2019-10-06, 18:46
Medlem
wedonthavetimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Om vi har arbetat hårt för våra barn och det enda vi åstadkommit är materiell standard, social katastrof och ett nedsmutsat och uppvärmt jordklot så kan i alla fall jag förstå att inte alla unga uppskattar det vi gjort för kommande generationer inklusive Greta Thunberg.

Ingen vill ju att det ska vara så, men om det är så känns det ju inte särskilt bra att nu i elfte timmen skita i att göra något för att vi som kämpat ändå snart ska dö.

Att inte göra något nu blir lite som 40-talisterna och pensionssystemet som är väldigt fördelaktigt för just dem, men som de sedan gjorde om (gjorde sämre) för efterföljande generationer precis innan de själva gick i pension. Det hade varit klädsamt att inkludera sin egen generation kan man tycka.

Underbara liknelser.

Folk har arbetat hårt för att bygga upp välståndet och det som har hänt är att människor har det bättre och säkrare än aldrig förr (Sverige är på nedgång). Aldrig förr har så få människor dött av sjukdomar, spädbarnsdöd, kyla, värme, stormar och övriga naturkatastrofer.

Jämför nu och för 100 år sen så har floderna aldrig varit så rena och skogarna så välvuxna.

Greta Thunberg får gärna besöka valfritt u-land och hålla PowerPoint-presentationer med väst som skräckexempel och att dom bör stanna på den nivå dom är.
2019-10-06, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picamagpie
Greta blev rädd i 8-årsåldern och fick för sig att hon inte hade nån framtid. Tänk på det en stund...

Det är väl hennes jävla morsa som har skrämt upp ungjäveln!
2019-10-06, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hibiscrub
Greta har ju lyckats nå detta genomslag genom sina kändisföräldrar och deras kontakter samt pr-byråer och nystartade bolag med en agenda samt media vilken liten tjej som helst hade inte fungerat så det är inte budskapet som är styrkan utan uppbackningen.
Malena försökte exploatera sin dotter redan när hon var 13 år gammal. Malena är en riktigt otäck människa.
https://www.expressen.se/nyheter/klimat/svt-nobbade-tv-serie-om-greta-thunberg/
2019-10-06, 18:56
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picamagpie
Greta blev rädd i 8-årsåldern och fick för sig att hon inte hade nån framtid. Tänk på det en stund...
Att ett barn med OCD mm. får panik av att höra larmrapporter av olika slag är inget konstigt. Då skall en ansvarskännande förälder sätta in åtgärder, samtal, terapi & annat för att hjälpa barnet ur sin panikångest.

Istället uppmuntrar & odlar föräldrarna denna patologiska fixering. Socialen borde ingripa innan detta slutar i självmord.

Ett tungt ansvar vilar på föräldrarna.
2019-10-06, 18:58
Medlem
MAX-HIMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av theanthropologist
Nej jag är ingen forskare och jag har aldrig framhållit någon datorsimulering, men jag tillgång till Keelingkurvans rådata, förstår hur Arrhenius formel ska tillämpas och kan själv med hjälp av enkel regression komma fram till samma resultat som IPCC. Genom att bara ta hänsyn till koldioxidens inverkan på strålningsbalansen och medeltemperaturen. Jag tror att Greta vet mer än mig och egentligen behövs bara intresse och information för att förstå att Greta har anledning att vara rädd.

Greta vet precis ingenting som har med sann vetenskap. Att du som amatör påstår dig ha bevisat framtidens klimat är ju lika absurt som att säga att forskare (som bevisligen åtminstone har hög IQ) är de egentliga amatörerna här. Obotligt korkat och otroligt. Du framställer dig mer och mer som en klimatsektledare om något här på Flashback.

Hur många inlägg har du gjort på denna tråd? Det bevisar ju att jag har rätt. Inte skall du tro att du kan övertyga mig om du så sänder iväg 100 miljoner inlägg till. Jag vill övertygas av trovärdig fakta, riktiga vetenskapsmän/kvinnor, och inte ett evigt spammande av trams och off-topic.

Ta nu på dig "skämsmössan". Du och Greta får en varsin. Ni är lika inbecilla när det kommer till förståelsen på klimatet nämligen.
Senast redigerad av MAX-HIM 2019-10-06 kl. 19:17.
2019-10-06, 19:00
Medlem
wedonthavetimes avatar
Citat:
Nej jag är ingen forskare och jag har aldrig framhållit någon datorsimulering, men jag tillgång till Keelingkurvans rådata.

Greta hänvisar till Keelinkurvan ibland.

För er som inte är insatta så är "Keelingskurvans rådata" en fil / databas som innehåller uppmätta värden av co2 i luften från datum XXX till dagens datum. Bra om man t.ex. vill skapa en graf i PowerPoint som visar hur co2 har ökat över tid.

Keelingskurvan är själva grafen som visar hur många ppm co2 det är i luften över tid. Se undre graf länk:

https://scripps.ucsd.edu/programs/keelingcurve/wp-content/plugins/sio-bluemoon/graphs/RCP85_scenario.png

/A
2019-10-06, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wedonthavetime
Greta hänvisar till Keelinkurvan ibland.

För er som inte är insatta så är "Keelingskurvans rådata" en fil / databas som innehåller uppmätta värden av co2 i luften från datum XXX till dagens datum. Bra om man t.ex. vill skapa en graf i PowerPoint som visar hur co2 har ökat över tid.

Keelingskurvan är själva grafen som visar hur många ppm co2 det är i luften över tid. Se undre graf länk:

https://scripps.ucsd.edu/programs/keelingcurve/wp-content/plugins/sio-bluemoon/graphs/RCP85_scenario.png

/A
Keelingkurvan är sammansatt av mätdata från två olika mätmetoder. (AJA-BAJA!)
2019-10-06, 19:14
Medlem
wedonthavetimes avatar
Citat:
Nej jag är ingen forskare och jag har aldrig framhållit någon datorsimulering, men jag tillgång till Keelingkurvans rådata, förstår hur Arrhenius formel ska tillämpas och kan själv med hjälp av enkel regression komma fram till samma resultat som IPCC. Genom att bara ta hänsyn till koldioxidens inverkan på strålningsbalansen och medeltemperaturen. Jag tror att Greta vet mer än mig och egentligen behövs bara intresse och information för att förstå att Greta har anledning att vara rädd.

Världen har försökt spå framtidens klimat i 50 år och du påstår att du på ett enkelt sätt kommer fram till samma resultat som IPCC.

Jag tror dig faktiskt. IPCC har så förenklade beräkningar så en vanlig medelsvensson kan komma fram till samma slutsats.

Och det är det här som är problemet. Man antar att de 0.04% (400ppm) co2 som luften innehåller ensamt styr hela klimatet mot undergång, det ökar med 0.01% (100ppm).

När dinosaurierna levde så var det 0.6% (6000ppm) co2 i luften och jorden var mer levande med någonsin. Skog istället för öken. Enorma korallrev. Färgglada fiskar som trivdes i varmare vatten.

I takt med att tiden har gått så har co2 bundits i marken och sjöbotten i form av fossiler från djur och växter som dör och sen täcks över med sediment. Detta har gjort att co2 halten över tid sänkts till 250ppm där nästan all jordens koldioxid har bundits i lager under marken.

Resterna av dessa djur är det vi idag kallar olja. Och när vi eldar oljan så återgår co2t till atmosfären där den en gång var.

Växter dör och kan ej leva under 150ppm. Vi vände trenden vid 250ppm. Tur det.

Och vad blir effekten av detta?
Jorden blir grönare och grönare då växter kan växa där det tidigare var för torrt (växten behöver inte öppet klyvöppningarna lika länge för att få i sig tillräckligt med co2, varvid mindre vatten hinner avdunsta)

Många växtarter utvecklades under tider då koldioxidhalten var mycket högre än den nuvarande. Barrträden lär ha utvecklats för 360 miljoner år sedan vid en tid då koldioxidhalten var ungefär 4000 ppm, d.v.s 10 gånger högre än dagens, lövträden tillkom för 160 miljoner år sedan när koldioxidhalten låg på 2200 ppm, d.v.s. mer än 5 gånger dagens nivåer.
Senast redigerad av wedonthavetime 2019-10-06 kl. 19:27.
2019-10-06, 19:22
Medlem
Mr.Swedens avatar
Citat:
Nej! Men om jag var ung och ville ha ett liv att se fram emot och hade läst och förstått det som Greta läst och förstått och tagit till mig det så hade jag känt mig rädd. Och rädslan skulle inte ha minskat av de vuxnas reaktioner av likgiltighet, aggression, hyckleri eller politiska teater.

Världen tycks gå mot sitt slut men bara fragila barn har förstånd att oroa sig. De andra är upptagna med vardagligheter eller spekulerar i den tillväxt som får den globala medeltemperaturen att öka stadigt till den dag förbränning av fossila bränslen upphör helt, förmodligen ganska tvärt.
Världen går mot sitt slut? Grattis. Kan vara det mest vetenskapsfrämmande inlägget på länge. Tur att det var förvirrade Greta som vred om skallen på dig och inte människoätande blodsdyrkare. Din förmåga till analys och urskiljning tycks inte helt vuxen uppgiften.
2019-10-06, 19:43
Medlem
wedonthavetimes avatar
Citat:
Ja, så är det. Koldioxidhalten har sjunkit långsamt under hundratals miljoner år och växter och djur har anpassat sig. Men nu sker förändringarna jämförelsevis mycket snabbt och det är ovisst hur pass kontinuerlig övergången blir när det gäller arter som dör ut och arter som kommer till pga en anpassningsprocess. En del tror kanske att människornas problemen begränsas till de fattoga länderna i tropiska breddgrader. Visst kommet de att få enorma problem, men de lever närmare naturen och närmare förfädernas kunskaper än vad vi i de civiliserade länderna gör. Om världsmarknaden kraschar, t.ex pga av att internet kraschar, kanske under mycket ogynnsamma klimat- och väderförhållanden, så kommer vi att utrotas i stort sett. Vi kan inget av värde i ett hållbart perspektiv.

Nu i dagarna får Greta sin doktorshatt för insatser rörande hållbar utveckling. Begrunda det.

Växter har ännu inte hunnit anpassa sig till så låga värden vi har nu. Om djur har hunnit anpassa sig har jag inte undersökt. Växter växer som bäst vid 1200ppm varvid det är denna nivån man gärna håller i industriella växthus där det är ekonomiskt försvarbart.

Vilka enorma problem påstår du att en 2 graders global temperaturökning leder till?

Vill du påstå att en panel av forskare har utvärderat om det som Greta säger stämmer innan hon tilldelades doktorshatten?

Eller är du så verklighetsfrånvänd att en doktorshatt räcker för att du skall sätta en människa på en piedestal och ta allt personen säger i panik som sanning?

Herrejesus. Det börjar bli mer och mer lockande att boka upp mig som som passagerare på Elon Musks första raket till Mars.
Senast redigerad av wedonthavetime 2019-10-06 kl. 19:49.
2019-10-06, 19:56
Medlem
wedonthavetimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PlutoJ
Göran Persson har fått en doktorshatt. Begrunda det.

Spotifys grundare Martin har fått en doktorshatt. Det är sådant som delas ut för att universitet gärna förknippas med kända personer

För er som undrar varför personer som ej doktorerat kan få doktorshatt:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Hedersdoktor
2019-10-06, 20:01
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hibiscrub
Hahahahah tror du att det hela står och väger på vem Greta har fotats med, det kvittar ju dårskapen
fortsätter som förut med den falska profeten och hennes sekt. Bilder kan manipuleras så släpp det.
Fast nu var ju bilden man får upp från GT:s Twitter-konto så då är det ju rätt troligt att hon träffat Al Gore.
Frågan gällde det lögnaktiga i att påstå att GT inte träffat Al Gore.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in