2019-10-07, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MosterIBoras
Länka till den sidan så ska jag läsa.
https://www.datainspektionen.se/lagar--regler/dataskyddsforordningen/de-registrerades-rattigheter/#rattelse

Skadestånd
En person som har lidit skada på grund av att ha...
Citera
2019-10-07, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PerGunnar76
https://www.datainspektionen.se/lagar--regler/dataskyddsforordningen/de-registrerades-rattigheter/#rattelse

Skadestånd

Du får först styrka verklig ekonomisk skada.
Citera
2019-10-07, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MosterIBoras
Varför skulle den blocka dig för att söka jobb? Kanske få jobb men inte blocka att söka sen kan du inte bevisa att det var pga din skuld du inte fick de sökta jobben.

Du kunde söka jobb som inte gör kreditupplysning också? Sedan spelar det ingen roll om du har 1 sek i skuld eller en miljon, det är att du förkommer där som spelar roll.

Om du bor i en stad som civilekonom och börjar söka jobb så söker man kanske 5-10 jobb om dagen. Då går det snabbt innan man därmed "outat sig" hos i princip alla möjliga arbetsgivare för många år framåt att man hade skuld hos KFM och det är vad jag vet omöjligt att få ett normalt civilekonom jobb med KFM skuld så då får man ta en annan bana i karriären och kanske sänka förväntningarna på jobbet och förmodligen acceptera lägre lön typ 20% lägre
Citera
2019-10-07, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Du får först styrka verklig ekonomisk skada.
så enkelt är det nog inte

I så fall kan ju KFM ha hur mycket felaktiga skuld-uppgifter som helst på folk utan att någon får ersättning. Du kan ju inte visa på skadan på det sättet . Du vet ju aldrig i ett givet läge vad framtiden kan utvisa.

Jag kan ju säga : om jag inte hade skuld hade jag förmodligen varit anställd nu . Jämfört med nuläge att jag är arbetslös och går på låg akassa mot normal tjänsteman lön genomsnitt i sverige 39000 kr.
Om situationen fortsätter 25 år till pensionen blir det 7,2 miljoner. så enkelt är det inte heller
Citera
2019-10-07, 17:48
Medlem
hieroboams avatar
Citat:

Skadestånd
Vad är det för skada du kan demonstrera? Tror inte att de köper att du blev förhindrad från att få ett jobb med en viss lön, det hade kanske funkat om du fick sparken på grund av ett felaktigt ärende.
Citera
2019-10-07, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hieroboam
Vad är det för skada du kan demonstrera? Tror inte att de köper att du blev förhindrad från att få ett jobb med en viss lön, det hade kanske funkat om du fick sparken på grund av ett felaktigt ärende.

Det blir tydligare om man förlänger det . Säg att KFM har en uppgift att man är skyldig 20000 kr i 12 MÅNADER
man ringer och mejlar varje dag envist och påpekar att skulden ska bort.
Efter 12 månader tar de bort den, fattar nytt beslut, VI HADE FEL. och nollar skulden.

Då har man inte fått ett jobb som civilekonom på 12 månader då alla anställer hellre de utan skuld till ekonomichef och alla andra civilekonom jobb. de gallrar bort de med skuld

Menar du man då bara ska sitta med mössan i hand och tycka det är bra. Att karriären gick åt pipan . att de vägrade ta bort felaktiga uppgifter och man får ingen kompensation?!
Citera
2019-10-07, 17:56
Medlem
jag kan köpa att det kan få ligga felaktiga uppgifter men bara några dagar efter man påpekat det. Inte 1,5 MÅNAD. Det ska ge ersättning. Det står tydligt hos Datainspektionen att man får ersättning för skada. Jag fick ju tex inte det jobbet som de var på väg att ge mig efter intervjun. Ett normalt jobb som projektledare i Sthlm innerstad. Nu får jag låg akassa drygt 10 lax istället. Det var inte det jag drömde om.
Citera
2019-10-07, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cofishen
haha va fan ska man göra när kukar inte anställer dig för ditt arbete för hur du inte delar med dig om ditt sexliv och din fcking uppfostran. Där mamma och pappa betalar för dem att delta i det äckliga medelklass snacket som ska vara det beslut som gör att du blir anställd, och inte ditt arbete!

SKIT!

hade du otur när du tänkte? uppfostran har inte så mycket med felaktiga myndighetsuppgifter att göra tror jag
Citera
2019-10-07, 18:02
Medlem
Citat:
hade du otur när du tänkte? uppfostran har inte så mycket med felaktiga myndighetsuppgifter att göra tror jag

Inget man kan göra, ingen som tror på dig eller en annan utan status och cash som ska genererar med pengar för en verklighets bild till en status!

Spelar det för roll, det är vem du är inte vad du gör som spelar roll i min erfarenhet. Även om du kan och vet mycket så måste du ha "frillan", "tänderna" och mammas och pappas insats till en bil som inte är försäkrad mera efter 12 000 mil och då en ny igen.

Tatta system!
Citera
2019-10-07, 18:03
Medlem
"
Enligt dataskyddsförordningen (GDPR) är den personuppgiftsansvariga, i detta fall Kronofogdemyndigheten, skyldig att rätta felaktiga personuppgifter om dig. Kronofogdemyndigheten har också en skyldighet att själva se till att se till att personuppgifterna är korrekta och uppdaterade. Du kan läsa mer om detta här: https://www.datainspektionen.se/lagar--regler/dataskyddsforordningen/de-registrerades-rattigheter/#rattelse.

I övrigt vill jag hänvisa till mina kollegors tidigare svar till dig då de redan svarat på de övriga frågorna i ditt meddelande.

Vänliga hälsningar
Jurist, Datainspektionen
www.datainspektionen.se"
Citera
2019-10-07, 18:04
Medlem
carlpetersen73s avatar
Citat:
Det står på datainspektionens hemsida att man får skadestånd

Kronofogden fattade ett nytt beslut 15/8 , skriftligt brev, och rättade tidigare beslut och tog bort det om skuld 20000. 2000 kvar som också ska bort

vad ska jag göra med brevet ?
Skicka det till de olika upplysningscentralerna så att din betalningsanmärkning stryks.
Citera
2019-10-07, 18:04
Medlem
vichy6s avatar
Citat:
Det står på datainspektionens hemsida att man får skadestånd

Kronofogden fattade ett nytt beslut 15/8 , skriftligt brev, och rättade tidigare beslut och tog bort det om skuld 20000. 2000 kvar som också ska bort

vad ska jag göra med brevet ?

Så har du sökt jobb efter 15/8?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in