2019-10-04, 10:31
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Eftersom det i min värld saknas en formel som räknar på hur mycket av en byggnad som döljs av andra faktorer än en påstådd kurva, har jag svårt att ge dig ett exakt svar. Mer än absolut 0 lutning, i alla fall.

Så du sitter och gissar saker helt utan någon egentlig grund?

Vilka 'andra faktorer' döljer nederdelen av Turning Torso sedd från fem mils avstånd?
Citera
2019-10-04, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Så du sitter och gissar saker helt utan någon egentlig grund?

Vilka 'andra faktorer' döljer nederdelen av Turning Torso sedd från fem mils avstånd?

Grunden är enkel, det verkar saknas vetenskapliga bevis för att jorden är rund. Att titta på en sådan här video och säga att det vi ser är tydliga bevis för jordens runda form, är en smula intellektuellt oärligt.
Citera
2019-10-04, 10:35
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Grunden är enkel, det verkar saknas vetenskapliga bevis för att jorden är rund. Att titta på en sådan här video och säga att det vi ser är tydliga bevis för jordens runda form, är en smula intellektuellt oärligt.

Men din dåre, det saknas ju inte alls bevis för att jorden är rund. Vad är det med dig?
Citera
2019-10-04, 10:38
Medlem
madtops avatar
Citat:
Jag tycker inte det saknas realistiska alternativ till en påstådd kurvatur som förklaring till det vi båda två kan se.

Du får väl ta att skriva en vetenskaplig artikel om dina "realistiska alternativ".
Får jag gissa på "perspektiv"?

Citat:
Att du väljer den enklaste förklaringen utan vidare behov av granskning får du själv stå för, försök inte dumförklara någon som inte håller med dig. Väldigt ovetenskapligt.

Det är inte sant att jag tar den enklaste förklaringen och det är inte heller sant att det är gjort utan granskning. Och det är definitivt inte sant att vår kunskap om jordens form är ovetenskaplig.

Vad som däremot är ovetenskapligt är att dra till med "realistiska alternativ" utan att ha vare sig presenterat dessa "alternativ" och än mindre testat dessa "realistiska alternativ".

Citat:
... försök inte dumförklara någon som inte håller med dig. Väldigt ovetenskapligt.

Jag dumförklarar dig inte för att du inte håller med mig.
Jag dumförklarar dig för att du låter din tro ersätta kunskap.
Citera
2019-10-04, 10:40
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
En byggnad som är lutad bort från mig har samma design som om den skulle ha en rät vinkel uppåt, bara att den är lutad bort från mig. En lutning bort från åskådaren är synlig, det är något alla borde förstå. Alla utom du, kanske.

Hur? Hur är lutningen synlig? Vad ser du om du tittar på något som lutar från dig? Beskriv det du borde se eller klarar ditt ordförråd inte av det?
Citera
2019-10-04, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Men din dåre, det saknas ju inte alls bevis för att jorden är rund. Vad är det med dig?

Upp till bevis, då?
Citera
2019-10-04, 10:44
Medlem
madtops avatar
Citat:
Grunden är enkel, det verkar saknas vetenskapliga bevis för att jorden är rund.

Nej det gör det verkligen inte.
Vi har hundratals med bevis för jordens form, allt från det faktum att våra kartor fungerar via gravitation till något så enkelt som observationer av stjärnor.
Citera
2019-10-04, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Du får väl ta att skriva en vetenskaplig artikel om dina "realistiska alternativ".
Får jag gissa på "perspektiv"?

Det är inte sant att jag tar den enklaste förklaringen och det är inte heller sant att det är gjort utan granskning. Och det är definitivt inte sant att vår kunskap om jordens form är ovetenskaplig.

Vad som däremot är ovetenskapligt är att dra till med "realistiska alternativ" utan att ha vare sig presenterat dessa "alternativ" och än mindre testat dessa "realistiska alternativ".

Jag dumförklarar dig inte för att du inte håller med mig.
Jag dumförklarar dig för att du låter din tro ersätta kunskap.

Du håller fast vid din tro på en kurva. Det är en tro, tro inget annat. 😉
Citera
2019-10-04, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Nej det gör det verkligen inte.
Vi har hundratals med bevis för jordens form, allt från det faktum att våra kartor fungerar via gravitation till något så enkelt som observationer av stjärnor.

Att kartor fungerar tack vare gravitationskraften var något nytt för mig. Hur bevisar du sen att gravitationskraften är något orsakat av en rund jords massa? Vet du sen något om hur en platt jord och dess ovanstående stjärnor skulle fungera som inte jag vet?
Citera
2019-10-04, 10:47
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Upp till bevis, då?

Här är bara ett litet, litet. Alla kan observera detta varje gryning eller skymning och inget platthuvud har än så länge aldrig kunnat förklara bilden. Hint: molnens höjd ca 1000 meter. Solens höjd över den platta jorden 5 970 000 meter. Vet att du har begränsat ordförråd men försök förklara det du ser.

https://imgur.com/a/cE0tt
Citera
2019-10-04, 10:49
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Upp till bevis, då?

Vi kan ju börja där vi står. Turning Torso - och andra byggnader, broar, berg, fartyg etc - får sina nederdelar dolda när de ses över öppet vatten på mer än en halvmils avstånd.

Ja, även på land sker naturligtvis detta, även av 'platta' landmassor på de avstånden.

Detta beror på att den runda jorden skymmer dem.
Citera
2019-10-04, 10:51
Medlem
madtops avatar
Citat:
Eftersom det i min värld saknas en formel som räknar på hur mycket av en byggnad som döljs av andra faktorer än en påstådd kurva...

Och det beror ju på att du inte kan specificera vad "andra faktorer" är för något. Men jag kan hjälpa dig lite:
- perspektiv: noll påverkan
- refraktion: försumbar påverkan

Och nej, det är inte en påstådd kurva. Den är bekräftad på tusentals olika sätt av miljontals olika människor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in