på om det är bra i längden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in