Citat:
Ursprungligen postat av
theanthropologist
Nej jag är ingen forskare och jag har aldrig framhållit någon datorsimulering, men jag tillgång till Keelingkurvans rådata, förstår hur Arrhenius formel ska tillämpas och kan själv med hjälp av enkel regression komma fram till samma resultat som IPCC. Genom att bara ta hänsyn till koldioxidens inverkan på strålningsbalansen och medeltemperaturen. Jag tror att Greta vet mer än mig och egentligen behövs bara intresse och information för att förstå att Greta har anledning att vara rädd.
Världen har försökt spå framtidens klimat i 50 år och du påstår att du på ett enkelt sätt kommer fram till samma resultat som IPCC.
Jag tror dig faktiskt. IPCC har så förenklade beräkningar så en vanlig medelsvensson kan komma fram till samma slutsats.
Och det är det här som är problemet. Man antar att de 0.04% (400ppm) co2 som luften innehåller ensamt styr hela klimatet mot undergång, det ökar med 0.01% (100ppm).
När dinosaurierna levde så var det 0.6% (6000ppm) co2 i luften och jorden var mer levande med någonsin. Skog istället för öken. Enorma korallrev. Färgglada fiskar som trivdes i varmare vatten.
I takt med att tiden har gått så har co2 bundits i marken och sjöbotten i form av fossiler från djur och växter som dör och sen täcks över med sediment. Detta har gjort att co2 halten över tid sänkts till 250ppm där nästan all jordens koldioxid har bundits i lager under marken.
Resterna av dessa djur är det vi idag kallar olja. Och när vi eldar oljan så återgår co2t till atmosfären där den en gång var.
Växter dör och kan ej leva under 150ppm. Vi vände trenden vid 250ppm. Tur det.
Och vad blir effekten av detta?
Jorden blir grönare och grönare då växter kan växa där det tidigare var för torrt (växten behöver inte öppet klyvöppningarna lika länge för att få i sig tillräckligt med co2, varvid mindre vatten hinner avdunsta)
Många växtarter utvecklades under tider då koldioxidhalten var mycket högre än den nuvarande. Barrträden lär ha utvecklats för 360 miljoner år sedan vid en tid då koldioxidhalten var ungefär 4000 ppm, d.v.s 10 gånger högre än dagens, lövträden tillkom för 160 miljoner år sedan när koldioxidhalten låg på 2200 ppm, d.v.s. mer än 5 gånger dagens nivåer.