Citat:
Nejnej, jag åkte själv skoltaxi till min skola när jag gick i skolan.
Jag fick åka pågrund av mina problem och diagnoser.
Skoltaxi är betalad av soc men inte soc tanter som kör taxin? Dem betalar taxi företag som tex Samtrans. Det är då en som jobbar för taxi företaget som kommer och plockar upp barnen till och efter skolan. Man brukar få samma person som kör men kan variera om den är sjuk tex.
Anledningen till att O ej går till skolan är lathet (för han sitter uppe och spelar eller går tyll och med ut om nätterna) och morsan som tillåtit detta så länge. O borde gå i en special skola. Jag gick på Magelungen utveckling 8-9an då jag var diagnoserad med depression, PTSD, Panik ångest och social fobi. Den skolan räddade mig och gjorde så jag kunde avsluta skolan. Små klasser (typ 7 st på hela skolan då) men familjeterapi en gång i veckan och samtal med sin behandlare en gång i veckan för att prata om allt som snurrar i huvudet. Borde väl finnas något liknande i Norrköping.
Jag försökte skita i skolan en gång i behandlingsskolan för jag dippade och orkade inte, men då kom min behandlare och stöd person hem till mig på frukost och pratade med mig och fick upp mitt hopp igen. Dem lät mig inte smita så lätt tack o lov för det. Man ska inte bara låta en stanna hemma och låta allt rulla på. Man måste ta tag i det. Oliver har blivit BEKVÄM!!
Morsan som är problemet som isolerar ungen.
Jag fick åka pågrund av mina problem och diagnoser.
Skoltaxi är betalad av soc men inte soc tanter som kör taxin? Dem betalar taxi företag som tex Samtrans. Det är då en som jobbar för taxi företaget som kommer och plockar upp barnen till och efter skolan. Man brukar få samma person som kör men kan variera om den är sjuk tex.
Anledningen till att O ej går till skolan är lathet (för han sitter uppe och spelar eller går tyll och med ut om nätterna) och morsan som tillåtit detta så länge. O borde gå i en special skola. Jag gick på Magelungen utveckling 8-9an då jag var diagnoserad med depression, PTSD, Panik ångest och social fobi. Den skolan räddade mig och gjorde så jag kunde avsluta skolan. Små klasser (typ 7 st på hela skolan då) men familjeterapi en gång i veckan och samtal med sin behandlare en gång i veckan för att prata om allt som snurrar i huvudet. Borde väl finnas något liknande i Norrköping.
Jag försökte skita i skolan en gång i behandlingsskolan för jag dippade och orkade inte, men då kom min behandlare och stöd person hem till mig på frukost och pratade med mig och fick upp mitt hopp igen. Dem lät mig inte smita så lätt tack o lov för det. Man ska inte bara låta en stanna hemma och låta allt rulla på. Man måste ta tag i det. Oliver har blivit BEKVÄM!!
Morsan som är problemet som isolerar ungen.
Jag håller med om att problemet är att Oliver helt enkelt har blivit bekväm som hemmasittare. Det största problemet till varför är mamman!! Hon borde pusha Oliver att gå till skolan, inte spä på hans problem och även säga "men han kan inte dittan och han kan inte dattan". Jo, Jewels, han kan om du inte spär på hans problem och alltid skickar signaler att det är okej att ge upp. Hon förser inte Oliver med bra basala hemma-rutiner heller - Ingen nyttig mat och ingen normal tid för lägg-dags heller. Det skulle inte förvåna mig om Jewels även lät Oliver ligga i sängen hela dagen utan konsekvenser eller press att gå upp och röra på sig ens. Detta kallas för en nedåtgående spiral och för Oliver är det så klart skitsvårt att ta sig ut men det är ännu svårare om man inte får press och hjälp att komma ut.
Oliver kan visst gå i skolan. Jag har själv asperger och fick diverse insatser med liten special-klass osv. Inte hade jag 100% procent närvaro heller, men jag fick mina betyg och det gick trots asperger, depression, ångest osv. Men jag skulle säga att det inte hade gått med Jewels som morsa, för min mamma var den som hjälpte mest. Hon stöttade mig, gjorde mat, fixade möten och sånt och PUSHADE mig att komma upp varje morgon (även om jag inte kom upp varje morgon). Inte fan att Jewels gör det, hon kommer väl inte ens själv upp på morgonen.
Jag säger inte att du har fel, jag undrar bara hur du kan veta.