• 1
  • 2
2019-10-06, 17:56
Medlem
CoZeCos avatar
Tjena, funderade just på det här att ha banan i mat, är det någonting som verkligen inte vill ha på sin tallrik på middagsbordet så är det väl just banan.

Detta verkar jag dock vara en av få som tycker, det är min ”go to” frukt om om jag nu äter det men den hör inte hemma i en maträtt.

Vad tycker ni om detta?

Är detta en sån där ”antingen hatar du eller älskar det” grej?
Citera
2019-10-06, 17:57
Medlem
Det beror på vad det är för mat.
Citera
2019-10-06, 17:58
Medlem
Itons avatar
jag har funderat på att göra en smulpaj med banan som huvudingrediens. Men du kanske syftar i andra rätter än efterrätter?
Citera
2019-10-06, 18:08
Medlem
CoZeCos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iton
jag har funderat på att göra en smulpaj med banan som huvudingrediens. Men du kanske syftar i andra rätter än efterrätter?

Precis har inte fått en enda maträtt med banan som jag tyckt om, har ju självklart gått att äta, är inte kräsen men känner att bananen drar ner rätten ganska mycket.

Efterätter kan vara helt ok dock
Senast redigerad av CoZeCo 2019-10-06 kl. 18:09. Anledning: Felskrivet
Citera
2019-10-06, 18:11
Medlem
Lowlyfes avatar
Finns en (del?) Indisk rätt jag inte kommer på namnet på men som använder banan. Jävligt god! Vill minnas att det var en variant på Kyckling Jakob-masala-ish. Säger kanske inte så mycket men med salt och kyckling tyckte jag bananen hade en bra plats i rätten. Lite halvmjuk, snudd på friterad var den.
Citera
2019-10-06, 18:13
Medlem
mjukmjukares avatar
Matbanan i sitt sammanhang (oftast, alltid utomlands i mitt fall) har varit riktigt gott.

Dessert/sötbanan här hemma avböjer jag.
Citera
2019-10-06, 18:14
Medlem
Banan är stapelvara i många länder och äts som vi äter potatis. Det handlar inte om den vanliga söta banan utan kokbanan/matbanan eller som den kallas på engelska plantain. Du kan hitta många recept om du googlar.

Själv gillar jag inte banan i maten tex flygande Jacob eller pizza. Kokbanan har jag aldrig ätit dock den kanske är godare tillagad.
Citera
2019-10-06, 18:18
Medlem
CoZeCos avatar
Ok, kan tänka mig att det kan vara annorlunda men att folk tar med sig sånt här och använder bananen från våra fruktavdelningar här i sverige funkar ju inte för mig iallafall, t.ex är det bananen som sätter en flygande jakob på bottendelen av min lista t.ex
Citera
2019-10-06, 18:18
Medlem
rullkragens avatar
Tjenis!

Banan kan vara gott i mat, men det kan också bilda en sötma som definitivt inte är tilltalande.
Det finns massor av olika bananer, från söta till rena matlagnings bananer.
Matlagnings bananer är stora, fasta i konsistensen, ja lite hårda, inte så söta.
Fungerar utmärkt att steka i skivor och fritera. Blir väldigt gott.
Söta bananer som vi mest är vana vid här i Sverige, skulle jag säga passar bäst som dessert.
Ett 70 tals inspirerat recept för att verka exotisk var att laga flygande Jakob, en rätt med söta bananer, jordnötter och kyckling. Enligt mig ganska vidrigt och ett misslyckat försök till att vara i södern.
Jag som gillar mat från Syd-Amerika lagar ofta mat med dessa matlagnings bananer.
Det ger en bra konsistens och en smak, ja vad skall jag säga, jo lite mildare än jordärtskockor.

Rullkragen
Citera
2019-10-06, 18:32
Medlem
CoZeCos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rullkragen
Tjenis!

Banan kan vara gott i mat, men det kan också bilda en sötma som definitivt inte är tilltalande.
Det finns massor av olika bananer, från söta till rena matlagnings bananer.
Matlagnings bananer är stora, fasta i konsistensen, ja lite hårda, inte så söta.
Fungerar utmärkt att steka i skivor och fritera. Blir väldigt gott.
Söta bananer som vi mest är vana vid här i Sverige, skulle jag säga passar bäst som dessert.
Ett 70 tals inspirerat recept för att verka exotisk var att laga flygande Jakob, en rätt med söta bananer, jordnötter och kyckling. Enligt mig ganska vidrigt och ett misslyckat försök till att vara i södern.
Jag som gillar mat från Syd-Amerika lagar ofta mat med dessa matlagnings bananer.
Det ger en bra konsistens och en smak, ja vad skall jag säga, jo lite mildare än jordärtskockor.

Rullkragen

Kanske skulle testa att göra en egen flygande jakob på denna sort, gillar ju rätten om man tar bort den söta bananen. Finns ingen rätt jag inte äter, bara de jag tycker sämre om
Citera
2019-10-06, 18:34
Medlem
Yahnoovass avatar
Banan på pizza är en hit! Om jag minns rätt.. va många år sen nu.
Hawaii med banan - Ingen favvis men fuunkar
Citera
2019-10-06, 18:38
Medlem
Jag har hört att i mindre kultiverade landsdelar är pizza med banan och curry populärt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in