2019-10-06, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Acevixen
Nejnej, jag åkte själv skoltaxi till min skola när jag gick i skolan.
Jag fick åka pågrund av mina problem och diagnoser.
Skoltaxi är betalad av soc men inte soc tanter som kör taxin? Dem betalar taxi företag som tex Samtrans. Det är då en som jobbar för taxi företaget som kommer och plockar upp barnen till och efter skolan. Man brukar få samma person som kör men kan variera om den är sjuk tex.
Anledningen till att O ej går till skolan är lathet (för han sitter uppe och spelar eller går tyll och med ut om nätterna) och morsan som tillåtit detta så länge. O borde gå i en special skola. Jag gick på Magelungen utveckling 8-9an då jag var diagnoserad med depression, PTSD, Panik ångest och social fobi. Den skolan räddade mig och gjorde så jag kunde avsluta skolan. Små klasser (typ 7 st på hela skolan då) men familjeterapi en gång i veckan och samtal med sin behandlare en gång i veckan för att prata om allt som snurrar i huvudet. Borde väl finnas något liknande i Norrköping.
Jag försökte skita i skolan en gång i behandlingsskolan för jag dippade och orkade inte, men då kom min behandlare och stöd person hem till mig på frukost och pratade med mig och fick upp mitt hopp igen. Dem lät mig inte smita så lätt tack o lov för det. Man ska inte bara låta en stanna hemma och låta allt rulla på. Man måste ta tag i det. Oliver har blivit BEKVÄM!!
Morsan som är problemet som isolerar ungen.

Jag håller med om att problemet är att Oliver helt enkelt har blivit bekväm som hemmasittare. Det största problemet till varför är mamman!! Hon borde pusha Oliver att gå till skolan, inte spä på hans problem och även säga "men han kan inte dittan och han kan inte dattan". Jo, Jewels, han kan om du inte spär på hans problem och alltid skickar signaler att det är okej att ge upp. Hon förser inte Oliver med bra basala hemma-rutiner heller - Ingen nyttig mat och ingen normal tid för lägg-dags heller. Det skulle inte förvåna mig om Jewels även lät Oliver ligga i sängen hela dagen utan konsekvenser eller press att gå upp och röra på sig ens. Detta kallas för en nedåtgående spiral och för Oliver är det så klart skitsvårt att ta sig ut men det är ännu svårare om man inte får press och hjälp att komma ut.

Oliver kan visst gå i skolan. Jag har själv asperger och fick diverse insatser med liten special-klass osv. Inte hade jag 100% procent närvaro heller, men jag fick mina betyg och det gick trots asperger, depression, ångest osv. Men jag skulle säga att det inte hade gått med Jewels som morsa, för min mamma var den som hjälpte mest. Hon stöttade mig, gjorde mat, fixade möten och sånt och PUSHADE mig att komma upp varje morgon (även om jag inte kom upp varje morgon). Inte fan att Jewels gör det, hon kommer väl inte ens själv upp på morgonen.
Citera
2019-10-06, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av urvf
Hur vet du att det inte drabbat fler då? Jag säger inte att du har fel, jag undrar bara hur du kan veta.

För att vi hade fått reda på det vid det här laget. Luften står inte still. Hade drabbat mängder av människor i Norrköping samtidigt, vilket de hade informerat allmänheten om.
Citera
2019-10-06, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KonturKvinna
Jag håller med om att problemet är att Oliver helt enkelt har blivit bekväm som hemmasittare. Det största problemet till varför är mamman!! Hon borde pusha Oliver att gå till skolan, inte spä på hans problem och även säga "men han kan inte dittan och han kan inte dattan". Jo, Jewels, han kan om du inte spär på hans problem och alltid skickar signaler att det är okej att ge upp. Hon förser inte Oliver med bra basala hemma-rutiner heller - Ingen nyttig mat och ingen normal tid för lägg-dags heller. Det skulle inte förvåna mig om Jewels även lät Oliver ligga i sängen hela dagen utan konsekvenser eller press att gå upp och röra på sig ens. Detta kallas för en nedåtgående spiral och för Oliver är det så klart skitsvårt att ta sig ut men det är ännu svårare om man inte får press och hjälp att komma ut.

Oliver kan visst gå i skolan. Jag har själv asperger och fick diverse insatser med liten special-klass osv. Inte hade jag 100% procent närvaro heller, men jag fick mina betyg och det gick trots asperger, depression, ångest osv. Men jag skulle säga att det inte hade gått med Jewels som morsa, för min mamma var den som hjälpte mest. Hon stöttade mig, gjorde mat, fixade möten och sånt och PUSHADE mig att komma upp varje morgon (även om jag inte kom upp varje morgon). Inte fan att Jewels gör det, hon kommer väl inte ens själv upp på morgonen.

Bra inlägg. Jag skulle vilja se en video där Jewels konkretiserar allt stöd Oliver får.

Har han till exempel tyngdtäcke mot svårigheterna att somna i tid?

Ger hon honom Melatonin eller annan insomningstablett ett visst klockslag varje kväll?

Hur ser kosthållningen ut? Är det verkligen ok med chips och godis varje vardag?

Har Jewels regelbunden kontakt med skolan och koll på vad som behöver göras i de olika ämnena?

Och istället för att med gnällig röst och gråten i halsen beklaga sig över att ”Oliver kaaaaaan inte”, så kanske hon ska börja se sitt barn som en individ som ”möjligtvis visst kan om man gör si eller så” och försöka ingjuta hopp i Oliver.

Det Jewels gör kallas överföring på psykologivokabulär. Hon överför både sin egen dåliga självkänsla, ångest, depressiva symptom och hypokondri på Oliver. Som grädde på moset låter hon Oliver bli ”white trash” och man undrar varför. Är hon i grunden avundsjuk på att Oliver har framtiden för sig och med stöd kan skapa sig ett bättre liv än henne?

Sist, de flesta personlighetsstörningar föds man inte med, utan de utvecklas i hemmiljön. Att ha Asperger kan vara betungande nog, så varför ser då Jewels till att Oliver dessutom garanteras en personlighetsstörning?
Citera
2019-10-06, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Acevixen
Nejnej, jag åkte själv skoltaxi till min skola när jag gick i skolan.
Jag fick åka pågrund av mina problem och diagnoser.
Skoltaxi är betalad av soc men inte soc tanter som kör taxin? Dem betalar taxi företag som tex Samtrans. Det är då en som jobbar för taxi företaget som kommer och plockar upp barnen till och efter skolan. Man brukar få samma person som kör men kan variera om den är sjuk tex.
Anledningen till att O ej går till skolan är lathet (för han sitter uppe och spelar eller går tyll och med ut om nätterna) och morsan som tillåtit detta så länge. O borde gå i en special skola. Jag gick på Magelungen utveckling 8-9an då jag var diagnoserad med depression, PTSD, Panik ångest och social fobi. Den skolan räddade mig och gjorde så jag kunde avsluta skolan. Små klasser (typ 7 st på hela skolan då) men familjeterapi en gång i veckan och samtal med sin behandlare en gång i veckan för att prata om allt som snurrar i huvudet. Borde väl finnas något liknande i Norrköping.
Jag försökte skita i skolan en gång i behandlingsskolan för jag dippade och orkade inte, men då kom min behandlare och stöd person hem till mig på frukost och pratade med mig och fick upp mitt hopp igen. Dem lät mig inte smita så lätt tack o lov för det. Man ska inte bara låta en stanna hemma och låta allt rulla på. Man måste ta tag i det. Oliver har blivit BEKVÄM!!
Morsan som är problemet som isolerar ungen.

Jag gick i också i en mindre special skola i gymnasiet och där kom t.o.m lärarna hem och hämtade mig och tvingade med mig till skolan om jag inte ville komma dit.
Det kanske är det som behövs i detta fallet?!
Jag har ingen nytta av mina betyg nu ändå iofs då jag aldrig kommer få ett jobb pga min ena diagnos som gör mig osjälvständig, så jag får slava på daglig verksamhet för 6kr/tim (TRO MIG OLIVER DÄR VILL DU INTE HAMNA!) däremot fick jag ta studenten, men framförallt fick jag komma ut från hemmets trygga vrå och träffa folk och lära mig saker.
Det är konstigt att inte skolan och kommunen gör mer för att skolan ska fungera, det är ju trots allt skolplikt!
Citera
2019-10-06, 21:57
Medlem
Har dom flyttat igen? Jewels står skriven på en adress om man söker och sen på en helt annan, båda adresserna är i Norrköping dock, den ena på Albrektsvägen, en på Skepparegatan?
Citera
2019-10-06, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xoxooo
Har dom flyttat igen? Jewels står skriven på en adress om man söker och sen på en helt annan, båda adresserna är i Norrköping dock, den ena på Albrektsvägen, en på Skepparegatan?

Det är den gamla adressen som de fortfarande är skrivna på. De har särskild postadress till den nya.

Tror det har med bostadsbidragsfusk att göra, men jag är inte säker.
Citera
2019-10-06, 22:10
Medlem
Såg att Jewels fanns med på lexbase också, dock behövde man betala för att se dom, blir bara mer fundersam vad som egentligen pågår inom den familjen när man ser sånt.
Citera
2019-10-06, 22:13
Medlem
Hayworthians avatar
Citat:
Såg att Jewels fanns med på lexbase också, dock behövde man betala för att se dom, blir bara mer fundersam vad som egentligen pågår inom den familjen när man ser sånt.

Det har varit uppe tidigare, något snatteri.
Citera
2019-10-06, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pezten
Det är den gamla adressen som de fortfarande är skrivna på. De har särskild postadress till den nya.

Tror det har med bostadsbidragsfusk att göra, men jag är inte säker.

Det har att göra med att den som har första hands kontraktet inte har lov att hyra ut sin lägenhet i andra hand, och alltså inte vill att de ska stå skrivna på den lägenheten. Om han sedan hämtar ut ett bostadsbidrag eller inte vet vi ju inte, men Jewels gör det inte, då hon inte får ut det innan ett avtal skickas in, vilket hon inte kan göra då han inte vill det.
Citera
2019-10-06, 22:21
Medlem
Citat:

Saxat

Ur hennes dom.

"Tur*ss*n har erkänt att hon tillgripit varor på Hemköp men endast till ett
sammanlagt värde om 928 kr 72 öre. Hon har underkastat sig ansvar för snatteri.
Åklagaren har åberopat den bevisning som anges i stämningsansökan samt ett kvitto
utvisande värdet på de varor som påstås vara tillgripna, domsbilaga 2.
Tur*ss*n har berättat sammanfattningsvis. Hon hade åkt från Nynäshamn med
sin tioåriga dotter för att gå på Gröna Lund. Hon dricker mycket läsk och äter
mycket choklad. Hon dricker cirka 4 – 5 liter läsk per dygn. Hon hade med sig en
shoppingvagn på hjul. I denna hade hon packat ner läsk och choklad. Hon hade
också lagt ner dotterns nagellacksremover. Hennes dotter vill ofta byta färg på
naglarna. Eftersom det var dåligt väder bestämde de sig för att åka hem tidigare än
de hade tänkt sig från början. På hemvägen gick de in på Hemköp vid Åhléns.
Hemköp hade vid ett tidigare tillfälle vägrat att lösa in rabattkuponger som hon
hade. Hon hade inte heller fått de pengar från försäkringskassan som hon tyckte att
hon hade rätt till. Hon tyckte därför att hon kunde ta varor från Hemköp. Hon gick
runt i affären i cirka 45 minuter och plockade till sig olika varor som hon stoppade
ner i vagnen. Hon tycker om ordning och reda och höll därför på och packade om
och styrde med varorna i sina kassar som hon hade i shoppingvagnen. När hon
utanför butiken sedan blev gripen av en vakt erkände hon att hon hade tagit varor.
Hon berättade också att en del av varorna som låg i vagnen och som vakten tog
fram var hennes. Vakten sade att det skulle bli ”ord mot ord”. De saker hon hade
med sig in i butiken är tre petflaskor coca-cola zero, en ramlösa mango, två dukat
choklad, två vit choklad, tre burkar läsk, en drickyoghurt och en nagellacksremover,
allt till ett värde av drygt 199 kr enligt det kvitto som åklagaren åberopat. Hon
brukar köpa sin läsk på Kvantum i Nynäshamn. Choklad och drickyoghurt köper
hon ofta på Willys. Hon är diagnosticerad med Aspergers syndrom. Detta medför
att det kan bli missförstånd när hon pratar med människor.
Väktaren L**ss*n har berättat bl.a. att han följde efter Tur*ss*n i
butiken och såg att hon tillgrep olika varor. När han utanför kassalinjen tilltalade
henne var hon först frågande till vad han ville. Han har inte något minne av att hon
vid något tillfälle påstod att någon av varorna tillhörde henne. Han lät köra alla
varor han plockade från hennes väska i butikens kassa. Alla varor lästes av i kassan.
Det är genom Tu**ss*ns egna uppgifter utrett att hon gått in på Hemköp och där
tagit varor som hon tagit med sig ut ur butiken utan att betala. Tingsrätten sätter inte
tilltro till T***ss*ns uppgift att hon redan när hon gick in i affären hade läsk,
choklad och nagellacksremover till ett värde av drygt 199 kr i sin vagn. Samtliga
varor som vakten tagit från henne kommer otvivelaktigt från Hemköp eftersom de
kunnat läsas av i Hemköps kassaapparat. Det har inte heller lämnats någon uppgift
om att någon läskflaska eller någon annan vara var öppnad. Det framstår också som
osannolikt att T**ess*n skulle ha lämnat vakten utan att försöka få med sig sin
läsk som framstår som så viktig för henne. T*r*ss*ns uppgifter som lämnats
först vid huvudförhandlingen framstår för tingsrätten som uppenbart påhittade i
efterhand i ett försök att milda konsekvenserna av hennes handlande. Hennes
uppgift att hon hade varor med sig till affären lämnas alltså utan avseende. Åtalet
för stöld är styrkt.
T*r*ss*n är inte tidigare straffad. Det kan antas att hon inte kommer att göra sig
skyldig till fler brott i framtiden. Påföljden kan därför bestämmas till en villkorlig
dom och böter.
Avgift till brottsofferfonden följer av lag.
Kostnaden för försvaret bör stanna på staten".
Citera
2019-10-06, 22:44
Medlem
Paulabrauns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tarmstuvning
Saxat

Ur hennes dom.

"Tur*ss*n har erkänt att hon tillgripit varor på Hemköp men endast till ett
sammanlagt värde om 928 kr 72 öre. Hon har underkastat sig ansvar för snatteri.
Åklagaren har åberopat den bevisning som anges i stämningsansökan samt ett kvitto
utvisande värdet på de varor som påstås vara tillgripna, domsbilaga 2.
Tur*ss*n har berättat sammanfattningsvis. Hon hade åkt från Nynäshamn med
sin tioåriga dotter för att gå på Gröna Lund. Hon dricker mycket läsk och äter
mycket choklad. Hon dricker cirka 4 – 5 liter läsk per dygn. Hon hade med sig en
shoppingvagn på hjul. I denna hade hon packat ner läsk och choklad. Hon hade
också lagt ner dotterns nagellacksremover. Hennes dotter vill ofta byta färg på
naglarna. Eftersom det var dåligt väder bestämde de sig för att åka hem tidigare än
de hade tänkt sig från början. På hemvägen gick de in på Hemköp vid Åhléns.
Hemköp hade vid ett tidigare tillfälle vägrat att lösa in rabattkuponger som hon
hade. Hon hade inte heller fått de pengar från försäkringskassan som hon tyckte att
hon hade rätt till. Hon tyckte därför att hon kunde ta varor från Hemköp. Hon gick
runt i affären i cirka 45 minuter och plockade till sig olika varor som hon stoppade
ner i vagnen. Hon tycker om ordning och reda och höll därför på och packade om
och styrde med varorna i sina kassar som hon hade i shoppingvagnen. När hon
utanför butiken sedan blev gripen av en vakt erkände hon att hon hade tagit varor.
Hon berättade också att en del av varorna som låg i vagnen och som vakten tog
fram var hennes. Vakten sade att det skulle bli ”ord mot ord”. De saker hon hade
med sig in i butiken är tre petflaskor coca-cola zero, en ramlösa mango, två dukat
choklad, två vit choklad, tre burkar läsk, en drickyoghurt och en nagellacksremover,
allt till ett värde av drygt 199 kr enligt det kvitto som åklagaren åberopat. Hon
brukar köpa sin läsk på Kvantum i Nynäshamn. Choklad och drickyoghurt köper
hon ofta på Willys. Hon är diagnosticerad med Aspergers syndrom. Detta medför
att det kan bli missförstånd när hon pratar med människor.
Väktaren L**ss*n har berättat bl.a. att han följde efter Tur*ss*n i
butiken och såg att hon tillgrep olika varor. När han utanför kassalinjen tilltalade
henne var hon först frågande till vad han ville. Han har inte något minne av att hon
vid något tillfälle påstod att någon av varorna tillhörde henne. Han lät köra alla
varor han plockade från hennes väska i butikens kassa. Alla varor lästes av i kassan.
Det är genom Tu**ss*ns egna uppgifter utrett att hon gått in på Hemköp och där
tagit varor som hon tagit med sig ut ur butiken utan att betala. Tingsrätten sätter inte
tilltro till T***ss*ns uppgift att hon redan när hon gick in i affären hade läsk,
choklad och nagellacksremover till ett värde av drygt 199 kr i sin vagn. Samtliga
varor som vakten tagit från henne kommer otvivelaktigt från Hemköp eftersom de
kunnat läsas av i Hemköps kassaapparat. Det har inte heller lämnats någon uppgift
om att någon läskflaska eller någon annan vara var öppnad. Det framstår också som
osannolikt att T**ess*n skulle ha lämnat vakten utan att försöka få med sig sin
läsk som framstår som så viktig för henne. T*r*ss*ns uppgifter som lämnats
först vid huvudförhandlingen framstår för tingsrätten som uppenbart påhittade i
efterhand i ett försök att milda konsekvenserna av hennes handlande. Hennes
uppgift att hon hade varor med sig till affären lämnas alltså utan avseende. Åtalet
för stöld är styrkt.
T*r*ss*n är inte tidigare straffad. Det kan antas att hon inte kommer att göra sig
skyldig till fler brott i framtiden. Påföljden kan därför bestämmas till en villkorlig
dom och böter.
Avgift till brottsofferfonden följer av lag.
Kostnaden för försvaret bör stanna på staten".

Om hon nu skulle snatta kunde hon väl ha tagit mat, om det nu var så illa med ekonomin.
Citera
2019-10-06, 22:45
Medlem
Paulabrauns avatar
Vill tillägga att deras dagens goda gärning inte verkar gå något vidare. Det är en person vid namn rallymoa som gjort utmaningarna, ingen annan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in