2019-10-07, 17:24
Medlem
Modern hiss. Nu har jag två frågor, då hissen fortfarande är ur funktion.

Kan den få frifall? Hur hade de fått ut mig om jag inte befann mig precis under våningen, i en icke responsiv hiss? Om jag befinner mig i mitten av sträckan mellan två våningar exempelvis?
Citera
2019-10-07, 17:29
Medlem
Ja.

Öppna taket.
Citera
2019-10-07, 17:30
Medlem
Citat:
Kan den få frifall? Hur hade de fått ut mig om jag inte befann mig precis under våningen, i en icke responsiv hiss? Om jag befinner mig i mitten av sträckan mellan två våningar exempelvis?
På moderna hissar kan du alltid använda en vev så att du kommer i läge för att komma ut.
Vad gäller fritt fall så tror jag det borde finnas någon slags spärr för detta.
Det finns väl också en larmknapp eller telefon i hissen.
Citera
2019-10-07, 17:33
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bosseriks
Vad gäller fritt fall så tror jag det borde finnas någon slags spärr för detta.
Det har funnits dom senaste 100 åren typ, troligen sitter det minst 2 av varandra oberoende säkerhetssystem för att förhindra fritt fall så ur den synpunkten så är hissar väldigt säkra.
Citera
2019-10-07, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Det har funnits dom senaste 100 åren typ, troligen sitter det minst 2 av varandra oberoende säkerhetssystem för att förhindra fritt fall så ur den synpunkten så är hissar väldigt säkra.

Men varför görs inte dörrarna i trä ifall man har ett akutfall och måste ut därifrån och kan inte vänta i en timme? Då hade jag vräkt upp den dörren på 10 sekunder
Citera
2019-10-07, 17:36
Medlem
Hissar brukar vara konstruerade så att de åker upp och inte ner. Det sitter tyngder som ska få jämvikt på det hela, för att motorn ska slippa arbeta så mycket.
Med bara en person i hissen o bromsen frånslagen så torde den åka uppåt.
Men det är klart. Är det en galning som kapat kablarna så kommer hissen att åka ner.
Citera
2019-10-07, 17:38
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reduktionisten
Men varför görs inte dörrarna i trä ifall man har ett akutfall och måste ut därifrån och kan inte vänta i en timme? Då hade jag vräkt upp den dörren på 10 sekunder
Brandskydd? estetik? praktiskt? metall är överlägset trä på många områden, borde finnas reglage för att kunna öppna manuellt.
Citera
2019-10-07, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
Hissar brukar vara konstruerade så att de åker upp och inte ner. Det sitter tyngder som ska få jämvikt på det hela, för att motorn ska slippa arbeta så mycket.
Med bara en person i hissen o bromsen frånslagen så torde den åka uppåt.
Men det är klart. Är det en galning som kapat kablarna så kommer hissen att åka ner.

Den buggade först för att sedan åka upp och stanna ett trappsteg innan våningen var nådd. Det var lustigt att den inte svarade på någon annan knapp än just ringknappen.
Citera
2019-10-07, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Brandskydd? estetik? praktiskt? metall är överlägset trä på många områden men brukar finnas reglage för att kunna öppna manuellt.

Det är ett dåligt brandskydd från mitt perspektiv om hissen håller på att brinna upp Och jag vill ut därifrån..
Citera
2019-10-07, 17:42
Medlem
Att alla hissar har frifall-skydd sedan 100 år tillbaka stämmer inte. jag hörde om en bekants bekant som fick operera om ansiktet efter ett frifall
Citera
2019-10-07, 17:44
Medlem
Frågan är väl varför dörrarna inte har handtag. Är det för att mongolider inte ska öppna i farten?
Citera
2019-10-07, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cyllidyv
Frågan är väl varför dörrarna inte har handtag. Är det för att mongolider inte ska öppna i farten?

Men det hjälper inte. De har dubbla dörrar. Jag höll upp metalldelen för att mötas av en ytterligare dörr. Och hade jag haft en paniktsuation hade jag inte kunna komma ut. Inte en chans att jag kan sparka upp den.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in