2019-10-07, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Största risken med en stämning med krav på skadestånd är att du får 0 kronor, men döms att betala såväl egna som motpartens rättegångskostnader. Då det inte är ett småmål finns inga direkta begränsningar här heller.

precis, det är därför jag nu börjar sätta mig in i rättsläget för att se vad som gäller. Jag tar inte detta särskilt personligt. Om jag ska ha 0 ska jag ha 0 men då ska ingen annan komma om 5 år och få 30 lax t e x .
Citera
2019-10-07, 21:27
Medlem
Du får inte ett öre.Du har en historia med betalningsanmärkningar.Du kommer alldrig få jobb som Ekonom..
Citera
2019-10-07, 21:30
Medlem
Måste erkänna att jag inte riktigt förstår problemet här. Vart skulle KFM har gjort fel, som gör att uppgifterna skulle ha varit fel? KFM värderar inte skuldens korrekthet över huvud taget, utan får in en ansökan och försöker driva in de pengarna. Om motparten då bestrider, hoppar ju KFM av så att säga.

Har alltså KFM fått in en ansökan, fastslagit en skuld mot sina rutiner och lagen, för att efter en utredning konstaterat att skulden var felaktig?? För att bara för att en ansökan kommit in, betyder ju inte det att KFM har hanterat personuppgifter felaktigt känner jag. KFM måste ju hantera personuppgifterna fram till de avskriver skulden. Eller är det så att KFM presenterat det som att det är en fastslagen skuld, fast den egentligen inte är fastslagen??
Citera
2019-10-07, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PerGunnar76
precis, det är därför jag nu börjar sätta mig in i rättsläget för att se vad som gäller. Jag tar inte detta särskilt personligt. Om jag ska ha 0 ska jag ha 0 men då ska ingen annan komma om 5 år och få 30 lax t e x .
Advokatarvode * 2 kan snabbt bli sexsiffriga belopp, om motparten vill ha ersättning för bevisning likaså samt deras egen arbetstid. Nej, släpp det där helt!
Citera
2019-10-07, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swinger-sthlm
Denna person har gått samma typ av kurs som jag har - "hur man hanterar rättshaverister".

Ett av tipsen är att aldrig besvara redan besvarade frågor, utan hänvisa till tidigare svar.

Jag undrar varför du inte besvarar frågor om du fått papper hem från tex UC på att någon gjort kreditupplysning på dig? Den frågan har flera andra användare här ställt, har du inte fått det så har ditt problem aldrig hänt.

Men prova att skicka ett skadeståndskrav till kronofogdemyndigheten. Räkna dock inte med något skadestånd.

Gissar att din maniska sida som du visar här lyste igenom på intervjun och det var därför du föll bort. Eller så är rekryteringen försenad.

milde tid. jag kan inte svara på allt 10 ggr samma fråga

* Inga kreditupplysningar har gjorts
* man kan se en persons skuld genom databas abonnemang / ringa KFM m m
* jag tror inte det är best practice att anställa bankfolk att inte kolla skuldsaldo så du är nog fel ute
* det är så att KFM har gjort fel och jag får ta 100% av problemen fast jag gjort 0% fel
* skadeståndsfrågan är långt ifrån enkel. tvärtom

som det är nu sitter jag med svarte petter / med skägget i brevlådan trots att jag inte begått några fel. förstår du inte det?

Är det maniskt att vilja reda ut vad som hänt och varför jag drabbades av detta utan att ha gjort fel. eller om jag gjort fel få detta förklarat så det inte händer igen.

Maniskt är ju psykisk sjukdom så jag förstår det som att det är något du vet mycket om av olika anledningar?
Citera
2019-10-07, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av schadow
Du får inte ett öre.Du har en historia med betalningsanmärkningar.Du kommer alldrig få jobb som Ekonom..

aldrig som ekonom Jag har inte anmärkning. Har du?
Är ostraffad. bra va
Citera
2019-10-07, 21:33
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Intressant, nu kommer det ny information i tråden istället för bara 15 ggr samma sak: du ska få 0 kr.

vad har det för rättslig / juridisk betydelse om skulden kommit "rakt från luften" eller kommit som ett tidigare känt ärende? Det har ju 0 och ingen juridisk betydelse. För det är väl juridik i slutändan som avgör?!

Man kan inte söka jobb som bankman med skuld hos KFM. det är inget påhitt. Det gör man inte. Ingen gör det son vet att den snart försvinner. Du är ute och cyklar här att det är jag som hittar på det.

Jag har inte gjort avbrott i betalningsplanen fastställd av tingsrätt utan av betalningsplanen fastställd på nytt 2 månader efter domen mellan mig och motparten. Vi avtalade bort domen med en egen liknande plan 1000 kr/mån. (Motpartens initiativ, fråga dem varför)

Jag tvistar inte om 2000 kr. Jag tvistar om att jag vill ha det klarlagt vems ansvar det är så inte detta händer igen. Sen vill jag också ha viss kompensation. Jag säger inte jag ska ha 5000 , 10000 eller 300 000 kr. Jag funderar.

Oavsett om du kom överens med DB om en avbetalningplan eller med tingsrätten så har du slutat betala. Det går ju så klart till KFM då och en skuld registreras. Du verkar ju dessutom inte bestridit kravet när det kom om jag förstått rätt? För att du inte "orkade".

Om du slutar betala faller ju avbetalningsplanen. Sen kan du tvista hur mycket du vill. Domstolen har redan en gång tidigare dömt till din nackdel i ärendet. Då är det fan bara betala och se glad ut. Slutar du betala plus att du inte bestrider kravet när det kommer så blir det ju kaos för dig.

Om du är bankman vet du allt detta. Nu jiddrar du bara för att jiddra, trots att du vet att du gjorde fel som avbröt betalningsplanen. Du kan lura några här inne med snack om GDPR men det kommer inte hålla i en domstol. När hela soppan är en konsekvens av ditt egna agerande.
Citera
2019-10-07, 21:35
Medlem
Citat:
aldrig som ekonom Jag har inte anmärkning. Har du?
Är ostraffad. bra va

Läser man din posthistoria från 2016 så fanns det en del problem.
Citera
2019-10-07, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
Måste erkänna att jag inte riktigt förstår problemet här. Vart skulle KFM har gjort fel, som gör att uppgifterna skulle ha varit fel?

KFM värderar inte skuldens korrekthet över huvud taget, utan får in en ansökan och försöker driva in de pengarna. Om motparten då bestrider, hoppar ju KFM av så att säga.

Har alltså KFM fått in en ansökan, fastslagit en skuld mot sina rutiner och lagen, för att efter en utredning konstaterat att skulden var felaktig?? För att bara för att en ansökan kommit in, betyder ju inte det att KFM har hanterat personuppgifter felaktigt känner jag. KFM måste ju hantera personuppgifterna fram till de avskriver skulden. Eller är det så att KFM presenterat det som att det är en fastslagen skuld, fast den egentligen inte är fastslagen??

KFM uppgav i sina register skuld 20000. de rättade sedan detta till 2000 kr då det var 18000 för mkt och jag satte då in de 2000. Begripligt?

NEJ KFM värderar visst skuldens korrekthet om ena parten kommer in med inlagor tex en dom i målet där det är ö k vad som ska betalas och när.

KFM har fått in en dom som motparten sagt jag inte betalat som jag hade betalat. ord stod mot ord i 6 veckor och KFM trodde på motparten , till slut trodde de på mig. Sommarvikarie?

exakt
KFM har i 6 veckor under min löpande protest presenterat det som att det är en fastslagen skuld. Sen ändrade de med nytt beslut.
Citera
2019-10-07, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Advokatarvode * 2 kan snabbt bli sexsiffriga belopp, om motparten vill ha ersättning för bevisning likaså samt deras egen arbetstid. Nej, släpp det där helt!

usch ja. Det är inga roliga saker precis.

Men man kan ju inte heller bara släppa allt gång på gång på gång och vara den ständige förloraren och den som aldrig får rätt fast man tycker att man har rätt

KFM gjorde 100% fel
Jag gjorde 0% fel

Jag får ta 100% av ansvaret för de problem som uppstod
KFM lyssnade på mig efter 6 veckor och rättade uppgifterna
Citera
2019-10-07, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Oavsett om du kom överens med DB om en avbetalningplan eller med tingsrätten så har du slutat betala. Det går ju så klart till KFM då och en skuld registreras. Du verkar ju dessutom inte bestridit kravet när det kom om jag förstått rätt? För att du inte "orkade".

Om du slutar betala faller ju avbetalningsplanen. Sen kan du tvista hur mycket du vill. Domstolen har redan en gång tidigare dömt till din nackdel i ärendet. Då är det fan bara betala och se glad ut. Slutar du betala plus att du inte bestrider kravet när det kommer så blir det ju kaos för dig.

Om du är bankman vet du allt detta. Nu jiddrar du bara för att jiddra, trots att du vet att du gjorde fel som avbröt betalningsplanen. Du kan lura några här inne med snack om GDPR men det kommer inte hålla i en domstol. När hela soppan är en konsekvens av ditt egna agerande.

Det fetade tror jag är vad 95% av tråden förstår, och det är vad TS har så svårt att acceptera.

Men men, någon kommer säkert skriva att TS har rätt till 292 000 kr i skadestånd, och eftersom det är vad TS vill höra kommer det vara "rätt" svar.
Citera
2019-10-07, 21:39
Medlem
Citat:
usch ja. Det är inga roliga saker precis.

Men man kan ju inte heller bara släppa allt gång på gång på gång och vara den ständige förloraren och den som aldrig får rätt fast man tycker att man har rätt

KFM gjorde 100% fel
Jag gjorde 0% fel

Jag får ta 100% av ansvaret för de problem som uppstod
KFM lyssnade på mig efter 6 veckor och rättade uppgifterna
Det klassiska är att se skillnaden mellan att ha rätt och få rätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in