2019-10-04, 08:57
Medlem
hängballens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aFvRenOndskA
Men nu HAR vi kroppskameror hos svensk polis, även om det nyligen införts. Vad begrep du inte?

Nej, att mongoloider utan tillsyn av vårdnadshavare springer lösa på stan är helt oberoende av detta.

Men du har en poäng, hade vi haft kameror här hade vi inte haft problemet med åklagare som känner sig tvingade att lägga ned tid och resurser på skämtåtal av denna kaliber
Även mongolider måste ta sig till sitt "jobb".
Föräldrarna har knappast råd att sluta jobba om dom får ett handikappat barn.
Citera
2019-10-04, 09:00
Medlem
Blundettos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Charlemange
Då vet du på vilken nivå du själv är med tanke på din Avatar.
Svensk polis skall inte använda skjutvapen. De kan inte hantera vapen , det har bevisats många många gånger tidigare.
Erik var funktionsnedsatt polisen sköt i panik omedelbart utan att kolla läget överhuvudtaget.
Det kunde lika gärna varit någon som på fyllan lekte med en soft airgun då hade det inte blivit denna debatt , fast utfallet hade varit en död medborgare.
Polisen hade i denna situation ingen anledning att stressa fram sina pistoler, det berodde på en rad parametrar att det blev som det blev.
De var inkompetenta att hantera vapen. De var är orutinerade. De var lågpannade.

Om vi ska diskutera vad våra avatarer säger om oss så finns det nog bättre trådar i psykologidelen av forumet, pucko.

Om en berusad medborgare riktar en soft airgun mot polisen så kan det vara en död medborgare inom kort. Det har du rätt i. Men vet du vad? Jag finner denna orsak och denna verkan befinna sig inom rimlighetens gränser. Så ,ämna dina leksaksvapen hemma nästa gång du ska ut i natten lille vän.
Citera
2019-10-04, 09:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hängballen
Även mongolider måste ta sig till sitt "jobb".
Föräldrarna har knappast råd att sluta jobba om dom får ett handikappat barn.

Varför är föräldrarna till utvecklingsstörda barn berättigade till vårdbidrag tror du?

Vad har vi samhällsbetalda transport uppdrag inom bla taxi som färdtjänst, samt särskola /omsorg till tror du?

Men jag håller till viss del med, samhället borde inte låta enskilda föräldrar ta ansvaret, särskilt inte i svåra fall som här.

Det bästa hade ju varit, för Eric själv och samhället, om han hade fått sitta på en instution/dygnet runt förvaring.
Citera
2019-10-04, 09:04
Medlem
Blundettos avatar
Citat:
De var ännu värre nämligen.
Fullständigt galna eldpanik som USA:s soldater i Vietnam de tömde magasinet i panik.
Utan att kolla vad de sköt på eller om de träffade.
Svensk polis är förmodligen bland världens sämsta och har extremt dåligt förtroende hos allmänheten.
I mina ögon skall de ej ha skjutvapen överhuvudtaget.
De som sköt Erik skall fängslas och låsas in på obestämd tid, dock ej i fängelse utan dömas till rättspsykiatrisk vård med särskild utskrivningsprövning.
25 patroner inne på en sluten gård mot en funtionsnedsatt killle.
Fråga dig själv, vad hade du själv gjort.
Kanske du som jag skulle ha rekognoserat läget till att börja med, för att därefter agera.
Då hade det slutat med att Erik som gillade poliser hade fått sitta i polisbilen för att därefter fått ledsagning hem till pappan.
Ni som sitter och skriver era patetiska inlägg och låtsas försvara Kling och Klang snutarna lägg ned.
Visa respekt för Erik.

Svensk polis är den institution som allmänheten har högst förtroende för efter systembolaget och skatteverket. Jag tror att du blandar ihop dig själv med allmänheten.
Citera
2019-10-04, 09:05
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aFvRenOndskA
Aha, det finns någon slags passus i nödvärnsrätten alltså, att om situation är klockrent nödvärn så blir det "lite mindre" nödvärn om det i efterhand visar sig vara en mongoloid.

Intressant.

Ja det är lämpligt att poliser skall rannsakas som alla andra, och alla andra blir inte åtalade då nödvärn är så uppenbart som här. Så enkelt är det.

Jag begriper inte din hätska kritik av alla som inser att det här inte var Stockholmspolisens stoltaste stund. Men tänk så här:

När röken lägger sig, och det visar sig att "Stockholms finest" har skjutit en handikappad ung man med ett plastvapen, skall man då rycka på axlarna och tycka att "sån't händer" eller skall man (precis som vanligt, som du hade känt till om du skjutit någon i tjänsten) pröva saken noga internt och sedan lägga fram det hela för granskning ?
Citera
2019-10-04, 09:05
Medlem
Charlemanges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blundetto
Om vi ska diskutera vad våra avatarer säger om oss så finns det nog bättre trådar i psykologidelen av forumet, pucko.

Om en berusad medborgare riktar en soft airgun mot polisen så kan det vara en död medborgare inom kort. Det har du rätt i. Men vet du vad? Jag finner denna orsak och denna verkan befinna sig inom rimlighetens gränser. Så ,ämna dina leksaksvapen hemma nästa gång du ska ut i natten lille vän.
Skall jag "ämna dina leksaksvapen hemm nästa gång du ska ut i natten lille vän."
Vad innebär det att ämna?
Kanske du lille vän skall gå till skolan och lära dig skriva.
Tur att du inte äger rätt att använda vapen i tjänsten.
Fler av dessa Kling och Klang kommer i framtiden att bära batong och el-pistol i framtiden och ej skjutvapen.
Citera
2019-10-04, 09:07
Medlem
Charlemanges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blundetto
Svensk polis är den institution som allmänheten har högst förtroende för efter systembolaget och skatteverket. Jag tror att du blandar ihop dig själv med allmänheten.
Bra att även du kan ljuga.
Vem har tillfrågats och när var hur.
Finns ingen validitet i utfallet överhuvudtaget.
Du kan ju slå upp det i NE.
Citera
2019-10-04, 09:10
Medlem
Blundettos avatar
Citat:
Skall jag "ämna dina leksaksvapen hemm nästa gång du ska ut i natten lille vän."
Vad innebär det att ämna?
Kanske du lille vän skall gå till skolan och lära dig skriva.
Tur att du inte äger rätt att använda vapen i tjänsten.
Fler av dessa Kling och Klang kommer i framtiden att bära batong och el-pistol i framtiden och ej skjutvapen.

Det betyder lämna. Så att du inte på fyllan råkar rikta dessa mot polisen och bli en död medborgare. Det lät på dig som att det var något som lätt kunde hända. Litterata människor kan förövrigt läsa även om det saknas en bokstav. Vad får dig att tro att skjutvapen skulle bytas ut mot el-vapen i framtiden?
Citera
2019-10-04, 09:22
Medlem
Vi får hoppas att domstolens beslut innebär slutet på denna tragiska historia. Poliserna frias, vilket innebär att dom har gjort sitt jobb på ett sätt som inte strider mot någon lag. Hoppas att inte någon får för sig att överklaga eller att åtala någon annan för brott. Skall man se rent objektivt på händelsen så borde både fadern och den person som kallade på polis ha minst lika stort ansvar för att Erics rymning fick ett så tragiskt slut. En 3-åring skall inte kunna komma ut ensam i sommarnatten och man skall inte larma om en beväpnad man om man inte är helt säker.
Citera
2019-10-04, 09:31
Avstängd
Hemi57s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B71
Vad jag förstår så har TRE poliser skjutits ihjäl de senaste 35 åren
9 poliser ska det väl vara.

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Polismord_i_Sverige&ved=2ahUKEwjbnv3BiYLlAhWByqYKH W1jCZkQFjAAegQIAhAB&usg=AOvVaw33fNYQwyuvOsmVk-DwDY_8
Citera
2019-10-04, 09:32
Bannlyst
Erics mamma sa igår att hon hoppas att polisen nu får annat arbetssätt efter detta !

Hoppas verkligen att det även påverkar åt det andra hållet. Dvs att föräldrar till utvecklingsstörda fullvuxna barn inte köper leksaksvapen till sina barn !
Citera
2019-10-04, 09:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Jag begriper inte din hätska kritik av alla som inser att det här inte var Stockholmspolisens stoltaste stund. Men tänk så här:

När röken lägger sig, och det visar sig att "Stockholms finest" har skjutit en handikappad ung man med ett plastvapen, skall man då rycka på axlarna och tycka att "sån't händer" eller skall man (precis som vanligt, som du hade känt till om du skjutit någon i tjänsten) pröva saken noga internt och sedan lägga fram det hela för granskning ?

Emotionell orgasm eller vad är det frågan om?

Det är ingen som påstått att det var någon stolt stund, det är ingen som påstått att saken inte skall utredas, det skall den såklart göra, och det noga.

Däremot är det anmärkningsvärt att riskera att utarma polisen arbete, och inte minst deras rättssäkerhet i just klockrena nödvärnsammanhang som här.

Åtala ska man göra då det finns goda möjligheter till fällande dom, inte för att torka mediala skrikhalsar i stjärten, vilket var anledningen till att det blev åtal här.

Rättsliga regler skall inte inskränkas för att någon är polis. Poliser skall ha samma rätt att om möjligt slippa långdragna utredningar som alla, att dom i praktiken inte har det visar ju detta åtal.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in