2019-10-04, 08:24
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av denevige666
Hur kan man inte förstå att perspektivet påverkas av väder?

https://images.app.goo.gl/8rCiixWJ8dtsNzis9

Berätta med egna ord vad du tror att begreppet perspektiv innebär.
Citera
2019-10-04, 09:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Att delar av byggnaden är dold under horisonten kan du knappast förneka.

Absolut inte. Men jag kan absolut ifrågasätta att det är på grund av en kurva.

Om vi ignorerar lutningen som skulle uppstå om vi utgår från att jorden är en perfekt sfär med sina 90 grader mellan Nordpolen och ekvatorn, så tycker jag byggnaden har allt för mycket dolt för att det skulle röra sig om 0,5 graders lutning. Det är min direkta observation, bara.
Citera
2019-10-04, 09:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sadoman
Spikrakt? Spik-rakt? Turningtorso? Du tycker en byggnad som är allt annat än rak ser spikrak ut? Vad borde man se om något lutade från en? Smalare uppe än nere, inte sant? Hur ser Turning torso ut? SMALARE UPPE ÄN NERE!!! Huset är designat så! Och du tycker det ser spikrakt ut? Du tycker dessutom att du borde se det luta ifrån dig. Lider du av någon bisarr ögonsjukdom eller bara låg IQ?

Du borde se byggnaden stå i en annan lutning än rakt uppåt. Vad är du inte förstår? Varför försöker du blanda in husets design? Turning Torso, trots sina spiraliska former, är inget lutande tornet i Malmö.
Citera
2019-10-04, 09:16
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Du borde se byggnaden stå i en annan lutning än rakt uppåt.
Menar du att det borde ha lutat åt höger eller vänster?
Citera
2019-10-04, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant

En byggnad ligger dold bakom en kurva mellan dig och byggnaden. Vilken riktning lutar då byggnaden, sett från dig? Höger, vänster, emot dig, bort från dig?
Citera
2019-10-04, 09:24
Medlem
constants avatar
Citat:
En byggnad ligger dold bakom en kurva mellan dig och byggnaden. Vilken riktning lutar då byggnaden, sett från dig? Höger, vänster, emot dig, bort från dig?
Huset jag bor i lutar inte alls. Varför skulle det göra det? Och på vilket sätt skulle en kurva dölja ett hus?

Kan du nu svara på min fråga, tack.
Citat:
Citera
2019-10-04, 09:25
Medlem
Citat:
Huset jag bor i lutar inte alls. Varför skulle det göra det?

Kan du nu svara på min fråga, tack.

Herregud. Det är som att man har att göra med envisa barn som vägrar tänka efter själva. Okej, ditt hus lutar inte, vad bra! Det gör inte mitt heller.

Bort från dig. Bort från dig, är rätt svar på din fråga.
Citera
2019-10-04, 09:26
Medlem
madtops avatar
Citat:
Absolut inte. Men jag kan absolut ifrågasätta att det är på grund av en kurva

Självklart kan du tjurskalligt förneka att det beror på kurvan.

Men faktum kvarstår: Nedre delen av byggnaden är dold bakom horisonten på exakt samma sätt som den sfäriska modellen förutsätter.

Samtidigt bör du tänka på att du helt saknar realistiska alternativa förklaringar till varför saker försvinner ned under horisonten.

Citat:
Om vi ignorerar lutningen som skulle uppstå om vi utgår från att jorden är en perfekt sfär med sina 90 grader mellan Nordpolen och ekvatorn, så tycker jag byggnaden har allt för mycket dolt för att det skulle röra sig om 0,5 graders lutning. Det är min direkta observation, bara.

Hur mycket anser du ska döljas under horisonten om man är fem mil bort?
Och hur kom du fram till det? Bara löst tyckande?

Ett tips: Om man skaffar fakta, som t.ex att räkna på ovan, så slipper man gissa, spekulera och tycka så mycket.
Citera
2019-10-04, 09:28
Medlem
constants avatar
Citat:
Herregud. Bort från dig. Bort från dig, är rätt svar på din fråga.
Okej. Och på ett fotografi av en byggnad fem mil bort, kan du se om det lutar 0.5 grader från dig eller inte?
Citera
2019-10-04, 09:28
Medlem
madtops avatar
Citat:
Du borde se byggnaden stå i en annan lutning än rakt uppåt.

Ja och det gör du, huset lutar en halv grad bort från dig.

Men det är såklart alldeles för lite för att se med blotta ögat.
Citera
2019-10-04, 09:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Självklart kan du tjurskalligt förneka att det beror på kurvan.

Men faktum kvarstår: Nedre delen av byggnaden är dold bakom horisonten på exakt samma sätt som den sfäriska modellen förutsätter.

Samtidigt bör du tänka på att du helt saknar realistiska alternativa förklaringar till varför saker försvinner ned under horisonten.

Hur mycket anser du ska döljas under horisonten om man är fem mil bort?
Och hur kom du fram till det? Bara löst tyckande?

Ett tips: Om man skaffar fakta, som t.ex att räkna på ovan, så slipper man gissa, spekulera och tycka så mycket.

Jag tycker inte det saknas realistiska alternativ till en påstådd kurvatur som förklaring till det vi båda två kan se. Att du väljer den enklaste förklaringen utan vidare behov av granskning får du själv stå för, försök inte dumförklara någon som inte håller med dig. Väldigt ovetenskapligt.
Citera
2019-10-04, 09:46
Medlem
Citat:
Okej. Och på ett fotografi av en byggnad fem mil bort, kan du se om det lutar 0.5 grader från dig eller inte?

Kanske inte om det rör sig om 0,5 grader. Jag anser inte att det vi ser i videon ser ut att vara något som skulle vara bortåtlutat 0,5 grader, sett till hur mycket som döljs av huset.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in