2019-10-04, 11:14
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Då missförstod jag dig. Alright, om du tror dig ha vetenskapliga bevis för jordens form så är väl allt i sin ordning.

Det är inget jag tror.
Jag vet att det finns hundratals med bevis för jordens form.
Citera
2019-10-04, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Det är inget jag tror.
Jag vet att det finns hundratals med bevis för jordens form.

Yes, jag vet att du tror det.
Citera
2019-10-04, 11:19
Medlem
madtops avatar
Citat:
Yes, jag vet att du tror det.

Du tror även att vetenskapen har fel.
Du får hemskt gärna förklara varför.

Varför är t.ex det faktum att våra kartor fungerar inte ett bevis för jordens form?
Våra kartor är skapade från en sfäriska modell och kartorna överensstämmer med verkligheten. Hur kan detta inte vara ett bevis för att den sfäriska modellen är korrekt?
Citera
2019-10-04, 11:22
Medlem
Citat:
Du tror även att vetenskapen har fel.
Du får hemskt gärna förklara varför.

Varför är t.ex det faktum att våra kartor fungerar inte ett bevis för jordens form?
Våra kartor är skapade från en sfäriska modell och kartorna överensstämmer med verkligheten. Hur kan detta inte vara ett bevis för att den sfäriska modellen är korrekt?

Yes, jag tror att vetenskapen har fel. Speciellt när bevisen för motsatsen presenteras i form av videos så som den med Turning Torso.

Hur menar du att en karta är beroende av en sfärisk jord för att fungera?
Citera
2019-10-04, 11:28
Medlem
constants avatar
Citat:
Yes, jag tror att vetenskapen har fel. Speciellt när bevisen för motsatsen presenteras i form av videos så som den med Turning Torso.
Så bästa falsifieringen av evidens för att jorden är en sfär, är med en Youtube-video?

Fantastiskt att vetenskapen kommit så långt.
Citera
2019-10-04, 11:28
Medlem
madtops avatar
Citat:
Yes, jag tror att vetenskapen har fel. Speciellt när bevisen för motsatsen presenteras i form av videos så som den med Turning Torso

Vilka "bevis" är presterade var?
Du kanske kan vara lite mer konkret?

Citat:
Hur menar du att en karta är beroende av en sfärisk jord för att fungera?

Det var inte det jag sa.
Jag sa att kartorna är skapade utifrån en sfär, kartorna är projektioner av en sfär.

Och gör du tvärtom, dvs mäter upp hur jorden ser ut och skapar en karta utifrån dina observationer så kommer du till slutsatsen att jorden är en sfär.
Citera
2019-10-04, 11:32
Medlem
Citat:
Vilka "bevis" är presterade var?
Du kanske kan vara lite mer konkret?

Det var inte det jag sa.
Jag sa att kartorna är skapade utifrån en sfär, kartorna är projektioner av en sfär.

Och gör du tvärtom, dvs mäter upp hur jorden ser ut och skapar en karta utifrån dina observationer så kommer du till slutsatsen att jorden är en sfär.

Videon används som ett bevis för jordens påstådda runda form. Inte sant?

En karta över Stockholms skärgård är inte skapad utifrån en sfär. En karta över New York är inte skapad utifrån en sfär. En karta över hela Sverige, är inte skapad utifrån en sfär. En karta är enkelt förklarat, inte skapad utifrån en sfär.
Citera
2019-10-04, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Så bästa falsifieringen av evidens för att jorden är en sfär, är med en Youtube-video?

Fantastiskt att vetenskapen kommit så långt.

Videon används som bevis för jordens runda form. Fantastiskt att vetenskapen har kommit så långt, håller helt med dig.
Citera
2019-10-04, 11:38
Medlem
constants avatar
Citat:
Videon används som bevis för jordens runda form. Fantastiskt att vetenskapen har kommit så långt, håller helt med dig.
En video kan möjligen vara ett evidens för jordens form.

Du, har du varit inne på Google Maps och tittat på avstånd på kartorna och jämfört med avstånd i verkligheten (högerklicka och välj "mät avstånd")? Om du gjort så, har du då funderat på varför Google måste förvränga kartorna om nu jorden är platt?
Citera
2019-10-04, 11:39
Medlem
madtops avatar
Citat:
Videon används som ett bevis för jordens påstådda runda form. Inte sant?

Ja? Och?

Citat:
En karta över Stockholms skärgård är inte skapad utifrån en sfär. En karta över New York är inte skapad utifrån en sfär. En karta över hela Sverige, är inte skapad utifrån en sfär. En karta är enkelt förklarat, inte skapad utifrån en sfär.

Jo det är de. Samtliga kartor är projektioner av en sfär.
Sjökort är t.ex ofta gjorda mha en Mercators projektion.

Hur får du till det kända avståndet nordpolen till ekvatorn med den kända längden på ekvatorn på en platt jord? Hur kan det vara 1000 mil från nordpolen till ekvatorn när ekvatorn är 4000 mil?
Citera
2019-10-04, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
En video kan möjligen vara ett evidens för jordens form.

Du, har du varit inne på Google Maps och tittat på avstånd på kartorna och jämfört med avstånd i verkligheten (högerklicka och välj "mät avstånd")? Om du gjort så, har du då funderat på varför Google måste förvränga kartorna om nu jorden är platt?

Absolut. Tycker du att denna video är ett starkt vetenskapligt bevis för en rund jord?

Ja du, kanske för att enligt en rund modell av jorden förklara det vi ser i videon? Det vill säga, att saker ser ut att försvinna bakom en kurva.
Citera
2019-10-04, 11:46
Medlem
Citat:
Ja? Och?

Jo det är de. Samtliga kartor är projektioner av en sfär.
Sjökort är t.ex ofta gjorda mha en Mercators projektion.

Hur får du till det kända avståndet nordpolen till ekvatorn med den kända längden på ekvatorn på en platt jord? Hur kan det vara 1000 mil från nordpolen till ekvatorn när ekvatorn är 4000 mil?

Hur menar du att dessa sträckor skulle skilja sig på en platt jord? Ökar/minskar en kurvad yta ett avstånd gentemot en platt yta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in