2019-10-06, 12:46
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av antonerik
Alltså, en polisman eller poliskvinna har som yrke att stävja brott i farliga miljöer. För detta ändamål genomgår vederbörande en inte obetydlig utbildning i vapenhantering, som är avsevärt mer omfattande än en vanlig svennes jägarexamen. Vad hade hänt om Åke 57 år hade promenerat hem från älgjakten och plötsligt hamnat i en situation där han upplevde att han befann sig under dödshot? Vilket hade resulterat i att han skjutit ihjäl en 20-årig kille med Downs syndrom.

Åke förväntas inte besitta den kompetens som poliserna besitter i vapenhantering. Han förväntas inte besitta någon kompetens alls att avgöra hotbilden från andra människor, han har endast en utbildning i att skjuta mot djur. Ändå lovar jag dig att han hade blivit fälld för åtminstone vållande till annans död.

Att belasta föräldrarna är ondskefullt och inte heller relevant i sammanhanget. Vad hade hänt om föräldrarna inte hade varit i livet längre? Hade poliserna varit mer skyldiga då, eller hur menar du?
Att "Åke" blivit dömd är väl inget jag emotsagt?? Men det är fel att göra den jämförelsen. Det är inte relevant i sammanhanget.
Sen förstår jag inte vad du menar med "ondskefullt" när jag anser att föräldrarna har ansvar...
Eric hade flera gånger tidigare rymt.
Som förälder har man ansvar för sitt barn. De skulle vidtagit åtgärder för detta. Då hade detta aldrig ens hänt!
I din värld verkar föräldrar aldrig ha ansvar..rätt?
Citera
2019-10-06, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jkpg73
Om "Rätten" gör de så begår de själva en brottslig handling eftersom de då ej följer bestämmelserna i Rättegångsbalken (1942:740) som dikterar villkoren för en rättegång. Har du bevis för att så har skett rekommenderar jag att du vänder dig till polisen .

Stor humor att du inte begriper att det är trollet ondska som hävdar detta.

Men man får väl inte ha för höga krav på dig, då du insisterar på att kalla Eric för diverse öknamn pga att du enligt uppgift anser att det är bekvämt att göra så.
Citera
2019-10-06, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackstasi
Har precis tittat på GW:s inlägg i TV4 ang. domen i detta fall.
Med all respekt för att GW är professor och en erfaren person inom området, kan jag bara inte hålla med honom.
Han berör öht inte föräldrarnas ansvar.
Han gör en liknelse om det varit 3 "vanliga medborgare" som gjort detta mot Eric..?? och då blivit dömda för detta annorlunda än domen.
Men snälla GW.., detta är en utopi!
Medborgare har inte den lagliga rätten.
Vi har en poliskår som är satta att stävja brott och kriminalitet. Thats it!
Blev förvånad hur GW ens tänkte tanken.. kanske dags att retirera?

GW uttrycker ju även dagen före domen att han finner det märkligt att ingen av poliserna reagerar över Erics karaktäristiska utseende och istället öser på med skott mot honom.
https://www.tv4.se/nyhetsmorgon/klipp/leif-gw-persson-om-jonas-falk-torell-domen-och-mycket-mer-12502615

GW är och förblir en mycket klok man.
Citera
2019-10-06, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Berra168cm
GW uttrycker ju även dagen före domen att han finner det märkligt att ingen av poliserna reagerar över Erics karaktäristiska utseende och istället öser på med skott mot honom.
https://www.tv4.se/nyhetsmorgon/klipp/leif-gw-persson-om-jonas-falk-torell-domen-och-mycket-mer-12502615

GW är och förblir en mycket klok man.

Tilläggas att man skjuter för fulla muggar utan moteld...Tror att den som sköt först, startade någon form av stressfaktor hos de andra och de bara hängde på blindt.... Att dessa poliser skulle gjort ett kvalikativt jobb som vissa här vill framhäva säger ju en hel del om deras kravbild
Citera
2019-10-06, 13:10
Medlem
Jag tycker GW är ute och cyklar. Även om poliserna inte antytt att de förstod att det var en person med downs så anser jag att en downs med vapen är minst lika stor fara för allmänheten om inte större, jämfört med en normalfungerande person. En normalfungerade kan i alla fall sikta, det kan (väl) inte en downs. Jag förstår mycket väl den panik som uppstod när man ser en person med vapen som inte lyssnar till order och dessutom agerar annorlunda/oberäkneligt.

Sen är ju Erics agerande en förlängning av föräldrarnas, de skulle aldrig låtit honom ha ett verklighetstroget vapet utan uppsikt. De borde självklart låst in den när de inte är med. Sedan borde Eric överhuvudtaget inte ens kunnat rymma, att de var möjligt tyder också på bristande ansvar.

Poliser är förövrigt också människor, skulle det blviit fällande dom hade det lett till enorm negativ påverkan på polismyndigheten överlag. Vem hade vågat bli polis då och hur mycket större krav hade ställs på poliserna inför kommande liknande situationer liksom.

Dags för mer eget ansvar och att inte förlita sig på att man är osårbar i alla lägen.
Citera
2019-10-06, 13:13
Medlem
Citat:
Stor humor att du inte begriper att det är trollet ondska som hävdar detta.

Men man får väl inte ha för höga krav på dig, då du insisterar på att kalla Eric för diverse öknamn pga att du enligt uppgift anser att det är bekvämt att göra så.

Jag ser det inte som öknamn. Det är väl etablerade begrepp i breda samhällsskikt. Ett namn säger ingenting egentligen, men använder man ett begrepp som t.ex. mongo så vet alla vad det är för typ av individ. För min del kunde han lika väl heta Fido eller Trofast som Eric.

Varför är en död individs namn, eller för den delen den medicinskt korrekta benämningen på hans huvuddiagnos så viktigt för dig? Det viktiga för mig är att man drar lärdom av incidenten, är man för dum för att klara sig själv ska man inte ges möjlighet att stryka omkring på stan ensam och störa allmänheten.

Utslaget i domstol var för övrigt väntat och helt i enlighet med svensk lag. Det var Eric själv (och därmed i förlängningen hans vårdnadshavare som brast i tillsynen) som orsakade situationen som blev hans död. Poliserna kan inte lastas för att de försvarar sig mot en beväpnad person som inte lägger ner vapnet utan istället höjer det mot dem när de konfronterade honom.
Citera
2019-10-06, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CCkane
Tilläggas att man skjuter för fulla muggar utan moteld...Tror att den som sköt först, startade någon form av stressfaktor hos de andra och de bara hängde på blindt.... Att dessa poliser skulle gjort ett kvalikativt jobb som vissa här vill framhäva säger ju en hel del om deras kravbild

Ja, det där har de ju till och med uppgivit i förhör, att de tror/upplever det som att hon blir beskjuten.

Instämmer helt med dina slutsatser här vilket även GW gett uttryck för i den här sändningen den 11/9 i år.
https://www.tv4.se/nyhetsmorgon/klipp/gw-om-eric-torell-r%C3%A4tteg%C3%A5ngen-en-v%C3%A5dligt-knackig-insats-de-borde-ha-sett-att-det-inte -st%C3%A4mde-12498476

Han är ju mycket bestämd med att poliserna borde ha sett hur Eric avvek från normalt utseende och därtill kraftigt avvikande rörelsemönster.
Han anser INTE att de felaktiga ingångsvärdena rättfärdigar det här agerandet från polisernas sida.
Senast redigerad av Berra168cm 2019-10-06 kl. 13:49. Anledning: la in länk
Citera
2019-10-06, 13:51
Medlem
Citat:
Ja, det där har de ju till och med uppgivit i förhör, att de tror/upplever det som att hon blir beskjuten.

Instämmer helt med dina slutsatser här vilket även GW gett uttryck för i den här sändningen den 11/9 i år.

Han är ju mycket bestämd med att poliserna borde ha sett hur Eric avvek från normalt utseende och därtill kraftigt avvikande rörelsemönster.
Han anser INTE att de felaktiga ingångsvärdena rättfärdigar det här agerandet från polisernas sida.

Så är det säkert, men foliehattarna här förstår inte det.. Min största fråga har varit hur man kunnat missa så mycket skott, sen finns det även frågor som hur man inte kan se att det är en downie, pappan har larmat innan att sonen är ute och showar och att den polisen jagar i självaverket var inlåst... Mycket amatörmässigt i hela ledet.. Men kom ihåg att det är bra som det är, tills det drabbar en själv...
Citera
2019-10-06, 13:51
Medlem
Citat:

https://www.tv4.se/nyhetsmorgon/klipp/gw-om-eric-torell-r%C3%A4tteg%C3%A5ngen-en-v%C3%A5dligt-knackig-insats-de-borde-ha-sett-att-det-inte -st%C3%A4mde-12498476

Vad har det för betydelse? Skulle inte en person med avvikande utseende och rörelsemönster kunna trycka av ett vapen eller vadå?
Citera
2019-10-06, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brewingmob
Vad har det för betydelse? Skulle inte en person med avvikande utseende och rörelsemönster kunna trycka av ett vapen eller vadå?

Skulle du vilja bli misstagen som en våldsverkare och eventuellt riskerar att bli skjuten???
Citera
2019-10-06, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CCkane
Så är det säkert, men foliehattarna här förstår inte det.. Min största fråga har varit hur man kunnat missa så mycket skott, sen finns det även frågor som hur man inte kan se att det är en downie, pappan har larmat innan att sonen är ute och showar och att den polisen jagar i självaverket var inlåst... Mycket amatörmässigt i hela ledet.. Men kom ihåg att det är bra som det är, tills det drabbar en själv...

På vilket vis borde poliserna insett att den personen som viftade med vapen var just Eric?
Citera
2019-10-06, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brewingmob
På vilket vis borde poliserna insett att den personen som viftade med vapen var just Eric?

Ja inte var Eric den man var ute efter från första början, han var ju nämligen redan inlåst
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in