2019-10-04, 10:05
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Kanske inte om det rör sig om 0,5 grader. Jag anser inte att det vi ser i videon ser ut att vara något som skulle vara bortåtlutat 0,5 grader, sett till hur mycket som döljs av huset.

Hur 'anser' du att det ska se ut då?

Jag anser att toppen på Turning Torso är ca 1,5 meter längre bort än basen, sett från marken på samma höjd som byggnadens bas. Och med tanke på att man inte ens ser basen (som är dold av jordens rundning) så är skillnaden ännu mindre. Hur menar du att man ser skillnad på 50 000 meter och 50 001 meter?
Citera
2019-10-04, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Hur 'anser' du att det ska se ut då?

Jag anser att toppen på Turning Torso är ca 1,5 meter längre bort än basen, sett från marken på samma höjd som byggnadens bas. Och med tanke på att man inte ens ser basen (som är dold av jordens rundning) så är skillnaden ännu mindre. Hur menar du att man ser skillnad på 50 000 meter och 50 001 meter?

Jag anser att den borde luta mer än vad den så obefintligt gör, helt enkelt. Håller du inte så får vi väl bara vara oense i frågan.
Citera
2019-10-04, 10:13
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Jag anser att den borde luta mer än vad den så obefintligt gör, helt enkelt. Håller du inte så får vi väl bara vara oense i frågan.

Räkna på det och visa hur du menar det ska bli. Jag tänker det i princip är en rätvinklig triangel med höjd 190m och en vinkel på 0,5°. Fast sen skyms ju en del av byggnaden så den korta hypotenusan blir ännu kortare är de 1,6m jag får det till.

Jag menar att detta inte är en fråga för subjektivt tyckande, utan kan beräknas mha simpel trigonometri.
Citera
2019-10-04, 10:13
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Du borde se byggnaden stå i en annan lutning än rakt uppåt. Vad är du inte förstår? Varför försöker du blanda in husets design? Turning Torso, trots sina spiraliska former, är inget lutande tornet i Malmö.

Det är ju precis det det är! Det finns inte en rät vinkel i hela bygget men du försöker påstå att det ser spikrakt ut. Hur kan man komma med ett så korkat påstående? Men jag upprepar vad jag sa eftersom du har grava problem med att förstå; hur ser en byggnad ut om den lutar från dig? På vilket sätt manifesterar sig lutningen? Vad är det du borde observera? Ska jag skriva långsammare så att du hinner med att tänka?
Citera
2019-10-04, 10:16
Medlem
Citat:
Du har fått fakta som stämmer med verkligheten:
1 breddgrad är 11,1 mil lång.
Ca 5 mils betraktelse är då ca 0,5 grad.

Du får gärna visa fakta som visar annat, men det kommer du inte att hitta.
Citera
2019-10-04, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sadoman
Det är ju precis det det är! Det finns inte en rät vinkel i hela bygget men du försöker påstå att det ser spikrakt ut. Hur kan man komma med ett så korkat påstående? Men jag upprepar vad jag sa eftersom du har grava problem med att förstå; hur ser en byggnad ut om den lutar från dig? På vilket sätt manifesterar sig lutningen? Vad är det du borde observera? Ska jag skriva långsammare så att du hinner med att tänka?

En byggnad som är lutad bort från mig har samma design som om den skulle ha en rät vinkel uppåt, bara att den är lutad bort från mig. En lutning bort från åskådaren är synlig, det är något alla borde förstå. Alla utom du, kanske.
Citera
2019-10-04, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
Du har fått fakta som stämmer med verkligheten:
1 breddgrad är 11,1 mil lång.
Ca 5 mils betraktelse är då ca 0,5 grad.

Du får gärna visa fakta som visar annat, men det kommer du inte att hitta.

Dina "fakta" ser inte ut att överensstämma med det vi ser, är min poäng.
Citera
2019-10-04, 10:25
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
En byggnad som är lutad bort från mig har samma design som om den skulle ha en rät vinkel uppåt, bara att den är lutad bort från mig. En lutning bort från åskådaren är synlig, det är något alla borde förstå. Alla utom du, kanske.

Citat:
Dina "fakta" ser inte ut att överensstämma med det vi ser, är min poäng.

Hur anser du det skulle se ut då?

Och hur kommer du fram till det?
Citera
2019-10-04, 10:25
Medlem
Citat:
Räkna på det och visa hur du menar det ska bli. Jag tänker det i princip är en rätvinklig triangel med höjd 190m och en vinkel på 0,5°. Fast sen skyms ju en del av byggnaden så den korta hypotenusan blir ännu kortare är de 1,6m jag får det till.

Jag menar att detta inte är en fråga för subjektivt tyckande, utan kan beräknas mha simpel trigonometri.

Hur menar du att jag ska "räkna" på det om det vi ser ej är ett resultat av en kurva?
Senast redigerad av Dendummasillen 2019-10-04 kl. 10:27.
Citera
2019-10-04, 10:26
Medlem
Citat:
Hur anser du det skulle se ut då?

Och hur kommer du fram till det?

Mer lutning. En slutsats jag drar efter att jag ser hur mycket av byggnaden som jag inte ser.
Citera
2019-10-04, 10:26
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Mer lutning. En slutsats jag drar efter att jag ser hur mycket av byggnaden som jag inte ser.

Hur mycket lutning då, och varför?
Citera
2019-10-04, 10:30
Medlem
Citat:
Hur mycket lutning då, och varför?

Eftersom det i min värld saknas en formel som räknar på hur mycket av en byggnad som döljs av andra faktorer än en påstådd kurva, har jag svårt att ge dig ett exakt svar. Mer än absolut 0 lutning, i alla fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in