2019-10-07, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mentapesola
Nej, jag missförstod inte. Jag förstärkte dina tankegångar och håller med. Vi är överens.

S kommer inte att gå för extraval i detta läget oavsett hur stora SD än blir i OU. Man har allt att förlora. Blir det extraval så kommer det att bero på andra partier. L eller V är min gissning i så fall.

Under regeringsbildningen var C och L ler och långhalm. Min bedömning är att Fjamåt inte ensam skulle allierat sig med S. Så vad skulle hända om L lämnar JÖKen. Skulle samma Fjamåt ensam från gamla Alliansen stanna kvar. Jag tvivlar. Och hoppas.

En förutsättning att L lämnar JÖKen är givetvis att man skulle tåla ett extraval snarast därefter.
Finns inget alls idag som ens antyder detta.

Hoppades vid bytet av partiledare att den nye skulle profilera sig med en ny politik, och därvid göra rockad med Rödluvan i OM.
Detta har dock varit sig helt fruktlösa förhoppningar!

Det spelar m.a.o. ingen roll hur stora SD än blir inom överskådlig tid i OM, då det gäller krafter och verkan Åkesson inte kan påverka.
Senast redigerad av Hultabultan 2019-10-07 kl. 19:00.
2019-10-07, 18:55
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
En förutsättning att L lämnar JÖKen är givetvis att man skulle tåla ett extraval snarast därefter.
Finns inget alls idag som ens antyder detta.
Kanske om man med en trollkampanj kan få en massa folk att ljuga i OU & kryssa för L.
2019-10-07, 19:50
Medlem
NorthernAngels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Tycker du inte att SD-ledningen borde kunna lägga band på sitt sossehat för att vinna så många besvikna socialdemokrater som möjligt? För inte går det hem bland de kvinnoväljare vi diskuterat, som ofta är och varit sossar. Man hatar väl inte sossar mer än man bryr sig om hatade svenskar?

Det SD gjort när man anklagar den hypernationalistiska S-regeringens cyniska navigerade av det svenska folket genom andra världskriget, är ju precis det man gjort genom att förtiga och t o m förneka svensk etnicitet: Att underkänna klassisk svensk nationalism på lika villkor med andra.
Nog så "metapolitiskt" problematiskt på sikt.

Nej SD är nog lite ideologiskt fanatiska i sitt sossehat. Brukade de inte sjunga om mordet på Olof Palme?

Men jag tycker det fungerade. Nazist-stämplandet minskade när SD hela tiden påminde om S historia. Det blev mer "bakgrund i vit-maktrörelsen" och andra mer difusa saker som inte har samma slagkraft hus väljarna som nazister.

Det metapolitiska är att om väljarna tycker S är bra och byter tillfälligt till SD så kan de byta tillbaka, vilket hände i senaste valet i Danmark. SD vill krossa S, inte bara vinna val. Ja lite oresonligt hat men det ligger nog i SDs DNA ända tillbaka till skinnskallerörelsen på 80-talet. På samma vis som S nu byggt upp ett SD hat som gör att de regerar med stöd av nyliberaler och miljötokar.

Ideologi och känslor i svensk politik numera?

Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Jag håller helt med dig!
Visst kommer msm stenhårt marknadsföra MP:s profilfrågor inför valet, det råder det nog ingen tvekan om. Msm tror sig vara agendasättande, men deras påverkan är inte så stor som de själva vill tro. Allt färre följer msm för var dag som går.

Intressant att notera att klimat och miljö minskar mest. Medan lag och ordning leder och ökar mest. Oavsett vad msm än säger om att Sverige är tryggare än någonsin och istället marknadsför Greta och klimatet. Det fick istället rakt motsatt effekt. Det inte säkert att det alltid fungerar att försöka trycka ner saker i halsen på folk, tvärtom blir många förbannade och sparkar bakut. Jag skulle t.ex. inte bli förvånad om detta var en bidragande orsak till att Trump besegrade Clinton i presidentvalet?

Ja om två och ett halvt år har MSM lägre räckvidd än idag, och antagligen lägre förtroende bland de som ändå konsumerar deras medieprodukter. Det gäller för oppositionen och alternativ media att påskynda den processen.
2019-10-07, 20:11
Medlem
M Nordströms avatar
Dagens Demoskop 2019-10-07

Citat:
Demoskop: Rekordstort förtroende för Åkesson

Ebba Busch Thor (KD): 39 procent (+3)

Stefan Löfven (S): 37 procent (+2)

Jimmie Åkesson (SD): 36 procent (+5)

Ulf Kristersson (M): 34 procent (+3)

Jonas Sjöstedt (V): 32 procent (0)

Annie Lööf (C): 26 procent (-1)

Per Bolund (MP): 16 procent (+3)

Isabella Lövin (MP): 15 procent (+1)

Nyamko Sabuni (L): 13 Procent (-3)

https://www.expressen.se/nyheter/demoskop-rekordstort-fortroende-for-akesson/
Senast redigerad av M Nordström 2019-10-07 kl. 20:19.
2019-10-07, 20:20
Moderator
v50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M Nordström

Jimmie Åkesson fick alltså 36% (+5) jämfört med föregående mätning vilket placerar honom på tredje plats över partiledare med högst förtroende, störst förtroende har Ebba Busch Thor (KD) på 39% (+3) följt av Stefan Löfven (S) på 37% (+2)

Övriga partiledare:

2019-10-07, 20:21
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:

Jävlar vilken rusning för Åkesson! 5+ är inte dåligt alls. Att Åkesson är högre än Ulf som ska vara den ledande oppositionsledaren är också ett starkt besked. Ebba är inget direkt hot med tanke på partistorlek.

Lär väl tyda på fortsatt positiva siffror för SD och som jag skrev för någon vecka sedan. Tiden är kommen för att SD ska bli största parti.
2019-10-07, 20:30
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:

Oj-oj-oj. Det är rätt stor sannolikhet att någon gång under nästa år är SD störst och/eller Jimmie är den partiledare som det svenska folket har störst förtroende för.

Jag vet faktiskt inte vad som är viktigast för "normaliseringen"/att "bryta" debatten. SD störst eller Jimmie med störst förtroende?

Ufff... Det blir jävla HEADING EXPLODE i SVT:s Agenda/Aktuellt/You name it där Lindberg & Wolodarski får kommentera att Jimmie är höst stöd blad alla... Jag kan nästan redan se det här
2019-10-07, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Jävlar vilken rusning för Åkesson! 5+ är inte dåligt alls. Att Åkesson är högre än Ulf som ska vara den ledande oppositionsledaren är också ett starkt besked. Ebba är inget direkt hot med tanke på partistorlek.

Lär väl tyda på fortsatt positiva siffror för SD och som jag skrev för någon vecka sedan. Tiden är kommen för att SD ska bli största parti.
Nyckeln finns här:
Peter Santesson, opinionschef på Demoskop, säger att förtroendeökningen framför allt handlar om att Åkessons position bland Moderaternas och Kristdemokraternas väljare blir allt starkare.
– Okontroversiell är han inte, men en klar majoritet av dessa väljare har en neutral eller positiv uppfattning om Åkesson
. SD har stort förtroende i frågor som engagerar den här väljargruppen och i även konkret politik har Moderaterna och Kristdemokraterna närmat sig Sverigedemokraterna i en del viktiga frågor.
Det är M- och KD-väljarna som signalerar till sina egna partier här: Närma er SD så stannar vi. Annars...
(Medan jag skrev kom det upp att M och KD i Täby röstat igenom tiggeriförbud med stöd av SD. Sweet!)
Hennes position är svår, där hon behöver balansera mellan att hantera det januarisamarbete som Liberalerna ingår i och samtidigt försöka skapa en brygga till i första hand M-väljare som Liberalerna behöver nå. Just nu ser den bryggan inte ut att fungera, säger Peter Santesson.
Framförallt är det bland M- och KD-väljare som hon tappar i förtroende, visar mätningen.
– Förmodligen har det funnits förväntningar på en snabbare och tydligare kursomläggning från Liberalerna från det hållet.
Precis, Björklund försatte L i en position där deras nya vänner är fisljumma och deras gamla är iskalla. Gå tillbaka till mörka sidan eller gå upp i rök.
2019-10-07, 21:56
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Jag håller helt med dig!

Visst kommer msm stenhårt marknadsföra MP:s profilfrågor inför valet, det råder det nog ingen tvekan om. Msm tror sig vara agendasättande, men deras påverkan är inte så stor som de själva vill tro. Allt färre följer msm för var dag som går.

Visst kommer MSM att köra Greta och klimatpanik hela vägen fram till val, och toppen är ju det.
Svetsaren talar klimat, betalar 8 miljarder till FN's klimatfond och vanliga knegare har fokus på kommunkrisen, barnens väl i skolorna, frugans säkerhet till och från jobbet, bomber som exploderar, skjutningar på allmän plats, sjukvårdsköer, gäng som rånar, situationen med framtida pension, osv.

Det tog ett tag tills Svensken fick nog av den allmänna utfrysningen och brunsmetningen av SD. Men tillslut så fick det en motsatt effekt och drog väljare till SD.
Väljaren är nu vaccinerad, Greta är ett helgon enbart för de redan troende. Men när massmedia fortsätter att rapa "Greta" så kommer de att bistå med att sända vanliga människor i motsatt riktning, från svetsaren som samlar godhetspoäng när han göder Greta.

Om MSM fortsätter att tillbedja Greta så skall vi fan nog se att det även resulterar i att vindkraftverken får ge vika till förmån för nya kärnkraftverk!

Citat:
Aftonbladet presenterade idag en ny undersökning om vilka frågor väljarna finner viktigast och vilket parti som har bäst politik i dessa frågor.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/EWEQJ2/chockbesked-fran-valjarna-i-ny-matning

Intressant att notera att klimat och miljö minskar mest. Medan lag och ordning leder och ökar mest. Oavsett vad msm än säger om att Sverige är tryggare än någonsin och istället marknadsför Greta och klimatet. Det fick istället rakt motsatt effekt. Det inte säkert att det alltid fungerar att försöka trycka ner saker i halsen på folk, tvärtom blir många förbannade och sparkar bakut. Jag skulle t.ex. inte bli förvånad om detta var en bidragande orsak till att Trump besegrade Clinton i presidentvalet?

Jag är enig med dig. Svensken har fått nog. Och det kommer att inses först vid valet. Fram till valet så kommer V, MP, S, C och L (vänsterpartierna) att fortsätta sin självdestruktiva väg p.g.a. de enorma skygglapparna som de har på.
Och när högern (KD, SD och M) erhåller en egen rejäl majoritet och SD har erhållit positionen som Sveriges största parti, då kommer vänstern att bete sig exakt likadant som demokraterna i USA.
2019-10-07, 22:08
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
SD:s kategoriska stöd för Israel är farligt om man inte ser att ländernas nationella intressen ofta är diametralt motsatta. Att destabilisera och avfolka grannländerna är säkerhetspolitiskt gynnsamt för ett expansivt Israel, men katastrofalt för Sverige och Europa. Att vara sionist och svensk nationalist går inte ihop, med avseende på t ex Syrien. För oss är ett starkt, centralstyrt Syrien under massiv återuppbyggnad och återvandring vitalt, för Israel passar det bättre med ett Syrien splittrat i stridande fragment och oförmöget att göra anspråk på Golan.

Man kan hävda att "folk inte bryr sig" eller förstår detta, liksom att palestiniernas situation inte är en kioskvältare. Men motsatsen är också sann: Att spendera politiskt kapital på att uppfostra svenska väljare att se Israel som en allierad i någon sorts kamp mot islam, är också en mycket tveksam prioritering. Det ger S legitima angreppspunkter på SD: Vill man ens ha ett starkt Syrien så att migranter kan återvandra?

Observera att allt vi talar om här är vad S kan tänkas göra, inte vad de kommer göra. Samma sak med SD. Det är inte osannolikt att lagda linjer ligger, eller bara justeras motvilligt när det krävs.

Skulle det t ex bli tillräckligt ifrågasatt av medlemmar och supportrar att gömma vissa frågor och belysa andra, så kan det bli ändring på positioner. Politik är ju en interaktiv process.

Utan tvekan så föredrar jag att Sverige "gnuggar skuldrorna" med Israel istället för mullorna i Iran och terroristorganisationen Hamas.
Personligen så skulle jag bli förbannat nöjd om Sverige reparerade relationen med Israel.

Men först och främst så vill jag att den Svenska godhetsknarkande utrikespolitiken i det närmaste upphör och att medborgarnas surt förvärvade skattepengar fick göra maximal nytta i Sverige.
Återuppbyggnaden av Syrien kan Syrierna själva ta hand om.
Redan idag så borde Syrier och Irakier skickas hem.
Och jag ger fan i om Israel bombar skiten ur Damaskus, det är inte Sveriges problem. Sveriges problem är att hålla den egna gränsen stängd, rejält stängd.
2019-10-07, 22:20
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mentapesola
Nej, jag missförstod inte. Jag förstärkte dina tankegångar och håller med. Vi är överens.

S kommer inte att gå för extraval i detta läget oavsett hur stora SD än blir i OU. Man har allt att förlora. Blir det extraval så kommer det att bero på andra partier. L eller V är min gissning i så fall.

Under regeringsbildningen var C och L ler och långhalm. Min bedömning är att Fjamåt inte ensam skulle allierat sig med S. Så vad skulle hända om L lämnar JÖKen. Skulle samma Fjamåt ensam från gamla Alliansen stanna kvar. Jag tvivlar. Och hoppas.
Ok, då hänger jag med!

L och C är en intressant situation. L som parti skulle rent ideologiskt kunna bryta JÖK'en för att inta en position på högersidan.
Att det sedan skulle innebära en stor risk då L kanske blir kvar under 4% spärren om det skulle bli ett extraval, det är en annan sak. Men rent ideologiskt så finns det inte några hinder, kanske t.o.m. tvärtom?

C kommer att ha det svårare med en liknande kullerbytta. Jag tror att C till mångt och mycket har bytt sin väljarkår och att C i.o.m. detta har utvecklats till ett feministiskt vänsterparti.
Och jag tror att C kommer att förlora ganska så många väljare om partiet bryter JÖK'en och går över till högeroppositionen.
Och med tanke på hur C har utvecklats, vilket parti vågar samarbeta med C i framtiden?
2019-10-07, 23:31
Medlem
NorthernAngels avatar
Citat:

Oj oj. Jimmie kan mycket väl bli den mest populära partiledaren snart, bara 3 % från charmiga (Och snygga) Ebba. Jag tror dessa mätningar och opinionsmätningarna där SD närmar sig största parti samverkar; de förstärker varandra. Placerar sig SD högst både som parti och partiledare så kanske kvinnorna kommer också (Som vi tjatat om)? Det blir ju det nya konsensus, det nya normala, att SD är mainstream.

Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Hennes position är svår, där hon behöver balansera mellan att hantera det januarisamarbete som Liberalerna ingår i och samtidigt försöka skapa en brygga till i första hand M-väljare som Liberalerna behöver nå. Just nu ser den bryggan inte ut att fungera, säger Peter Santesson.
Framförallt är det bland M- och KD-väljare som hon tappar i förtroende, visar mätningen.
– Förmodligen har det funnits förväntningar på en snabbare och tydligare kursomläggning från Liberalerna från det hållet.
[/indent]Precis, Björklund försatte L i en position där deras nya vänner är fisljumma och deras gamla är iskalla. Gå tillbaka till mörka sidan eller gå upp i rök.

Det skulle vara dåligt för SD om L gick tillbaka till "Alliansen", L kommer ha en liberal och hämmande inverkan på M och KD. Skall SD driva M och KD "högerut" i värderingsfrågor och invandring behöver de vara åtskilda från de nyliberala L.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in