2019-10-06, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av antonerik
"Domen kan utläsas indirekt som att föräldrarna anklagas för bristande ansvar"

Nej du mästerjuristen. Hade föräldrarna på något sätt varit ansvariga så hade föräldrarna ställts till juridiskt ansvar. Oavsett utgången av ingripandet.

Vilket de hade om Eric överlevt. Föräldrarna har låtit Eric ha ett "vapen" samt varit oaktsamma med tillsynen då han tidigare rymt, det var liksom ingen olyckshändelse att han rymde, sprang runt med vapen och riktade den mot polis, det låg nära tillhands hela tiden.
Citera
2019-10-06, 19:10
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Jag vet inte om du är medveten om att det är olagligt att låsa in någon mot dennes vilja. Vad skulle föräldrarna gjort menar du? Låsa in en människa och begå olaga frihetsberövande?

Det är poliserna som har det yttersta ansvaret för de går runt med vapen. Sedan tycker jag att leksakstillverkarna har ett ansvar att inte göra replikor. Någon orange plupp bör finnas som indikerar en leksak.
Suck...ge dej nu! Det handlar inte om att "låsa in" någon. På natten när de flesta sover är det rätt normalt att man låser ytterdörren. Har man en förståndshandikappad son, som bevisligen gillar att rymma, vidtar man nödvändiga åtgärder. Ex.vis installerar man lås som inte Eric får upp.
Du kan bara inte tycka det är normalt när en kille som Eric är ute vid ca 04.00 med en atrapp i handen.
Citera
2019-10-06, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Nu har ju domen inte vunnit laga kraft. Men frågan kvarstår varför det var okej att skjuta rakt in i flera bostäder, utsätta andra för extrem fara för liv och lem? Är det okej att döda flera för att stoppa en fiktiv fara?
Döda ”flera”? Vad menar du med ”okej”? Den frågan (allmänfarlig vårdslöshet) har inte prövats (väl?). Sedan måste sådant som inte är ”okej” inte därmed vara olagligt. Ingen tycker att det är okej att Eric sköts till döds (hoppas jag). Men det måste inte ha varit olagligt.
Citera
2019-10-06, 19:54
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Jag vet inte om du är medveten om att det är olagligt att låsa in någon mot dennes vilja. Vad skulle föräldrarna gjort menar du? Låsa in en människa och begå olaga frihetsberövande?

Det är poliserna som har det yttersta ansvaret för de går runt med vapen. Sedan tycker jag att leksakstillverkarna har ett ansvar att inte göra replikor. Någon orange plupp bör finnas som indikerar en leksak.

Då har snart förortsgängen orangea pluppar på sin arsenal
Citera
2019-10-06, 19:56
Medlem
Blackslayers avatar
Någon som vet om dessa poliser har fått utstå nå hot osv? Hade varit kul o veta bah.
Citera
2019-10-06, 20:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av NorthernAngel
Frågan är; går dessa poliser runt beväpnade i samhället idag? De borde få livstidsförbud att bära vapen.

Dom skall vad jag vet tillbaka i yttre tjänst, varmt välkomna tillbaka, av mig personligen även

Citat:
Det kan ju vara dig polisen skjuter i dina trakter, när de tror att du är en beväpnad massmördare. Varför tar du för givet att det skall drabba någon annan? Kanske är det ditt barn nästa gång, kommer du bara säga att det kunde varit en massmördare då också?

Vad i hela fridens dar är det som får dig att tro att vifta med vapen på stan är något normala personer gör, det är det INTE och av dom som får den briljanta iden att göra detta så är ännu färre mongoloider som inte begriper enkla kommandon dom " lägg ned vapnet"

Springer man runt med vapen på stan, man behöver inte skjutit ihjäl någon, så KOMMER normalt folk att ringa polisen, polisen kommer att utgå från att vapnet är äkta tills motsatsen är bevisad, och släpper man det inte på deras uppmaning utan riktar det mot dom istället så är det inte minsta konstigt att man BLIR skjuten.
Citera
2019-10-06, 20:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jkpg73
Oskadliggöra är att försätta ur stridbart skick.

Att det militärt är bättre (oftast) att skada är på grund av att det krävs betydligt mer av fiendens resurser för att ta hand om en sårad soldat än för att begrava en död. Knappast relevant i det här fallet så det vore bra om du höll dig till ämnet.

Syftet med att skjuta verkanseld mot kroppen i situationer som detta är att oskadliggöra, men innebär samtidigt att det är stor risk att den man verkar mot dör.

Att man militärt haft som mål att skada fiender istället för att döda är knappast av humana skäl utan för att binda upp fiendens resurser med att ta hand om skadade. En taktik som man redan tillämpade under första världskriget vilket var skälet till att britterna använde senapsgasen " lost " bla.
Citera
2019-10-06, 20:23
Medlem
antoneriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brewingmob
Vilket de hade om Eric överlevt. Föräldrarna har låtit Eric ha ett "vapen" samt varit oaktsamma med tillsynen då han tidigare rymt, det var liksom ingen olyckshändelse att han rymde, sprang runt med vapen och riktade den mot polis, det låg nära tillhands hela tiden.

Du hittar ju på sagor som helt saknar substans. Det är klart att föräldrarna har ett vårdnadsansvar, men Eric var ju faktiskt 20 år gammal och för det första är det tveksamt om han faktiskt var omyndigförklarad. Men även om vi antar att han hade varit omyndigförklarad så finns det ingen förälder i Sverige som har blivit åtalad för att ha köpt ett naturtrogen leksak till sin son, eller för den delen för att sonen har rymt från hemmet. På vilket sätt skulle Erics död ha fråntagit föräldrarna det inbillade juridiska ansvaret?

Det finns ju någon gräns för vad som skulle vara möjligt för att passa vissa människors verklighetsbeskrivning.
Citera
2019-10-06, 20:26
Medlem
NorthernAngels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brewingmob

Han sprang inte runt med ett vapen. Han sprang runt med en leksak. Att ni aldrig kan släppa detta. HAN VAR INTE BEVÄPNAD. Om han riktade leksaken mot polisen kommer vi aldrig veta för vittnena är de som sköt honom och har intresse av att säga det. Eric kunde inte vittna på rättegången. För Eric är död.
Citera
2019-10-06, 20:26
Medlem
LeBronThurmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blackslayer
Någon som vet om dessa poliser har fått utstå nå hot osv? Hade varit kul o veta bah.
Exempel på idiotier som de bl.a. fått utstå är t.ex. de banderoller som AIK:s supportrar visade upp på Friends Arena under matchen emot Örebro igår.
Dels uppmanades poliserna att "skjuta sig själva". Även en banderoll med texten "25 skott för att avrätta en förståndshandikappad – det behövs bara i tre i era pannben" visades även upp. Så jävla osmakligt agerande med ett uttalande som innehåller undertryckta hot om skott i pannbenet!

Man kan konstatera att dessa supportrar har en IQ på samma nivå som den stackars avlidne Eric hade.
Supportrarna ordförande Elv*ra Er*ksson (*=i) försvarade handlingarna i ett omfattande uttalande på Twitter.
Senast redigerad av LeBronThurman 2019-10-06 kl. 21:01.
Citera
2019-10-06, 20:30
Medlem
NorthernAngels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aFvRenOndskA
Dom skall vad jag vet tillbaka i yttre tjänst, varmt välkomna tillbaka, av mig personligen även
Vad i hela fridens dar är det som får dig att tro att vifta med vapen på stan är något normala personer gör, det är det INTE och av dom som får den briljanta iden att göra detta så är ännu färre mongoloider som inte begriper enkla kommandon dom " lägg ned vapnet"
Springer man runt med vapen på stan, man behöver inte skjutit ihjäl någon, så KOMMER normalt folk att ringa polisen, polisen kommer att utgå från att vapnet är äkta tills motsatsen är bevisad, och släpper man det inte på deras uppmaning utan riktar det mot dom istället så är det inte minsta konstigt att man BLIR skjuten.

I förundersökningen framkom att polisen var där för ett annat larm. Kom det fram under rättegången att någon ringt polisen om Eric? Var det inte i själva verket allmänhet som försökte säga till polisen att Eric hade Downs? Sprang han ens "runt på stan", var han inte inne på sin gård?
Citera
2019-10-06, 20:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jkpg73
Jag misstänker att det är din läsförståelse som har vissa brister. Rättens ledamöter får inte ta hänsyn till några omständigheter utöver det som tagits upp vid huvudförhandlingen, oavsett om det finns med i förundersökningen eller ej. Att göra det är straffbart.

Att herr Ondska skulle påstå något annat har jag mycket svårt att tänka mig, då det är ganska elementär kunskap i hans yrkesroll. Om jag har fel och han faktiskt påstår detta får du hemskt gärna påvisa detta så ska jag gladeligen tillrättavisa även honom.

Idioten menar att om rätten läst FUP så skulle dom tre ha blivit dömda , men nu förekommer det ju aldrig att man öht visar något ur en FUP på en rättegång pga " omedelbarhetsprincipen" och enligt idioten så har jag påstått att man bara läser FUP i en rättegång och inte hör vittnen, målsägande, misstänkta...etetc, något som det inte ens finns en antydan till att jag skall ha sagt, annat än i med somligas mycket kreativa förhållningssätt till verkligheten.

För begåvningsreserven( krigsarkivet) kan ju minsann se i FUP att detta egentligen borde ha varit mord....minst

Faktum kvarstår att det är EN nämndeman som varit skiljaktig. Kan man gissa att det rör sig om en fyllekärring i pastellfärgade sjalar som känner sig lite kränkt för senaste ordningsboten för hastighetsöverträdelsen, samt senaste vistelsen i polisiärt förvar pga fylleri
Senast redigerad av aFvRenOndskA 2019-10-06 kl. 20:40.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in