2019-10-04, 13:51
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Men hittepå-kurvan räcker, menar du?

Att saker försvinner ned under horisonten är inget hittapå.
Att vi redan för över två tusen år sedan lyckades mäta upp kurvan är inget hittapå.
Citera
2019-10-04, 13:52
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Jag förstår att det finns andra förklaringar än en hittepå-kurva. Räcker inte det?

Vilka förklaringar då? Berätta.

Varför kan man inte se solen ens med teleskop efter att den har gått ned bakom horisonten? Du missade att förklara det förut.

Hur var det förresten med fenomenet att solen belyser moln underifrån precis innan solen frösvinner ned bakom horisonten? Var är solen då, menar du?

Citat:
Det är oärligt att påstå att vi någonsin kan observera motsatsen.

https://www.thoughtco.com/thmb/wYMCExmIdVAF8hue6c_0EBbsuS8=/768x0/filters:no_upscale():max_bytes(150000):strip_icc() /Getty_stream_of_consciousness-597285558-57c8c3da5f9b5829f40c082d.jpg

Här är förresten en bild på vatten som är allt annat än plant, så det verkar finnas observationer på att vatten inte behöver ligga horisontellt.
Citera
2019-10-04, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LudwigVon
Stjärnorna syns ju på natthimlen. Varför kan man inte se solen då även om den råkar befinna sig över Sydamerika eller något sådant? Stjärnor i det väderstrecket är ju tydliga om det är klart.

Bra fråga. Jag vet inte hur solen/stjärnorna fungerar över en platt jord. Så, jag vet inte.
Citera
2019-10-04, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Vilka förklaringar då? Berätta.

Varför kan man inte se solen ens med teleskop efter att den har gått ned bakom horisonten? Du missade att förklara det förut.

Hur var det förresten med fenomenet att solen belyser moln underifrån precis innan solen frösvinner ned bakom horisonten? Var är solen då, menar du?

https://www.thoughtco.com/thmb/wYMCExmIdVAF8hue6c_0EBbsuS8=/768x0/filters:no_upscale():max_bytes(150000):strip_icc() /Getty_stream_of_consciousness-597285558-57c8c3da5f9b5829f40c082d.jpg

Här är förresten en bild på vatten som är allt annat än plant, så det verkar finnas observationer på att vatten inte behöver ligga horisontellt.

Ser ut som det vattnet söker sin plana yta.
Citera
2019-10-04, 13:56
Medlem
Citat:
Bra fråga. Jag vet inte hur solen/stjärnorna fungerar över en platt jord. Så, jag vet inte.

Du är medveten om att det finns en utmärkt modell, utvecklad och förfinad under flera tusen år, som elegant förklarar varför man inte kan se solen på natten?
Citera
2019-10-04, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Att saker försvinner ned under horisonten är inget hittapå.
Att vi redan för över två tusen år sedan lyckades mäta upp kurvan är inget hittapå.

Lyckades mäta upp kurvan utefter ett antagande att solens strålar faller parallellt över jorden, ja.
Citera
2019-10-04, 14:01
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ser ut som det vattnet söker sin plana yta.

Du är väldigt selektiv när det kommer till att svara på frågor.

Varför går det inte att se solen ens med teleskop nattetid?

Hur kan solen belysa moln underifrån?

Bilden föreställer vatten som inte är plant, utan som pga gravitationen dras mot jordens masscentrum. Men pga att marken är i vägen så stannar vattnet på marken och formar sig efter den. Eftersom marken är jordens yta formar den sig även efter jordens rundning.

det finns ju en anledning att du endast kan se havets yta cirka en halvmil från din observationsplats, om du är typ 170 cm lång.
Citera
2019-10-04, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LudwigVon
Du är medveten om att det finns en utmärkt modell, utvecklad och förfinad under flera tusen år, som elegant förklarar varför man inte kan se solen på natten?

Jodå, en modell man inte får ifrågasätta.
Citera
2019-10-04, 14:05
Medlem
constants avatar
Citat:
Vem hindrar dig?
Citera
2019-10-04, 14:07
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:

Ifrågasätt du, men så länge du inte lyckas backa upp ditt ifrågasättande med någon enda observation eller med ett enda självformulerat argument blir det ju bara fåning.

Ser du inte hur patetiskt det är att du kontinuerligt efterfrågar bevis för en rund jord, men att jorden skulle vara platt behöver du inte ett enda bevis för?
Citera
2019-10-04, 14:09
Medlem
Citat:
Du är väldigt selektiv när det kommer till att svara på frågor.

Varför går det inte att se solen ens med teleskop nattetid?

Hur kan solen belysa moln underifrån?

Bilden föreställer vatten som inte är plant, utan som pga gravitationen dras mot jordens masscentrum. Men pga att marken är i vägen så stannar vattnet på marken och formar sig efter den. Eftersom marken är jordens yta formar den sig även efter jordens rundning.

det finns ju en anledning att du endast kan se havets yta cirka en halvmil från din observationsplats, om du är typ 170 cm lång.

Sluta länka irrelevanta bilder för att motbevisa mitt påstående, då. 😙

Jag har inte svar på dina frågor, ledsen. Om det betyder att jorden är rund för dig, so be it!
Citera
2019-10-04, 14:14
Medlem
Citat:
Ifrågasätt du, men så länge du inte lyckas backa upp ditt ifrågasättande med någon enda observation eller med ett enda självformulerat argument blir det ju bara fåning.

Ser du inte hur patetiskt det är att du kontinuerligt efterfrågar bevis för en rund jord, men att jorden skulle vara platt behöver du inte ett enda bevis för?

Har tidigare skrivit att jag inte är där jag är i min tro på jordens form pga några direkta bevis för den platta versionen, men att jag ser bristerna i de bevis som används för den runda. Utgår jag från min direkta verklighet så upplevs den alltid som platt och orörlig. Bevisen för motsatsen kommer i form av videos på Turning Torso som döljs vid horisonten, ett fenomen som går att hitta alternativa förklaringar till. Jag väljer att inte blunda för dem, kan man väl säga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in